Millaista on Facebook-kateus?
Millaista on Facebook-kateus? Miten se ilmenee?
Normaalissa elämässä kateus on usein paskanpuhumista selän takana, happamia ilmeitä ja vähättelyä. Facebookissa kateus on mielestäni monesti passiivista: ei kommentoida, ei tykätä. Tai jos kommentoidaan, niin sitten hieman ivalliseen sävyyn.
Kommentit (84)
En ole facebookissa. Ei ole kateutta. Instagramissa katselen kivoja kuvia kavereilta ja postauksen jotain omia välillä. N27
Käyn Facessa lähinnä lukemassa seuraavani ryhmän juttuja eikä minua kiinnosta fb-kaverien tekemiset tai tekemättä jättämiset. Välillä toki ihmettelen heidän kommenttejaan.
Yksi on saanut päähänsä, että heidän perheensä on monikulttuurinen koska lapset on adoptoitu pieninä maailmalta. Lapset ovat asuneet koko ikänsä Suomesssa suomalaisten vanhempien kasvatettavina ja käyvät suomalaista koulua. Heillä ei ole minkäänlaisista kulttuurillista tai henkilökohtaista sidettä synnyinmaahansa vaan he pitävät itseään suomalaisina. Ihmeellistä kun toinen vanhemmista on nyt kivenkovaan sitä mieltä, että heidän perheensä on monikulttuurinen.
Minun mielestäni monikulttuurisessa perheessä kaksi tai useampi ihminen tuo perheeseen oman kulttuurinsa tapoja. En laske sitä, että toinen on Tampereelta ja toinen Lempäälässä suureksi kulttuurieroksi vaikka lapsia adoptoitaisiin mistä tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Käyn Facessa lähinnä lukemassa seuraavani ryhmän juttuja eikä minua kiinnosta fb-kaverien tekemiset tai tekemättä jättämiset. Välillä toki ihmettelen heidän kommenttejaan.
Yksi on saanut päähänsä, että heidän perheensä on monikulttuurinen koska lapset on adoptoitu pieninä maailmalta. Lapset ovat asuneet koko ikänsä Suomesssa suomalaisten vanhempien kasvatettavina ja käyvät suomalaista koulua. Heillä ei ole minkäänlaisista kulttuurillista tai henkilökohtaista sidettä synnyinmaahansa vaan he pitävät itseään suomalaisina. Ihmeellistä kun toinen vanhemmista on nyt kivenkovaan sitä mieltä, että heidän perheensä on monikulttuurinen.
Minun mielestäni monikulttuurisessa perheessä kaksi tai useampi ihminen tuo perheeseen oman kulttuurinsa tapoja. En laske sitä, että toinen on Tampereelta ja toinen Lempäälässä suureksi kulttuurieroksi vaikka lapsia adoptoitaisiin mistä tahansa.
Minun mielestäni on jokaisen adoptioperheen oma asia haluavatko he pitää kiinni lasten syntymämaiden kulttuurista vai ei. Miksi siitä pitäisi kenenkään muun vetää herneitä nenään? En ymmärrä ihmisten minäkeskeisyyttä.
En oikein osaa olla hirmu kateellinen Facebookissa, en ole sitä muutenkaan juurikaan. Toki sitä ihmettelee yhtä sun toista juttua siellä joskus. Eli sitä kuinka moni asia on vain kulissia, toki ei kaikilla. Eräästäkin kaveristani saa kuvan että on menestynyt, varakkaasta ja sivistyneestä perheestä ja käy siellä ja täällä jne. Kotona nyhjöttää masentuneena, persaukisena ja lipittää kaljaa kuten lähes muutkin koko perheestä. Ei valehtele puhtaasti mutta luo illuusion ihan toisenlaisesta elämästä kuin se todellisuudessa on.
En ymmärrä tätä tykkäyskulttuuria ja sitä, miten se ruokkii ihmisten vainoharhaisuutta siinä missä narsismiakin. Siis jos Facebookissa ei jostain tykkää, on kateellinen jne. ? Entä jos ei vain näe jotain tai oikeasti ei tykkää näkemästään? Tai jos joku kaveri postaa joka päivä selfieitä, ja vaikka olisi kuinka kaunis, ei jaksa niistä vain tykkäillä enää, kun koko ajan näkee. Parempi se silloin on jättää tykkäämättä kuin painaa peukkua ja vaikka kommentoida, miten ihana paita/kaunis olet. Ja jos ihminen on oikeasti kateellinen jostakin, mitä joku muu tekee tai kuvissa näyttää tekevän, kannattaa varmaan mennä itseensä ja pysytellä pois Facebookista/Instagramista. Ekasta poistuin alle vuosi sitten, ja vaikka hieman jäi ikävä ryhmiä, nyt on paljon parempi mieli itelläkin. Instagram vielä käytössä satunnaisesti.
En ymmärrä tykkäämättömyys kommenttia, ei ole kateutta jos ei vaan aina/enää jaksa leesottaa faceen tai instaan luotujen illuusioiden vuoksi. Oikeiden kavereiden kans on sit kiva iloita ihan oikeista asioista kasvotusten.
Jos ei ole kateutta niin sitten paremmuuden luuloa. Moni jättää tykkäämättä ja kommentoimatta koska ajattelevat olevansa parempia. Toisin sanoen ajattelevat että heidän juttunsa ja elämänsä on kiinnostavampaa. Olen huomannut sen että kiipeilijät, siipeilijät ynnä muut "naamareiden vaihtelijat" ovat usein niitä joita hännystelläään ja asetetaan jalustoille. Tämä siksi koska ne jotka tykkäävät eivät oikeasti tiedä puoliakaan "tykkäämisen" kohteistaan.
Sitten taas ne keiden jutuista yms ei pidetä tai kommentoida ovat niitä jotka ovat ennakkoluulojen ja usein todella harhaisten vääristyneiden kuvitelmien uhreja.
Heistä luodaan pahaa kuvaa ja sitten näytetään jopa sosiaalisen median avulla kuinka
he ovat niin outoja ettei tuommoisten kanssa kannata mitään yhteyttä pitää koska jos erehtyy tykkämään niin tiedä mitä "hullu ja outo" tyyppi mahtaa siitä ajatella tai sanoa yms.
Vierailija kirjoitti:
Juuri noin, ja se vähättely ja selän takana puhuminen toimii facessakin!
Joku julkaisee jotakin niin siihen kommentoidaan vi**u mitä pa**aa, tai sitten julkaistaan jotakin ikävää ja lisätään siihen kommenttikenttään terkkuja sille tai tälle. Itsensähän noi kateelliset nolaa, facessa kun aina joku tuntee sun ja tiedot leviää.
Mutta ignooraus on suurin kateellisten tunnusmerkki
Ei ole kyse kateellisuudesta vaan jopa kiusaamisesta. Tai miten sen kukakin kokee. Toi ignooraminen on niin tyypillistä "työkavereitten" kesken. En tykkää sun päivityksestä kun et ole samassa porukassa mun porukan kanssa.
Naurakaa näille tai aina voi poistaa ns. kavereista, ihan huoletta.
En itse ole kateuteen taipuvainen ja sain ennen FB:iin menoa touhuta ja elellä ilman ihmisten kateutta kun pitivät minua itseään huonompana. Halusivat kai minusta tykkääjän viinilasi ja koiran päälakikuvilleen.
Sitten menin työkavereiden pyynnöstä Faceen ja aloin laittaa päivityksiä siviilielämästäni niin jo alkoi armoton kadehtiminen, tulkitseminen, takana päin juoruaminen, ja jopa esimiehelle kantelu näiden absurdien tulkintojen vuoksi. Esimerkkinä kuva lastenkutsuilta piñatasta ja pesäpallomailasta väännettiin väkivaltauhaksi ja tunnin ulkoilukuvien perusteella laiminlyön perhettäni.
Ei ole kateutta itsellä, kun kuitenkin tietää mitä sen facesilotuksen taustalla on. Kaikkihan sinne laittaa niitä sapuska-/perhe-/sisustuskuvia ja kuinka ihanaa ja maailman parasta kaikki onkaan. Totuus vaan monella toinen. Halutaanko sitten ehkä niille vähän vieraammille kavereille esittää vai mistä mahtaa johtua. Itsellä ei tarvetta esitellä elämäänsä missään sosiaalisen median kanavalla, mutta jokainen tavallaan.
En ole törmännyt tuohon tykkäämättä jättämiseen kateuden vuoksi tai muutoinkaan. Itse tykkäilen kavereiden julkaisuista lähes sisällöstä välittämättä ihan vaan siksi että kaverini on nyt jotain päättänyt päivittää. En ole seurannut jättääkö joku tietty tyyppi tykkäämättä omista postauksistani, itselläkin menee paljon ohi kun en joka päivä käy edes feediä katsomassa. Tokihan sitä kiinnittää huomiota siihen, että jollain on kauniita sisutuksia, ihania matkoja, perheonnea jne. mutta kun kaverilistalla on oikeasti vaan tuttuja niin tietää, että siellä taustalla on aika paljon muutakin kuin niitä kauniita onnenhetkiä. Ei silloin ne kuvat kateutta herätö vaikka kuinka kauniita olisivatkin.
Facebookin ongelma nykyisin on, että pitäisi päivystää siellä 24/7 nähdäkseen kaikkien päivitykset. Mulla ei ole moiseen aikaa, joten 90% Fb-kavereiden päivityksistä ei koskaan edes osu silmiini. Seuraan vain uutisvirtaani ja siinä on nykyisin pääasiassa mainoksia sekä erilaisia kilpailuja, joihin joku kaverini on osallistunut. Reagoin kyllä tykkäämällä tai jollain muulla tavalla jokaiseen päivitykseen, joka osuu silmiini, mutta en ala erikseen niitä etsimään.
Tykkään lähes kaikista julkaisuista ihan siksi että joku on halunnut jakaa asiansa. Vaikka kuva olisi huonolaatuinen tai aihe ei koskettaisi. En kyllä ole kateellinen ihminen muutenkaan, kiinnostun yleensä aina toisten kuulumisista.
Mä en tykkää juuri koskaan mistään. Selailen fb:tä yleensä aika aivot narikassa ja tykätäkseen jostain pitäisi enemmän paneutua asiaan. Lisäksi siitä lähtee heti kierre; jos tykkään tämän kaverin päivityksestä niin sitten pitää tykätä myös tuon toisen kaverin päivityksestä. En jaksa, joten en tykkää mistään. Harvoin jaksan myöskään kommentoida. En myöskään onnittele ketään syntymäpäivänä.
Minulla meni yhden kaverin tärkeä päivitys ohi kun ei vaan tullut siihen uutisvirtaan! Tottakai olisin tykännyt ja onnitellut jos se olisi näkynyt etusivulla. Näin sen päivityksen vasta kuukausi julkaisun jälkeen kun menin hänen profiiliin ihan muissa asioissa. Silloin tuntui etten enää kehtaa kommentoida kun aikaa kulunut. Onneksi siihen oli tullut onnitteluja ja tykkäyksiä niin paljon että ei varmaan huomaa etten ole onnitellut :D
Tuon yhden kaverin päivitykset ei jostain syystä ikinä ole etusivulla. Sitten jotkut ihan turhat jutut tulee uutisvirtaan kuten ”lunta sataa, ihanaa!”. Tai eräs mies joka laittaa joka päivä samalla ilmeellä selfien ja toivottaa hyvää päivää, iltaa, yötä tai huomenta :D
Tykkäisin ihmisten jutuista, jos ne olisi jotain uutta, erikoista tai kivaa. Harvemmin on valitettavasti.
Mulla ei ole koskaan käynyt mielessäkään että tykkäämättömyys/kommentoimattomuus voitaisiin tulkita kateudeksi.
Mä en juuri koskaan tykkää juuri mistään facessa; sisältöä tulee niin jumalattomasti, että ikuisuushan siinä menisi, jos siihen tosissaan rupeaisi paneutumaan.
Selaan uutisvirran summittaisesti silloin tällöin pikaisesti vilkuillen, harvoin edes luen päivityksiä, joten eipä tule tykkäiltyäkään.
Facea käytän lähinnä messengerin ja ryhmien vuoksi.
Kavereita, ja sitä kautta päivityksiä uutisvirrassa, sinne on kuitenkin kertynyt kohtuupaljon, niiltä ajoilta kun vielä aktiivisesti käytin Facea.
Outo ajatus, että tykkäämättömyys johtuisi kateudesta. Voihan se joskus johtuakin, mutta jos laittaa omasta mielestään upean kuvan ja 50-100+ kaverista vain 2 tykkää (kuten aiemmin joku laittoi esimerkiksi) niin ne loput kaverit eivät tykkää joko kuvasta tai sinusta. Tai sitten on todella omituisen kateellinen kaveripiiri.
Jätetään tykkäämättä. Eikö se ole selvää? Vähän niinkuin kouluaikoina kun joku sanoi jotain ei vastattu mitään. Huomiotta jättäminen on aikuisen heikko itsetuntoisen tapa kiusata. Ei tarkoita niitä jotka harvoin käy ja menee ohi vaan niitä jotka päivystää kokoajan ja tykkää melkein kaikista muista mutta tahaltaan dissaa kateutta nostavat päivitykset kuten kauniit profiilikuvat tai matkat tms mikä herättää kateutta. Se on myös tapa kertoa että en pidä sinua (enään) kaverina.
Onneksi en osaa olla kateellinen. Itselläni ei ole vara matkustella kovin usein, mutta koskaan ei tunnu pahalta katsoa toisten lomakuvia. En ole koskaan halunnut elää kenenkään muun elämää kuin omaani. Olen tyytyväinen tavalliseen elämääni ja toivon kaikille hyvää.