Kumpaan käyttäsit rahat
Koko perheen yhteinen viikon ulkomaanmatka kerran vuodessa vai lapsen harrastuksen mahdollistaminen? Kun kyseessä siis niin kallis harrastus, että se maksaa vuodessa perheen yhden ulkomaanmatkan verran?
Kommentit (10)
Kiitos tästä. Näin teen itsekin, vaikka rahasumma hirvittää.
ap
Yhdessä voi tehdä muutakin kuin matkustaa. Harrastuksesta lapselle ympäri vuoden iloa.
Jos lapsesi ei ole huippuyksilö lajissaan niin turha rahoittaa mitään "nuori Suomi, kaikki pelaa" projektia.
Minä olen joutunut nyt tekemään niin, että maksan lapsen kalliin harrastuksen ja matkustan sitten yhden pienen matkan itsekseni, kun ei ole meidän molempien matkaan varaa. Molemmille huvia.
Montako lasta teillä on? Jos vain yksi, on ok panna rahat tämän harrastukseen. Jos lapsia on usampia, on kaikkien saatava jotain, kaikkea ei voi antaa yhdlle. (täysin riippumatta siitä kuinka hyvä tämä yksi lapsi siinä harrastuksessaan on, sillä ei ole väliä. Ei harrastusten ole tarkootuskaan olla suuria saavutuksia.)
Jos rahasummalla maksettaisiin vain tämä yksi harrastus niin sitten valitsisin ehdottomasti lomamatkan. Muutoin toinen lapsemme joutuisi valitsemaan ilmaisharrastuksen ja tilanne olisi jokseensakin epäreilu. Ellei tämä toinen lapsi sitten ehdottomasti haluaisi kyseistä harrastusta. En haluaisi tilannetta jossa vain toiseen lapseen panostetaan ja toinen saisi vain katsella vierestä saamatta itse mitään. Tietysti jokainen perhe tekee omat ratkaisunsa.
Kaikille lapsille tasapuoliset harrastusmahdollisuudet. Sitten voi miettiä onko parempi että lapset (ja samalla koko perhe) saa koko vuoden harrastaa, oppia ja saada onnistumisen elämyksiä, saada uusia kavereita yms. Eikä tartte olla superhuippu harrastuksessaan, huonommatkin voi nauttia tekemisestä ja ei voi tietää mihin se lopulta johtaa. Voi olla ettei lajinsa huippua mutta esim harrastuksen kautta tullut erityisiä mahdollisuuksia. Vai lähteäkö koko perhe viikoksi reissuuun.
Meillä lapset on saanut harrastaa. Enkä ole edes osannut kaivata etelänlomaa.
Ulkomaanmatka. En piittaa lapsista.
Harrastus. Näin ainakin meillä menee. Itse haikailen lomailun perään, mutta rahat menee harrastukseen. Uskon sen kuitenkin antavan lapselle enemän. En ymmärrä miksi pitäisi rahoittaa vaan huippuharrastajaa. "kaikki pelaa" on yhtä arvokasta.
Lapsen harrastukseen. Matkustella voi myöhemminkin, mutta kaikkiin harrastuksiin ei pääse sisään myöhemmin