Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sosiaalisten taitojen opettelu treffejä varten?

Vierailija
01.01.2021 |

Kysymys on jo otsikossa, mutta hieman pohjustusta alkuun:

Olen 29-vuotias mies. Minua kiusattiin koulussa käytännössä koko peruskoulu, mihin kuului mm. sosiaalisten ympyröiden ulkopuolelle sulkeminen. Peruskoulun jälkeen keskityin täysillä opiskeluun. Olen vuosi sitten valmistunut lääkäriksi, pidän itsestäni huolta ja urheilen paljon. Kuitenkaan seurustelusuhdetta minulla ei ole koskaan ollut. Minulla ei ole ongelmia vuorovaikutuksessa esimerkiksi töissä, mutta olen huomannut, että koulukiusaamisesta johtuen en oikein osaa olla normaalissa kanssakäymisessä ikäisteni kanssa vapaa-ajalla. Minua on kuvattu etäiseksi ja hiljaiseksi. Vaikka minulla ei olekaan varsinaista traumaa koulukiusaamisesta, niin huomaan, että monet sosiaaliset taidot on jäänyt oppimatta, mitkä muut oppivat jo joskus peruskoulun aikana.

Minun tekisi kovasti mieli löytää seurustelukumppani elämääni. Kokeiluni mm. deittiappien kautta eivät ole menneet kovin hyvin. Matcheja saan kyllä, mutta ne kuivuvat kokoon viimeistään ensitreffeillä. Olen kuullut olevani tylsä tai hiljainen.

Kavereita minulla kyllä on, lähinnä ajalta peruskoulun jälkeen eli lukiosta, armeijasta ja yliopistosta. Naispuoleisiakin kavereita on, mutta ehkä voisi sanoa, että taiton riittävät naisten kanssa vain "kaverimielessä" olemiseen.

Osaisiko joku täältä ehdottaa keinoja miten sosiaalisia taitoja voisi kehittää ajatellen intiimin kumppanin löytämistä? Pelkään, että voi olla vaikea oppia tällaisia juttuja n. 15 vuota jälkijunassa.

Kommentit (88)

Vierailija
1/88 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sä et vaan ole tavannut sopivaa. Haluatko olla joku suupaltti jos oot rauhallinen tyyppi?

Vierailija
2/88 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sä et vaan ole tavannut sopivaa. Haluatko olla joku suupaltti jos oot rauhallinen tyyppi?

En toki halua. Mutta ehkä olen liiankin "rauhallinen", mikä sitten näkyy ulospäin etäisenä tai tylsyytenä.

-AP

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/88 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosiaalisia taitoja voi opetella kirjojen avulla. Suomeksi löytyy Karla Niemisen kirjoittama Olet hyvä tyyppi, enlanniksi valikoimaa on enemmänkin. Pelkkä lukeminen ei tietenkään riitä, vaan luettuja asioita täytyy soveltaa käytäntöön, eikä virheiltä ja muilta pettymyksiltä voi välttyä. Varaudu siihen, että edessä on pitkä ja hidas tie, mutta ajan mittaan sinnikkyys palkitaan.

Vierailija
4/88 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sosiaalisia taitoja voi opetella kirjojen avulla. Suomeksi löytyy Karla Niemisen kirjoittama Olet hyvä tyyppi, enlanniksi valikoimaa on enemmänkin. Pelkkä lukeminen ei tietenkään riitä, vaan luettuja asioita täytyy soveltaa käytäntöön, eikä virheiltä ja muilta pettymyksiltä voi välttyä. Varaudu siihen, että edessä on pitkä ja hidas tie, mutta ajan mittaan sinnikkyys palkitaan.

Kiitos kannustavasta viestistäsi. Minä käyn vilkaisemassa tuota Niemisen kirjaa. Ymmärrän, ettei parisuhdetta, varsinkaan hyvää sellaista, voi löytää äkkiä kiirehtimällä.

-AP

Vierailija
5/88 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanko oikeasti treffikumppanisi ovat pamauttaneet sinulle suoraan, että olet tylsä ja hiljainen? Jos ovat, miettisin uudestaan millaisia ihmisiä pyydän treffeille.

Vierailija
6/88 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihanko oikeasti treffikumppanisi ovat pamauttaneet sinulle suoraan, että olet tylsä ja hiljainen? Jos ovat, miettisin uudestaan millaisia ihmisiä pyydän treffeille.

Pari kertaa kyllä. Ei nyt tavatessa päin naamaa, mutta ensitreffien jälkeen sitten deittiappissa ennen kuin poistivat minut sieltä.

Mielestäni pyydän treffeillä ihan tavallisia ikäisiäni naisia Tinderistä, Badoosta ja Facebook Datingista. (Tinderistä olen tosin siirtynyt jo pois. Vaikka siellä onkin eniten käyttäjiä, niin ilmapiiri siellä on aika huono ja tuntuu, että ihmiset hakevat sieltä vain lyhytaikaisia suhteita.)

Vierailija
7/88 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensiksi kannattaa lakata miettimästä, montako vuotta jäljessä olet. Et voi asialle mitään, joten älä vatvo.

Vähän samaa kokeneena veikkaan, että tylsyytesi tulee varovaisuudesta. Et uskalla kertoa itsestäsi henkilökohtaisia asioita etkä uskalla ilmaista kiinnostustasi. Sellainen treffikumppani on tylsä. Joskus hiljaiset ihmiset uskottelevat itselleen, että olen salaperäinen ja herätän uteliaisuutta. Ei toimi noin. Se on vain tylsää.

Vierailija
8/88 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla on jo hyvä pohja valmiina, koska sosiaaliset taitosi ovat yleisesti ottaen ok ja osaat muodostaa kaverisuhteita myös naisten kanssa. Onnittele itseäsi siitä! Et usko, kuinka monella on se asenne, että sosiaaliset taidot ovat jotain, mitä tarvitaan ainoastaan pariutumiseen ja muuten ne ovat turhaa hömpötystä. Eli toisin sanoen kumppani pitäisi saada, vaikkei sitä alkeellisintakaan taitopohjaa ole eikä halua kehittää sitä.

Kuulostaa ikävältä ja epäaikuismaiselta, että treffikumppanisi ovat kuvailleet sinua päin naamaa tylsäksi. Ei ole mielestäni fiksun ihmisen käytöstä tuollainen ja ymmärrän, että se masentaa varsinkin kiusaamistaustaan yhdistettynä. Minulle tuli mieleen, että oletko miettinyt ihan perin pohjin sitä, millaisten ihmisten kanssa sinun on luontevinta olla ja minkä tyyppiset ihmiset puolestaan viihtyvät sinun seurassasi? Joskus hiljaisuus ja ns. jäätyminen voivat johtua siitä, että jollain tasolla vaistoaa, ettei se toinen ole oikein omaa tyyppiä eikä hänen kanssaan uskalla siksi olla rennosti.

On myös todennäköistä, että pitkän kiusaamisen seurauksena sinulle on syntynyt paikkansapitämättömiä negatiivisia uskomuksia itsestäsi. Vaikka niillä ei olisi yhtään mitään tekemistä sen kanssa, millainen ihminen oikeasti olet, niin tarpeeksi kauan jankutettuina niistä tulee "totuuksia" ja alat toimia niiden mukaisesti. Suosittelen sinua perehtymään alitajuntaan ja sen vaikutukseen, sekä siihen, miten alitajuntaan ajettuja uskomuksia voi tunnistaa, kitkeä ja muokata paremmiksi.

Vierailija
9/88 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä lähtisin treffeillä ihan rehellisellä linjalla. Tyyliin että tämäntyyppisestä (Omasta taustastasi) taustasta johtuen olen hieman kömpelö sosiaalisissa tilanteissa, mutta yritän kehittyä asiassa. Tämän jälkeen sun ei tarvitse esittää jotain mitä et ole, jos treffit eivät johda jatkoon, niin sitten ei mahda mitään. Olit ainakin rehellinen ja oma itsesi.

Vierailija
10/88 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensiksi kannattaa lakata miettimästä, montako vuotta jäljessä olet. Et voi asialle mitään, joten älä vatvo.

Vähän samaa kokeneena veikkaan, että tylsyytesi tulee varovaisuudesta. Et uskalla kertoa itsestäsi henkilökohtaisia asioita etkä uskalla ilmaista kiinnostustasi. Sellainen treffikumppani on tylsä. Joskus hiljaiset ihmiset uskottelevat itselleen, että olen salaperäinen ja herätän uteliaisuutta. Ei toimi noin. Se on vain tylsää.

Osuit kyllä naulan kantaan. Olen hyvin varovainen ihminen. En ota riskejä enkä heittäydy uusiin tilanteisiin helposti. Varmaan iso osa tästä varovaisuudesta johtuu koulukiusaamisesta. Piti olla mahdollisimman näkymätön, hajuton ja väritön, niin selvisi vähemmällä. Niin syvällä en kuitenkaan ole, että uskoisin olevani jotenkin salaperäinen.

Vierailija
11/88 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskitytkö liikaa itseesi. Sellaiset nähdään usein tylsinä.

Vierailija
12/88 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pari kertaa kyllä. Ei nyt tavatessa päin naamaa, mutta ensitreffien jälkeen sitten deittiappissa ennen kuin poistivat minut sieltä.

Mielestäni pyydän treffeillä ihan tavallisia ikäisiäni naisia Tinderistä, Badoosta ja Facebook Datingista. (Tinderistä olen tosin siirtynyt jo pois. Vaikka siellä onkin eniten käyttäjiä, niin ilmapiiri siellä on aika huono ja tuntuu, että ihmiset hakevat sieltä vain lyhytaikaisia suhteita.)

Tavallinen nainen ei ole noin tyly. Jossain olet nyt mokannut, usko huviksesi. Ei tullut ainakaan itselleni ikinä tarvetta sanoa asiaa suoraan, vaikka rehellisesti sanottuna pidin treffikumppania tylsänä. Enkä osaa kuvitella että kukaan tuntemani nainen myöskään sanoisi noin.

Eikä kukaan mies ikinä antanut minulle palautetta että olin liian tylsä, vaikka satavarmasti moni on niin ajatellut.

Vierailija
13/88 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinulla on jo hyvä pohja valmiina, koska sosiaaliset taitosi ovat yleisesti ottaen ok ja osaat muodostaa kaverisuhteita myös naisten kanssa. Onnittele itseäsi siitä! Et usko, kuinka monella on se asenne, että sosiaaliset taidot ovat jotain, mitä tarvitaan ainoastaan pariutumiseen ja muuten ne ovat turhaa hömpötystä. Eli toisin sanoen kumppani pitäisi saada, vaikkei sitä alkeellisintakaan taitopohjaa ole eikä halua kehittää sitä.

Kuulostaa ikävältä ja epäaikuismaiselta, että treffikumppanisi ovat kuvailleet sinua päin naamaa tylsäksi. Ei ole mielestäni fiksun ihmisen käytöstä tuollainen ja ymmärrän, että se masentaa varsinkin kiusaamistaustaan yhdistettynä. Minulle tuli mieleen, että oletko miettinyt ihan perin pohjin sitä, millaisten ihmisten kanssa sinun on luontevinta olla ja minkä tyyppiset ihmiset puolestaan viihtyvät sinun seurassasi? Joskus hiljaisuus ja ns. jäätyminen voivat johtua siitä, että jollain tasolla vaistoaa, ettei se toinen ole oikein omaa tyyppiä eikä hänen kanssaan uskalla siksi olla rennosti.

On myös todennäköistä, että pitkän kiusaamisen seurauksena sinulle on syntynyt paikkansapitämättömiä negatiivisia uskomuksia itsestäsi. Vaikka niillä ei olisi yhtään mitään tekemistä sen kanssa, millainen ihminen oikeasti olet, niin tarpeeksi kauan jankutettuina niistä tulee "totuuksia" ja alat toimia niiden mukaisesti. Suosittelen sinua perehtymään alitajuntaan ja sen vaikutukseen, sekä siihen, miten alitajuntaan ajettuja uskomuksia voi tunnistaa, kitkeä ja muokata paremmiksi.

Kiitos hyvästä ja kattavasta viestistäsi. Minä pidän varmaan eniten positiivisista ja elämänmyönteisistä ihmisistä. Sellaisista, jotka pitävät luonnossa liikkumisesta. Yhteinen harrastus olisi varmasti iso plussa. Harrastan juoksua, pyöräilyä, melontaa ja sulkapalloa, mutta en ole suinkaan mikään pakko-mennä-lenkille-joka-päivä -tyyppi. Ulkonäölle minulla ei ole mitään tiettyjä vaatimuksia ja pidän sellaisia aina aika pinnallisina. Kun mietin niitä tyttöjä ja naisia joihin olen elämäni aikana ollut ihastunut, niin he ovat olleet aika erilaisia. Mutta kyllä he ovat aina olleet hyvin myönteisiä ja ekstroverttejä, siinä missä sitten itse olen joskus sisäänpäin vetäytyvä.

Vierailija
14/88 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osuit kyllä naulan kantaan. Olen hyvin varovainen ihminen. En ota riskejä enkä heittäydy uusiin tilanteisiin helposti. Varmaan iso osa tästä varovaisuudesta johtuu koulukiusaamisesta. Piti olla mahdollisimman näkymätön, hajuton ja väritön, niin selvisi vähemmällä. Niin syvällä en kuitenkaan ole, että uskoisin olevani jotenkin salaperäinen.

Se on kyllä iso ongelma treffeillä. Kun et luota toiseen, on aivan mahdotonta luoda minkäänlaista yhteyttä kahden ihmisen välille. Siitä varovaisuudesta pitää päästää irti. Harjoitus taitaa olla ainut keino.

Vierailija
15/88 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tämän vaikeampaa kirjoitti:

Herrasmies lähestyy naista 150 euroa etukäteismaksuna valmiina tulevista palveluista ja ojentaa ne naiselle kouraan ilman mitään jonnin joutavaa lepertely sanomatta mitään. Nainen ottaa rahat vastaan tyytyväisenä ja osapuolilla on kaikessa hiljaisuudessa selkeä ymmärrys mistä on kyse.

Tiedän, että tämä on trolliviesti, mutta kyllä sellaista kuulee joskus oikeassakin elämässä, että "ujon miehen pitäisi mennä maksulliselle naiselle hakemaan itsevarmuutta."

Olen luonnollisesti täysin eri mieltä. Mitä enemmän ikää karttuu, niin sitä vähemmän oikeastaan kaipaa pelkkää seksiä vaan mieluummin sitä mukavaa yhdessäoloa ja iloa mikä toisesta ihmisestä ja yhteisestä rakkaudesta tulee. Sitä minä kaipaan eniten.

-AP

Vierailija
16/88 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä lähtisin treffeillä ihan rehellisellä linjalla. Tyyliin että tämäntyyppisestä (Omasta taustastasi) taustasta johtuen olen hieman kömpelö sosiaalisissa tilanteissa, mutta yritän kehittyä asiassa. Tämän jälkeen sun ei tarvitse esittää jotain mitä et ole, jos treffit eivät johda jatkoon, niin sitten ei mahda mitään. Olit ainakin rehellinen ja oma itsesi.

Tämäkin voisi olla kokeilemisen arvoista. Vielä en ole sentään uskaltanut ihan "raatorehellistä" deittiprofiilia tehdä. Kiitos ehdotuksesta.

-AP

Vierailija
17/88 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katso silmiin, hymyile, puhu selvästi ja tarpeeksi kovalla äänellä. Ole siisti, puhdas ja hyväntuoksuinen ja hampaat pestynä.

Vierailija
18/88 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko kirurgi?

Vierailija
19/88 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämäkin voisi olla kokeilemisen arvoista. Vielä en ole sentään uskaltanut ihan "raatorehellistä" deittiprofiilia tehdä. Kiitos ehdotuksesta.

-AP

Ei sitä mihinkään ilmoitukseen laiteta, vaan asia kerrotaan kasvotusten niillä treffeillä.

Vierailija
20/88 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on kyllä iso ongelma treffeillä. Kun et luota toiseen, on aivan mahdotonta luoda minkäänlaista yhteyttä kahden ihmisen välille. Siitä varovaisuudesta pitää päästää irti. Harjoitus taitaa olla ainut keino.

Tämä on tärkeä oivallus minulle. Se varovaisuus voi tosiaan olla isoin ongelmani. Kiitos vielä, kun jaksoit kirjoittaa useammankin viestin.

-AP