Muita viestintäalan työttömiä täällä?
Onko täällä ketään viestintäalalta työttömäksi jäänyttä? Olisi kiva tietää, kuinka moni työttömänä oleva viestintäalan ammattilainen harkitsee tällä hetkellä alan vaihtoa ja mille alalle aiotte vaihtaa. Itselläni on alkanut mennä jo usko siihen, että tämä ala työllistäisi tulevaisuudessa kovin hyvin. Olen ollut työttömänä taas vaihteeksi muutaman kuukauden, ja näyttää siltä, että kesä menee samoissa merkeissä. Laskin, että viimeisten seitsemän vuoden aikana olen ollut viisi kertaa työttömänä. Tuttavapiirissä on sama tilanne monella. Niistä kollegoista, joilla ei ole vakityötä, kukin raapii elantonsa mistä sattuu. Tutuista löytyy alityöllistettyjä freelancetoimittajia, työvoimakoulutuksessa olevaa tiedottajaa, 5-kymppistä kesätuottajaa jne. Palkallisista kesälomista saati vakiviroista voi vain haaveilla.
Tuntuu siltä, etten enää oikein jaksa motivoitua työnhakuun. Totta kai haen paikkoja, mutta jotenkin vain ei huvita enää panostaa yhtään enempää. Olen korkeasti koulutettu, ja minulla on monipuolista työkokemusta yli kymmenen vuoden ajalta. Kolme kertaa olen vaihtanut paikkakuntaa työn perässä ja muuttanut monen sadan kilometrin päähän. Välillä olen opiskellut jotain alaani liittyvää. Silti olen tässä jamassa. Miten te samassa tilanteessa olevat motivoitte itseänne jatkamaan eteenpäin?
Kommentit (177)
Tilanne on se, että teidän pitää opetella koodaamaankin. Kyllä web editorin paikkoja yrityksissä on. Kun osaa nettipuolen, osaa markkinoida ja kirjoittaa - silloin on töitäkin. Ootteko liian yksipuolisia?
Niin se on kun me lukijat ei makseta, ei maksa työnantajakaan palkkaa. Syy on lukijoiden tahdossa. Minäkään en ole tilannut paperilehteä kymmeneen vuoteen. Ei tulisi enää mieleenkään.
Vierailija kirjoitti:
Tilanne on se, että teidän pitää opetella koodaamaankin. Kyllä web editorin paikkoja yrityksissä on. Kun osaa nettipuolen, osaa markkinoida ja kirjoittaa - silloin on töitäkin. Ootteko liian yksipuolisia?
No ei web editor juurikaan koodaa nykymaailmassa, tekninen julkaisualusta ostetaan ulkopuolelta - kaupalliset tuotteet mahdollistavat parempia verkkosivustoja, kukaan kunnon organisaatio ei väsäile html:llä itse niitä enää ysärimalliin. Kivahan se on jos osaa html:ää, mutta hyöty on marginaalinen. Tärkeämpää on osata tämä ostaminen vaatimusmäärittelyineen ja kilpailutuksineen.
Nyt on työmarkkinat sellaiset, että todella osaavaa ja monipuolista porukkaa pistetään joka puolella pihalle. Kun on koulutettu liikaa, siinä ei auta paljoa täydentää osaamistaan kun yhtä päteviä tursuaa ovista ja ikkunoista. Itselläni on kaksi tutkintoa, laajoja täydennyskoulutuksia, 16 vuoden työkokemus, vankat näytöt, kielitaitoa, erinomaiset työtodistukset, suosittelijat, mutta työpaikanvaihto vaan ei onnistu. Ensi vuonna tod.näk. yt:t. Olen päättänyt vaihtaa alaa jos / kun oma vuoro tulee, mitäs tässä enempää kärvistelemään.
Kiitos vaan OKM taidokkaasta koulutuspolitiikasta, olette tuhlanneet ihan vitusti verovaroja kouluttamalla alalle liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija
04.06.2014 klo 14:43
Vierailija
04.06.2014 klo 14:39
Vierailija
04.06.2014 klo 14:36
Itse olen media-assari ja arvaa onko töitä? Valmistuin puolitoista vuotta sitten enkä ole saanut edes ensimmäistä alan työpaikkaa. Siivoushommia tehnyt.
Miksi hait idiootti alalle jolla ei ole töitä. Putkimiehiä, eristäjiä, sähkömiehiä tarvitaan ja sinä idootti luet itsellesi kevyen sisätyön. Työttömyys on vähintä mitä tuollaiselle lusmulle voi toivoa.
Viestintäalalle on koulutettu liikaa ihmisiä, työpaikkoja ei yksinkertaisesti ole kaikille. Ei siitä pidä syyllistää niitä, jotka alalle ovat hakeutuneet opiskelemaan, vaan tämän maan typerää koulutuspolitiikkaa. Onko mielestäsi järkevää kouluttaa ihmisiä työttömiksi?
Kyllä noi lusmut tietää ettei kaikille ole töitä. Jos työhaluja on hakeutuu alalla jolla on töitä.
Olet siinä oikeassa, että jollain aikavälillä pitää harkita uudelleenkoulutusta tai hakeutumista ns. helppoihin duuneihin, johon koulutusta ei vaadita. Mutta se ei poista sitä, että koulutuspolitiikan pitää jollain tasolla vastata tarvetta. Tuntuu, että koulutetaan kaikkea hauskaa ja sellaista, johon nuoret huijattavat (jotka eivät ymmärrä realiteetteja tai kuvittelevat pärjäävänsä kuitenkin) haluavat pilvin pimein. Ainoa, jota tuo palvelee, on ne, jotka saa opettajina siitä palkkansa. Yhteiskunnalle tulee kalliiksi turhat koulutukset ja yksilön tasolla tragedia on vielä suurempi.
Ei ole helppoa freelancer-toimittajillakaan. Lehdet todellakin ostaa yhä enenevissä määrin juttuja noilta freelancereilta ja hintoja puristetaan koko ajan alemmaksi, koska freetkin on monet epätoivoisessa tilassa ja dumppaavat hintoja. Ja onhan siinä se kätevä puoli, että aina tulee uusia ideoita ja ei tarvi katsella nurkissa toimittajaa, jonka idealinko alkaa ehtyä. Surullista, kun ammattitaitoisia ja koulutettuja ihmisiä kohdellaan kuin roskaa ja ammattitaidosta ei haluta maksaa.
Mulla on viestintäalan koulutus, mutta valmistuttua kävi ilmi että ei niitä tiedottajan, viestintäsuunnittelijan yms paikkoja vain ole kaikille. Tässä maassa on jotain tosi pahasti vialla kun aloille, joilla tarvitaan oikeasti työvoimaa, ei koulutusta vain ole. Esimerkiksi lääkäripulasta on puhuttu jo 20 vuotta. Mikä estää kouluttamasta lääkäreitä lisää? Onhan se kallis ja pitkä koulutus, mutta tuleeko halvemmaksi kouluttaa 5v valtiotieteen tai filosofian maistereita, jotka sitten ovat työttömänä ja sen jälkeen opiskelevat toista tai kolmatta tutkintoa? Kun freelancetoimittaja joutuu laskemaan hintojaan, lääkärit voivat nostaa niitä pilviin.
Lehdet todellakin ostaa yhä enenevissä määrin juttuja noilta freelancereilta ja hintoja puristetaan koko ajan alemmaksi, koska freetkin on monet epätoivoisessa tilassa ja dumppaavat hintoja
Ja huom.: friikut ovat pakkoyrittäjiä (mediatalojen vaatimusten takia), eivät siis näy toimittajien työttömyysluvuissa - jotka viime vuosina nousseet karseiksi.
Freelancer-toimittajia (lue: "virattomia") on varsinkin Hesassa niin että tappelevat keikoista verissä päin.
Ja ainahan nekin keikat voi tarjota jollekin (ilmaiselle) ikionnelliselle harkkarille...
Te jotka kysyitte alanvaihdosta: itse aloitin nelikymppisenä lastentarhanopettajakoulutuksen, joka kestää 3 vuotta. Alalla on paska palkka mutta hyvä työllisyystilanne. Valmistuessani olen 42 ja suunnitelmissa tehdä sijaisuuksia kirjoitushommien ohella.
Puheterapeuteista on valtava pula.
Vierailija kirjoitti:
Mikä estää kouluttamasta lääkäreitä lisää? Onhan se kallis ja pitkä koulutus, mutta tuleeko halvemmaksi kouluttaa 5v valtiotieteen tai filosofian maistereita
Minä en tiedä kalleudesta tai halpuudesta, mutta sen tiedän, että ihmisillä on erilaisia kykyjä ja taipumuksia. Et sinä voi sanoa, että otetaan tuosta Lissu ja laitetaan hoitamaan palovammapotilaita ja Matti menee sitten dementikkojen osastolle, jos heillä ei ole minkäänlaista kiinnostusta hoitoalalle.
En usko hetkeäkään, että sinustakaan on jokaiselle alalle, vaikka saisit millaisen koulutuksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä estää kouluttamasta lääkäreitä lisää? Onhan se kallis ja pitkä koulutus, mutta tuleeko halvemmaksi kouluttaa 5v valtiotieteen tai filosofian maistereita
Minä en tiedä kalleudesta tai halpuudesta, mutta sen tiedän, että ihmisillä on erilaisia kykyjä ja taipumuksia. Et sinä voi sanoa, että otetaan tuosta Lissu ja laitetaan hoitamaan palovammapotilaita ja Matti menee sitten dementikkojen osastolle, jos heillä ei ole minkäänlaista kiinnostusta hoitoalalle.
En usko hetkeäkään, että sinustakaan on jokaiselle alalle, vaikka saisit millaisen koulutuksen.
Joo minusta ei tosiaankaan ole lääkäriksi. Et ymmärtänyt mitä kirjoitin. Miksi lääkärikoulutukseen otetaan yliopistoon x vaikka 100 opiskelijaa? Miksi sinne ei oteta sisään 150 opiskelijaa? Kaikki tietävät että lääkikseen on vaikea päästä ja halukkaita on vaikka kuinka, varmasti heissä on niitäkin, jotka eivät alalle sovellu, mutta suurin osa lääkäriksi haluaa, koska sinne hakevat. Ovatko ne 20 ensimmäistä poispudonnutta todella huonompia kuin ne 20 viimeksi sisäänpäässyttä? Tuskinpa. Ymmärrän sen että lääkiksessä on pienryhmät ja paljon opetusta, tilat maksavat ja harjoittelut ym, mutta ainoa keino millä saadaan apua tähän lääkäripulaan on kouluttaa enemmän lääkäreitä. Voihan niitä ulkomailta tuoda, mutta sekin kielikoulutuksineen maksaa.
Naurattaa kun samat toimittajat, jotka lehdissä kirjoittelee juttuja työelämän joustavuudesta ja työttömyydestä uutena tilaisuutena ja ammatinvaihtamisen ihanuudesta, nyt täällä kitisevät kun joutuivat työttömiksi ja valittavat että on koulutettu liikaa väkeä alalle.
Kuinka vaikea on media-alan ihmisten ymmärtää, että ei painetuista paperisista lehdistä enää kukaan halua maksaa eikä jutuista netissäkään haluta maksaa, koska aina on olemassa joku nettisaitti josta samat jutut voi lukea ilmaiseksi ja yleensä ne on vielä paljon paremmin kirjoitettuja kuin ns. oikeiden toimittajien tekeleet. Toimittajat ei näköjään tajua, että media-ala on kuoleva ala ja nyt olisi aika hankkia uusi koulutus ja rynnätä ilolla niihin samoihin työelämän uudistuksiin, joita itse ovat lehdissään hehkuttaneet. Mitä, eikö se olekaan kivaa?
Vierailija kirjoitti:
En kuulu joukkoon. Sain jalan oven väliin opiskeluaikoina kaupungin viestintään ja valmistuttuani yliopistosta sain vakihomman päällikkönä. Tuntuu, että aika sattumankauppaa oli. Moni tuttu tekee toki pätkätöitä tai on perustanut firman.
Itse olen miettinyt, että viestinnän opintoja kannattaa laajentaa markkinointiin, johtamiseen, kasvatustieteisiin ja yhteiskuntatieteisiin. Eli mahdollisimman laajaa osaamista. Silloin voi valmentaa johtoa, pitää koulutuksia, olla konsultti, mennä myös mainostoimistoon tai yritysten / yhteisöjen markkinointiin töihin, hakea sijaa politiikastakin jne.
Perinteinen tiedotus ja journalismi on suht kuollutta. Monikanavaisuus, vaikutusviestintä, konsultointi, brändäys, markkinointiviestinnän korostuminen, someilmiöt jne. on taas pinnalla.
Niin, pinnalla on kaikki tuo turha. Kertoo paljon ajastamme.
Voi, kuinka kaipaan aikaa, jolloin vielä tehtiin tutkivaa journalismia ja sisällölisesti laadukkaita artikkeleita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:Mikä estää kouluttamasta lääkäreitä lisää? Onhan se kallis ja pitkä koulutus, mutta tuleeko halvemmaksi kouluttaa 5v valtiotieteen tai filosofian maistereita
Joo minusta ei tosiaankaan ole lääkäriksi. Et ymmärtänyt mitä kirjoitin. Miksi lääkärikoulutukseen otetaan yliopistoon x vaikka 100 opiskelijaa? Miksi sinne ei oteta sisään 150 opiskelijaa? Kaikki tietävät että lääkikseen on vaikea päästä ja halukkaita on vaikka kuinka, varmasti heissä on niitäkin, jotka eivät alalle sovellu, mutta suurin osa lääkäriksi haluaa, koska sinne hakevat. Ovatko ne 20 ensimmäistä poispudonnutta todella huonompia kuin ne 20 viimeksi sisäänpäässyttä? Tuskinpa. Ymmärrän sen että lääkiksessä on pienryhmät ja paljon opetusta, tilat maksavat ja harjoittelut ym, mutta ainoa keino millä saadaan apua tähän lääkäripulaan on kouluttaa enemmän lääkäreitä. Voihan niitä ulkomailta tuoda, mutta sekin kielikoulutuksineen maksaa.
Jaa, mutta sepä ei sovi Lääkäriliitolle. Kas, jos koulutetaan paljon lääkäreitä, tarkoittaa se palkkojen alenemista. Silloinhan lääkärit menettävät sekä statuksensa että rahaa...
Täällä yksi viestintäalan työtön lisää. Ihan oikeasti, mitä te muut olette keksineet? Mistä leipä pöytään? Mitä muuta voi tehdä?
Vierailija kirjoitti:
Täällä yksi viestintäalan työtön lisää. Ihan oikeasti, mitä te muut olette keksineet? Mistä leipä pöytään? Mitä muuta voi tehdä?
Minä olen kääntäjä ja toimittaja, mutta töitä ei ole. Ajattelin lähteä opiskelemaan metsäkoneenkuljettajaksi, mutta kävi ilmi, ettei sekään ala enää vedä, vaikka vain pari vuotta sitten valitettiin työvoimapulasta.
nostan