Ärsyttää nämä turhasta valittajat joilla koko vuosi 2020 meni muka pilalle kun eivät päässeet matkustamaan ja harrastamaan
Aika lapsellista valittaa että mukamas koko vuosi oli ihan p..ka kun ei päässyt sinne etelänrannalle ja tanssitunnitkin olivat hetken tauolla ja konsertti peruttiin. Hyvin on näköjään ihmisillä asiat kun noin pienet jutut pilaavat elämän.
Kommentit (95)
Te vähättelijät ette tajua sitä, että osalla on ollut vaikeita aikoja jo ENNEN koronaa! Esimerkiksi minun perheessäni on ollut monenlaisia vaikeuksia eri syistä (terveysongelmia, rahahuolia, avioero, kuolemantapaus yms...) ja vuosi 2020 näytti olevan ensimmäinen valoisa vuosi todella pitkään aikaan ja uskalsin jo haaveilla helpommasta vuodesta. Pienten lasten opiskelevana ja uudessa työssä aloittaneena yksinhuoltajana erityisesti kevät, mutta oikeastaan koko vuosi on ollut aika paskaa. Koronan vuoksi opintoni viivästyivät ja se tulee aiheuttamaan jatkossakin ongelmia, koska osa kursseista järjestetään vain kerran vuodessa. Näin ollen myös valmistuminen viivästyy ja kokoaikaisen työn hakeminen, mikä näkyy taloudellisessa tilanteessamme. Uuden työn omaksuminen on ollut vaikeaa, kun kaikki ovat olleet etänä eikä ole ollut mahdollisuutta henkilökohtaiseen ohjaukseen ja tukeen. Olen ollut todella yksinäinen, kun sukulaiset asuvat muualla ja tuttavaperheet ovat kääntyneet sisäänpäin eikä kukaan vierallut missään. Eräs ryhmäliikuntatunti kerran viikossa oli ollut pitkään henkireikäni ja ainoa todellinen oma aikani, mutta se on edelleen jäissä. Vaikka harrastuksesta valittaminen v*tuttaakin teitä, niin aion valittaa siitä silti.
Joku voisi sanoa, ettei mikään ole peruuntunut lopullisesti, mutta oikeasti kukaanhan ei tiedä mitä vuosi 2021 tuo tullessaan. Meillä on vielä näkemättä mikä on rokotteen todellinen hyöty, miten koronanmuunnokset vaikuttavat pandemiatilanteeseen, iskeekö joku konkurssiaalto vielä... Ei ole mitään takeita, että tästä vuodesta tulisi jotenkin helpompi.
En tiedä mikä diagnoosi sinulla on ap mutta on ihan normaalia haluta elää vapaasti eli harrastaa ja matkustaa. Sivistysvaltioon ei kuulu rajoitukset ja ihmisten käskyttäminen. Huolestuttavaa että joku näkee tämän normaalina.
Meidän perheessä on kaksi riskiryhmään luokiteltavaa pitkäaikaissairasta. Lisäksi isovanhemmat ovat yli 70 vuotiaita ja vaikka ovatkin hyväkuntoisia, niin perussairauksia löytyy. Olemme olleet tosi varovaisia, tehneet etätöitä ja luopuneet harrastuksista. Asumme Keski-Suomessa.
En silti koe, että olisimme jotenkin kärsineet tai joutuneet luopumaan. Olemme matkustelleet autolla kotimaassa ja kesällä tilanteen ollessa rauhallinen myös lensimme Lappiin. Olemme tehneet päivä reissuja lähiympäristöön, viikonloppuja ja pitkiä viikonloppuja ja reissaneet kesälomalla ja syyslomalla. Suomessa on todella hienoja paikkoja! Saimaan ympäristö, Tammisaari, Fiskars, Bilnäs, Turku, Kalajoki, Oulu jne. Lisäksi olemme käyneet Lapissa Rovaniemellä, Pyhällä, Rukalla, Saariselällä ja Levillä (osassa jopa useampia kertoja).
Pahimpina leviämis/kiihtymisaikoina emme ole liikkuneet mihinkään, mutta omassa mökissä majoittuessa riskit ovat todella vähäisiä, kun käytännössä käydään vain kaupassa ja huhtikuusta lähtien olemme käyttäneet maskeja.
Niille, jotka valittavat vuoden menneen pilalle, voisin sanoa että käyttäkää mielikuvitusta!
Vierailija kirjoitti:
Meidän perheessä on kaksi riskiryhmään luokiteltavaa pitkäaikaissairasta. Lisäksi isovanhemmat ovat yli 70 vuotiaita ja vaikka ovatkin hyväkuntoisia, niin perussairauksia löytyy. Olemme olleet tosi varovaisia, tehneet etätöitä ja luopuneet harrastuksista. Asumme Keski-Suomessa.
En silti koe, että olisimme jotenkin kärsineet tai joutuneet luopumaan. Olemme matkustelleet autolla kotimaassa ja kesällä tilanteen ollessa rauhallinen myös lensimme Lappiin. Olemme tehneet päivä reissuja lähiympäristöön, viikonloppuja ja pitkiä viikonloppuja ja reissaneet kesälomalla ja syyslomalla. Suomessa on todella hienoja paikkoja! Saimaan ympäristö, Tammisaari, Fiskars, Bilnäs, Turku, Kalajoki, Oulu jne. Lisäksi olemme käyneet Lapissa Rovaniemellä, Pyhällä, Rukalla, Saariselällä ja Levillä (osassa jopa useampia kertoja).
Pahimpina leviämis/kiihtymisaikoina emme ole liikkuneet mihinkään, mutta omassa mökissä majoittuessa riskit ovat todella vähäisiä, kun käytännössä käydään vain kaupassa ja huhtikuusta lähtien olemme käyttäneet maskeja.
Niille, jotka valittavat vuoden menneen pilalle, voisin sanoa että käyttäkää mielikuvitusta!
Jatkan vielä, että tämä oli kommentit lähinnä niille, jotka valittavat vuoden menneen pilalle kun ei ole päästy aurinkoon tai viikonlopuksi kaupunkilomille. Suomi kun ei heidän mielestään ole mitään...
Huh, en tiedä miten selviäisitte mun elämästä, jos harrastusten ja matkojen peruuntuminen tekee elämästä rankkaa.
En kyllä välillä itsekään tiedä miten selviän, päivästä ja viikosta toiseen pitää tsempata itseään jatkamaan elämäänsä vielä vähän, vielä vähän aikaa jos jaksaisit.
Vierailija kirjoitti:
Eli olette matkustelleet ympäri Suomea, vaikka on erikseen sanottu ettei kannattaisi reissata? Ihmekös tuo, että korona vaan leviää joka puolella. Epäilemättä Suomi on täynnä kivoja paikkoja, mutta ilmeisesti ette ole olleet tietoisia suosituksista. Ne ihmiset, jotka ovat niitä noudattaneet, ovat pysytelleet kotona.
Mun piti siirtyä toiselle puolelle maapalloa töihin, mutta edelleen olen briteissä jumissa.
Olen ollut koko viime vuoden pettynyt suomalaisten itsekkyyteen ja joustamattomuuteen koronarajoitusten noudattamisessa sekä kestokyvyn heikkouteen!! Vingutaan ja valitetaan kermaperseiden tavoin vaikka ruokaa, lämpöä ja muuta riittää normaalisti. Työttömät saavat päivärahansa jne. Suomi on pärjännyt yllättävän hyvin myös taloudellisesti muuhun Eurooppaan verrattuna ja silti emäurputtajat täälläkin haukkuu hallitusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli olette matkustelleet ympäri Suomea, vaikka on erikseen sanottu ettei kannattaisi reissata? Ihmekös tuo, että korona vaan leviää joka puolella. Epäilemättä Suomi on täynnä kivoja paikkoja, mutta ilmeisesti ette ole olleet tietoisia suosituksista. Ne ihmiset, jotka ovat niitä noudattaneet, ovat pysytelleet kotona.
Jep, matkusteleva riskiryhmäläinen ihmettelee että mitäs tässä valitetaan. Olen lopen kyllästynyt rajoittamaan tekemisiäni näiden ihmisten vuoksi.
Meidän perheen vuosi 2020 olisi todennäköisesti ollut ihan samanlainen kuin nyt siitä tulikin. Yksi perheenjäsen sairastui vakavasti ja siitä syystä olisimme joka tapauksessa olleet kotona ja peruneet kaikki menot. Itselleni on suorastaan ollut helpottavaa kun kaikki muutkin ovat joutuneet kotiin. Olisin varmasti voinut vielä huonommin kun olisin katsonut muiden jatkavan elämää normaalisti kun oma elämä muuttui peruuttamattomasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep, matkusteleva riskiryhmäläinen ihmettelee että mitäs tässä valitetaan. Olen lopen kyllästynyt rajoittamaan tekemisiäni näiden ihmisten vuoksi.
Odotinkin näitä kommentteja. Ei kukaan kieltänyt matkustelua kesäkuun ja syyskuun välillä. Mökkiviikonloppu 200-300 km päässä, ei kontakteja muihin, ruoat takakontissa, ei välipysähdyksiä, ei baareja, ei juhlia. Oletko ihan idiootti? Tämähän on juuri suositusten mukaista.
Vierailija kirjoitti:
Ärsyttää suunnattomasti ihmiset jotka vähättelevät toisten elämää. Korona on tuonut vaikeuksia meidän kaikkien elämään. Suurin syy miksi itseäni ei kiinnosta riskiryhmien sairastaminen tai 80+ kuolemat ollenkaan, on juuri tuo vähättely. Siitä saa todellakin olla harmissaan, jos on menettänyt satoja/tuhansia euroja peruuntuneista matkoista (itse odotellut puoli vuotta), jokainen loma ja vapaapäivä on kökitty vain kotona ja lapsilta jäi harrastukset pois. Taloudellisia tappioita on tullut kun nuhanenän ei koronaisen lapsen kanssa on oltu kotona, eikä töissä ja päivähoidossa. Elämää ei voi suunnitella yhtään, koska yksikin niiskaus peruuttaa kaikki.
Ja vanhusten harrastustoiminnat on meidän kaupungissa käynnissä koko ajan, koska on kuulemma ikävää sulkeutua vain kotiin. Ja lapset/nuoret/työikäiset jatkaa uhrautumistaan näiden kasvisten vuoksi.
Kai tajuat, että moni suhtautuu täysin samalla empatiatasolla myös sinuun ja perheeseesi. Ei niin väliä, vaikka kuolisitte pois, kunhan joku välttää lievän epämukavuuden, joka voisi johtua teistä.
Minulle astmaatikkona joka ainoaan päivään kuuluu hengenahdistusta ilman minkäänlaista infektiota tai muutakaan selvää laukaisevaa tekijää. Aina edes lääkkeet eivät auta, tai jos auttavat, korkeintaan hetkeksi. Ei tarvinne kertoa, että pelkään koronaa. Minuun tarttuu helposti kaikki muutkin flunssat, ja olen pahimmillaan ollut joka kuukausi kipeänä.
Olen kuitenkin käynyt töissä. Työni on yläkoulussa, jossa tapaan satoja oppilaita per päivä. Voitte kuvitella, miltä tuntuu työskennellä paikassa, jossa minkäänlaisia ohjeistuksia ei oikeasti edes voida noudattaa. Turvavälit eivät toteudu, suurin osa oppilaista ei enää halua käyttää käsidesiä, koska se kuivattaa käsiä, saatika maskia, kun sen kanssa on hankalaa, eikä heidän iän puolesta tarvitsekaan. Oppilaat kokevat, etteivät he ikänsä puolesta ole riskiryhmää, joten heidän ei tarvitse noudattaa suosituksia. On henkisesti raskasta olla jatkuvasti peloissaan omasta terveydestään tällaisessa ympäristössä ja se on vienyt minulta voimat.
En ole voinut nähdä iäkkäitä vanhempiani, joista toisella on syöpä ja toisella keuhkoahtauma. Olen halunnut suojella heitä. Lapseni eivät ole nähneet isovanhempiaan. Toisella lapsellani on infektioastma, jonka takia olemme olleet jo monesti useita öitä sairaalassa tiputuksessa ja happisaturaatiotarkkailussa lastenosastolla hänen sairastuttuaan influenssaan.
Että pelkäänkö? Pelkään. Itseni ja läheisteni puolesta.
Olenko katkera? No olen. Niille, jotka valittavat siitä, että juuri heidän elämänsä on pilalla tämän koronan aiheuttamien rajoitusten takia. Niiden, jotka tuntuvat kuvittelevan, että maailma pyörii juuri heidän ympärillään, ja pahinta mitä ihmiselle voi sattua, ovat lomamatkojen ja festareiden peruuntumiset. Niiden, jotka kertovat että ovat jatkaneet elämäänsä normaalisti välittämättä turhista rajoituksista. Niiden, jotka sanovat, ettei kiinnosta yhtään, pysykää te riskiryhmäläiset vaan kotonanne jos niin pelottaa. Niiden ihmisten takia minä ja perheeni ollaan kotona, eikä nähdä edes meille lähimpiä ja tärkeitä ihmisiä, ettei vaan tartutettaisi ketään tai saataisi itse tartuntaa. Se satuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Kertomasi mukaan olette rajoittaneet elämäänne vapaaehtoisesti: Olisitte voinut esim. jatkaa harrastuksianne, mutta päätitte itse lopettaa niissä käymisen ainakin toistaiseksi. Ymmärrätkö, että ikäviä asioita on helpompi sietää kun taustalla on oma valinta? Moni muu on joutunut jäämään kotiin ja luopumaan monesta muusta vailla pienintäkään mahdollisuutta valita toisin.
Teille harrastukset ei myöskään vaikuta olleen kovin tärkeitä, kun niistä luopuminen on ollut niin helppoa. Ymmärrätkö, että monelle muulle kodin ulkopuoliset harrastukset voi olla tärkeitä henkireikiä?
Vierailija kirjoitti:
Minulle astmaatikkona joka ainoaan päivään kuuluu hengenahdistusta ilman minkäänlaista infektiota tai muutakaan selvää laukaisevaa tekijää. Aina edes lääkkeet eivät auta, tai jos auttavat, korkeintaan hetkeksi. Ei tarvinne kertoa, että pelkään koronaa. Minuun tarttuu helposti kaikki muutkin flunssat, ja olen pahimmillaan ollut joka kuukausi kipeänä.
Olen kuitenkin käynyt töissä. Työni on yläkoulussa, jossa tapaan satoja oppilaita per päivä. Voitte kuvitella, miltä tuntuu työskennellä paikassa, jossa minkäänlaisia ohjeistuksia ei oikeasti edes voida noudattaa. Turvavälit eivät toteudu, suurin osa oppilaista ei enää halua käyttää käsidesiä, koska se kuivattaa käsiä, saatika maskia, kun sen kanssa on hankalaa, eikä heidän iän puolesta tarvitsekaan. Oppilaat kokevat, etteivät he ikänsä puolesta ole riskiryhmää, joten heidän ei tarvitse noudattaa suosituksia. On henkisesti raskasta olla jatkuvasti peloissaan omasta terveydestään tällaisessa ympäristössä ja se on vienyt minulta voimat.
En ole voinut nähdä iäkkäitä vanhempiani, joista toisella on syöpä ja toisella keuhkoahtauma. Olen halunnut suojella heitä. Lapseni eivät ole nähneet isovanhempiaan. Toisella lapsellani on infektioastma, jonka takia olemme olleet jo monesti useita öitä sairaalassa tiputuksessa ja happisaturaatiotarkkailussa lastenosastolla hänen sairastuttuaan influenssaan.
Että pelkäänkö? Pelkään. Itseni ja läheisteni puolesta.
Olenko katkera? No olen. Niille, jotka valittavat siitä, että juuri heidän elämänsä on pilalla tämän koronan aiheuttamien rajoitusten takia. Niiden, jotka tuntuvat kuvittelevan, että maailma pyörii juuri heidän ympärillään, ja pahinta mitä ihmiselle voi sattua, ovat lomamatkojen ja festareiden peruuntumiset. Niiden, jotka kertovat että ovat jatkaneet elämäänsä normaalisti välittämättä turhista rajoituksista. Niiden, jotka sanovat, ettei kiinnosta yhtään, pysykää te riskiryhmäläiset vaan kotonanne jos niin pelottaa. Niiden ihmisten takia minä ja perheeni ollaan kotona, eikä nähdä edes meille lähimpiä ja tärkeitä ihmisiä, ettei vaan tartutettaisi ketään tai saataisi itse tartuntaa. Se satuttaa.
Miksi sinun astmasi on niin paljon muiden kuivia käsiä ja muita ongelmia tärkeämpi, että vain sillä on väliä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertomasi mukaan olette rajoittaneet elämäänne vapaaehtoisesti: Olisitte voinut esim. jatkaa harrastuksianne, mutta päätitte itse lopettaa niissä käymisen ainakin toistaiseksi. Ymmärrätkö, että ikäviä asioita on helpompi sietää kun taustalla on oma valinta? Moni muu on joutunut jäämään kotiin ja luopumaan monesta muusta vailla pienintäkään mahdollisuutta valita toisin.
Teille harrastukset ei myöskään vaikuta olleen kovin tärkeitä, kun niistä luopuminen on ollut niin helppoa. Ymmärrätkö, että monelle muulle kodin ulkopuoliset harrastukset voi olla tärkeitä henkireikiä?
Harrastukset ovat tärkeitä ja henkireikä, mutta jos vaakakupissa on terveys, niin terveys menee kyllä edelle.
Kuten edellä kirjoitin, oli kommenttini tarkoitettu niille, jotka itkevät Somessa kun ei pääse jouluksi Thaikkuihin, Espanjan aurinkoon tai kaupunkilomille. Olemme myös itse ennen matkustelleet säännöllisesti ulkomailla, viime vuosina tosin vähemmän ilmastosyistä. Itse toivoin kotimaan matkailun nousubuumia ja siltä kyllä vaikuttaa. Kauhulla olen katsonut kuvia Levin ruuhkista! En ikinä lähtisi sinne tähän aikaan.
Lähipiirissä on myös yksinäisiä riskiryhmään kuuluvia ja heitä on tavattu ulkona termoskahvien merkeissä.
Osa tuttavista ei ole muuttanut elämäänsä lainkaan koronan takia. Pidetään juhlia, kyläillään, ei käytetä maskeja, vähätellään koko tautia. Aina kun ollaan yhteydessä, niin kauhistellaan sitä, että miten jaksetaan jatkuvaa etätyötä ja miksi emme tule illanistujaisiin, syntymäpäiville tai lähde ravintolaan syömään. Ehkäpä juuri meidän etätyötä tekevien ja fyysistä etäisyyttä pitävien takia Suomen tautitilanne on niin hyvä.
Kauhulla odotan, että mitä vaikutuksia joulun ajan matkailulla on. Onneksi saamme valita, koska pidämme ensi kesän lomat. Saatamme varmasti taas ajoittaa lomat ennen juhannusta ja elokuun loppuun, jotta pääsemme edes reissaamaan kotimaassa silloin kun porukkaa ei ole paljon lomilla.
Mua ärsyttää ihan hitosti miten kaikki ruikuttavat koko ajan. Tämäkin ketju täynnä tyhjää ruikuttamista toisten ruikuttamisesta. Ruikutiruikuti hiton kakarat.
Toivottavasti sinulta ap viedään tulevana vuonna koko vuodeksi pois kaikki sinulle tärkeimmät asiat. Kaikki ne, jotka tekevät elämästä elämisen arvoista, kaikki mitä rakastat ja mistä unelmoit, kaikki mikä tuottaa sinulle eniten iloa. Tilalle saat ankeimman arjenharmaan paskan mitä vain pystyt kuvittelemaan.
Ja muistakin sitten olla valittamatta siitä! Älä sanallakaan kehtaa kitistä! Olet kuitenkin hengissä, muista olla kiitollinen.
Samaa toivon kaikille teille, jotka kieltävät muilta valittamisen "pikkuasioista".
Mennyt vuosi ei juurikaan omaan elämään vaikuttanut mutta ymmärrän hyvin että muiden elämään vaikuttanut.
Minulla oli hyvä vuosi, ei valittamista ollenkaan, päinvastoin ja olen kiitollinen tästä vuodesta.