Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muita viestintäalan työttömiä täällä?

Vierailija
04.06.2014 |

Onko täällä ketään viestintäalalta työttömäksi jäänyttä? Olisi kiva tietää, kuinka moni työttömänä oleva viestintäalan ammattilainen harkitsee tällä hetkellä alan vaihtoa ja mille alalle aiotte vaihtaa. Itselläni on alkanut mennä jo usko siihen, että tämä ala työllistäisi tulevaisuudessa kovin hyvin. Olen ollut työttömänä taas vaihteeksi muutaman kuukauden, ja näyttää siltä, että kesä menee samoissa merkeissä. Laskin, että viimeisten seitsemän vuoden aikana olen ollut viisi kertaa työttömänä. Tuttavapiirissä on sama tilanne monella. Niistä kollegoista, joilla ei ole vakityötä, kukin raapii elantonsa mistä sattuu. Tutuista löytyy alityöllistettyjä freelancetoimittajia, työvoimakoulutuksessa olevaa tiedottajaa, 5-kymppistä kesätuottajaa jne. Palkallisista kesälomista saati vakiviroista voi vain haaveilla. 

Tuntuu siltä, etten enää oikein jaksa motivoitua työnhakuun. Totta kai haen paikkoja, mutta jotenkin vain ei huvita enää panostaa yhtään enempää. Olen korkeasti koulutettu, ja minulla on monipuolista työkokemusta yli kymmenen vuoden ajalta. Kolme kertaa olen vaihtanut paikkakuntaa työn perässä ja muuttanut monen sadan kilometrin päähän. Välillä olen opiskellut jotain alaani liittyvää. Silti olen tässä jamassa. Miten te samassa tilanteessa olevat motivoitte itseänne jatkamaan eteenpäin?

Kommentit (177)

Vierailija
161/177 |
13.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 14:36"]

Itse olen media-assari ja arvaa onko töitä? Valmistuin puolitoista vuotta sitten enkä ole saanut edes ensimmäistä alan työpaikkaa. Siivoushommia tehnyt. 

Miksi hait idiootti alalle jolla ei ole töitä. Putkimiehiä, eristäjiä, sähkömiehiä tarvitaan ja sinä idootti luet itsellesi kevyen sisätyön. Työttömyys on vähintä mitä tuollaiselle lusmulle voi toivoa.

Ystäväni työllistyi heti valmistumisen jälkeen ja on yhä samassa firmassa töissä muutaman vuoden jälkeen.

Vierailija
162/177 |
19.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä koulutus teillä viestintäalan korkeakoulutetuilla on? AMK vai yliopisto? En kysy vittuilumielessä, vaan aihe oikeasti kiinnostaa.

Muakin kiinnostaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/177 |
23.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
164/177 |
03.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
165/177 |
03.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
166/177 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei te kaikki mahtavat viestintäalan tyypit!

Oletteko törmänneet tällaiseen kuin markkinointiviestinnän ammattitutkintoon valmistava koulutus? Sitä on tarjolla ainakin Turun aikuiskoulutuskeskuksessa. Opinnot voi suorittaa oppisopimuksella.

Kun tämänkin keskusteluketjun perusteella työtilanne viestintäalalla on mikä on, niin pohdituttaa, onko tuollaiseen koulutukseen hakeutuminen yliopistotaustaiselle kohta keski-ikäistyvälle entiselle toimittajalle uhka vai mahdollisuus? Kun työllistymistilanne ei ole markkinoinnin ammattilaisillakaan tällä hetkellä kummoinen, niin onkohan ammatillinen itsemurha hakeutua koulutukseen, jossa yhdistyy sekä viestintä että markkinointi? Tähän saakka olen kokenut markkinoinnin maailman itselleni jotenkin tosi vieraaksi, mutta nykyisessä elämäntilanteessani ei ole varaa kranttuilla minkäänlaisten töiden tai uravaihtoehtojen suhteen.

Siispä: Onko kellään kokemuksia tuon kyseisen ammattitutkinnon oppisopimusopiskelusta? Kannattiko? Vai onkohan tämä taas niitä koulutuksia, joissa viestintäalalle suolletaan vain uusia ammattilaisia työttömiksi?

Ja mahtaakohan olla täysin epärealistinen toive, että yli 35-vuotias aikuinen saisi työpaikan oppisopimusopiskelua varten esim jostain viestintätoimistosta? Tietääkö kukaan viestintäalan työpaikoista, joihin on joskus otettu oppisopimusopiskelija? 

Vierailija
167/177 |
17.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

UP!

Vierailija
168/177 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up.

Vierailija
169/177 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen viestintäalan kokenut toimittaja, valokuvaaja, markkinoinnin ja myynnin ja somen ammattilainen yms. Osaan tehdä erilaisia juttuja, av-materiaalia, videoita ja mainosmateriaalia. Töitä on riittänyt. Valttinani pidän kykyäni tuottaa työlläni sellaista arvoa yritykselle, joka osaltaan auttaa sitä tekemään enemmän liikevaihtoa eli siis tuottamani julkisuuden avulla myymään tuotteitaan paremmin. Olen tämän myös osoittanut numeroin johdolle.

Vierailija
170/177 |
03.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
171/177 |
03.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipa hauska nähdä, että yli kaksi vuotta sitten avaamani keskustelu on jatkanut elämäänsä. Voin kertoa kuulumisiani. En ole vaihtanut alaa, kun satuin saamaan töitä. Vaihdoin toimittajan hommat julkishallinnon tiedottajan tehtäviin. Pätkätöitä teen edelleen. Nykyisessä paikassani ovat kuitenkin antaneet aina uuden sopimuksen, ja nyt olen jo vähän pidemmällä pätkällä. Eihän tämän alan tulevaisuus edelleenkään valoisalta näytä, mutta itse en ole nyt enää noin vuoteen joutunut hakemaan töitä.

Toimittajan töitä tuntuu olevan koko ajan vain kehnommin tarjolla, mutta tiedottajan yms. paikkoja on sentään aina välillä auki. Sellaisen vinkin voisin antaa, että virastoille, ministeriöille ja muille vastaaville julkisen sektorin paikoille kannattaa tarjota freejuttuja. Julkisella sektorilla töitä itse asiassa riittää. Ongelmana on se, että vakanssit ovat kiven alla, eikä määräaikaisiakaan voida ottaa. Tällöin viestintäpalveluja ostetaan talon ulkopuolelta. Kannattaa siis yrittää tunkea jalkaa oven väliin.

Vierailija
172/177 |
10.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up...

Vierailija
173/177 |
10.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Arkipäivää paikallislehdessä: jutut ostetaan freelancereilta, free-toimittajan saama juttupalkkio per juttu liikkuu oikeasti muutamassa kympissä, hyvin harvoin saa satasen. Jos et ota tarjottuja juttuja vastaan tuolla summalla, aina löytyy jonoksi asti muita, jotka ottavat ja itse jäät täysin vaille työtä. Usein jutut tulevat muutaman päivän varoitusajalla luoden kauhean stressin, kun välillä pitää löytää seuraavaksi päiväksi haastateltavaksi lapsen saanut paikallinen sateenkaariperhe, välillä esim. 60-luvun auton omistaja. Sitten kirjoitat jutun viikonloppuna yötä myöten, että se ehtii taittoon maanantaiaamuksi, vain saaden tiedon, että lehden sivumäärä on pienentynyt ja juttu ilmestyy "joskus tulevaisuudessa".

Yhteenvetona:toimeentulo on epävarmaa ja työ stressaavaa.

Palkkaan itse freelancereita, ja allekirjoitan kyllä täysin tuon huonon palkan. Mutta jos normaali juttutilaus muutaman päivän varoitusajalla vaatii viikonloppuna ja lopulta yötä myöten kirjoittamista, en kyllä suosittele tämän alan vakitöitä, en printissä enkä varsinkaan verkossa. Stressaava ala, kuten sanoit.

T. Alalla töissä, toistaiseksi.

Vierailija
174/177 |
10.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koita kysyä töitä MV-lehdestä. Sen lukijamäärät on kasvanut.

Vierailija
175/177 |
26.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
176/177 |
15.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija