Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muita viestintäalan työttömiä täällä?

Vierailija
04.06.2014 |

Onko täällä ketään viestintäalalta työttömäksi jäänyttä? Olisi kiva tietää, kuinka moni työttömänä oleva viestintäalan ammattilainen harkitsee tällä hetkellä alan vaihtoa ja mille alalle aiotte vaihtaa. Itselläni on alkanut mennä jo usko siihen, että tämä ala työllistäisi tulevaisuudessa kovin hyvin. Olen ollut työttömänä taas vaihteeksi muutaman kuukauden, ja näyttää siltä, että kesä menee samoissa merkeissä. Laskin, että viimeisten seitsemän vuoden aikana olen ollut viisi kertaa työttömänä. Tuttavapiirissä on sama tilanne monella. Niistä kollegoista, joilla ei ole vakityötä, kukin raapii elantonsa mistä sattuu. Tutuista löytyy alityöllistettyjä freelancetoimittajia, työvoimakoulutuksessa olevaa tiedottajaa, 5-kymppistä kesätuottajaa jne. Palkallisista kesälomista saati vakiviroista voi vain haaveilla. 

Tuntuu siltä, etten enää oikein jaksa motivoitua työnhakuun. Totta kai haen paikkoja, mutta jotenkin vain ei huvita enää panostaa yhtään enempää. Olen korkeasti koulutettu, ja minulla on monipuolista työkokemusta yli kymmenen vuoden ajalta. Kolme kertaa olen vaihtanut paikkakuntaa työn perässä ja muuttanut monen sadan kilometrin päähän. Välillä olen opiskellut jotain alaani liittyvää. Silti olen tässä jamassa. Miten te samassa tilanteessa olevat motivoitte itseänne jatkamaan eteenpäin?

Kommentit (177)

Vierailija
101/177 |
23.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen lähesvalmis tradenomi, mutta toinen suuntautumiseni on yritysviestintä. Tuntuu, että viestintäalan, tradenomien sekä markkinointiosaajien työt ovat täysin kiven alla, ahdistaa kovasti. Muutama aikaisemmin valmistunut kurssikaveri on saanut vakituisen viestintäassarin paikan, toinen harjoittelun jälkeen ja toisella on tradenomipapereiden lisäksi tutkinto suomen kielestä tai vastaavasta ja toimittajakokemusta.

Tiedän myös muutaman media-alan yt-aallon uhreista. Yksi meno lukemaan lakimieheksi, toinen sai pätkätyön, mutta nyt kaikki into hakemiseen mennyt, harkitsee ylemmän korkeakoulututkinnon hankkimista ja kolmas kovasti hakee ja käy haastatteluissa, mutta ei tärppää.

Vierailija
102/177 |
04.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/177 |
05.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
104/177 |
16.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
105/177 |
16.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

just ja täällä yksi joka haaveilee hakevansa opiskelemaan puheviestintää jyväskylään. kannattaakohan tässä valossa sittenkään :/

Jos ala todella kiinnostaa niin ei tästä ketjusta kannata mitään liian dramaattisia johtopäätöksiä vetää. Tilanne voi olla ihan toinen sitten kun sinä aikanaan valmistuisit. Kun itse aloitin viestintäalan opinnot viime vuosikymmenellä, oli näkymät hyvät. Nyt notkahtaneet. Voivat muuttua taas toiseenkin suuntaan.

Viimeiset 10 vuotta on ollut pelkkää alamäkeä, eikä mitään merkkejä paremmasta ole ollut näkyvissä missään vaiheessa. Yrittäjyyttäkkään ei enää tueta, koska ala työllistää niin huonosti. Tilanne voi toki muuttua, mutta ei se todennäköistä ole.

Toisaalta: joka alalla menee nykyään huonosti. Viestintäalalla kyllä vielä huonommin kuin monilla muilla aloilla.

Vierailija
106/177 |
19.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
107/177 |
27.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään paikalla viestintätyöttömiä?

Vierailija
108/177 |
30.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up up

Vierailija
109/177 |
30.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 14:39"]

[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 14:36"]

Itse olen media-assari ja arvaa onko töitä? Valmistuin puolitoista vuotta sitten enkä ole saanut edes ensimmäistä alan työpaikkaa. Siivoushommia tehnyt.

Miksi hait idiootti alalle jolla ei ole töitä. Putkimiehiä, eristäjiä, sähkömiehiä tarvitaan ja sinä idootti luet itsellesi kevyen sisätyön. Työttömyys on vähintä mitä tuollaiselle lusmulle voi toivoa.

Viestintäalalle on koulutettu liikaa ihmisiä, työpaikkoja ei yksinkertaisesti ole kaikille. Ei siitä pidä syyllistää niitä, jotka alalle ovat hakeutuneet opiskelemaan, vaan tämän maan typerää koulutuspolitiikkaa. Onko mielestäsi järkevää kouluttaa ihmisiä työttömiksi?

Onko järkevää tehdä loppuelämää koskevia päätöksiä ilman omaa tutkimista ja pohdintaa? Ajattelykykysi toisaalta kertovat, että olisi koulutuksesi mikä vain et ikinä hyviä töitä saisi, ne vaativat lahjakkuutta ja älykkyyttä.

Olipa tyly kommentti.

Maamme koulutussuunnittelu ja jopa opetussuunnitelmat peruskoulusta alkaen tehdään tiiviissä yhteistyössä liike-elämän kanssa, tarkoituksena saada oikealla tavalla koulutettuja ihmisiä yritysten tarpeisiin.

Jos ja kun nämäkään asiantuntijat eivät kykene ennustamaan tulevia tarpeita tai tarpeettomuuksia edes muutaman vuoden päähän, kuinka siihen kykenisi maallikko?

Minun käy kovin sääliksi nykyisiä nuoria, jotka ovat valitsemassa itselleen koulutusta. Maailma muuttuu niin kovaa vauhtia ja ennusteet esim. keskipalkkaisten töiden katoamisesta vaanivat päämme päällä.

Vierailija
110/177 |
03.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen media-assari ja arvaa onko töitä? Valmistuin puolitoista vuotta sitten enkä ole saanut edes ensimmäistä alan työpaikkaa. Siivoushommia tehnyt.

Miksi hait idiootti alalle jolla ei ole töitä. Putkimiehiä, eristäjiä, sähkömiehiä tarvitaan ja sinä idootti luet itsellesi kevyen sisätyön. Työttömyys on vähintä mitä tuollaiselle lusmulle voi toivoa.

Viestintäalalle on koulutettu liikaa ihmisiä, työpaikkoja ei yksinkertaisesti ole kaikille. Ei siitä pidä syyllistää niitä, jotka alalle ovat hakeutuneet opiskelemaan, vaan tämän maan typerää koulutuspolitiikkaa. Onko mielestäsi järkevää kouluttaa ihmisiä työttömiksi?

Onko järkevää tehdä loppuelämää koskevia päätöksiä ilman omaa tutkimista ja pohdintaa? Ajattelykykysi toisaalta kertovat, että olisi koulutuksesi mikä vain et ikinä hyviä töitä saisi, ne vaativat lahjakkuutta ja älykkyyttä.

Olipa tyly kommentti.

Maamme koulutussuunnittelu ja jopa opetussuunnitelmat peruskoulusta alkaen tehdään tiiviissä yhteistyössä liike-elämän kanssa, tarkoituksena saada oikealla tavalla koulutettuja ihmisiä yritysten tarpeisiin.

Jos ja kun nämäkään asiantuntijat eivät kykene ennustamaan tulevia tarpeita tai tarpeettomuuksia edes muutaman vuoden päähän, kuinka siihen kykenisi maallikko?

Minun käy kovin sääliksi nykyisiä nuoria, jotka ovat valitsemassa itselleen koulutusta. Maailma muuttuu niin kovaa vauhtia ja ennusteet esim. keskipalkkaisten töiden katoamisesta vaanivat päämme päällä.

Samaa mieltä. Eikä uudelleenkouluttautuminenkaan ole enää niin yksinkertaista. Itse olen tämän asian kanssa umpikujassa...

Vierailija
111/177 |
02.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
112/177 |
10.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
113/177 |
10.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on pari kaveria mennyt ammattikorkeaan viestinnän opettajiksi. Hyvät palkat, pitkät lomat ja huomattavasti rennompi meininki kuin yrityspuolella. Opettajankoulutusta ei ollut kummallakaan, maisterin tutkinto kyllä.

Ammattikorkeakouluja ajetaan paraikaa alas. Henkilöstöä irtisanotaan, opettajia osa-aikaistetaan, joten sinne ei ainakaan enää pääse töihin.

Vierailija
114/177 |
10.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on pari kaveria mennyt ammattikorkeaan viestinnän opettajiksi. Hyvät palkat, pitkät lomat ja huomattavasti rennompi meininki kuin yrityspuolella. Opettajankoulutusta ei ollut kummallakaan, maisterin tutkinto kyllä.

Ammattikorkeakouluja ajetaan paraikaa alas. Henkilöstöä irtisanotaan, opettajia osa-aikaistetaan, joten sinne ei ainakaan enää pääse töihin.

Hei! Kertoisitko lisää ammattikorkeakoulujen alasajosta? Oli suunnitelmissa vaihtaa viestintäalalta opeksi....

Vierailija
115/177 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
116/177 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko täällä ketään viestintäalalta työttömäksi jäänyttä? Olisi kiva tietää, kuinka moni työttömänä oleva viestintäalan ammattilainen harkitsee tällä hetkellä alan vaihtoa ja mille alalle aiotte vaihtaa. Itselläni on alkanut mennä jo usko siihen, että tämä ala työllistäisi tulevaisuudessa kovin hyvin. Olen ollut työttömänä taas vaihteeksi muutaman kuukauden, ja näyttää siltä, että kesä menee samoissa merkeissä. Laskin, että viimeisten seitsemän vuoden aikana olen ollut viisi kertaa työttömänä. Tuttavapiirissä on sama tilanne monella. Niistä kollegoista, joilla ei ole vakityötä, kukin raapii elantonsa mistä sattuu. Tutuista löytyy alityöllistettyjä freelancetoimittajia, työvoimakoulutuksessa olevaa tiedottajaa, 5-kymppistä kesätuottajaa jne. Palkallisista kesälomista saati vakiviroista voi vain haaveilla.

Tuntuu siltä, etten enää oikein jaksa motivoitua työnhakuun. Totta kai haen paikkoja, mutta jotenkin vain ei huvita enää panostaa yhtään enempää. Olen korkeasti koulutettu, ja minulla on monipuolista työkokemusta yli kymmenen vuoden ajalta. Kolme kertaa olen vaihtanut paikkakuntaa työn perässä ja muuttanut monen sadan kilometrin päähän. Välillä olen opiskellut jotain alaani liittyvää. Silti olen tässä jamassa. Miten te samassa tilanteessa olevat motivoitte itseänne jatkamaan eteenpäin?

Jos vähänkään it-asiat kiinnostaa niin koittakaa hankkia täydennyskoulutus (esim. työvoimakoulutuksen kautta) erilaisiin it-julkaisujärjestelmiin kuten esim. Microsoft Sharepoint.

Yrityksissä on nykyisin paljon viestintäalan ihmisiä joiden täytyy myös tuntea näiden julkaisujärjestelmien ominaisuuksia jollain tasolla eli verkkoviestinnän asiantuntijan tehtäviä, tässä yhdistyy viestinnän osaaminen ja it-taidot. Varmaan työllistymisen mahdollisuudet paranevat huomattavasti tätä kautta.

Vierailija
117/177 |
04.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
118/177 |
04.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 14:52"]

Ärsyttää tommoiset ihmiset, jotka tulee heti syyttelemään ihmisiä kun töitä ei ole!

Onhan se riski kouluttautua tälle alalle, mutta ei se lusmuksi tee. Tänäkin keväänä valmistui tuhansia uusia alan ihmisiä, menkää toki haukkumaan heidät kaikki lyttyyn.

Kyllä se tekee. Medianomi ei ole mikään työ. Osta lapio ja ala kaivaa ojaa, se on työtä.

Perseenkaivuukin on työtä, jos siitä maksetaan palkkaa. Sunhan se pitäis tietää!

Vierailija
119/177 |
04.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samalla logiikalla: On turha syyllistää niitä, jotka juovat liikaa viinaa - syyttäkää niitä kauppoja, jotka laittavat sen tarjolle.

Vierailija
120/177 |
04.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli oikein virka viestintäalalla, mutta sitten koko meidän virasto lakkautettiin ja tulin irtisanotuksi. Ehdin olla vakitöissä tällä alalla yli vuosikymmenen, joten olen kai poikkeuksellisen onnekas. Nyt on työttömyyttä takana vajaa puoli vuotta, mutta olen jo todennut, ettei minua taida kukaan enää tälle alalle töihin huolia, edes haastatteluihin en pääse. Maaginen neljänkympin rajapyykki on juuri ohitettu ja vastavalmistuneet somehirmut vievät nekin harvat määräaikaisuudet, joita tässä on viime aikoina ollut tarjolla. Kokemus ei merkkaa enää mitään, eikä siitä varsinkaan olla valmiita maksamaan yhtään mitään. Niinpä tein radikaalin päätöksen ja hain opiskelemaan ihan toista alaa. Vielä ehdin tehdä jotain muutakin kuin tapella viestintäalan pätkistä lopun ikääni. Toivotaan, että tärppää. Alan vaihto ei ainakaan tällä hetkellä edes tunnu yhtään haikealta, olen nähnyt viestintäalan paremmat vuodet ja saanut nauttia niistä ja tehdä upeita juttuja. Tällä hetkellä tunnen, että koko ala on menossa sellaiseen suuntaan, jossa en edes välitä olla mukana. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kahdeksan