Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lentoemäntä vastaa mahdollisiin kysymyksiin hetken

Vierailija
04.06.2014 |

Otsikko

Kommentit (87)

Vierailija
61/87 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 15:12"]

Ei niitä pituusrajoja voi mitenkään turvallisuudella perustella. :) Kyllä ne ovat ihan vain siksi, että halutaan tietynnäköisiä ihmisiä edustamaan firman imagoa.

Toki työntekijän tulee olla sen mittainen, että yltää toimimaan ja mahtuu koneeseen. Tähän kelpaa kuka tahansa normaalimittainen ihminen. :) Ihan samoilla airbusseilla voi matkustamohenkilökuntaan kuuluva muissa maissa olla hyvin puolitoistametrinen, mutta Finnairilla "turvallisuuden nimissä" vaaditaan vähintään 165 cm. ;) Monessa Aasian maassa ei edes löytyisi tuon pituisia naisihmisiä, mutta lentoemoina niissäkin maissa toimitaan. Hyvin siellä silti ylletään. Jos ei käsimatkatavaratilaan muuten yllä, niin sitä vartenhan matkustamon penkeissä on sivussa se porrasaskelma...

Nykyastronauteille on perusteltu pituusvaatimus 153 - 195 cm, pitemmät eivät mahdu kunnolla penkkiin ja lyhyemmät eivät kunnolla yllä ohjaimiin. Ainahan voi hakea vaikka astronautiksi, jos on liian lyhyt Finnairille... 

Jos plösöjä ei valita siksi, etteivät he mahdu kunnolla koneen ahtaisiin tiloihin, eikö järkevämpää olisi asettaa ennemminkin pituusyläraja, esim. 155 cm?

[/quote]

Piti muuten guuglata. SAS:n vaatimukset matkustamohenkilökunnan pituudelle ovat 160 - 190 cm ja Flybellä 157 - 180 cm. Voidaanko tästä päätellä sassilla lentämisen olevan turvallisempaa?

Vierailija
62/87 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 14:41"]

Mihin tarvitaan lentoemäntiä. En koskaan syö lentokoneessa

[/quote]

Ilmailulainsäädäntö velvoittaa siihen, että koneessa on yksi matkustamohenkilökunnan jäsen jokaista alkavaa viittäkymmentä matkustajaa kohden. Tämä pätee siitä riippumatta, onko matkustajilla nälkä vai ei. :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/87 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku ilmoittaa olevansa lentopelkoinen, miten toimitte tai mitä keinoja käytätte lentopelkoisiin? :) Olen itse kiinnostunut kuulemaan vastauksen, kun olen lentopelosta pitkään kärsinyt, mutta haluaisin vihdoin lähteä reissuun. Kaikki sanovat että kannattaa ilmoittaa lentoemännälle pelosta, mutta mietin että mitä he voivat tehdä asian eteen?

Vierailija
64/87 |
05.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaako 32-vuotiaan enää hakeutua matkustamohenkilökunnan koulutukseen, vaikka taustalla olisikin toimenkuvaan sopivaa työkokemusta ja soveltuva koulutus? Olenko auttamattomasti liian vanha?

Vierailija
65/87 |
05.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välitätkö siitä, että olet seksiobjekti?

Vierailija
66/87 |
05.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.06.2014 klo 07:54"]

Jos ja kun kone putoaa, siitä ei kerrota matkustajille. Onko tämä totta?

[/quote]

Eiköhän sen huomaa ilmankin?

Vierailija
67/87 |
05.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.06.2014 klo 16:05"]

Kannattaako 32-vuotiaan enää hakeutua matkustamohenkilökunnan koulutukseen, vaikka taustalla olisikin toimenkuvaan sopivaa työkokemusta ja soveltuva koulutus? Olenko auttamattomasti liian vanha?

[/quote]

Ohis vastaa taas kun kollega näyttää olevan kiireinen.. Omasta mielestäni ikä tuo vain lisää varmuutta ja kokemus hyvää palvelua. Lentoyhtiöön etsitään stressinsietokykyisiä, montaa asiaa yhtäaikaisesti tekevää, hyvän ulosannin omaavaa henkilöä, se ei ole iästä kiinni. Olen itse huomannut että junnujen kanssa töitä tehdessä joutuu useammin tulemaan "avuksi" hankalissa tilanteissa kun taas vanhemmat kollegat osaavat käyttää neuvottelu- ja organisointitaitojaan monipuolisemmin. itse hakeuduin alalle "vasta" 28-vuotiaana ja se oli mielestäni oikein hyvä ikä aloittaa!

Vierailija
68/87 |
05.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haittaako, jos matkustaja tempaisee lennolla kunnon kännit, mutta ei huuda ja häiriköi?

Vierailija
69/87 |
05.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.06.2014 klo 16:11"]

[quote author="Vierailija" time="05.06.2014 klo 16:05"]

[/quote]

Ohis vastaa taas kun kollega näyttää olevan kiireinen.. Omasta mielestäni ikä tuo vain lisää varmuutta ja kokemus hyvää palvelua. Lentoyhtiöön etsitään stressinsietokykyisiä, montaa asiaa yhtäaikaisesti tekevää, hyvän ulosannin omaavaa henkilöä, se ei ole iästä kiinni. Olen itse huomannut että junnujen kanssa töitä tehdessä joutuu useammin tulemaan "avuksi" hankalissa tilanteissa kun taas vanhemmat kollegat osaavat käyttää neuvottelu- ja organisointitaitojaan monipuolisemmin. itse hakeuduin alalle "vasta" 28-vuotiaana ja se oli mielestäni oikein hyvä ikä aloittaa!

[/quote]

Kiitos vastauksesta! Olen tosin tällä hetkellä 30-vuotias, mutta nykyiset matkailualan opinnot ovat kesken. Taustalla on vankka työkokemus turvallisuusalalta ja asiakaspalvelusta, lisäksi puhun sujuvasti neljää kieltä. Lapsiluku on täynnä ja lapset valmistuttuani sen ikäisiä että pärjäävät hyvin iskän kanssa vaikka en aina olisikaan yötä kotona. Ehkäpä en siis vielä sulje tätä vaihtoehtoa pois mielestäni. :) 

Vierailija
70/87 |
05.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä ihmeessä sulje! Kuulostat ideaalihakijalta!!

Vierailija
71/87 |
05.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.06.2014 klo 16:11"]

Haittaako, jos matkustaja tempaisee lennolla kunnon kännit, mutta ei huuda ja häiriköi?

[/quote]

Olen tavannut yhden kuvaamasi kaltaisen miehen joka veti 10 annosta 2,5 tunnin lennolla. Tarjoilin hänelle itse, koska halusin nähdä millainen vaikutus tuolla määrällä oli mieheen. Lopputulemana oli, että hän käveli itse omin jaloin koneesta ulos, hymyili leveästi ja kiitti matkasta.

Hän oli venäläinen pilotti, valvonut koko yön ja matkalla kotiinsa. Meitä on moneksi..

Vierailija
72/87 |
05.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko totta, että nousun ja laskeutumisen aikana ikkunaluukut avataan, koska "200 silmäparia näkee paremmin mahdollisen vaaratilanteen, kuin viisi"?

Vierailija
73/87 |
05.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.06.2014 klo 16:24"][quote author="Vierailija" time="05.06.2014 klo 16:11"]

[/quote]

Olen tavannut yhden kuvaamasi kaltaisen miehen joka veti 10 annosta 2,5 tunnin lennolla. Tarjoilin hänelle itse, koska halusin nähdä millainen vaikutus tuolla määrällä oli mieheen. Lopputulemana oli, että hän käveli itse omin jaloin koneesta ulos, hymyili leveästi ja kiitti matkasta.

Hän oli venäläinen pilotti, valvonut koko yön ja matkalla kotiinsa. Meitä on moneksi..

[/quote]

10 annosta ei ole etenkään isolle miehelle kummoinenkaan määrä. Minua juopottelu koneessa helpottaa, tekee matkasta nopeamman eikä pelota. Istun kyllä ihan hiljaa paikallani dokaillessani.

Vierailija
74/87 |
05.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.06.2014 klo 16:26"]

Onko totta, että nousun ja laskeutumisen aikana ikkunaluukut avataan, koska "200 silmäparia näkee paremmin mahdollisen vaaratilanteen, kuin viisi"?

[/quote]

No ajattele vaikka että istut siivillä hätäuloskäynnin kohdalla. Olette matkalla kiitotien päähän ja kone törmääkin toiseen rullaavaan koneeseen/matkustajabussiin/tankkausautoon/cateringautoon. Syttyy tulipalo/siipi vaurioituu juuri sinun puoleltasi ja kapteeni huutaa evakuointikäskyä. Mitä teet?

Vierailija
75/87 |
05.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.06.2014 klo 16:30"]

[/quote]

No ajattele vaikka että istut siivillä hätäuloskäynnin kohdalla. Olette matkalla kiitotien päähän ja kone törmääkin toiseen rullaavaan koneeseen/matkustajabussiin/tankkausautoon/cateringautoon. Syttyy tulipalo/siipi vaurioituu juuri sinun puoleltasi ja kapteeni huutaa evakuointikäskyä. Mitä teet?

[/quote]

Huoh. Luitko kysymyksen? Se alkaa "Onko totta, että nousun ja laskeutumisen aikana ikkunaluukut avataan, koska--"

Vierailija
76/87 |
05.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitkä vitun viisi silmäparia?

Vierailija
77/87 |
05.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.06.2014 klo 16:38"]

[/quote]

Kapteeni, perämies ja ne mahdolliset kolme lentoemoa, jotka istuvat ikkunan lähellä (muut emot istuvat jossain, missä ei ole ikkunoita). Ne vitun viisi silmäparia. Saattoi olla myös kielikuva, mene ja tiedä.

Vierailija
78/87 |
05.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.06.2014 klo 16:37"]

[quote author="Vierailija" time="05.06.2014 klo 16:30"]

[/quote]

Anteeksi epäsuora vastaus. On totta että luukut avataan siksi että niistä nkee paremmin ulos.

[/quote]

Huoh. Luitko kysymyksen? Se alkaa "Onko totta, että nousun ja laskeutumisen aikana ikkunaluukut avataan, koska--"

[/quote]

Vierailija
79/87 |
05.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä eksyi lainauksen sekaan:

Anteeksi epäsuora vastaus. On totta että luukut avataan siksi että niistä näkee paremmin ulos.

Vierailija
80/87 |
05.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.06.2014 klo 16:41"][quote author="Vierailija" time="05.06.2014 klo 16:38"]

[/quote]

Kapteeni, perämies ja ne mahdolliset kolme lentoemoa, jotka istuvat ikkunan lähellä (muut emot istuvat jossain, missä ei ole ikkunoita). Ne vitun viisi silmäparia. Saattoi olla myös kielikuva, mene ja tiedä.

[/quote]

No kielikuvana ei ollut hääppöinen.

Ikkunat avataan, jotta silmä tottuu ulkona olevaan valoon tai pimeään, ja että matkustajatkin tietää missä ovat jos tulee evakuointi. Ei ne lentoemäntien ja matkustajien silmät mitenkään pilottien avuksi ole.

P.S. Pilotteja voi olla kolme tai enemmänkin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kolme