Muita viestintäalan työttömiä täällä?
Onko täällä ketään viestintäalalta työttömäksi jäänyttä? Olisi kiva tietää, kuinka moni työttömänä oleva viestintäalan ammattilainen harkitsee tällä hetkellä alan vaihtoa ja mille alalle aiotte vaihtaa. Itselläni on alkanut mennä jo usko siihen, että tämä ala työllistäisi tulevaisuudessa kovin hyvin. Olen ollut työttömänä taas vaihteeksi muutaman kuukauden, ja näyttää siltä, että kesä menee samoissa merkeissä. Laskin, että viimeisten seitsemän vuoden aikana olen ollut viisi kertaa työttömänä. Tuttavapiirissä on sama tilanne monella. Niistä kollegoista, joilla ei ole vakityötä, kukin raapii elantonsa mistä sattuu. Tutuista löytyy alityöllistettyjä freelancetoimittajia, työvoimakoulutuksessa olevaa tiedottajaa, 5-kymppistä kesätuottajaa jne. Palkallisista kesälomista saati vakiviroista voi vain haaveilla.
Tuntuu siltä, etten enää oikein jaksa motivoitua työnhakuun. Totta kai haen paikkoja, mutta jotenkin vain ei huvita enää panostaa yhtään enempää. Olen korkeasti koulutettu, ja minulla on monipuolista työkokemusta yli kymmenen vuoden ajalta. Kolme kertaa olen vaihtanut paikkakuntaa työn perässä ja muuttanut monen sadan kilometrin päähän. Välillä olen opiskellut jotain alaani liittyvää. Silti olen tässä jamassa. Miten te samassa tilanteessa olevat motivoitte itseänne jatkamaan eteenpäin?
Kommentit (177)
On. Runsain mitoin. Ja lisää tulee joka päivä.
Viestintäalan työtön täällä. Alan vaihto varma asia, nyt vaan pitää keksiä ala.
viestintä on muuttunut aika paljon viime vuosina, ei voi mitään
hakeutukaa suomen ulkopuolelle, jospa siellä natsais?
Kertokaa vähän taustoja. Oletteko olleet kauan työttöminä, minkälainen koulutus teillä on, oletteko olleet vakitöissä? Itselläni oli vakipaikka, jonka kuitenkin menetin yt-neuvotteluissa, enkä ole sen jälkeen saanut uutta vakituista työtä. Pätkää vain pätkän perään. Viestintäalan paikkoja, kun hakee, niin usein on vähintään sata hakijaa yhtä paikkaa kohti. Masentavaa! Nyt kuitenkin päätin, etten enää hae mitään kesäduuneja. Olkoot. Miksi pilata kesäänsä muutaman kuukauden työn takia, kun se ei kuitenkaan enää syksyllä jatku? Ollaan sitten yhteiskunnan elättinä, parin tonnin ansiosidonnaisella elää ihan hyvin, kun mies käy kuitenkin töissä.
Täällä työtön myös, mutta ikää sen verran jo ja työvuosia useita vuosikymmeniä, että eläke häämöttää. Ennenaikainen kumminkin. Mutta turha yrittäminen ja toivominen saa loppua.
Viestinnän merkitys kasvaa koko ajan, mutta siihen ei palkata ammattilaisia sillä jokainen ipadia näpsyttävä (mies)johtaja uskoo olevansa hyvä viestijä koska osaa näpsyttää.
Itse olen media-assari ja arvaa onko töitä? Valmistuin puolitoista vuotta sitten enkä ole saanut edes ensimmäistä alan työpaikkaa. Siivoushommia tehnyt.
Ap jatkaa. Sepä se, että viestintäalalla kyllä olisi töitä, mutta kun niistä ei haluta maksaa. Viimeisin villitys ovat varmaan nämä työvoimakoulutukset, joiden avulla firmat saavat käytännössä ilmaisia alan ammattilaisia töihin. Kun yhden harjoittelu loppuu, otetaan toinen, eikä koskaan palkata ketään. Lehdet taas irtisanovat vakiväkeään ja teettävät entistä enemmän duunia avustajilla, joille työstä ei tarvitse maksaa niin paljon. Jotenkin oletetaan, että avustaja tienaa pääelantonsa muualta ja sitten harrastuksena ja hyvää hyvyyttään kirjoittelee juttuja puoli-ilmaiseksi. Tiedän yhtäkin maakuntalehteä avustavan tyypin, joka pitää lehden sivuilla blogia ja tekee välillä freekeikkaa, on haastatellut esim. ihan ministeriä, joten saa ihan vastuullisia työtehtäviä, mutta hänelläkin on päätyönä kärryjen kerääminen lähimarketissa!
[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 14:36"]
Itse olen media-assari ja arvaa onko töitä? Valmistuin puolitoista vuotta sitten enkä ole saanut edes ensimmäistä alan työpaikkaa. Siivoushommia tehnyt.
[/quote]Miksi hait idiootti alalle jolla ei ole töitä. Putkimiehiä, eristäjiä, sähkömiehiä tarvitaan ja sinä idootti luet itsellesi kevyen sisätyön. Työttömyys on vähintä mitä tuollaiselle lusmulle voi toivoa.
Valmistumisen jälkeen (noin 6 vuotta sitten) pelkästään määräaikaisuuksia tehnyt tiedottaja täällä. Tällä hetkellä en ole oman alan töissä, ihan muissa kaupan kassa -osaston hommissa.
Tiedottajan paikkoja on vähän auki ja niihin on poikkeuksetta aina satoja hakijoita - myös niihin tuppukylien virkoihin, joihin ei luulisi olevan mitään tunkua. Alan vaihto mielessä, mutta vähän näin kolmekymppisenä ei enää viitsisi aloittaa mitään kovin monen vuoden opiskelua.
[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 14:39"]
[/quote]Miksi hait idiootti alalle jolla ei ole töitä. Putkimiehiä, eristäjiä, sähkömiehiä tarvitaan ja sinä idootti luet itsellesi kevyen sisätyön. Työttömyys on vähintä mitä tuollaiselle lusmulle voi toivoa.
[/quote]
Viestintäalalle on koulutettu liikaa ihmisiä, työpaikkoja ei yksinkertaisesti ole kaikille. Ei siitä pidä syyllistää niitä, jotka alalle ovat hakeutuneet opiskelemaan, vaan tämän maan typerää koulutuspolitiikkaa. Onko mielestäsi järkevää kouluttaa ihmisiä työttömiksi?
[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 14:43"]
[/quote]
Viestintäalalle on koulutettu liikaa ihmisiä, työpaikkoja ei yksinkertaisesti ole kaikille. Ei siitä pidä syyllistää niitä, jotka alalle ovat hakeutuneet opiskelemaan, vaan tämän maan typerää koulutuspolitiikkaa. Onko mielestäsi järkevää kouluttaa ihmisiä työttömiksi?
[/quote]Kyllä noi lusmut tietää ettei kaikille ole töitä. Jos työhaluja on hakeutuu alalla jolla on töitä.
[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 14:46"]
[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 14:43"]
[/quote]
[/quote]Kyllä noi lusmut tietää ettei kaikille ole töitä. Jos työhaluja on hakeutuu alalla jolla on töitä.
[/quote]
Niin pakko varmaan on jossain vaiheessa hakeutua. Silloin, kun itse opiskelijana tulin alalle, työtilanne oli hyvä, eikä olisi voinut kuvitellakaan, että 15 vuoden päästä töitä ei enää ole. Tulevaisuuteen on vaikea nähdä, ja olosuhteet voivat muuttua ihan itsestä riippumatta.
Ärsyttää tommoiset ihmiset, jotka tulee heti syyttelemään ihmisiä kun töitä ei ole!
Onhan se riski kouluttautua tälle alalle, mutta ei se lusmuksi tee. Tänäkin keväänä valmistui tuhansia uusia alan ihmisiä, menkää toki haukkumaan heidät kaikki lyttyyn.
[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 14:52"]
Ärsyttää tommoiset ihmiset, jotka tulee heti syyttelemään ihmisiä kun töitä ei ole!
Onhan se riski kouluttautua tälle alalle, mutta ei se lusmuksi tee. Tänäkin keväänä valmistui tuhansia uusia alan ihmisiä, menkää toki haukkumaan heidät kaikki lyttyyn.
[/quote]Kyllä se tekee. Medianomi ei ole mikään työ. Osta lapio ja ala kaivaa ojaa, se on työtä.
Viestintäalalla toimivalle on erityisen tärkeää omata jonkinlainen henkilöbrändi. Google-haulla tulisi löytyä muutakin kuin LinkedIn-profiili (jonka täytyy tietenkin olla timanttisessa iskussa). Olkaa aktiivisia Twitterissä, blogatkaa alasta, osallistukaa tapahtumiin ja kommentoikaa niitä, jne. Viestintäalan työpaikkoja ei löydy niinkään julkisesta hausta kuin kontaktien kautta ja sosiaalisesta mediasta. Viime aikoina on ollut useita hyviä esimerkkejä siitä, kuinka markkinointiviestijät ovat työllistyneet somen kautta.
Aktiivinen on oltava ja itseään on tuotava esille muutenkin kuin hakemuksia lähettämällä. Kaikille se ei ole luontaista, mutta (valitettavasti) se kuuluu alan henkeen. Onnea kaikille työnhakuun!
[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 14:55"]
[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 14:52"]
[/quote]Kyllä se tekee. Medianomi ei ole mikään työ. Osta lapio ja ala kaivaa ojaa, se on työtä.
[/quote]
Jäkäjäkä, tämäkään palsta ei olisi edes olemassa, ellei joku turha medianomi olisi kyhännyt tätäkin turhuutta.
Nyt olen äitiyslomalla. Tämän jälkeen saatan olla työtön...