Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Apua hajusteyliherkän työkaverin kanssa!

Vierailija
06.06.2014 |

Tilanne alkaa olla jo naurettava. Työskentelen isossa firmassa ja minulla on useita asiakaskontakteja päivässä. Toimistoissamme on aina kaksi ihmistä yhdessä ja nyt entisen "kämppäkaverini" jäätyä mammalomalle, sain samaan kuutioon kanssani hajusteyliherkän (tai ainakin niin väittää) vahemman rouvan. Alkuun hän kohteliaasti kertoi tästä vaivastaan ja minä vastaavasti kerroin, että vaikka käytän todella vähän mietoa vartalosuihketta, voin jättää sen kokonaan pois.

Noh, viikko meni hyvin ja sitten alkoi rouva suurieleisesti oireilemaan. Tämä työkaveri on siis luonteeltaan sellainen yli dramaattinen huokailija ja köhijä, eli ei itse ikinä kerro jos joku vaivaa vaan aina saa itse kysyä. No tällä kertaa kysyi käytänkö suihkutettavaa deodoranttia kun ne yleensä niin kovasti häntä ottavat henkeen. No minähän käytin ja lupasin hommata työ käyttöön roll on version ja tuoksuttoman tietenkin.

Taas muutama päivä meni hyvin ja alkoi sama "oireilu". Silmiä kuivattiin nenäliinalla, köhittiin, kurkkua selvitettiin, niiskutettiin jne. Taas kysyttyäni mikä nyt taas niin rouva epäili että pesen vaatteeni jollain Omolla tai vastaavalla hajustetulla. Kerroin heti, että niin pesuaine kuin huuhteluaine on perheessämme tuoksuttomia pienten lasten takia, joten niistä ei voi olla kyse. Asia jäi siihen hetkeksi. Oireilu kyllä jatkui ja se helkkarin rykiminen, kurnuttaminen jne. oikeesti häiritsee jo keskittymistäkin.

Eilen sitten rouva kysyi käytänkö hajustettuja shampoita ja hoitoaineita. No kyllä käytän ja niistä en luovu. Ikinä en ole kenenkään kuullut valittavan että jonkun hiukset tuoksuu liian voimakkaasti shamppoolle. En siis käytä mitään hiuslakkaa, vaan ihan Bonacuren shampoota ja hoitoainetta värjätyille hiuksille.

Miten näiden kanssa kuuluisi olla? Nyt kahvihuoneessa toinen kerää sääliä kahdelta vanhemmalta työntekijältä kun he niiiiiin ymmärtävät ja minulta on itsekästä olla tekemättä myönnytyksiä. Jännä kun noiden eukkojen kanssa tämä rouva pystyy juttelemaan kun toinen käyttää niin voimakasta hajuvettä että hissiin mennessä jo tietää, että ko. ihminen on saapunut töihin tuntia aikaisemmin. Ja jännä kun asiakkaiden (80% asiakkaista on ns. pukumiehiä jotka käyttävät partavettä/hajuvettä) tuoksut ei häiritse pitkissä palavereissa ollenkaan, mutta minua syytetään siitä etten jousta.

Ymmärrän siis täysin, että hajuvedet (varsinkin liikaa ruiskitut) saavat oireita aikaan lähes kellä tahansa, mutta shampoo ja hoitoaine????? Lähtee järki. En nyt keksi tuon yhden marttyyrin kanssa mitään järkevää ratkaisua, joten kysyn teiltä neuvoa. Olen nimittäin kohta valmis ostamaan pullon Menneniä vaikka nainen olenkin ja alan kylpemään siinä aamuisin.

Kommentit (47)

Vierailija
1/47 |
06.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä antaisin hänelle hengityssuojaimen.

Vierailija
2/47 |
06.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yliherkkä sulle=kateellinen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/47 |
06.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu kuin olisin lukenut tämän palstalta aikaisemminkin.

Vierailija
4/47 |
06.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano että vaihdoit shampoon ja hoitoaineen tuoksuttomaan :) ehkäpä oireet katoavat, jos ei kuitenkaan huomaa eroa..

Vierailija
5/47 |
06.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä mainitsisin esimiehelle että lähettää työterveyteen, ei selvästi ole työkykyinen. Eikä koko toimisto voi toimia yhden ihmisen oudon häiriön pohjalta.

Vierailija
6/47 |
06.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 23:31"]

Sano että vaihdoit shampoon ja hoitoaineen tuoksuttomaan :) ehkäpä oireet katoavat, jos ei kuitenkaan huomaa eroa..

[/quote]

Seuraavaksi häiritsisi varmaan käsisaippua, bussissa ap:n vieressä istuneen mummon hajuvesi, kotona lattianpesuun käytetyn aineen tuoksu kengänpohjissa, vessasta tarttunut wc raikastimen haju... on se vaan niin kamala asia tuo hajusteyliherkkyys ja kun on vielä noin itsekäs ja ajattelematon työkaverin kuin ap :(

Vierailija
7/47 |
06.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antiperspirantin käyttömuodolla ei ole minkäälaista merkitystä hajusteallergiassa. Ei ainakaan jos toinen sitä hajustamatonta antiperspiranttia kotonaan itselleen laittaa. Hajustamattomista voidemainen Bats on parasta.

Shampoissa ja hoitoaineissa voi se INCI-listan linalool ärsyttää sivullisten neniä eniten. LV-sarjassa on hyviä ja edullisia sekä hajustamattomia hiustenhoitotuotteita. Maitohappopohjaiset Lactacyd, Lactoline ja Lacto Plus ehkäisevät hien hajua iholla.

Veikkaanpa, että työkaverillasi on siitepölyallergia koska tänä vuonna siitepölyä on ollut poikkeuksellisen paljon.

Vierailija
8/47 |
06.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sun tollasta tarvi työn puolesta kärsiä. Sano sille rouvalle kohteliaasti mutta tiukasti että lopettaa shown:sa. Jos diivailu jatkuu niin puhu esimiehelles.

Vierailija
9/47 |
06.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi hajusteyliherkät tuntuvat aina olevan näitä vanhempia, muutenkin ikäviä ja katkeranoloisia naisia? En tiedä, onko tämä yleismaailmallinen fakta, mutta omissa työpaikoissani kyseiset ihmiset ovat olleet juuri näitä ylinegatiivisia röökimuijia, joilla sairauspoissaolot huutavat hoosiannaa milloin mistäkin syystä.

Sinulla on oikeus käyttää tasan sellaisia hajusteita, kuin haluat. Jos joku oireilee jonkun shampoon tuoksusta, niin hakeutukoot työkyvyttömyyseläkkeelle.

Vierailija
10/47 |
06.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matkustin pari kuukautta sitten bussilla. Istuin kuljettajan takana. Kummastelin kuljettajan kaameaa tuoksua, kunnes tajusin omien hiusteni haisevan valitsemani sampoon ja hoitoaineen vuoksi... Tuotteissa on eroa.

Vierailija
11/47 |
06.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti hajuaistisi pysyy aina normaalina. Tuoksuyliherkkyys on todella piinallinen ominaisuus.

http://www.allergia.fi/allergia-ja-astma/allergian-itsehoito-ohjeet/hajusteet-ja-tuoksuyliherkkyys/

Vierailija
12/47 |
06.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä nuorena hajusteyliherkkänä oletan muiden olevan vaivan suhteen sen verran tietoisia etten katso tehtäväkseni kasvattaa koko maailmaa. Aika suuri osa lisääntymisikäisistä naistutuistani on muutenkin huolissaan kemikaalikuormituksesta ja haluaa välttää hajusteita senkin vuoksi. Niihin hajusteisiin palavan rahan voi käyttää johonkin muuhun kivaan.

Vierailija
13/47 |
07.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 23:59"]

Minä nuorena hajusteyliherkkänä oletan muiden olevan vaivan suhteen sen verran tietoisia etten katso tehtäväkseni kasvattaa koko maailmaa. Aika suuri osa lisääntymisikäisistä naistutuistani on muutenkin huolissaan kemikaalikuormituksesta ja haluaa välttää hajusteita senkin vuoksi. Niihin hajusteisiin palavan rahan voi käyttää johonkin muuhun kivaan.

[/quote]

Miksi? Esim mihin? Jos se hajuste ON se kiva?

Vierailija
14/47 |
07.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä työnantajan hommaa näille oman kopin. Tai sitten sellaiset umpinaiset biohasardipuvut, joissa ollaan koko työaika, puhdas hengitysilma tulee letkua pitkin maskiin. Sitten ei voi valittaa hajuista eikä muista ärsykkeistä. 

Joku raja näidenkin valittaijien vaatimuksissa ja niihin mukaan menemisessä täytyy olla. Maailmasta ei saa hajutonta eikä ärsykkeetöntä millään. Lisäksi on todettu, että näillä ympäristöyliherkillä välttelytekniikka johtaa yleensä vain oireiden pahentumiseen ja oireiston laajentumiseen. Eli hajuherkästä tulee helposti myös ääniyliherkkä ja sähköyliherkkä jne. Psykoterapia ja siedätys parhaat tavat suhtautua asiaan. Toki en tarkoita, että hajusteherkän lähellä tarvitsisi käyttää ärsyttäviä hajuja tahallaan mutta tosiaan joku shampoon hajun tai vaatteiden pesuaineen kommentointi alkaa olla liikaa. Itse ainakin siinä vaiheessa vaatisin esimiestä puuttumaan asiaan. Sijoitettakoon sairas omaan työtilaan, jos ei yleisissä tiloissa pärjää tai jääköön sairaslomalle/eläkkeelle. Masennusta, sosiaalista fobiaa ja eläkehakuisuutta näissä oireiluissa yleensä taustalla onkin. 

Vierailija
15/47 |
07.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just tuollaisten hönkäilijöiden takia mä harvoin mainitsen allergiastani.

Vierailija
16/47 |
07.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 23:42"]Miksi hajusteyliherkät tuntuvat aina olevan näitä vanhempia, muutenkin ikäviä ja katkeranoloisia naisia? En tiedä, onko tämä yleismaailmallinen fakta, mutta omissa työpaikoissani kyseiset ihmiset ovat olleet juuri näitä ylinegatiivisia röökimuijia, joilla sairauspoissaolot huutavat hoosiannaa milloin mistäkin syystä.

Sinulla on oikeus käyttää tasan sellaisia hajusteita, kuin haluat. Jos joku oireilee jonkun shampoon tuoksusta, niin hakeutukoot työkyvyttömyyseläkkeelle.

[/quote]

Niin totta!

Vierailija
17/47 |
07.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 00:21"]

[quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 23:59"]

[/quote]

Miksi? Esim mihin? Jos se hajuste ON se kiva?

[/quote]

Minä laitan sillä kotia mieleisekseni. Nautin käsitöistä ja taiteesta.

Vierailija
18/47 |
07.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos maksan hajuvedestä yli 200 euroa, odotan voivani sitä työpaikalla myös käyttää, ellei esimieheltä tule nimenomaista kieltoa.

Vierailija
19/47 |
07.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet AP yllättävän kärsivällinen ihminen. Itseä olisi lakanut kiinnostamasta siinä vaiheessa, kun kysellään kainalodödön perään. Hajuveden olisin voinut jättää pois pyynnöstä, mutta eipä se kainalossa oleva dödö haise kenenkään nenään ja jos haisee, niin hakeutukoon sairaseläkkeelle moiset keinoherkät. Ja miten se suihkedödö eroaa roll-onista? Ei se suihke ilmaan jää leijumaan, vaan se on yhtälailla siellä kainalossa kuin roll-onikin. Esimiehelle olisin käynyt sanomassa taatusti asiasta viimeistään siinä vaiheessa kun ruvetaa jo kyselemään shampoiden perään. Tuo on jo työpaikkahäirintää, jos yritetään puuttua siihen, millä toinen pesee hiuksensa.

Vierailija
20/47 |
07.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ot mut onko kukaan kokeillut Lushin 'parfyymipuikkoja' ja saako yliherkät niistäkin tappo-oireita?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kolme