Apua hajusteyliherkän työkaverin kanssa!
Tilanne alkaa olla jo naurettava. Työskentelen isossa firmassa ja minulla on useita asiakaskontakteja päivässä. Toimistoissamme on aina kaksi ihmistä yhdessä ja nyt entisen "kämppäkaverini" jäätyä mammalomalle, sain samaan kuutioon kanssani hajusteyliherkän (tai ainakin niin väittää) vahemman rouvan. Alkuun hän kohteliaasti kertoi tästä vaivastaan ja minä vastaavasti kerroin, että vaikka käytän todella vähän mietoa vartalosuihketta, voin jättää sen kokonaan pois.
Noh, viikko meni hyvin ja sitten alkoi rouva suurieleisesti oireilemaan. Tämä työkaveri on siis luonteeltaan sellainen yli dramaattinen huokailija ja köhijä, eli ei itse ikinä kerro jos joku vaivaa vaan aina saa itse kysyä. No tällä kertaa kysyi käytänkö suihkutettavaa deodoranttia kun ne yleensä niin kovasti häntä ottavat henkeen. No minähän käytin ja lupasin hommata työ käyttöön roll on version ja tuoksuttoman tietenkin.
Taas muutama päivä meni hyvin ja alkoi sama "oireilu". Silmiä kuivattiin nenäliinalla, köhittiin, kurkkua selvitettiin, niiskutettiin jne. Taas kysyttyäni mikä nyt taas niin rouva epäili että pesen vaatteeni jollain Omolla tai vastaavalla hajustetulla. Kerroin heti, että niin pesuaine kuin huuhteluaine on perheessämme tuoksuttomia pienten lasten takia, joten niistä ei voi olla kyse. Asia jäi siihen hetkeksi. Oireilu kyllä jatkui ja se helkkarin rykiminen, kurnuttaminen jne. oikeesti häiritsee jo keskittymistäkin.
Eilen sitten rouva kysyi käytänkö hajustettuja shampoita ja hoitoaineita. No kyllä käytän ja niistä en luovu. Ikinä en ole kenenkään kuullut valittavan että jonkun hiukset tuoksuu liian voimakkaasti shamppoolle. En siis käytä mitään hiuslakkaa, vaan ihan Bonacuren shampoota ja hoitoainetta värjätyille hiuksille.
Miten näiden kanssa kuuluisi olla? Nyt kahvihuoneessa toinen kerää sääliä kahdelta vanhemmalta työntekijältä kun he niiiiiin ymmärtävät ja minulta on itsekästä olla tekemättä myönnytyksiä. Jännä kun noiden eukkojen kanssa tämä rouva pystyy juttelemaan kun toinen käyttää niin voimakasta hajuvettä että hissiin mennessä jo tietää, että ko. ihminen on saapunut töihin tuntia aikaisemmin. Ja jännä kun asiakkaiden (80% asiakkaista on ns. pukumiehiä jotka käyttävät partavettä/hajuvettä) tuoksut ei häiritse pitkissä palavereissa ollenkaan, mutta minua syytetään siitä etten jousta.
Ymmärrän siis täysin, että hajuvedet (varsinkin liikaa ruiskitut) saavat oireita aikaan lähes kellä tahansa, mutta shampoo ja hoitoaine????? Lähtee järki. En nyt keksi tuon yhden marttyyrin kanssa mitään järkevää ratkaisua, joten kysyn teiltä neuvoa. Olen nimittäin kohta valmis ostamaan pullon Menneniä vaikka nainen olenkin ja alan kylpemään siinä aamuisin.
Kommentit (47)
Olet huomaavainen kun joustat noin, AP.
Ehdota naiselle, että hän pyytää esimieheltä omaa työpistettä. Jos hän kieltäytyy, pyri sinä vaihtamaan omaasi. Kerro esimiehellesi miten olet joustanut turhaan ja mainitse myös, että työsuorituksesi kärsii naisen jatkuvasta nuuskutuksesta. Naisen pitäisi olla yksin jossakin.
Hajusteyliherkkyys on työtoverillasi kyllä selvästi psyykkistä laatua.
Olen hajusteyliherkkä ja minusta AP on joustanut ihan riittävästi. Itse en saa oireita shampoista tai deodoranteista mutta jos jollain on voimakasta partavettä, niin siitä tulee nopeasti oireita.
Jos työkaverisi voi käydä kahvihuoneessa, hän voi olla kanssasi samassa huoneessa ilman, että sinun tarvitsee enää tehdä myönnytyksiä.
Lapsen päiväkodissa oli aikanaan hajusteyliherkkälapsi, ja kyllä meiltä kaikilta vanhemmilta toivottiin, että siirrymme hajusteeettomiin shampoihin, hoitoaineisiin, deodoranttiin, kasvovoiteisiin ja meikkeihin. Teimmekin niin, ja aika kummasti muiden ihmisten voiteet ja shampoot sen jälkeen tuoksuivat nenään.
Nyt kun emme enää käytä hajustettomia, tajuan, mikä hajujen kakofonia meistä jokaisesta lemuaa ympärillemme. Nautin kyllä tuoksuvista voiteistani, mutta tajuan, että vaikka omaan nenääni ne eivät tuoksukaan, jonkun toisen nenään ne kyllä tuoksuvat.
Työkaverisi vaikuttaa kyllä melkoiselta tapaukselta, mutta en kyllä ihmettelisi, vaikka shampoosi tuoksuisikin pienessä tilassa, jos peset hiuksesi aamuisin. Ehkä ensimmäisenä suosittelen toteamaan työkaverillesi, että olet jo vaihtanut shampoon ja hoitoaineen ja katsot, jatkuvatko oireet vai eivät ja huomaako hän tuoksun edelleen vai ei. Ymmärrän, että et ole valmis työkaverin takia tekemään isoja muutoksia mutta olen myös hiukan pahoillani työkaverisi puolesta, jos hän todella kärsii shampoon ja hoitoaineen hajusta (mitä ehkä vähän epäilen). Hajusteyliherkkyys ei ole kovin mukava asia sille, joka siitä kärsii.
[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 00:43"]
[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 00:21"]
[quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 23:59"]
Minä nuorena hajusteyliherkkänä oletan muiden olevan vaivan suhteen sen verran tietoisia etten katso tehtäväkseni kasvattaa koko maailmaa. Aika suuri osa lisääntymisikäisistä naistutuistani on muutenkin huolissaan kemikaalikuormituksesta ja haluaa välttää hajusteita senkin vuoksi. Niihin hajusteisiin palavan rahan voi käyttää johonkin muuhun kivaan.
[/quote]
Miksi? Esim mihin? Jos se hajuste ON se kiva?
[/quote]
Minä laitan sillä kotia mieleisekseni. Nautin käsitöistä ja taiteesta.
[/quote]
Teeppä se. Minä taas ostan uusia ihania tuoksuja, suihkutettavia ja voidemaisia jne. Nautin upeista tuoksuista.
Minä voisin olla se hajuherkkä, ja luulen olevani oikea henkilö vastaamaan.
Ottakaan yhdessä yhteyttä työterveyshuoltoon. Sieltä voidaan tehdä työpaikkakäynti, jossa selvitetään haitan todellisuus. Omassa työpaikassani pyysin siivoojia käyttämään hajuttomia aineita, sillä siivousaineiden hajusteet voivat aiheuttaa ongelmia.
MInä todella toivon,että ylenpalttisista hajusteista nauttivat löytäisivät sellaisen työpaikan, jossa niistä ei ole haittaa - mahdollisimman kaukana niistä paikoista, joissa minä olen töissä tai asioin.
[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 08:05"]Olen hajusteyliherkkä ja minusta AP on joustanut ihan riittävästi. Itse en saa oireita shampoista tai deodoranteista mutta jos jollain on voimakasta partavettä, niin siitä tulee nopeasti oireita.
Jos työkaverisi voi käydä kahvihuoneessa, hän voi olla kanssasi samassa huoneessa ilman, että sinun tarvitsee enää tehdä myönnytyksiä.
[/quote]
Juurikin näin!
Täällä toinen hajusteyliherkkä ja shamppoot ja osa dödistä ei oireita aiheuta, mut jos dödöä laittaa liikaa niin silloin tulee oireita. Kaikkein pahimmat oireet aiheuttaa juurikin voimakkaat hajuvedet yms. Ja siihen kun lisätään vielä siitepölyt nii se olikin sit siinä.
En kuitenkaan koskaan ole pyytänyt työkavreiltani muutosta heidän hajusteiden käyttöön. Ei ole ollut tarvetta. Ja jos olisi jotain sanottavaa niin voin itse mennä sellaiseen paikkaan, ettei voimakkaat hajusteet vaikuta.
Miksi aina oletetaan että kuka tahansa voi siirtyä näihin tuoksuttomiin vaihtoehtoihin? Olen nähnyt todella paljon vaivaa että olen löytänyt iholleni sopivat tuotteet ja vain yksi niistä on tuoksuton. Muut tuoksuttomat eivät ole minulle sopineet. Osa tuoksuttomista tuotteista myös haisee todella pahalle. Se että tuoksuja ei ole lisätty kun ei tarkoita sitä että tuote ei haisisi miltään. Usein mietoa tuoksua lisätään peittämään tuo paha haju. Hajuvettä en käytä.
ps. minulta on tuoksuallergikko kysynyt mitä pyykinpesuainetta käytän kun on niin hyvän tuoksuinen ja ei uskonut kun kerroin käyttäväni omoa :D Annosteluohjeet pyykinpesuaineessa ovat ihan järjettömiä ja oikeasti alle puolet määrästä riittää normaalille pyykille.
OT
Minä olen "vain" allerginen hajusteille. Niitä ei saa tulla iholle, muiden hajusteet ei mua haittaa, ellei niitä ole mauttomasti liikaa. Ja sehän on lähinnä sosiaalinen haitta.
Pamahdin allergiseksi vasta muutama vuosi sitten (ihan aikuisena) ja kun sitten poistin huushollistamme kaikki hajustetut aineet huomasin, että sekä haju- että makuaistini tarkentui. Se oli kivaa, koska harrastan kokkailua. Että kaikista ihanista tuoksutuotteista luopuminen ei ollut yksinomaan huono asia.
En usko, että ap:n työtoverilla on varsinaista hajusteyliherkkyyttä (kahvihuone- ja asiakastilanteet), vaan joku neuroosi.
Meillä on myös työpaikalla joku hajusteyliherkkä, mutta en tiedä, kuka. Asiaa käsitellään aina niin, että esimies muistuttaa silloin tällöin viikkopalaverissa "vähentämään hajusteiden käyttöä ja huomioimaan muut, kun on näitä hajusteherkkiä työyhteisössä". Koen tilanteet kiusallisiksi, sillä en tiedä, kuulunko niihin, jotka tuoksuvat liikaa, vai en. Minusta olisi parempi, että asia otettaisiin esille asianosaisten kanssa eikä yleisellä tasolla vihjaillen. Jos ei itse ole ollenkaan yliherkkä, on mahdoton tietää, mikä toiselle aiheuttaa oireita ja mikä ei.
Käytän hajusteetonta pyykinpesuainetta, huuhteluainetta ja hiuslakkaa, mutta suosimaani sampoo- ja hiustenhoitomerkkiä en mielelläni vaihtaisi. Samoin deodorantin merkillä on minulle väliä. Hajuvettä käytän mutta todella maltillisesti.
Välillä ihmettelen, miksi juuri hajusteyliherkkyyden perusteella voidaan vaatia kaikkia työyhteisön jäseniä tekemään allergikon huomioivia valintoja arjessaan. En ole ikinä kuullut, että esimerkiksi lemmikkieläimistä käskettäisiin luopumaan, jos työpaikalla on eläinallergikko.
Meillä oli töissö tyyppi joka ei sietänyt sipulin hajua edes.
Alettiin ohimennen aina sanomaan että taas sipulia eväsleivissä yms.
ei sitä sipulia koskaan ollut edes,vaan se draamaqueen pysy pois kahvihuoneesta aina ja sai oireita .
Lähti sitte pois,eikä ol ekellää nollut ikävä.
Ei niille kannata joustaa yhtään,tämä maailma on tämmöinen,jos ei kestä niin ei tule ulos.
Omalla työpaikalla kiellettiin kalaa sisältävien ruokien lämmittäminen mikrossa, kun uudella työkaverilla oli niin pahan kala-allergia. Tietenkin pitää joustaa, jos kyseessä on toisen työkyky, sairastuminen tai pahimmillaan on kyse hengestä.
Vierailija kirjoitti:
Antiperspirantin käyttömuodolla ei ole minkäälaista merkitystä hajusteallergiassa. Ei ainakaan jos toinen sitä hajustamatonta antiperspiranttia kotonaan itselleen laittaa. Hajustamattomista voidemainen Bats on parasta.
Shampoissa ja hoitoaineissa voi se INCI-listan linalool ärsyttää sivullisten neniä eniten. LV-sarjassa on hyviä ja edullisia sekä hajustamattomia hiustenhoitotuotteita. Maitohappopohjaiset Lactacyd, Lactoline ja Lacto Plus ehkäisevät hien hajua iholla.
Veikkaanpa, että työkaverillasi on siitepölyallergia koska tänä vuonna siitepölyä on ollut poikkeuksellisen paljon.
Veikkaanpa että työkaveri on luulosairas ja muitakin mt-ongelmia näyttäisi löytyvän. Itse en vaihtaisi yhtäkään käyttämääni tuotetta tollasen draama-kuningattaren takia, vaan menisin esimiehen juttusille että siirtävät eukon pois minua häiritsemästä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi aina oletetaan että kuka tahansa voi siirtyä näihin tuoksuttomiin vaihtoehtoihin? Olen nähnyt todella paljon vaivaa että olen löytänyt iholleni sopivat tuotteet ja vain yksi niistä on tuoksuton. Muut tuoksuttomat eivät ole minulle sopineet. Osa tuoksuttomista tuotteista myös haisee todella pahalle. Se että tuoksuja ei ole lisätty kun ei tarkoita sitä että tuote ei haisisi miltään. Usein mietoa tuoksua lisätään peittämään tuo paha haju. Hajuvettä en käytä.
Juuri tämä! Minulla on tarkasti valitut luottotuotteet ihonhoitoon sekä hiustenhoitoon joita en todellakaan tuosta vain suostu vaihtaa huonompiin.
Minä ällöttää lihavat ihmiset,joten olen yliherkkä, miten ne sais pois töistä ?
Kala-allergikolle voi hommata erillisen mikron. Muiden ei tarvi olla käyttämättä kalatuotteita.
Lentokonettakaan ei saa pähkinättömäksi vaikka kuinka joku vaatii. Penkeillä on pähkinämurua, joku on voinut ottaa omia pähkinöitä mukaan jne. Epipen aina mukana. Kapteeni voi kieltäytyä ottamasta hengenvaarallisesti allergista koneeseen, jos riski katsotaan liian isoksi.
Muistan, kun kerran vein herneenpalkoja vadillisen työpaikan kahvihuoneeseen. Yksi kollegoista oli kuitenkin pahasti allerginen herneelle, mitä en tiennyt. Ja sinä päivänä hän ei sitten pystynyt siellä kahvihuoneessa olemaan, koska toisten poksutellessa niitä palkojaan niistä tietysti erittyy ilmaan aineita, jotka aiheuttivat hänelle oireita, onneksi ei sentään anafylaksiaa saanut (oli saanut tuoretta hernettä syödessään joskus sellaisenkin). Olin pahoillani, en tiennyt.
Olen nykyään tuoksuyliherkkä, ja juurikin semmoinen ärsyttävä keski-ikäinen (57-v) nainen. Minulla on astmakin, jota ei nuorempana ollut, mutta lääkitty astma ei ihan kamalasti tuoksuista pahene (pahenee se vähän); sen sijaan migreenin saan voimakkaista tuoksuista kyllä. En ole itsekään tuoksuton: käytän miedosti tuoksuvaa shampoota ja hoitoainetta, tämänhetkinen suihkusaippuakin taitaa olla miedosti hajustettua. Pyykinpesuaineet ovat meillä olleet aina tuoksuttomia, ja huuhteluaineena käytän vain etikkaa.
On kurjaa saada migreeni teatterissa tai elokuvissa, jos vierellä istuva ihminen on katsonut hyväksi tuoksuttaa itsensä kovin voimakkailla tuoksuilla. Ja kurjaa on myös joutua valittamaan asiasta esim. vaikka kuorossa, jossa ollaan lähekkäin ja joku ehkä tuoksuu siellä kovin voimakkaasti. Ihmettelen, miten pystyin nuorena käyttämään jopa parfyymejä - nykyään ei tule kysymykseenkään, hyvä kun pystyn jotenkin kävelemään kosmetiikkaosaston ohi, ja mieluiten ostan ihonhoitotuotteeni apteekeista juuri em. syystä. Voi olla, että tuo nuorena läträtty hajustemäärä sai tämän oireiston laukeamaankin. Joten sorry, nuoremmat naiset, että minulla tämmöinen vaikeus on, nuorena ei ollut. Vaiva voi tulla iän myötä; en tiedä onko paras neuvo teille että nauttikaa tuoksuista niin kauan kuin voitte, vaiko että parempi karttaa voimakkaita tuoksuja jo nuorena, ettei sitten keski-iässä tartte kärsiä migreenistä tai tukehtumisoireista.
en ole koskaan nähnyt hoikkaa hajusteyliherkkää....
ja ovat aina muutenkin täynnä ongelmaa toisensa perään
Shampoot, hoitoaineet, dödöt, ihovoiteet, meikit, pesuaineet, huuhteluaineet, hiusmuotoilutuotteet, hajusteet... kaikki nämä haistaa hyvä nenäisenä ikävä kyllä monista metrien päästä. Jotkin shampootuoksut (yleensä jonkinlainen kukkaistuoksu) oikein jäävät leijumaan kadulle joistakin ihmisistä.
Itse ole ns. hajuherkkä ja tästä syystä välttelen joitain ihmisiä, en pysty olemaan varsinkaan pienessä tilassa joidenkin kanssa ja niin edelleen. Kaikki hajut eivät kuitenkaan aiheuta oireilua (esim. hajusteettomat voiteet, jotka haisevat todella pahalle ovat ok, vaikka ällöjä ovatkin. Ja toisaalta itse voin käyttää tervalle tuoksuvaa shampoota ilman ongelmia), vaan kyse on joistain kemikaaleista, jotka ärsyttävät.
En nyt tiedä, mitä tehdä ap:n tapauksessa, varmaan kannattaa pyytää, että saatte istua erillään. Itselle ainakin on ok, kunhan vain en joudu olemaan hajustehenkilöiden vieressä, tai heidän kulkureittinsä välittömässä lähisyydessä.
Toisaalta kaikkien kannattaisi miettiä, että haluaako tunkea kaikkia ylimääräisiä kemikaaleja itseensä, varsinkin jos ne tiettävästi ärsyttävät ainakin joitakin ihmisiä -> eivät ole mitään reagoimattomia superturvallisia tuotteita välttämättä. Moni hajusteyliherkkä nimenomaan on aikoinaan ollut hajusteilla läträäjä (oma kokemus muista tuntemistani yliherkistä), että jos ei tätä ongelmaa halua riesoikseen, niin kemikaalikuormansa vähentäminen voi olla ihan hyvä idea.
[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 02:36"]
Ot mut onko kukaan kokeillut Lushin 'parfyymipuikkoja' ja saako yliherkät niistäkin tappo-oireita?
[/quote]
lush haisee kilometrin päähän pahalle ja käy henkeen, enkä edes ole hajusteyliherkkä