Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sosiaalisten taitojen opettelu treffejä varten?

Vierailija
01.01.2021 |

Kysymys on jo otsikossa, mutta hieman pohjustusta alkuun:

Olen 29-vuotias mies. Minua kiusattiin koulussa käytännössä koko peruskoulu, mihin kuului mm. sosiaalisten ympyröiden ulkopuolelle sulkeminen. Peruskoulun jälkeen keskityin täysillä opiskeluun. Olen vuosi sitten valmistunut lääkäriksi, pidän itsestäni huolta ja urheilen paljon. Kuitenkaan seurustelusuhdetta minulla ei ole koskaan ollut. Minulla ei ole ongelmia vuorovaikutuksessa esimerkiksi töissä, mutta olen huomannut, että koulukiusaamisesta johtuen en oikein osaa olla normaalissa kanssakäymisessä ikäisteni kanssa vapaa-ajalla. Minua on kuvattu etäiseksi ja hiljaiseksi. Vaikka minulla ei olekaan varsinaista traumaa koulukiusaamisesta, niin huomaan, että monet sosiaaliset taidot on jäänyt oppimatta, mitkä muut oppivat jo joskus peruskoulun aikana.

Minun tekisi kovasti mieli löytää seurustelukumppani elämääni. Kokeiluni mm. deittiappien kautta eivät ole menneet kovin hyvin. Matcheja saan kyllä, mutta ne kuivuvat kokoon viimeistään ensitreffeillä. Olen kuullut olevani tylsä tai hiljainen.

Kavereita minulla kyllä on, lähinnä ajalta peruskoulun jälkeen eli lukiosta, armeijasta ja yliopistosta. Naispuoleisiakin kavereita on, mutta ehkä voisi sanoa, että taiton riittävät naisten kanssa vain "kaverimielessä" olemiseen.

Osaisiko joku täältä ehdottaa keinoja miten sosiaalisia taitoja voisi kehittää ajatellen intiimin kumppanin löytämistä? Pelkään, että voi olla vaikea oppia tällaisia juttuja n. 15 vuota jälkijunassa.

Kommentit (88)

Vierailija
21/88 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikutat aspergerilta. Etsi seuraa autismiliitosta. Lykkyä pyttyyn!

Vierailija
22/88 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko kirurgi?

En vaan ihan tavallinen terkkalääkäri. En ole mitenkään kirurgisesti orientoitunut. Pidän lähinnä yleislääketieteestä ja geriatriasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/88 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kyllä monella tapaa sosiaalisesti kömpelö, mutta minulla ei ole esimerkiksi aistiyliherkkyyksiä, aivan erityisiä mielenkiinnon kohteita (paitsi ehkä lääketiede työn puolesta) tai toistuvia pakonomaisia käyttäytymismalleja tai rutiineja.

Kiitos kuitenkin kannustuksesta. :)

-AP

Vierailija
24/88 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensiksi kannattaa lakata miettimästä, montako vuotta jäljessä olet. Et voi asialle mitään, joten älä vatvo.

Vähän samaa kokeneena veikkaan, että tylsyytesi tulee varovaisuudesta. Et uskalla kertoa itsestäsi henkilökohtaisia asioita etkä uskalla ilmaista kiinnostustasi. Sellainen treffikumppani on tylsä. Joskus hiljaiset ihmiset uskottelevat itselleen, että olen salaperäinen ja herätän uteliaisuutta. Ei toimi noin. Se on vain tylsää.

Osuit kyllä naulan kantaan. Olen hyvin varovainen ihminen. En ota riskejä enkä heittäydy uusiin tilanteisiin helposti. Varmaan iso osa tästä varovaisuudesta johtuu koulukiusaamisesta. Piti olla mahdollisimman näkymätön, hajuton ja väritön, niin selvisi vähemmällä. Niin syvällä en kuitenkaan ole, että uskoisin olevani jotenkin salaperäinen.

Se on kyllä iso ongelma treffeillä. Kun et luota toiseen, on aivan mahdotonta luoda minkäänlaista yhteyttä kahden ihmisen välille. Siitä varovaisuudesta pitää päästää irti. Harjoitus taitaa olla ainut keino.

Tämä on tärkeä oivallus minulle. Se varovaisuus voi tosiaan olla isoin ongelmani. Kiitos vielä, kun jaksoit kirjoittaa useammankin viestin.

-AP

Olen ihan varma, että tulet pärjäämään. Tarvitset vain harjoitusta ja itseluottamusta. Tsemppiä :)

Vierailija
25/88 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensiksi kannattaa lakata miettimästä, montako vuotta jäljessä olet. Et voi asialle mitään, joten älä vatvo.

Vähän samaa kokeneena veikkaan, että tylsyytesi tulee varovaisuudesta. Et uskalla kertoa itsestäsi henkilökohtaisia asioita etkä uskalla ilmaista kiinnostustasi. Sellainen treffikumppani on tylsä. Joskus hiljaiset ihmiset uskottelevat itselleen, että olen salaperäinen ja herätän uteliaisuutta. Ei toimi noin. Se on vain tylsää.

Osuit kyllä naulan kantaan. Olen hyvin varovainen ihminen. En ota riskejä enkä heittäydy uusiin tilanteisiin helposti. Varmaan iso osa tästä varovaisuudesta johtuu koulukiusaamisesta. Piti olla mahdollisimman näkymätön, hajuton ja väritön, niin selvisi vähemmällä. Niin syvällä en kuitenkaan ole, että uskoisin olevani jotenkin salaperäinen.

Se on kyllä iso ongelma treffeillä. Kun et luota toiseen, on aivan mahdotonta luoda minkäänlaista yhteyttä kahden ihmisen välille. Siitä varovaisuudesta pitää päästää irti. Harjoitus taitaa olla ainut keino.

Tämä on tärkeä oivallus minulle. Se varovaisuus voi tosiaan olla isoin ongelmani. Kiitos vielä, kun jaksoit kirjoittaa useammankin viestin.

-AP

Olen ihan varma, että tulet pärjäämään. Tarvitset vain harjoitusta ja itseluottamusta. Tsemppiä :)

Kiitos paljon!

-AP

Vierailija
26/88 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä oli jo parempia neuvoja kuin tämä, mutta yksi näkökulma lisää: harjoittele. Käy treffit läpi mielikuvana. Mitä niillä tapahtuu, kun kaikki menee loistavasti? Mitä tapahtuu, kun kaikki menee pieleen? Mitä sinä sanot, mitä vastapuoli sanoo? Voithan myös sopia treffit treeninielessä jonkun ei niin kiinnostavan kanssa ja ottaa sen vaikka rooliharjoituksena. Ehkä se aukaisee sinussa jonkun lukon. Ja sitten kun sovit treffit jonkun kanssa, joka oikeasti kiinnostaa, niin kerro jo etukäteen, että saatat vaikuttaa etäiseltä tms., koska x.

Onnea tulevaan!

Vierailija
27/88 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai olet ekstrovertille tylsä. Introverttinaisena en edes yrittäisi tapailla ekstroja juuri tuon ei-niin-pienen eron takia.

Vierailija
28/88 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotain rajaa näihin tee-se-itse -diagnooseihin, kiitos. Koulukiusaamisen seurauksena vaurioituneet sosiaaliset taidot ovat eri asia kuin asperger. Aloittajalla on todennäköisesti kiusaamistaustan takia vääristynyt minäkuva jo muutenkin eikä hän tarvitse "hyvää tarkoittavia" sivullisia iskemään häneen mitään uutta leimaa. Autismiliitto btw ei ole mikään seuranhakupalvelu.

Vierailija
29/88 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yrität pelata taitojasi vastaamattomalla sarjatasolla. Älä yritä niitä halutuimpia beibejä, joilla on kymmeniä komeita hauskuuttajia jonossa. Tapaile samanlaisia naisia kuin itse olet, niin ei tarvitse yrittää olla muuta kuin oma itsesi.

Vierailija
30/88 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei ap, voisitko kertoa tarkemmin miten treffit joilla olet ollut, ovat sujuneet? Siten olisi helpompi pohtia, missä on ”mennyt pieleen” ja mihin asioihin voisi jatkossa kiinnittää huomiota ennen treffejä?

Oletteko olleet naisen kanssa tasavertaisesti äänessä treffeillä vai onko vastapuoli pitänyt enemmän juttua yllä? Minkälaisista asioista olette jutelleet ja oletko jutuilla osoittanut kiinnostusta vastapuoleen? Miten olet vastaillut, kun sinun elämästä on kysytty, ovatko vastaukset olleet liian pintapuolisia? Onko jotain tiettyjä asioita, mihin haluaisit jatkossa kiinnittää huomiota tai onko jotain tiettyä kompastuskiveä mikä tulee treffeillä vastaan?

En saanut täysin kiinni, onko ongelmana, että olet treffeillä hieman ujo, ja vastapuoli kokee rankkana pitää yksin keskustelua yllä, vai jääkö juttelusi liian pintapuoliseksi, niin ettei sinusta saa oikein ”mitään irti”, etkä ehkä uskalla kertoa tarpeeksi elämästäsi.

Joka tapauksessa, on tosi hyvä, että pystyt asiaa käsittelemään ja pohtimaan syitä käytöksellesi. Se, että sinulla on kaverisuhteita ja pärjäät hyvin työssä, on tosi hieno juttu rankan lapsuuden jäljiltä ja tuosta ei ole enää pitkä matka sen oikean löytämiseen.

Vierailija
31/88 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tottakai olet ekstrovertille tylsä. Introverttinaisena en edes yrittäisi tapailla ekstroja juuri tuon ei-niin-pienen eron takia.

Tämä voi olla tyhmä kysymys, mutta mistä introverttinaisia kannattaisi etsiä? Harvemmin sitä persoonallisuuspiirrettä kuitenkaan treffiprofiiliin kirjoitetaan.

Toki kuvista voi sitten päätellä jo jotain.

-AP

Vierailija
32/88 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä voi olla tyhmä kysymys, mutta mistä introverttinaisia kannattaisi etsiä? Harvemmin sitä persoonallisuuspiirrettä kuitenkaan treffiprofiiliin kirjoitetaan.

Toki kuvista voi sitten päätellä jo jotain.

-AP

Jos nainen vaikuttaa vaikeasti lähestyttävältä, luultavasti hän on introvertti.

Vierailija
33/88 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yrität pelata taitojasi vastaamattomalla sarjatasolla. Älä yritä niitä halutuimpia beibejä, joilla on kymmeniä komeita hauskuuttajia jonossa. Tapaile samanlaisia naisia kuin itse olet, niin ei tarvitse yrittää olla muuta kuin oma itsesi.

Mielestäni minä yritänkin. En minä arvota naisia päässäni millään asteikolla, vaan laitan "tykkäyksiä" sellaisille, joista pidän tai joista olen kiinnostunut. Mielestäni he ovat ns. tavallisia, mutta en tiedä sitten.

-AP

Vierailija
34/88 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka ei olisikaan puhelias kannattaa miettiä ennen treffejä, miten pitää keskustelua yllä. Itse introverttinä pidän hiljaisemman puoleisesta miehestäni, mutta tutustumisvaiheessa hänen hiljaisuutensa vaati itseltäni enemmän vaivannäköä kommunikoinnissa, kun hän ei automaattisesti kertonut mielipiteitään asioista, vaan minun täytyi kysyä niitä. Varsinkin deittailun alkuvaiheessa, kun on muutenkin epävarma olo, sitä toivoisi avoimuutta ja rehellisyyttä deittikumppanilta.

Yksi vinkki tähän on miettiä vaikka etukäteen mitä haluaa esimerkiksi kertoa itsestään ja muutaman kysymyksen treffikumppanille. Kysymysten kysyminen on hyvä tapa ilmaista kiinnostusta ja varsinkin jatkokysymykset antavat ymmärtää, että kuuntelet mitä treffikumppni puhuu ja olet kiinnostunut kuulemaan lisää. Suurin osa ihmisistä tykkää puhua itsestään ja jos itse kannustaa heitä siihen, he pitävät sinusta automaattisesti enemmän.

Pluspisteitä treffeillä saa myös, jos osaa kehua hyvin. Hyvä ja suhteellisen turvallinen tapa antaa hyvä kehu on kehua jotain mitä ihminen on itse valinnut itsessään. Esim kampaus tai vaatemaku.

Vierailija
35/88 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei ap, voisitko kertoa tarkemmin miten treffit joilla olet ollut, ovat sujuneet? Siten olisi helpompi pohtia, missä on ”mennyt pieleen” ja mihin asioihin voisi jatkossa kiinnittää huomiota ennen treffejä?

Oletteko olleet naisen kanssa tasavertaisesti äänessä treffeillä vai onko vastapuoli pitänyt enemmän juttua yllä? Minkälaisista asioista olette jutelleet ja oletko jutuilla osoittanut kiinnostusta vastapuoleen? Miten olet vastaillut, kun sinun elämästä on kysytty, ovatko vastaukset olleet liian pintapuolisia? Onko jotain tiettyjä asioita, mihin haluaisit jatkossa kiinnittää huomiota tai onko jotain tiettyä kompastuskiveä mikä tulee treffeillä vastaan?

En saanut täysin kiinni, onko ongelmana, että olet treffeillä hieman ujo, ja vastapuoli kokee rankkana pitää yksin keskustelua yllä, vai jääkö juttelusi liian pintapuoliseksi, niin ettei sinusta saa oikein ”mitään irti”, etkä ehkä uskalla kertoa tarpeeksi elämästäsi.

Joka tapauksessa, on tosi hyvä, että pystyt asiaa käsittelemään ja pohtimaan syitä käytöksellesi. Se, että sinulla on kaverisuhteita ja pärjäät hyvin työssä, on tosi hieno juttu rankan lapsuuden jäljiltä ja tuosta ei ole enää pitkä matka sen oikean löytämiseen.

Vierailija kirjoitti:

Ongelmana on ehkä vähän molemmat: joskus on hirveän vaikea keksiä puheenaiheita treffeillä ja voin vaikuttaa ujolta. Ehkä sitä pelkää liiaksi kiusallista hiljaisuutta, jos puhe ei solju kovin hyvin. Loppujen lopuksihan sitä istutaan siinä käytännössä tuntemattoman ihmisen kanssa. Joskus taas treffeistä tulee sellainen jäykkä "työhaastattelufiilis" jossa vain kysellään toisiltamme irrallisia asioita elämistämme tai tulevaisuuden suunnitelmista. Minun on varmaan vaikea olla rento treffitilanteessa, mikä varmasti näkyy ulospäin, vaikka kyllähän kaikki nyt jännittää ensitreffeillä. Ehkä koulukiusaaminen muokkasi minua ja persoonaani tietynlaiseksi, sillä ei minulla mielestäni enää nykyään ole huono itsetunto.

Tämä oli ehkä vähän huono vastaus, mutta oli vaikea muotoilla sitä paremmaksikaan.

-AP

Vierailija
36/88 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, vaikutat tosi mukavalta mieheltä. Osaat myös ilmaista hyvin itseäsi kirjallisesti ja olet kiinnostunut itsesi kehittämisestä. Sinulle löytyy varmasti vielä hyvä puoliso rankasta taustasi huolimatta.

Ehkäpä voisit tutustua johonkin kiinnostavaan naiseen vähän pitempään viestittelemällä ja tavata vasta vähän myöhemmin?

Vierailija
37/88 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ongelmana on ehkä vähän molemmat: joskus on hirveän vaikea keksiä puheenaiheita treffeillä ja voin vaikuttaa ujolta. Ehkä sitä pelkää liiaksi kiusallista hiljaisuutta, jos puhe ei solju kovin hyvin. Loppujen lopuksihan sitä istutaan siinä käytännössä tuntemattoman ihmisen kanssa. Joskus taas treffeistä tulee sellainen jäykkä "työhaastattelufiilis" jossa vain kysellään toisiltamme irrallisia asioita elämistämme tai tulevaisuuden suunnitelmista. Minun on varmaan vaikea olla rento treffitilanteessa, mikä varmasti näkyy ulospäin, vaikka kyllähän kaikki nyt jännittää ensitreffeillä. Ehkä koulukiusaaminen muokkasi minua ja persoonaani tietynlaiseksi, sillä ei minulla mielestäni enää nykyään ole huono itsetunto.

Tämä oli ehkä vähän huono vastaus, mutta oli vaikea muotoilla sitä paremmaksikaan.

-AP

Palstalla tätä ei hyväksytä, mutta itselläni auttoi alkoholi. Pahimmillaan jouduin juomaan vähän jo ennen treffejä, myöhemmin riitti yksi siideri treffien aikana. Mutta olinkin alkuun niin ujo, että hädin tuskin pystyin puhumaan.

Joka tapauksessa baarissa tunnelma on paljon rennompi kuin vaikka kahvilassa, vaikka joisi vain kahvia.

Vierailija
38/88 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, vaikutat tosi mukavalta mieheltä. Osaat myös ilmaista hyvin itseäsi kirjallisesti ja olet kiinnostunut itsesi kehittämisestä. Sinulle löytyy varmasti vielä hyvä puoliso rankasta taustasi huolimatta.

Ehkäpä voisit tutustua johonkin kiinnostavaan naiseen vähän pitempään viestittelemällä ja tavata vasta vähän myöhemmin?

Kiitos kannustavasta viestistä. Monesti vaan sanotaan, että deittiappissa ei pitäisi viestitellä liian kauan vaan sopia ensitapaaminen ennemmin kuin myöhemmin. Muistan lukeneeni erään vanhemman naisen profiilista, että hän toivoo ettei viestittely jatkuisi pitkään vaan tavattaisiin hyvissä ajoin. Muuten pidempi tutustuminen varmasti sopisi minulle paremmin.

-AP

Vierailija
39/88 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-AP

Palstalla tätä ei hyväksytä, mutta itselläni auttoi alkoholi. Pahimmillaan jouduin juomaan vähän jo ennen treffejä, myöhemmin riitti yksi siideri treffien aikana. Mutta olinkin alkuun niin ujo, että hädin tuskin pystyin puhumaan.

Joka tapauksessa baarissa tunnelma on paljon rennompi kuin vaikka kahvilassa, vaikka joisi vain kahvia.

Yleensä olen tavannut käydä treffeillä kahvilassa, ainakin ennen koronarajoituksia. Elokuvissakäynti ei tunnut luonnolliselta, kun siinähän vain istutaan hiljaa vierekkäin eikä keskustelulle ole sijaa. Toki jälkeenpäin voi sitten käydä vaikka kahvilassa tai muualla ja puheenaihekin on valmiina, kun voi keskustella juuri nähdystä elokuvasta. Olen näin tehnytkin kerran.

Muuten en ole baari-ihmisiä. Ne eivät oikein ole minun juttuni eikä nuoruudessakaan niissä tullut ymmärrettävästi käytyä taustasta johtuen.

-AP

Vierailija
40/88 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen tuota kirjaa, "Olet hyvä tyyppi". Se on kirjoittajan mukaan suunnattu kaikille, koska kukaan ei ole ihmissuhdetaidoissa täydellinen. Siinä on paljon hyviä, konkreettisia esimerkkejä, jotka voivat auttaa lukijaa huomaamaan mikä sosiaalisissa tilanteissa on homman idea ja miten niissä voi toimia omana itsenään mutta kuitenkin aktiivisena ja toisen huomioivana.

Kuulostat fiksulta ja uskon vakaasti, että löydät sen kivan naisen vielä.