Raskaus, ero ja 40v mittarissa, mitä teen?
Olen siis jo nelikymppinen lapseton nainen, tällä hetkellä raskausviikolla 10. En ole koskaan oikein tiennyt, haluanko omia lapsia vai en, olen elänyt vuosikausia sinkkunakin, mutta muutamassa entisessä parisuhteessa samoin kuin tässä viimeisimmässä, kolmisen vuotta kestäneessä suhteessa lapselle on annettu mahdollisuus (lähinnä miehen tahdosta). Tämä on siis ensimmäinen kerta elämässäni kun olen raskaana, yhtä varhaista keskenmenoa lukuunottamatta. Kuin kohtalon ivaa on se, että mies ilmoitti haluavansa lopettaa suhteemme päivää ennen kuin tein positiivisen raskaustestin! Muita osapuolia ei eroon liity vaan lähinnä se, että asumme eri paikkakunnilla, teemme paljon töitä ja varsinkin minä matkustelen paljon töiden puolesta (paitsi nyt koronan aikaan). Riitoja on ollut paljon, kun emme ole onnistuneet yhdistämään elämiämme molempia miellyttävällä tavalla. Miestä ovat myös todennäköisesti stressanneet koronan aiheuttamat taloudelliset huolet, vaikkei hän ole niistä minulle halunnut juurikaan avautua. Eroilmoituksensa jälkeen mies on suhtautunut minuun ja raskauteeni täysin jäätävästi, ja on ilmoittanut, ettei halua enää perhe-elämää minun kanssani eikä myöskään lasta. Kummallakaan meillä ei ole lapsia ennestään, mies on minua vielä pari vuotta vanhempi. Olen aivan hajalla enkä tiedä mitä teen. Tämä on minulle varmaan viimeisiä tilaisuuksia saada lapsi, mutta pelkään ajatusta yksinhuoltajuudesta. En tiedä, voiko miehen mieli lapsen suhteen vielä muuttua - alunperin hän oli meistä kahdesta se, joka ehdottomasti halusi yhteistä lasta. Toiveita parisuhteesta hänen kanssaan en enää tällaisen tempun jälkeen elättele. Jostain syystä en ole edes uskaltanut puhua tästä tilanteesta muille kuin miehelle, neuvolahenkilökunnalle ja yhdelle parhaalle ystävättärelleni. Päätöstä raskauden jatkamisesta/keskeyttämisestä ei voi enää pitkittää, mitä minun pitäisi tehdä?
Kommentit (111)
Käy kyllä sääliksi tuota miestä, kun joutuu tuollaiselle naiselle maksamaan elatusmaksuja. Suosittelen aborttia ja mahdollisimman nopeasti, en usko et tulet pärjäämään lapsen kanssa yksin.
Jos isä on isä vasten tahtoaan, ei taida tulla onnellista elämää lapsellekaan. Itsekkyys ei ole hyvä myöskään ja lapsi ei ole esine.
Vierailija kirjoitti:
Aika iäkäs äiti tulee jo.
No eikä ole.
Vierailija kirjoitti:
Käy kyllä sääliksi tuota miestä, kun joutuu tuollaiselle naiselle maksamaan elatusmaksuja. Suosittelen aborttia ja mahdollisimman nopeasti, en usko et tulet pärjäämään lapsen kanssa yksin.
Mies ei voi syyttää kuin itseään, koska nimenomaan hän on toivonut lasta. Ap:n on järjetöntä muuttaa paikkakunnalle, jossa kummallakaan ei olisi työtä.
Vierailija kirjoitti:
Minua pelottaa myös ajatus, että joudun myöhemmin tappelemaan miehen kanssa lapseen liittyvistä asioista kuten elatusmaksuista ja tapaamisista, ja sidon lapsen kautta itseni elinikäisesti ihmiseen, joka on jo nyt osoittautunut epärehelliseksi ja ilkeäksi. -aloittaja
Älä kerro miehelle jos ikävä ihminen. Saat kyllä valtiolta elatustuen. Miehelle voit sanoa että tuli keskenmeno tai lopettaa yhteydenpidon kokonaan. Lapsen suosittelen pitämään. Suurin ilo elämässä. Jos hän aikuisena haluaa selvittää kuka isä on niin siihen mahdollisuus jos niin ilkeä tyyppi.
Sinuna pitäisin lapsen. Äidit pärjää aina. Hommaat yksinhuoltajuuden heti kättelyssä koska miestä ei kiiinnosta niin eipähän tarvi tapella.
Tämä on ihan väärä paikka kysyä neuvoja. Luultavasti useimpien vastaajien omat lapset on huostaanotettu.
Älä vaadi mieheltä yhtään elareita mikäli pidät lapsen, suhtautuminen lapseen pahenee vaan. Isyydentunnustus riittää jolloin voivat ajan kanssa katsoa muodostuuko välejä ja periihän lapsi miehen kun aika jättää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pidä se lapsi, tämä lienee ainoa mahdollisuutesi saada muksu. Abortti on raskas päätös. Miksi eksäsi halusi erota?
Olemme riidelleet erityisesti siitä, kumman kotipaikkakunnalle muutamme asumaan, vai muutammeko ylipäätään yhteen. Mies on toivonut minut muuttavan hänen luokseen, mikä minun mielestäni olisi järjetöntä etenkin tässä tilanteessa kun itselläni on kotipaikkakunnallani vakituinen työ, jota en voi tehdä pelkkästään etänä, ja miehellä taas ovat työt koronan myötä vähentyneet radikaalisti hänen kotipaikkakunnallaan. Olin vähän ennen miehen eroilmoitusta tehnyt selväksi, etten ainakaan lähitulevaisuudessa aio muuttaa vakituisesti hänen luokseen. Tämä siis eron pääsyynä.
Tämä on vähän tyhmä aihe riidellä. Tuossa iässä pitää jo tajuta, että parisuhteessa menestyäkseen täytyy tehdä kompromisseja.
Pidä lapsi, ehdottomasti. Onnea ja Hyvää Uutta Vuotta!
Vierailija kirjoitti:
Tämä on ihan väärä paikka kysyä neuvoja. Luultavasti useimpien vastaajien omat lapset on huostaanotettu.
Keneltä olet perinyt tyhmyytesi?
Parasta mitä nainen voi lapsensa eteen tehdä, on valita sille hyvä mies isäksi.
Vierailija kirjoitti:
Pidä lapsi, ehdottomasti. Onnea ja Hyvää Uutta Vuotta!
Aivan ihana uutinen! Onnittelut sinulle.
Tietysti olisi hienoa, jos pystyisit luomaan jo nyt odotusaikana turvaverkkoa. Asuuko lähettyvillä sukulaisia tai tuttavia. Monet varmaan auttavat mielellään, kun vain annat ihmisten auttaa etkä pakota itseäsi selviytymään yksin.
Älkää tehkö enää yhtään isätöntä lasta tähän maailmaan.
Se on itsekästä ja yleensä lapsella tulee olemaan rankkaa ilman kunnon omaa isää niinkuin muillakin.
Osattomuuden ontto tunne aina rinnassa.
Uusi ihminen tulee kirjoitti:
Olet voittaja kun voit laittaa miehen nimen lapsesi isäksi . Oikein hyvä. Moni lapsi äiti elää niin ettei tiedä isän nimeä. Hyvä näin voit tehdä hyvin teille lapsenne ja lapsi saa isänsä nimen kirjoihin . Oikein. Ei mitään huonoa olla äitinä yksin ehkä mies kuitenkin näkee lapsen ,maksaa elatusmaksut isyystestillä .
Varsinainen voittaja.
Kyllä se isyys on paljon muuta kuin pakolliset elatusmaksut.
Lapsi ansaitsee parempaa !
Vierailija kirjoitti:
Millaiselle naiselle? Puhutko ap:stä? Hehän ovat yhdessä miehen kanssa suunnitelleet ja yrittäneet lasta! Mies on tehnyt oharit kun lapsi on jo saanut alkunsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua pelottaa myös ajatus, että joudun myöhemmin tappelemaan miehen kanssa lapseen liittyvistä asioista kuten elatusmaksuista ja tapaamisista, ja sidon lapsen kautta itseni elinikäisesti ihmiseen, joka on jo nyt osoittautunut epärehelliseksi ja ilkeäksi. -aloittaja
Nämä asiat sovitaan lastenvalvojan luona, ei huolta.
Lastenvalvoa vaan vahvistaa sen mitä vanhemmat ovat valmiita sopimaan. Jos ei tule yhteisymmärrystä, mennään oikeuteen tappelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pidä se lapsi, tämä lienee ainoa mahdollisuutesi saada muksu. Abortti on raskas päätös. Miksi eksäsi halusi erota?
Olemme riidelleet erityisesti siitä, kumman kotipaikkakunnalle muutamme asumaan, vai muutammeko ylipäätään yhteen. Mies on toivonut minut muuttavan hänen luokseen, mikä minun mielestäni olisi järjetöntä etenkin tässä tilanteessa kun itselläni on kotipaikkakunnallani vakituinen työ, jota en voi tehdä pelkkästään etänä, ja miehellä taas ovat työt koronan myötä vähentyneet radikaalisti hänen kotipaikkakunnallaan. Olin vähän ennen miehen eroilmoitusta tehnyt selväksi, etten ainakaan lähitulevaisuudessa aio muuttaa vakituisesti hänen luokseen. Tämä siis eron pääsyynä.
Tämä on vähän tyhmä aihe riidellä. Tuossa iässä pitää jo tajuta, että parisuhteessa menestyäkseen täytyy tehdä kompromisseja.
Ai niinkuin molempien muuttaa puolimatkaan, vai mitä tarkoitat?
Olet voittaja kun voit laittaa miehen nimen lapsesi isäksi . Oikein hyvä. Moni lapsi äiti elää niin ettei tiedä isän nimeä. Hyvä näin voit tehdä hyvin teille lapsenne ja lapsi saa isänsä nimen kirjoihin . Oikein. Ei mitään huonoa olla äitinä yksin ehkä mies kuitenkin näkee lapsen ,maksaa elatusmaksut isyystestillä .