Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Loukkaantuisitko, jos lapseton ystäväpariskunta ei suostuisi lastenhoitoavuksi?

Vierailija
04.06.2014 |

Minua ja miestäni on siis pyydetty vahtimaan hyvän ystäväni kaksivuotiasta muutama tunnin ajan äidin asiointien vuoksi. Jouduin kieltäytymään, koska meillä ei ole kokemusta lasten hoidosta, eikä asuntomme ole lapsiturvallinen. Totta puhuen olin aika yllättynyt pyynnöstä. Onko se tavallistakin pyytäälastenhoitoapua lapsettomilta?

Kommentit (388)

Vierailija
121/388 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 20:51"]

voi helvetti, voiko noin tynnyrissä olevia ollakaan! Onhan ihmisillä sisaruksia, kavereilla pikkusisruksia, pienempiä serkkuja jne. Ei se ole rakettitiedettä saakeli soikoon! Ja äidiltä voi kysyä: onko allergioita, mistä ruuasta lapsi tykkää, mitä tykkää leikkiä ja mitä lempileluja on, saako näyttää lastenohjelmia tv:stä. That`s it, stupidos!

[/quote]

Olen perheeni kuopus. Valtava osa kavereistanikin ovat kuopuksia. Kaksi kaveriani ovat perheensä esikoisia, mutta heidänkin pienimmät sisarukset ovat olleet nuorimmillaan 5-vuotiaita, kun olen kohdannut heidät. Enkä muutenkaan kiinnittänyt heidän hoitamiseen mitään huomiota, koska heidän vanhemmat olivat paikalla. Serkkuni ovat hyvin etäisiä enkä tavannut heitä usein. Tosin valtavasta serkkuparvesta vain yksi on minua nuorempi (ja vain kolme vuotta nuorempi).

Onko oikeasti niin vaikea uskoa, ettei jonkun elämään ole koskaan kuulunut pikkulapset, joita olisi voinut teoriassa hoitaa?

Vierailija
122/388 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, kyse ei ole siitä, pitäisikö sinun osata hoitaa lapsia vai ei. Kyse on siitä, että kun ystävä harvoin pyytää apua, ystävää autetaan, ellei oikeasti pakottavaa estettä olla auttamatta. Se, ettei aikuinen ihminen ole ennen hoitanut lapsia, ei ole pakottava este. Kenelle tahansa aikuiselle voi viidessä minuutissa selittää, miten toimia kaksivuotiaan lapsen kanssa parin tunnin ajan ja kas, auttaminen onnistuu. Kyse on sinulle siis tekosyystä. Auton ajamista tai lukemista ei opi viidessä minuutissa, joten kyse ei ole samasta asiasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/388 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Se onkin hassua, että tässä ketjussa on niin paljon sellaisia, joiden mielestä lapsettoman pitäisi osata hoitaa lasta silloin kun äiti itse sitä haluaa.

Sitten jossain toisessa ketjussa huudetaan, että "älä tule lapsettomana antamaan mitään vinkkejä, kun et mistään mitään tiedä!"

[/quote]

Olen kiinnittänyt huomion ihan samaan asiaan. Palstan ihanaa kaksinaismoralismia :).

Vierailija
124/388 |
05.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.06.2014 klo 17:11"]

[quote author="Vierailija" time="05.06.2014 klo 16:44"]

[quote author="Vierailija" time="05.06.2014 klo 16:39"]

Totta kai opettelen, jos hän sellaista apua tarvitsee. Miksi ihmeessä en opettelisi, pieni vaivahan se on.

[/quote]

Joo, aivan varmasti. :D

[/quote]

Tässä näkee hyvin Vela-ihmisten maailmankuvan: koska itse ei olla valmiita näkemään vaivaa toisten vuoksi, kukaan ei voisi tehdä niin.

Hei Yllätys teille: mä ainakin voisin oikein hvyin opetella hoitamaan käärmettä tai naapurin mummoa, jos siitä olisi ystävälle/läheiselle apua. Vaikka se ei mua itseäni niin kiinnostaisikaan.

[/quote]

Mä olen se vela, joka hoiti niitä kälyn lapsia ja olen 100% mieltä, että TIETENKIN poistun läheisteni takia aika helpostikin aika kauaskin mukavuusalueeltani. Ja jos naapurinmummo pyytäisi hakemaan kaupasta jotain, niin en todellakaan kehtaisi kieltäytä, koska ei sattuisi huvittamaan tai koska sataisi.

Vierailija
125/388 |
05.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo. Minä olen tuo, joka sanoi olevansa valmis opettelemaan käärmeen hoitoa. Ja puhun aivan totta. Pelkään käärmeitä, enkä ole koskaan sellaista uskaltanut koskea, mutta jos olisin ainoa saatavilla oleva hoitaja ystävän käärmeelle, niin miksi ihmeessä en voisi tuollaista kokeilla??? Jos käärme ei ole oikeasti vaarallinen, niin totta kai tuommoiset epämukavuuden tunteet voi ylittää! Mutta minä nyt olenkin jo liki viisikymppinen ja oppinut käsittelemään pelkojani ehkä ap:ta paremmin.

Elämää kaikki se vai on, lasten hoitokin ;-)

Vierailija
126/388 |
05.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.06.2014 klo 17:54"]

TIETENKIN poistun läheisteni takia aika helpostikin aika kauaskin mukavuusalueeltani

[/quote]

Tämä on osittain temperamenttikysymys. Jotkut ovat syntymästään asti toisia mukautuvaisempia ja kokeilevat helpommin uutta. Toisille se on taas paljon vaikeampaa. Ihmiset ovat erilaisia. -ap

Vierailija
127/388 |
05.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 15:57"]

Jossain kupalassako te elätte, että ette lapsista tiedä kertakaikkiaan yhtään mitään? Pakostahan sitä jo päälle 30v. on lapsia nähnyt ja tietää perusasiat. Pitää olla jotenkin vammainen jos ei tiedä. Avatkaa nyt jo ne silmät ja katsokaa ympärillenne, mua jo hävettäis olla noin helkutin avuton.

[/quote]

Mistä niitä hoidettavia lapsia oikein pitäisi hankkia koekaniineiksi? Sukulaisillani ei ole lapsia, kavereillani ei ole lapsia, edes naapureillani ei ole lapsia. Itse olin 2-vuotias, kun pikkuveljeni syntyi, joten kovin tuoreita muistoja minulla ei hänenkään hoitamisestaan ole. Olen minä toki lapsia nähnyt, bussissa ja kaupassa ja kadulla kävelemässä, mutta ikinä en ole itse pitänyt vauvaa/taaperoa sylissä, ruokkinut lasta tai leikkinyt lapsen kanssa. Ihan random ihmisten vieraita lapsiako minun olisi pitänyt tunkea hoitamaan, jotta olisin oppinut nuo "perusasiat"?  

Vierailija
128/388 |
05.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on jokin ihmistyyppi, jota en voi sietää, se on tämä, joka ei voi millään käsittää mitään muuta kokemusmaailmaa kuin omansa ja joka tekee omasta ymmärtämättömyydestään ison numeron äänekkäällä ihmettelyllään.

Vierailija
129/388 |
05.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.06.2014 klo 16:55"]

[quote author="Vierailija" time="05.06.2014 klo 16:30"]

Minulle tulee ihan totta yllätyksenä, että tämä on näin vaikea ymmärtää. Kaikille lastenhoito ei tule kuin luonnostaan. Kaikki eivät osaa luontevasti olla pienten lasten seurassa; kaikilla ei ole pienistä lapsista kokemusta. Kaikki eivät osaa "lukea" lapsia ja kommunikoida niiden kanssa. Kaikilla ei ole vaistoja hoivaamiseen eivätkä kaikki tajua lapsen tarpeita. Joillekin ihmisille lapset ihan totta ovat kuin "vieras eläinlaji", eikä kyse ole mistään lapsivihasta.

Tuntuu jotenkin oudolta, ettei näiden empaattisten äiti-ihmisten empatia riitä sitten kuitenkaan kuvittelemaan ihmistä, joka on lasten kanssa kuin täysin vieraassa kulttuurissa. Hmm.

Joillain ihmisillä on muuten myös niitä edellä naureskeltuja fobioita ja traumoja ja Aspergeria, tai vaikkapa sen verran hitaat refleksit tai huonot polvet, ettei uskalla kaitsea vilkasta taaperoa. Mitä sitten? Eivät tällaiset yhtään sen huonompia ihmisiä ole, vaikka tiedostavatkin, etteivät ole parhaita mahdollisia lastenhoitajia.

[/quote]

Voi vitsit, osaisitko sinä taas mitenkään kuvitella, että ihan jokaiselle ihmiselle ensimmäinen kerta siellä vieraassa kulttuurissa tai oudossa tilanteessa on yleensä epäluonteva?

Oliko se ap:n ystävä laittanut ehdoksi lapsenhoidolle, että sen täytyy olla ap:lle ehdottoman mukavaa ja luontevaa?

Voi vittu sentään ihmiset, kai sitä joskus voi tehdä jotain toisen avuksi, mikä ei itselle ole sitä kaikkein siisteintä ja elämyksellisintä?

Ai mut joo, Velat ei voi. 

[/quote]

Juu ja hoitakaa sinun kaltaisesi mammat vaan ihan itse lapsosenne ja hankkikaa maksullinen lastenhoitaja tarvittaessa. Olet kyllä aika säälittävä vela-vihoinesi, ihmisillä on kyllä ihan oikeus sanoa ei jos kokevat jonkin asian todella epämiellyttäväksi ja sellaista voi tuntea myös niistä pilteistä. Aloittajahan kirjoitti jo ajat sitten, että hän mieluummin maksaisi kaverille lastenhoitajan tarvittaessa, mutta kyllähän aloittaja on kermaperse ja ihan hirviö tapaus joka ei mitenkään muutenkaan auta ystäviään. Miten voi joillekin äideille olla vaikeaa ymmärtää, että kaikkia ei kiinnosta lastenhoito, ei ole kiinnostusta sitä opetella yhtä keikkaa varten kun niitä taitoja ei tarvitse koskaan muutenkaan, saati jos opettelisi hoitamaan sitä muksua niin sittenhän sitä oltaisiin aina tyrkyttämässä hoitoon kun "äidin pitää päästä vähän tuulettumaan".

Muutenkin on jotenkin koomista, miten täällä jaksetaan jauhaa siitä että toisten mielestä on jokin velvollisuus ottaa jonkun lapset hoitoon. Ei ole. Jos joku haluaa ottaa, hienoa, mutta turha siitä on ystäviä syyllistää jos eivät kaikkiin toisten mielitekoihin ja päähänpistoihin lähde mukaan. Aivan kuin minäkään en suuttuisi ystävälle joka ei tulisi muuttoavuksi jos nyt edes sellaista koskaan pyytäisin, osaan muuttaa itsekin tai palkata muuttomiehet. Toki vastavuoroisuus avunannossa on hyvä olla, mutta on se nyt kohtuutonta alkaa ystäviltä mitään vaatimaan. Vai olisiko se kivaa, kun teiltä tultaisiin vaatimaan teidän mielestänne liikaa, asiaa jonka itse koette teille vaikeaksi/epämiellyttäväksi? Täällä tuntuu olevan vallalla monilla ajatus, että äidit eivät halua olla ystäviä sellaisten kanssa jotka eivät halua hoitaa heidän lapsiaan. En yhtään ihmettele miksi monilta katoaa ystävät kun tulevat äidiksi, jos ystävyys on jotain velvoitteita ja vaatimisia.

Vierailija
130/388 |
05.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.06.2014 klo 17:11"]

[quote author="Vierailija" time="05.06.2014 klo 16:44"]

[quote author="Vierailija" time="05.06.2014 klo 16:39"]

Totta kai opettelen, jos hän sellaista apua tarvitsee. Miksi ihmeessä en opettelisi, pieni vaivahan se on.

[/quote]

Joo, aivan varmasti. :D

[/quote]

Tässä näkee hyvin Vela-ihmisten maailmankuvan: koska itse ei olla valmiita näkemään vaivaa toisten vuoksi, kukaan ei voisi tehdä niin.

Hei Yllätys teille: mä ainakin voisin oikein hvyin opetella hoitamaan käärmettä tai naapurin mummoa, jos siitä olisi ystävälle/läheiselle apua. Vaikka se ei mua itseäni niin kiinnostaisikaan.

[/quote]

Voi voi sentään, näkee aika hyvin tässä Mamma-ihmisten maailmankuvan, koska itse ei olla tyytyväisiä siihen elämään lapsen kanssa niin haukutaan kaikki velat. Olisiko kannattanut valita paremmin niin ei tarvitsisi olla niin katkera vapaaehtoisesti lapsettomille:D

Minä olen vapaaehtoisesti lapseton ja olen hoitanut kaverin lasta myös hetken aikaa ja ottanut kylään toisen, viihdyttänyt heitä leikittämällä vaikka koen ettei se ole mitenkään mieluisaa, en pidä lasten hoitamisesta. Tekisin aika monta juttua mieluummin ystävän pyynnöstä kuin hoitaisin lapsia, saati että ottaisin niitä kylään enää kuin oikeassa hätätilanteessa, koska kyläilyn jälkeen saan siivota koko asunnon ja kyläilyn ajan olla silmät selässä, rasittavaa. Onko se yllätys joillekin, jos ei kiinnosta toisen lasta hoitaa? En minäkään hoidattaisi vaikka isovanhempaani ystävillä, ei tulisi mieleen edes pyytää koska mielestäni se olisi kohtuutonta... Eli todennäköisesti tulen kieltäytymään lasten hoidosta jatkossa, enkä usko että ystävä siitä suuttuu, koska on normaali ihminen.

Onneksi olen lapseton niin on varaa ollakin itsekäs halutessaan, sekös mammoja ketuttaakin kun ei ole samoja pakkovelvollisuuksia;D

Vierailija
131/388 |
05.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.06.2014 klo 17:34"]

[quote author="Vierailija" time="05.06.2014 klo 16:54"]Tämä yksi palstamama siis vaatii, että lapsettoman ihmisen on opeteltava lastenhoitoa alkeista lähtien vain ja ainoastaan, jotta tämä voisi tarvittaessa toimia palstamammalle lastenhoitoapuna. Ja jos lapseton ei ole tähän ilman muuta valmis, hän on "kermaperse", jonka ystävyyttä palstamamma ei kaipaa.

Reilua ja kohtuullista?

[/quote]

Lukutaitoa voi opetella vielä aikuisenakin.

Ei. Lapseni ovat jo teinejä. Lastenhoitoapua en ole tarvinnut kuin pari kertaa äidiltäni.

Eikä minusta tarvitse lastenvihaajien opetella yhtikäs mitään. En vain sellaisia ihmisiä kuten ap voisi kunnioittaa ystävinä. Tuollaiset yököttelyt ja lasten rinnastamiset käärmeisiin kertovat kaiken ko. I

ihmistyypistä. Seurustelkaa keskenänne, onneksi ajattelutapanne ei periydy eteenpäin.

[/quote]

Ja sinun Einsteinin tasoinen ajattelutapasi sitten onneksi periytyykin, varmasti maailma pelastuu huippugeeniesi jatkamisen ansiosta... ;) Naurattaa vaan niin kovasti tuo tekstistä paistava vela-viha, on se palstamammalla rankka elämä:)

Vierailija
132/388 |
05.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.06.2014 klo 18:33"][quote author="Vierailija" time="05.06.2014 klo 16:55"]

[quote author="Vierailija" time="05.06.2014 klo 16:30"]

Minulle tulee ihan totta yllätyksenä, että tämä on näin vaikea ymmärtää. Kaikille lastenhoito ei tule kuin luonnostaan. Kaikki eivät osaa luontevasti olla pienten lasten seurassa; kaikilla ei ole pienistä lapsista kokemusta. Kaikki eivät osaa "lukea" lapsia ja kommunikoida niiden kanssa. Kaikilla ei ole vaistoja hoivaamiseen eivätkä kaikki tajua lapsen tarpeita. Joillekin ihmisille lapset ihan totta ovat kuin "vieras eläinlaji", eikä kyse ole mistään lapsivihasta.

Tuntuu jotenkin oudolta, ettei näiden empaattisten äiti-ihmisten empatia riitä sitten kuitenkaan kuvittelemaan ihmistä, joka on lasten kanssa kuin täysin vieraassa kulttuurissa. Hmm.

Joillain ihmisillä on muuten myös niitä edellä naureskeltuja fobioita ja traumoja ja Aspergeria, tai vaikkapa sen verran hitaat refleksit tai huonot polvet, ettei uskalla kaitsea vilkasta taaperoa. Mitä sitten? Eivät tällaiset yhtään sen huonompia ihmisiä ole, vaikka tiedostavatkin, etteivät ole parhaita mahdollisia lastenhoitajia.

[/quote]

Voi vitsit, osaisitko sinä taas mitenkään kuvitella, että ihan jokaiselle ihmiselle ensimmäinen kerta siellä vieraassa kulttuurissa tai oudossa tilanteessa on yleensä epäluonteva?

Oliko se ap:n ystävä laittanut ehdoksi lapsenhoidolle, että sen täytyy olla ap:lle ehdottoman mukavaa ja luontevaa?

Voi vittu sentään ihmiset, kai sitä joskus voi tehdä jotain toisen avuksi, mikä ei itselle ole sitä kaikkein siisteintä ja elämyksellisintä?

Ai mut joo, Velat ei voi. 

[/quote]

Juu ja hoitakaa sinun kaltaisesi mammat vaan ihan itse lapsosenne ja hankkikaa maksullinen lastenhoitaja tarvittaessa. Olet kyllä aika säälittävä vela-vihoinesi, ihmisillä on kyllä ihan oikeus sanoa ei jos kokevat jonkin asian todella epämiellyttäväksi ja sellaista voi tuntea myös niistä pilteistä. Aloittajahan kirjoitti jo ajat sitten, että hän mieluummin maksaisi kaverille lastenhoitajan tarvittaessa, mutta kyllähän aloittaja on kermaperse ja ihan hirviö tapaus joka ei mitenkään muutenkaan auta ystäviään. Miten voi joillekin äideille olla vaikeaa ymmärtää, että kaikkia ei kiinnosta lastenhoito, ei ole kiinnostusta sitä opetella yhtä keikkaa varten kun niitä taitoja ei tarvitse koskaan muutenkaan, saati jos opettelisi hoitamaan sitä muksua niin sittenhän sitä oltaisiin aina tyrkyttämässä hoitoon kun "äidin pitää päästä vähän tuulettumaan".

Muutenkin on jotenkin koomista, miten täällä jaksetaan jauhaa siitä että toisten mielestä on jokin velvollisuus ottaa jonkun lapset hoitoon. Ei ole. Jos joku haluaa ottaa, hienoa, mutta turha siitä on ystäviä syyllistää jos eivät kaikkiin toisten mielitekoihin ja päähänpistoihin lähde mukaan. Aivan kuin minäkään en suuttuisi ystävälle joka ei tulisi muuttoavuksi jos nyt edes sellaista koskaan pyytäisin, osaan muuttaa itsekin tai palkata muuttomiehet. Toki vastavuoroisuus avunannossa on hyvä olla, mutta on se nyt kohtuutonta alkaa ystäviltä mitään vaatimaan. Vai olisiko se kivaa, kun teiltä tultaisiin vaatimaan teidän mielestänne liikaa, asiaa jonka itse koette teille vaikeaksi/epämiellyttäväksi? Täällä tuntuu olevan vallalla monilla ajatus, että äidit eivät halua olla ystäviä sellaisten kanssa jotka eivät halua hoitaa heidän lapsiaan. En yhtään ihmettele miksi monilta katoaa ystävät kun tulevat äidiksi, jos ystävyys on jotain velvoitteita ja vaatimisia.

[/quote]

Täysin samaa mieltä!

Vierailija
133/388 |
05.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensi ajattelin että minulla ole sellaisia ystäviä, mutta sitten muistin esikoisen kummitädin. Hän on VELA enkä olisi ikinä pyytänyt häntä vahtimaan lastani edes isompana, oli mikä tarve tahansa. Tiesin että hän ei ole ikinä hoitanut yhtään lasta, eikä ole edelleenkään (ikää 38v). Muutaman kerran on pitänyt kummipoikaansa sylissä.

Eli ajattelen että kysyjälle on sattunut joku paha ajatusvirhe, tai sitten ette tunne toisianne kovinkaan hyvin jolloin ihmettelen hoitoapu-pyyntöä vielä enemmän.

Minulla on lapsettomia ystäviä, mutta he ovat aina halunneet lapsia ja olleet niiden hoitamisesta kiinnostuneita. Tunnen heidät myös niin hyvin että tiedän heidän pärjäävän lapsen kuin lapsen kanssa. Siltikään en loukkaantuisi jos kieltäytyisivät hoitamasta (jos nyt ikinä olisi sellainen tarve että tarvitsisi pyytääkään). Ystävyyteen kuuluu mielestäni myös auttaminen, mutta se ei ole mikään pakottava velvoite kaikissa tilanteissa tai asioissa. Kieltäytyminen olisi minulle ihan yhtä normaali vastaus kuin myöntyminenkin. Kieltäytymisen jälkeen valitsisin puhelimesta vain seuraavan kaverin.

Vierailija
134/388 |
05.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en käsitä miksei velaa voisi pyytää hoitamaan lastaan? Mun mielestä olisi taas outoa, jos mun ystävä tarvitsisi kiireessä pariksi tunniksi apua ja mä en viitsisi auttaa eikä ystävä toisaalta edes pyytäisi apua. 

Kyllä mä olen mm. hoitanut kaverin taaperoa, kun kaveri lähti illalla päivystykseen toisen lapsen kanssa. Joutuivat vielä tutkimuksiin ja jäämään yöksi ja niinpä mä loppujen lopuksi laitoin taaperon myös nukkumaan ja kaverin äiti tuli sitten aamulla päästään mut töihin.

Mä en ikinä kehtaisi tuollaisessa tilanteessa kieltäytyä auttamasta vaikken lasten kanssa olekaan toiminut enkä niitä itse halua. Ihmisiä ne lapsetkin on ja sen tiedostamisella pääsee jo pitkälle.

Jos en suostu auttamaan ystävää hädän hetkellä, niin en kyllä kummoinen ystävä olisi.

Vierailija
135/388 |
05.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kokemattomuuttani olen huolissani lapsen turvallisuudesta ja minulla on tunne, ettei lapsellakaan olisi kivaa, ei kai sen lastenvihaamista ole? Ei kai pienellä lapsella voi olla turvallinen olo, jos hoitaja on paskajäykkänä pelosta, että jotain ikävää sattuu?

Vierailija
136/388 |
05.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

#344, toivottavasti olet vielä langoilla. Rupesi hieman ihmetyttämään, miksi pyysit lapsesi kummiksi velaa, joka ei osaa eikä halua olla lasten kanssa, ja miksi tämä vela oli kummiksi suostunut. Vai paljastuiko karmiva totuus vasta evoluution kestäessä.

Vierailija
137/388 |
05.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te, jotka loukkaantuisitte jos ei joku halua vahtia lapsianne... Miten reagoitte jos tällainen suostuu lapsenvahdiksi "ihan vaan pariksi tunniksi" ja jotain sattuu?

Vierailija
138/388 |
05.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.06.2014 klo 20:35"]#344, toivottavasti olet vielä langoilla. Rupesi hieman ihmetyttämään, miksi pyysit lapsesi kummiksi velaa, joka ei osaa eikä halua olla lasten kanssa, ja miksi tämä vela oli kummiksi suostunut. Vai paljastuiko karmiva totuus vasta evoluution kestäessä.[/quote]

Onko kummin tarkoitus olla lapsenvahti?

Vierailija
139/388 |
05.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.06.2014 klo 20:35"]#344, toivottavasti olet vielä langoilla. Rupesi hieman ihmetyttämään, miksi pyysit lapsesi kummiksi velaa, joka ei osaa eikä halua olla lasten kanssa, ja miksi tämä vela oli kummiksi suostunut. Vai paljastuiko karmiva totuus vasta evoluution kestäessä.[/quote]

Niin, ajatella. Allekirjoittanut on toinen vela, joka ei osaa hoitaa lapsia, mutta jolla on peräti kolme kummilasta. Mitenköhän tässä näin kävi? Jotakuta on varmaan huijattu pahemman kerran. Kehtaako tässä ikinä myöntääkään olevansa vela, etteivät kummilasten vanhemmat joudu paniikkiin.

Vierailija
140/388 |
05.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.06.2014 klo 19:28"]

Mä en käsitä miksei velaa voisi pyytää hoitamaan lastaan? Mun mielestä olisi taas outoa, jos mun ystävä tarvitsisi kiireessä pariksi tunniksi apua ja mä en viitsisi auttaa eikä ystävä toisaalta edes pyytäisi apua. 

Kyllä mä olen mm. hoitanut kaverin taaperoa, kun kaveri lähti illalla päivystykseen toisen lapsen kanssa. Joutuivat vielä tutkimuksiin ja jäämään yöksi ja niinpä mä loppujen lopuksi laitoin taaperon myös nukkumaan ja kaverin äiti tuli sitten aamulla päästään mut töihin.

Mä en ikinä kehtaisi tuollaisessa tilanteessa kieltäytyä auttamasta vaikken lasten kanssa olekaan toiminut enkä niitä itse halua. Ihmisiä ne lapsetkin on ja sen tiedostamisella pääsee jo pitkälle.

Jos en suostu auttamaan ystävää hädän hetkellä, niin en kyllä kummoinen ystävä olisi.

[/quote]

Haloo nyt, jotain järkeä tähänkin! Jos ihan lähellä asuva ystävä soittaa keskellä yötä itku kurkussa että on tapahtunut onnettomuus/tullut äkillinen sairauskohtaus ja on pakko lähteä päivystykseen, ja voisinko katsoa hänen lapsensa perään, niin totta kai tällainen lapsenkäsittelytaidoton vela-ummikkokin tulee apuun. (Tosin yksikään lapsellinen ystäväni ei asu kovin lähellä, joten jotenkin en usko ikinä joutuvani tällaisen hätätapauksen eteen. Luulisin, että ensimmäisenä yritetään kysyä apuun niitä lähempänä asuvia isovanhempia yms.)

Mutta ap:n tapaus ei ollut lähimainkaan hätätapaus. Kyse oli muutaman tunnin asioinnista, johon mitä ilmeisemmin voi varautua etsimällä tehtävään sopivaa lapsenvahtia hyvissä ajoin, eikä vain napata virkaan ensimmäistä vastaantulijaa joka osaa kävellä omin jaloin ja joka ei kehtaa kieltäytyä kunniasta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi seitsemän