Apua hajusteyliherkän työkaverin kanssa!
Tilanne alkaa olla jo naurettava. Työskentelen isossa firmassa ja minulla on useita asiakaskontakteja päivässä. Toimistoissamme on aina kaksi ihmistä yhdessä ja nyt entisen "kämppäkaverini" jäätyä mammalomalle, sain samaan kuutioon kanssani hajusteyliherkän (tai ainakin niin väittää) vahemman rouvan. Alkuun hän kohteliaasti kertoi tästä vaivastaan ja minä vastaavasti kerroin, että vaikka käytän todella vähän mietoa vartalosuihketta, voin jättää sen kokonaan pois.
Noh, viikko meni hyvin ja sitten alkoi rouva suurieleisesti oireilemaan. Tämä työkaveri on siis luonteeltaan sellainen yli dramaattinen huokailija ja köhijä, eli ei itse ikinä kerro jos joku vaivaa vaan aina saa itse kysyä. No tällä kertaa kysyi käytänkö suihkutettavaa deodoranttia kun ne yleensä niin kovasti häntä ottavat henkeen. No minähän käytin ja lupasin hommata työ käyttöön roll on version ja tuoksuttoman tietenkin.
Taas muutama päivä meni hyvin ja alkoi sama "oireilu". Silmiä kuivattiin nenäliinalla, köhittiin, kurkkua selvitettiin, niiskutettiin jne. Taas kysyttyäni mikä nyt taas niin rouva epäili että pesen vaatteeni jollain Omolla tai vastaavalla hajustetulla. Kerroin heti, että niin pesuaine kuin huuhteluaine on perheessämme tuoksuttomia pienten lasten takia, joten niistä ei voi olla kyse. Asia jäi siihen hetkeksi. Oireilu kyllä jatkui ja se helkkarin rykiminen, kurnuttaminen jne. oikeesti häiritsee jo keskittymistäkin.
Eilen sitten rouva kysyi käytänkö hajustettuja shampoita ja hoitoaineita. No kyllä käytän ja niistä en luovu. Ikinä en ole kenenkään kuullut valittavan että jonkun hiukset tuoksuu liian voimakkaasti shamppoolle. En siis käytä mitään hiuslakkaa, vaan ihan Bonacuren shampoota ja hoitoainetta värjätyille hiuksille.
Miten näiden kanssa kuuluisi olla? Nyt kahvihuoneessa toinen kerää sääliä kahdelta vanhemmalta työntekijältä kun he niiiiiin ymmärtävät ja minulta on itsekästä olla tekemättä myönnytyksiä. Jännä kun noiden eukkojen kanssa tämä rouva pystyy juttelemaan kun toinen käyttää niin voimakasta hajuvettä että hissiin mennessä jo tietää, että ko. ihminen on saapunut töihin tuntia aikaisemmin. Ja jännä kun asiakkaiden (80% asiakkaista on ns. pukumiehiä jotka käyttävät partavettä/hajuvettä) tuoksut ei häiritse pitkissä palavereissa ollenkaan, mutta minua syytetään siitä etten jousta.
Ymmärrän siis täysin, että hajuvedet (varsinkin liikaa ruiskitut) saavat oireita aikaan lähes kellä tahansa, mutta shampoo ja hoitoaine????? Lähtee järki. En nyt keksi tuon yhden marttyyrin kanssa mitään järkevää ratkaisua, joten kysyn teiltä neuvoa. Olen nimittäin kohta valmis ostamaan pullon Menneniä vaikka nainen olenkin ja alan kylpemään siinä aamuisin.
Kommentit (47)
Vierailija kirjoitti:
en ole koskaan nähnyt hoikkaa hajusteyliherkkää....
ja ovat aina muutenkin täynnä ongelmaa toisensa perään
Niin, sinä oletkin nuori ja yksinkertainen.
Jos ei kykene elämään normaalia elämää isossa työyhteisössä ilman että muiden täytyy muuttaa omaa elämäänsä merkittävästi, täytyy siirtyä työhön, jota voi tehdä etänä kotona tai työnantajan järjestää aivan omat tilat. Enemmistön mukaan mennään. Ei yksittäisen ongelmatapauksen.
Liika välttäminen pahentaa oireilua. Hajuttomaksi tai allergeenittomaksi tätä yhteiskuntaa ei saa.
Kuulostaa että annoit pikkusormen niin yrittää nyt koko kättä ottaa, kannattaa mennä puhumaan esimiehelle asiallisesti, pyytää voisiko häntä ohjata työterveyteen ja että hänen oireet häiritsee jo suakin.
Luultavasti hän vähän niinkun kiusaa vaan sua, ehkä oot nuorempi niin kade?
Myönnän olleeni 15v sitten juuri ap:n kaltainen valittaja.
Työkaverini mainitsi usein, mitä hänellä häiritsee hajuveteni ja hiuslakkani jne, tuoksuyliherkkä kun oli.
Minusta se oli turhaa niuhottamista ja varmaankin hän oli vain minulle kateellinen, kun olin nuori ja nätti, hän itse oli lihava vanha kurppana.
Nyt kun olen itse keski-ikäinen, niin olen siinä tilanteessa, että en pysty käyttämään enään mitään tuoksuja, hajustettuja pesuaineita, dödöä tms.
Ja ihan oikeasti minulla alkaa yskittämään työkaverin vieressä, kun hän tuoksuu hajuvedelle.
Minun nykyisin yliherkkään nenääni se tuoksu nimittäin tuntuu siltä, kun hän olisi kaatanut koko pullollisen päälleen.
Myönnän, että nykyisin elämäni on mennyt tosi hankalaksi ja rajoittuneeksi, kun tämä on tosi kiusallinen ja hankala vaiva julkisissa kulkuneuvoissa, teattereissa tms. Usein myös kyläillessä jne.
Jotta ihan vaan terveisiä teille kaikille ap:n kaltaisille.
Nauttikaa niistä tuoksuista nyt kun vielä voitte.
Toisaalta kohtele lähimmäistäsi, niinkuin toivoisit itseäsi kohdeltavan.
Koska Karma.
"se helkkarin rykiminen, kurnuttaminen jne."
Ma nauran tata ihan hysteerisesti nyt :D Mielikuvissani sun kollega on semmoinen isokokoinen, kaksoisleukainen nainen, jonka leukapussi kupluttaa kun se kurnuttaa :D
Ja siis...olen itse isokokoinen, keski-ikainen nainen.
N44
Mutta itse asiaan, todella ikava tilanne kylla AP, ottaisin yhteytta esimieheen ja pyytaisin jomman kumman siirtoa.
Et ilmeisesti ole koskaan tavannut kalalle pahoin allergista henkilöä? Silloin ei erillinen mikro auta asiaa.