Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ärsyttää nämä turhasta valittajat joilla koko vuosi 2020 meni muka pilalle kun eivät päässeet matkustamaan ja harrastamaan

Vierailija
01.01.2021 |

Aika lapsellista valittaa että mukamas koko vuosi oli ihan p..ka kun ei päässyt sinne etelänrannalle ja tanssitunnitkin olivat hetken tauolla ja konsertti peruttiin. Hyvin on näköjään ihmisillä asiat kun noin pienet jutut pilaavat elämän.

Kommentit (95)

Vierailija
41/95 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lasten osalta tässä surettaa. Kun on nuori, niin vapaat kesät koulun jälkeen ennen opiskelua tai muut välivuositilanteet menevät ohi ilman matkoja eivätkä palaa! Tavallaan se on yksi menetetty kesä nuoren elämässä, ainakin matkojen osalta. Ja nyt ihan vakavissaan uhkaa tulla jo toinen tällainen kesä perään. Itse en ainakaan vielä usko näitä ”kesällä kaikki on jo toisin” -puheita.

Itse en matkustanut lapsena enkä nuorena koskaan kesäisin. Maatalon tyttönä raadoin kaikki kesät ja lomat hommia. Toki sain palkkaa, mutta silti en koskaan lomaillut. Matkustaa ehdin kyllä sitten aikuisenakin.

Mutta nyt kyrsii tämä eläkeiän nostaminen. Tajuaako nuo lesbojen kerrostalolapset, että jotkut ovat Suomessa tehneet töitä ihan lapsesta asti, vaikkeivat enää ole maataloushommissa? Oleellista olisi ottaa huomioon myös, kuinka kauan on sitä työtä tehnyt.

"lesbojen kerrostalolapset"

Mitä ihmettä??

Vierailija
42/95 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin ainakin reissuissa. Alkukeväästä olin eksoottisella matkalla juuri ennen kuin koronatilanne paheni, ja syksyllä Lapissa ruskavaelluksella. Matkustaa voi Suomessakin :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/95 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lasten osalta tässä surettaa. Kun on nuori, niin vapaat kesät koulun jälkeen ennen opiskelua tai muut välivuositilanteet menevät ohi ilman matkoja eivätkä palaa! Tavallaan se on yksi menetetty kesä nuoren elämässä, ainakin matkojen osalta. Ja nyt ihan vakavissaan uhkaa tulla jo toinen tällainen kesä perään. Itse en ainakaan vielä usko näitä ”kesällä kaikki on jo toisin” -puheita.

Itse en matkustanut lapsena enkä nuorena koskaan kesäisin. Maatalon tyttönä raadoin kaikki kesät ja lomat hommia. Toki sain palkkaa, mutta silti en koskaan lomaillut. Matkustaa ehdin kyllä sitten aikuisenakin.

Mutta nyt kyrsii tämä eläkeiän nostaminen. Tajuaako nuo lesbojen kerrostalolapset, että jotkut ovat Suomessa tehneet töitä ihan lapsesta asti, vaikkeivat enää ole maataloushommissa? Oleellista olisi ottaa huomioon myös, kuinka kauan on sitä työtä tehnyt.

Mitä ihmettä??

Niin tässä kai viitataan PM Sannaan, muut ei kait sateenkaari perheistä ole. 

Vierailija
44/95 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ärsyttää suunnattomasti ihmiset jotka vähättelevät toisten elämää. Korona on tuonut vaikeuksia meidän kaikkien elämään. Suurin syy miksi itseäni ei kiinnosta riskiryhmien sairastaminen tai 80+ kuolemat ollenkaan, on juuri tuo vähättely. Siitä saa todellakin olla harmissaan, jos on menettänyt satoja/tuhansia euroja peruuntuneista matkoista (itse odotellut puoli vuotta), jokainen loma ja vapaapäivä on kökitty vain kotona ja lapsilta jäi harrastukset pois. Taloudellisia tappioita on tullut kun nuhanenän ei koronaisen lapsen kanssa on oltu kotona, eikä töissä ja päivähoidossa. Elämää ei voi suunnitella yhtään, koska yksikin niiskaus peruuttaa kaikki.

Ja vanhusten harrastustoiminnat on meidän kaupungissa käynnissä koko ajan, koska on kuulemma ikävää sulkeutua vain kotiin. Ja lapset/nuoret/työikäiset jatkaa uhrautumistaan näiden kasvisten vuoksi.

Huh, olet ihan esimerkki itsekkäästä ja pelkästään omaa etua ajattelevasta ihmisestä ja surettaa, että kasvatat esimerkilläsi aivan samanlaisia tulevia kansalaisia.

Meillä lähti lapsilta harrastukset, mies siirtyi etätyöhön, minä jouduin etsimään uuden työn. Siitä huolimatta kun yhdessä eilen pohdimme, niin kulunut vuosi on ollut ihan hauska. On ollut vaikeuksia mutta myös paljon yhdessä oloa ja perheelle aikaa. Hiukan harmittaa, kun jo toinen talvi, kun emme pääse laskettelemaan, mutta jopa teinit ymmärtävät, että joistakin asioista pitää luopua yleisen turvallisuuden vuoksi. Isovanhemmat ovat aktiivisia ja reippaita eläkeläisiä, osa on eristäytynyt kokonaan, osa jatkaa niin kuin ennenkin. Eivät todellakaan ole kasviksia, vaikka yli 70-vuotiaita ovatkin. Yksi tekee vielä keikkatyötä, toisilla on kaksi aktiivista "harrastusta" ihan kilpailumielessä, elämä on mielekästä ja tärkeää paitsi heille niin monelle muulle ja käyttävät aktiivisesti palveluja, jotka koronan takia ovat vaarassa kaatua. Eivät ole yhteiskunnalle taakka ja käyttävät takuulla terveyspalveluja keskivertoihmistä vähemmän mutta ovat maksaneet ja maksavat veroja keskivertoa enemmän.

Vanhusten aktiviteettien toiminta on tärkeää, koska monet heistä elävät ja asuvat yksin. Lapset asuvat yleensä perheissä, joten vaikka on oikeasti sääli, että harrastukset ovat olleet tauolla (ensin keväällä sen muutaman kuukauden ja nyt joulukuun ja tammikuun ainakin), niin niillä ei ole samanlaista hyvinvoinnin merkitystä kuin vanhusten harrastuksilla. Toivoisin toki, että harrastuksia voitaisiin jatkaa normaalisti loppukevään, koska tärkeitä ne ovat lapsillekin, mutta meillä on lapsille tarjota turvallinen perhe ja mielekästä tekemistä perheen kesken, joten sitä ei voi verrata eläkeläisen ainoaan sosiaaliseen kontaktiin viikossa.

Emme päässeet laskettelemaan, mutta pihalla on otettu kaikki ilo irti ohuesta lumikerroksesta. Lapsia on kuskattu luistelemaan pääkaupunkiseudun tekojäille. On tehty metsäretkiä, makkaranpaistoa nuotiolla ja kirjastosta on haettu vino pino kirjoja. Isovanhempien kanssa on soiteltu, vaikka ei voida tavata, ja lapset ovat hyvin tajunneet, että haluvat pitää isovanhempansa ennemmin kuin lähteä laskettelemaan.

Oikeasti, miten voi olla niin kamalaa, että joutuu viettämään enemmän aikaa perheen kanssa? Varsinkin kun on selvää, että tätä ei kestä ikuisesti.

Mäkään en ymmärrä sun avautumista. Ei kukaan ole väittänyt että on kamalaa viettää aikaa perheen kanssa, itse omasta päästäsi vain keksit tämän.

Minuakin ärsyttää se että mistään ei saisi ikinä olla harmissaan koska jollakin on aina asiat huonommin, tyyliin talosi palaa poroksi mutta valittaa ei saa koska joillakin paloi talo ja mökki samaan aikaan.

Lisäksi sujuvasti unohdat että on myös pienempiä perheitä missä on esimerkiksi yksi vanhempi ja yksi lapsi, tai niinkuin me vanhemmat ja yksi lapsi. Keväällä ei saanut tavata kavereita ja harrastukset tauolla, kyllä mä suoraan sanon että lapsi tunsi olonsa todella yksinäiseksi vaikka hänen perheensä kokoajan läsnä olikin. Tästäkään ei tietysti saa ärsyyntyä koska muutoin on sinun mielestä itsekäs.

Tuntuu että et osaa ajatella asioita ollenkaan muiden kannalta kuin oman perheesi, teillä oli mukavaa, pääsitte käymään siellä ja täällä mutta ymmärrä nyt hyvä ihminen että kaikilla ei ole samoja mahdollisuuksia!

Vierailija
45/95 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ärsyttää apn kaltaiset, jotka tulevat oikein tekemään aloituksen siitä, että kun muut kehtaavat valittaa. Kyllä on apn uusi vuosi alkanut taas hyvällä jalalla...kivaa varmaan elää hänen kaltaisensa kanssa.

Vierailija
46/95 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun ruotsissa. Enemmänkin mua säälittää kaikki työttömäksi jääneet. Tulee menee tänä vuonna paljon firmoja konkkaan. Työttömyys tulee lisääntymään. Mietityttää myös maat mitkä elää turisteista. Miten niissä pärjätään kun rahaa ei nyt tule.

Alkusoittoa viime vuosi vasta.

Vierailija
47/95 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joillain on työ mennyt tai omaisia kuollut. Siihen nähden tuollaisesta iniseminen on kovin typerää. Eihän elämä ole mikään kurjuuskilpailu, mutta joku raja sentään voisi olla siinä mistä kehdataan valittaa. Yleensä nämä valittajat eivät todellakaan ole mitään yksinäisiä ihmisiä vaan hypersosiaalisia ekstroverttejä, joiden olisi syytäkin hieman hiljentyä ja rauhoittua.

No minä olen Asperger-diagnosoitu introvertti, ja viihdyn sinänsä hyvin itsekseni. Opintoni yliopistossa on sujunut etänä paljon aiempaa helpommin. Valitan silti, koska olen älykkyydestäni huolimatta syrjäytymisvaarassa mm. sosiaaliseen kanssakäymiseen liittyvien ongelmien takia, eikä tällainen vuoden pakotettu yksinäisyys tee todellakaan hyvää tulevaisuudennäkymilleni. Kykyni sopeutua yllättäviin muutoksiin on aspergerin takia heikko, joten olen vaan ollut itsekseni kotona melkein koko korona-ajan. Pelottaa ajatella, kuinka paljon sosiaaliset taitoni on taantunut siihen mennessä kun elämä alkaa taas palailla normaaliksi. 

Vierailija
48/95 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni nuori ei viihdy etäkoulussa, vaan haluaisi nähdä kavereitaan ja opiskella normaalisti. Tästäkään ei ole lupa valittaa, koska pitää leikkiä, että etäkoulu on ok kaikille. Tää on ydinperheiden, pikkulasten ja sisäänpäinkääntyneiden juhlavuosi. Mutta kun meitä on muunlaisiakin. On yksinhuoltajia, pariutumisiässä olevia opiskelijoita, laumaantumisiässä olevia nuoria... kyllä he tarvitsevat kokoontumismahdollisuuksia.

Vierailija
49/95 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ärsyttää suunnattomasti ihmiset jotka vähättelevät toisten elämää. Korona on tuonut vaikeuksia meidän kaikkien elämään. Suurin syy miksi itseäni ei kiinnosta riskiryhmien sairastaminen tai 80+ kuolemat ollenkaan, on juuri tuo vähättely. Siitä saa todellakin olla harmissaan, jos on menettänyt satoja/tuhansia euroja peruuntuneista matkoista (itse odotellut puoli vuotta), jokainen loma ja vapaapäivä on kökitty vain kotona ja lapsilta jäi harrastukset pois. Taloudellisia tappioita on tullut kun nuhanenän ei koronaisen lapsen kanssa on oltu kotona, eikä töissä ja päivähoidossa. Elämää ei voi suunnitella yhtään, koska yksikin niiskaus peruuttaa kaikki.

Ja vanhusten harrastustoiminnat on meidän kaupungissa käynnissä koko ajan, koska on kuulemma ikävää sulkeutua vain kotiin. Ja lapset/nuoret/työikäiset jatkaa uhrautumistaan näiden kasvisten vuoksi.

Kuinka vanha olet. Älyllisesti et näytä paljon kehittyneen. Mene hoitamaan koronapotilaita.

Vierailija
50/95 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseltä ja mieheltäni meni työt koronan takia ja lisäksi usealta tuttavapiirissämme. Kyllähän tämä vuosi on ollut rehellisesti sanottuna todella paska. Ei tätä osannut vuosi sitten odottaa tai kuvitella tai mitenkään varautua tähän.

Pistää vihaksi lukea kommentteja miten oli ainoastaan hyvä asia että korona tapahtui ja ”ihmisten on ollut pakko rauhoittua” ja läpäläpä. Tällaisten kommenttien suoltajat eivät ole itse menettäneet juurikaan kuin nuo vuosittaiset Teneriffan matkansa. En ota työn menetystä minään kivana luonteenlujuuden kasvattajana tai yhteisenä aikana meille.

Vierailija
51/95 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Kyllä kieltämättä kyllästyttää kuukaudesta toiseen nynniä 4 seinän sisällä etätöissä.

2. Epävarmuus siitä, että et kai ole jollekkin altistunut, ja jos olet ja päädyt karanteeniin, miten saat kaikki normi arjen asiat hoidettua.

3. Muista kodista poistuessasi ottaa maski mukaan, pidä mahd. Mukaan turvaväli, yritä muistaa käyttää käsidesiä tai hansikkaita. Varsinkin vanhojen ja riskiryhmiin kuuluvien seurassa. Ja esimerkiksi kaupassa tämä ei onnistu, koska kaikki riskiryhmäläiset eivät välttämättä pääse 6 tai 7 aikaa kauppaan, ennen muita.

4. Joidenkin on pakko mennä työn perässä toiseen maahan, eikä silloin koronavouhottajilla ole mitään asiaa mulista siitä.

5. Korona rokote ei hyödytä, jos et silti käytä muita suosituksia plussana. Esimerkiksi itse käyttäisin silti maksa vaikka mulla ois rokote, koska rokote ei suojaa hengitysilman mukana leviämästä. Sen lisäksi jos sua alkaa aivastuttamaan, ilman maskia bakteerit yms levii jopa metrien päähän, ja näin ollen ellet aivasta hihaan niin se kaverisi on aivan bakeetrien ynnä muiden peittämä vaikket sitä paljaalla silmällä näekään.

Tässä "muutamia" syitä, jonka takia olen koko koronavouhotukseen äärimmäisen kyllästynyt, koska eräät ihmiset a) eivät välitä koko asiasta ja muiden ihmisten suojaamisesta, tai b) välittävät muiden suojaamisesta, mutta ovat alkaneet lipsumaan suosituksista.

Innolla odotan, koska koko maalle tulee pakko, että vain apteekissa ja ruokakaupassa saa käydä, ja muuten sekä rajat että rajojemme sisäpuolella jokainen nynnii 2 viikkoa kotona. Esimerkiksi apteekki voisi olla tietyn ajan joka päivä auki, ja ruokakauppa esimerkiksi 3 kertaa viikossa tietyn ajan m. Näin siksi, että ihmiset saavat tarpeelliset asiat hoidettua. Ja ai niin, ulkona olisi vartijoita vahtimassa, että ulkona ihmiset seivovat turvavälin kanssa jonossa, ja ovat ottaneet maskit mukaan. Sisällä vain 10 tai 20 ihmistä kerrallaan, riippuen kaupan koosta.

Kun alettaisiin suosituksien jälkeen, vaiheittain palaamaan normi elämään seurattaisiin tilannetta. Kun korona luvut lähtevät nousuun, samaan malliin mentäisiin mutta se kestäisi jo 1kk.

Jos toimittaisiin tällä tavalla, niin olisi todennäköisempää päästä joskus tästä viruksesta eroon.

Kyllä teidän täytyy ottaa tää tosissaan, koska ajatelkaa Afrikkaa missä ensinnäkin terveydenhuolto on niin paljon olemattomampi, että jos sulle virus tulee niin todennäköisempää on kuolema kuin se, että tervehtyisit.

Meillä on hyvä sairaanhoito, mutta silti voi tehdä kaikkensa, että sinne ei joudu.

Kyllä mä ennemmin pysyn terveenä, ja elän.

Ja varsinkin itseä pelottaa, kun koronasta on lähtenyt mutaatio liikkeellä ja sekin kenties leviää jo Suomessa, sillä sehän on jo todettu 3 ihmisellä.

Tässä kohtaa jättäisin sen hälläväliä-asenteen pois.

Vierailija
52/95 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matkustus ei ole sama kuin turismi.

Asun maassa A, aviomies maassa B, perhe maassa C. Ei ole montaa itkutonta päivää tänä vuonna.

Vierailija
53/95 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakin ollut hirveä vuosi teljettynä tänne Junttilaan vaikka Helsingissä asunkin. Keväällä oli pakko käydä New Yorkissa pikaisesti ja Kroatiassa rannalla mutta sen jälkeen olen pysynyt täällä, mikä on ollut hirveää.

Voi poloisia jos ihmiset elää oikeasti tällä tavalla että ulkomaille mennään max 2 kertaa vuodessa.

Vierailija
54/95 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni nuori ei viihdy etäkoulussa, vaan haluaisi nähdä kavereitaan ja opiskella normaalisti. Tästäkään ei ole lupa valittaa, koska pitää leikkiä, että etäkoulu on ok kaikille. Tää on ydinperheiden, pikkulasten ja sisäänpäinkääntyneiden juhlavuosi. Mutta kun meitä on muunlaisiakin. On yksinhuoltajia, pariutumisiässä olevia opiskelijoita, laumaantumisiässä olevia nuoria... kyllä he tarvitsevat kokoontumismahdollisuuksia.

Tämä. Mun sympatiani on jokaisen elämättömän nuoruuden (jota ei saa takaisin), lastensuojelua tarvitsevan lapsen ja syrjäytyneen työttömän aikuisen puolella, kuin JATKUVASTI INISEVÄN RISKIRYHMÄLÄISEN JOKA EI EDES RAJOITA ELÄMÄÄNSÄ MUTTA VAATII SITÄ MUILTA.

Koronan uhriluku on moninkertainen ja vaikutukset sulkujen vuoksi paljon pidempiaikaisempia kuin ymmärrättekään. Vasta uutisoitiin lastensuojelun ruuhkautumisesta. Laskun maksavat ne harvat työssäkäyvät joille pitää riittää työssäkäymisen ilo, sekä lapset ja nuoret joilta viedään oikeus sosiaaliseen elämään. Jatkossa maksamme lisää veroja, kuin pikku muurahaiset ja orjat. Mutta pitää ajatella _vain_ vanhuksia ja heidän viimeisiä elinvuosiaan, viis muista. Tämähän se viesti on.

Vierailija
55/95 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itseltä ja mieheltäni meni työt koronan takia ja lisäksi usealta tuttavapiirissämme. Kyllähän tämä vuosi on ollut rehellisesti sanottuna todella paska. Ei tätä osannut vuosi sitten odottaa tai kuvitella tai mitenkään varautua tähän.

Pistää vihaksi lukea kommentteja miten oli ainoastaan hyvä asia että korona tapahtui ja ”ihmisten on ollut pakko rauhoittua” ja läpäläpä. Tällaisten kommenttien suoltajat eivät ole itse menettäneet juurikaan kuin nuo vuosittaiset Teneriffan matkansa. En ota työn menetystä minään kivana luonteenlujuuden kasvattajana tai yhteisenä aikana meille.

Eikö olekin kohtuullista, kun apn kaltaiset, joilla on vielä oma työ tai muu toimeentulo tai ei edes töitä kaipaa, tulee teille sanomaan, että kyllä terveys edellä pitää mennä. Kukaan ei mieti toimeentulon menettämisen vaikutuksia terveyteen.

Vierailija
56/95 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki harrastukset peruttu, perhe ja parhaat ystävät asuvat ympäri maailmaa, etätöissä maaliskuusta. Aika yksinäinen vuosi on ollut alkuvuotta lukuun ottamatta.

Ehkä jos on aina muutenkin yksin tai asuu ystävien, perheensä ja sukunsa ympäröimänä, ei ymmärrä miten radikaali ero tämä on toisten normaalielämään. Olet itsekäs ihminen AP.

Niin ajatella, joillekin tuo on ihan normaalia arkea. Toiset sitten valittaa kun jää yksi vuosi väliin.

Vierailija
57/95 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä. Mun sympatiani on jokaisen elämättömän nuoruuden (jota ei saa takaisin), lastensuojelua tarvitsevan lapsen ja syrjäytyneen työttömän aikuisen puolella, kuin JATKUVASTI INISEVÄN RISKIRYHMÄLÄISEN JOKA EI EDES RAJOITA ELÄMÄÄNSÄ MUTTA VAATII SITÄ MUILTA.

Koronan uhriluku on moninkertainen ja vaikutukset sulkujen vuoksi paljon pidempiaikaisempia kuin ymmärrättekään. Vasta uutisoitiin lastensuojelun ruuhkautumisesta. Laskun maksavat ne harvat työssäkäyvät joille pitää riittää työssäkäymisen ilo, sekä lapset ja nuoret joilta viedään oikeus sosiaaliseen elämään. Jatkossa maksamme lisää veroja, kuin pikku muurahaiset ja orjat. Mutta pitää ajatella _vain_ vanhuksia ja heidän viimeisiä elinvuosiaan, viis muista. Tämähän se viesti on.

Ja nämä ns vanhukset on usein vireitä 70 v, jotka eivät rajoita omaa elämäänsä mitenkään vaan levittävät tautia surutta.

Vierailija
58/95 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muille vuodessa on ollut kyse elämästä ja kuolemasta mutta itsekeskeisiä on vain kiusattu rajoituksilla ja kielloilla. Olen kuullut jopa eläkeikäisten valittavan ensisijaisesti sitä kun ei päässyt ulkomaille. Vaikka kyse on pandemiasta, joka vaikuttaa joka ainoan maapallon ihmisen elämään.

Vierailija
59/95 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki harrastukset peruttu, perhe ja parhaat ystävät asuvat ympäri maailmaa, etätöissä maaliskuusta. Aika yksinäinen vuosi on ollut alkuvuotta lukuun ottamatta.

Ehkä jos on aina muutenkin yksin tai asuu ystävien, perheensä ja sukunsa ympäröimänä, ei ymmärrä miten radikaali ero tämä on toisten normaalielämään. Olet itsekäs ihminen AP.

Niin ajatella, joillekin tuo on ihan normaalia arkea. Toiset sitten valittaa kun jää yksi vuosi väliin.

Niin ajatella sosiaalisuus on normi, antisosiaalisuus ei.

Vierailija
60/95 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä??

Niin tässä kai viitataan PM Sannaan, muut ei kait sateenkaari perheistä ole. 

Ahaa, ok. Kiitos selvennyksestä. Persut hyökkäsi siis tähänkin ketjuun. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi kuusi