Toinen lapsi päiväkodissa, äiti toisen kanssa puistossa
Jep, jep..
etkö jaksa tai kykene olemaan molempien kanssa yhtäaikaa puistossa?
3v lapsi päiväkodissa kesäaikanakin ja olet toisen kanssa puistossa.
etkö häpeä??
Kommentit (148)
Mikä siis on ongelma? Äiti keskittyy toisen lapsensa hoitamiseen yhden ollessa ulkopuolisessa hoidossa? Maksuista voin sanoa sen verran, että ne ovat aina epätasa-arvoiset jostain kohtaa...'
Turhaa valitusta taas ja tuomitsevia av-mammoja.
[quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 20:19"]
[quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 20:00"]
[quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 19:56"]
Onko hyväksyttäviä syitä mm.
- äidin vakava uupuminen
- lapsen puheenviivästymä (suositeltu puheterapiasta päiväkotia)
- jos päiväkoti on osa-aikaista esim. kaksi päivää viikossa
- jos äiti maksaa päiväkodista (esim. hyvin tienaava mies -> päiväkotipaikasta maksavat ihan hyvin)
Onko nämä lieventäviä asianhaaroja vai aina tuomittavaa?
[/quote]
mutta äiti maksa päivähoidosta vaan sen vajaan 300e Mikä taitaa olla maksimiveloitus. Maksaisi sen oikean hinnan eli n.900e niin ei tuhlaisi verovaroja.
[/quote]
Ai että vain vajaa 300 euroa! Kuulepa, keskituloinen perhe, jolla on kaksi lasta yhtäaikaa päiväkodissa, maksaa noin 500 euroa päiväkodille joka kuukausi. Se ei todellakaan ole mikään "vain 500 euroa"! Todellakin aion ottaa irti kaiken, mitä saan!
[/quote]
Niin, mutta jos maksat tämän "vain" hoitomaksun ihan vaan mukavuuttasi, ollaksesi vauvan tai jopa leikki-ikäisen kanssa kotona? Miksi ei voisi mukavuushoidettavilta periä ihan sitä täyttä maksua?
Yhteiskunta tukee päivähoitoa, jotta vanhemmat voivat käydä töissä ja tuottaa työllään vastikkeita, mm. niiden hoitajien palkkoja. Miksi ihmeessä esim. äitiyslomalla (yhteiskunnan varoilla) olevan isomman lapsen missään muussa kuin poikkeukesllisissa olosuhteissa, esim. kehitysvamma, tulisi olla päivähoidossa? En oikeasti vaan ymmärrä. Kyynel, kun ei ole kavereita - Mene etsimään niitä kavereita sille isommalle. Ei tosiaan ole yhteiskunnan tehtävä hankkia kaikille kamuja.
Voi kuule. Tervetuloa itä-helsinkiin. Täällä erityisesti maahanmuuttajataustaiset tekee toka ja pahempaakin.
2-6-vuotiaat on hoidossa vaik äiti on vauvan kans kotona ja isä notkuu työttömänä kahviloissa yms.
[quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 20:19"]
[quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 20:00"]
[quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 19:56"]
Onko hyväksyttäviä syitä mm.
- äidin vakava uupuminen
- jos äiti maksaa päiväkodista (esim. hyvin tienaava mies -> päiväkotipaikasta maksavat ihan hyvin)
[/quote]
mutta äiti maksa päivähoidosta vaan sen vajaan 300e Mikä taitaa olla maksimiveloitus. Maksaisi sen oikean hinnan eli n.900e niin ei tuhlaisi verovaroja.
[/quote]
Ai että vain vajaa 300 euroa! Kuulepa, keskituloinen perhe, jolla on kaksi lasta yhtäaikaa päiväkodissa, maksaa noin 500 euroa päiväkodille joka kuukausi. Se ei todellakaan ole mikään "vain 500 euroa"! Todellakin aion ottaa irti kaiken, mitä saan!
[/quote]
tuo vajaa kolmesataa on yhdestä lapsesta. Yli 500 meidänkin perhe maksaa päivähoidosta kun on kaksi lasta siellä. Mutta huomioithan että yhden lapsen hoito maksaa kunnalle n. 900 euroa. Eli 1800 euroa maksavasta hoidosta sinä maksat vain 500e. Ja se on tietenkin iso raha perheelle mutta suhteessa päivähoidon aiheuttamiin todellisiin kustannuksiin, aika siedettävällä tasolla kuitenkin.
[quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 20:41"]
Voi kuule. Tervetuloa itä-helsinkiin. Täällä erityisesti maahanmuuttajataustaiset tekee toka ja pahempaakin.
2-6-vuotiaat on hoidossa vaik äiti on vauvan kans kotona ja isä notkuu työttömänä kahviloissa yms.
[/quote]
Kyllä tämän osaa kuule suomalaisetkin naiset. Yksi mamma on vanhempainvapaalla, mutta vanhimmainen käy välillä päiväkodissa. Isäkin on kotona... Ei siinä mitään, ymmärtäisin jos lapsi olisi puolipäiväisenä, mutta tämä lapsi on koko päivän kotona. Perhe on mamman omien sanojen mukaan normaali, mutta käyttävät subjektiivista päivähoito-oikeutta häikäilemättömästi hyväksi. Koska ei jakseta hoitaa lapsia...
[quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 20:41"]Voi kuule. Tervetuloa itä-helsinkiin. Täällä erityisesti maahanmuuttajataustaiset tekee toka ja pahempaakin.
[/quote]
Tässä tapauksessa varmasti on hyvä, että on päivähoidossa, että oppii hyvin suomen kielen ja oppii kulttuuria.
[quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 20:29"][quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 20:26"][quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 20:19"][quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 20:00"]Minulla on vanhempi lapsi päiväkodissa puheviiästymäm vuoksi ja nuoremman kanssa olen kotona. Tarhaan en olisi halunnut esikoista laittaa mutta se oli puheen kannalta paras vaihtoehto. Esikoinen viettää kyllä 2,5kk kesäloman.
[/quote]
Eikö teillä puhuta kotona?? Tai lueta lapselle? Eikö ole vuorovaikutusta? Voi kiesus, mitä sontaa jotkut täällä suoltaa. Toki sitten ymmärrän, että vaikka neuvolasta suositellaan päivähoitoa, jos huomataan jotain häikkää perheessä. Sosiaalitapauksiahan ne yleensä on, joille suositellaan päivähoitoa, vaikka vanhempi kotona....
[/quote]
Erilaiset kehitysviivästymät ovat yleinen syy päivähoidon suositteluun, ja näitä osuu kyllä ihan kaikenlaisiin perheisiin.
-lto
[/quote]
Jos lapsella on kehitysviivästymä, niin mikä tekee päivähoidosta paremman paikan kuin oma koti? Ellei sitten olen vanhempien resurssitkin hiukan rajoittuneet.
[/quote]
Tähän kysymykseen ei sitten tullut vastausta :).
Siis mikä se itsari- juttu nyt oli?!
[quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 20:53"]
Siis mikä se itsari- juttu nyt oli?!
[/quote]
kenties liioittelua kun ei vastausta kuuluu...
En tiedä mikä päiväkodista tekee lapsen kehitykselle hyvän. Aika monenlaisissa tapauksissa lapselle suositellaan päiväkotia. Joissakin tapauksissa jopa painostetaan. Esim.maahanmuuttajien lapset painostetaan päiväkotiin kieltä oppimaan. Myös pienellä ikäerolla olevat lapset joista vanhempi oireilee jotenkin, silloin painostetaan laittamaan lapsi päiväkotiin ensimmäisenä terapiamuotona. Yksinhuoltajille tarjotaan tukitoimena ensisijaisesti päiväkotia. Mitä teet, jos tunnet, että perhe tarvitsisi jotain apua eikä muuta saa kuin päiväkoti? En silti väitä etteikö joku laittaisi lasta sinne huvikseenkin.
Ei taas näitä! Mitä se ap:lle tai kellekään kuuluu.
Jos pääsee kuntouttavaan päivähoitoon erityisryhmään integroituna tai ylipäänsä asiantuntevan hlökunnan ryhmään, päivähoidosta on todellakin hyötyä. Se ei ole puheterapiaa tai jotain muuta terapiaa, mutta jäsenneltyä, strukturoitua ja samanlaisena toistuvaa arkea, joka jo itsessään tukee myönteistä kehitystä. Toisten lasten esimerkin on todettu myös tsemppaavan. Pienryhmätoiminnassakin toteutetaan kuntouttavia juttuja. Kyllä sitä tosiaan suositellaan, päivähoitoa kehityksessään tukea tarvitseville, taustoiltaan erilaisille lapsille perheen statuksesta huolimatta.
Miten te aina jaksattekin vatvoa näitä asioita? Ap kai mielestään keksi kovinkin tuoreen puheenaiheen.
[quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 21:20"]
[/quote]
Ai se, että jotkut luulevat sen olevan ok viedä "normaalitilanteessa" esikoinen päiväkotiin ja jäädä vauvan kanssa kotiin? No ainakin se kuuluu sille esikoiselle. Ja mielestäni on tärkeä puhua aiheesta, jotta edes joku ajattelematon äiti saataisi huomioimaan omat lapsensa! Aina tietysti löytyy paatuneita ihmisiä, joita ei lasten (omien tai yleisellä tasolla) hyvinvointi kiinnosta.
[quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 21:20"]
[/quote]
Ai se, että jotkut luulevat sen olevan ok viedä "normaalitilanteessa" esikoinen päiväkotiin ja jäädä vauvan kanssa kotiin? No ainakin se kuuluu sille esikoiselle. Ja mielestäni on tärkeä puhua aiheesta, jotta edes joku ajattelematon äiti saataisi huomioimaan omat lapsensa! Aina tietysti löytyy paatuneita ihmisiä, joita ei lasten (omien tai yleisellä tasolla) hyvinvointi kiinnosta.
Jaa, meilläkin 3v. on päiväkodissa (joskin puolipäiväisenä ja neljänä päivänä viikosta) ja itse olen vauvan kanssa kotona. Niin ja mieskin on kotona kun lomautukset sattuivat hänen kohdalleen.
Ihan puheterapeutin suosituksesta laitettiin lapsi päiväkotiin. En minä ilosta hyppinyt mutta uskon, että puheterapeutti tietää parhaiten, mikä on hyväksi lapselle noissa ongelmakohdissa.
[quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 20:11"]
[quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 19:56"]Onko hyväksyttäviä syitä mm.
- äidin vakava uupuminen
[/quote]
Meillä näin: eskoisella vaikea puheen tuottamisen vaikeus. Hän on 3- vuotias ja sanoja alle 20. (Diagnoosi vielä kesken) Ymmärtää onneksi kuitenkin puhetta hyvin. Yrittää kovasti puhua, minulla tulee päivittäin itku kun en ymmärrä jotain mitä pieni mies yrittää minulle kertoa. Käy puheterapiassa ja tarhassa osa-aikaisesti. Sekä tarhassa että terapiassa ollaan sitä mieltä että tarha on erittäin tärkeää puheenkehityksen kannalta. Maksamme tarhapaikasta korkeinta maksua, vaikka ei tarvitsisi. Olen kotona 3kk vauvan kanssa.
Kun käyn vauvan kanssa lenkillä minuakin varmaan katsotaan pahalla.
[/quote]
Olen ollut samassa tilanteessa mutta kertonut tutuille ja asiasta kysyville että vanhempi lapsi on kuntoutuksen takia päiväkodissa. Oli tosin vain puolipäiväisenä, koska lääkärin mielestä se oli riittävä. Nyt on hyvän treenaamisen ja puheterapian ja päiväkodin apujen ansiosta aloittanut koulun normaalissa koululuokassa ja puheen suhteen oman ikötason alarajoilla. Tulee siis maksamaan aikoinaan takaisin yhteiskunnalle tämän veroina kunhan pääsee myöhemmin työelämään :)
[quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 19:48"]
Minäkin olin työtön aikanaan ja vein lapseni päiväkotiin. Että oli siinä laiska ja dorka äiti. Lapsi oli tosin alle 4 ja yli 3,5 v. Ainoa lapseni. Päiväkotiin vietyäni kellahdin sänkyyn jos uni vielä tulisi. Lapseni ei ollut kertaakaan koko viikkoa päiväkodissa, oli puolipäiväinen ja ajattelin että' saa olla muiden lasten kanssa. Kotona luin paljon satuja, kävimme puistoissa jne silloin kun en vienyt lastani päiväkotiin. Välillä katsoin ikkunasta että siellä on nyt ruma ilma ja soitin päiväkotiin että pidetään nyt ommoo lommoo. Voi niitä aikoja ne tahtoisin niin elää uudelleen. Vauva on jo kohta 18 vee ja alkaa vapaus, hmmm tietyissä rajoissa.
[/quote]sama eskarin suhteen, ei joka päivä eskariin. Olin työtön mutta ei se tahtia haitannut. Koulun suhteen olen ollut erittäin tarkka, ei aiheettomia poissaoloja. Olen ollut työelämässä vuosia ja edelleen oon.
[quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 21:34"]Jaa, meilläkin 3v. on päiväkodissa (joskin puolipäiväisenä ja neljänä päivänä viikosta) ja itse olen vauvan kanssa kotona. Niin ja mieskin on kotona kun lomautukset sattuivat hänen kohdalleen.
Ihan puheterapeutin suosituksesta laitettiin lapsi päiväkotiin. En minä ilosta hyppinyt mutta uskon, että puheterapeutti tietää parhaiten, mikä on hyväksi lapselle noissa ongelmakohdissa.
[/quote]
Juu, puheterapeutti tietää aina parhaiten mikä on hyväksi lapsellesi.... Epäilemättä.
[quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 20:33"]
[quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 20:26"]Lopetetaan koko päiväkodit, eihän sinne av-raadin mielestä ketään saa viedä. Silti olisi tienattava akateemisesta virasta se 4500€ kuussa. Lapsi tississä roikkuen.
Onneks suurin osa teistä tajuaa pitää suunsa kiinni oikeassa elämässä ja avautuu vain täällä nimettömänä.
[/quote]
Olet nyt ymmärtänyt tämän keskustelun sisällön täysin väärin. Kysehän oli siitä, että äiti oli kotona toisen lapsen kanssa. Kyllä minäkin lapseni hoitoon vien, kun töihin palaan. Mutta että veisin 3-vuotiaan hoitoon, kun olen nyt vauvan kanssa kotona. Ei ikinä.
[/quote]
No ehkä vain olet huono äiti. Ei kaikista saa mitenkään hyviä äiti-ihmisiä.