Loukkaantuisitko, jos lapseton ystäväpariskunta ei suostuisi lastenhoitoavuksi?
Minua ja miestäni on siis pyydetty vahtimaan hyvän ystäväni kaksivuotiasta muutama tunnin ajan äidin asiointien vuoksi. Jouduin kieltäytymään, koska meillä ei ole kokemusta lasten hoidosta, eikä asuntomme ole lapsiturvallinen. Totta puhuen olin aika yllättynyt pyynnöstä. Onko se tavallistakin pyytäälastenhoitoapua lapsettomilta?
Kommentit (388)
[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 15:44"]Normaalilla ihmisellä tarkoitan ihan normaalia ihmistä, ihmistä joka asuu omassa taloudessaan, käy töissä, hoitaa asiansa jne. Sellainen kyllä pärjää lapsen kanssa hetken vaikkei omakaan mitään lapsenhoitokoulutusta. Sä tunnut kuvittelevan että lapsen hoitamiseen tarvitsee vähintään koulutuksen tai vuosien kokemuksen. Mutta oikeesti, ei se mitään rakettitiedettä ole. Ihan normaalin älyn omaava ihminen kyllä selviytyy siitä. Sä tunnut ilmeisesti kokevan huonoa omaatuntoa ja siksi koko ajan korostat tuota ettet osaa lasta hoitaa. En minäkään osannut kun esikoisen sain ja hengissä tuo on edelleen.
[/quote]
Ajattelen itse tietokoneista ihan samalla lailla, silti tuntuu olevan ihan normaaleja ihmisiä, jotka eivät vaan suostu koskemaan niihin vaan soittavat aina jonkun apuun. En minäkään ennen osannut, ennekuin aloin räpeltää. Mutta monella ei tunnu olevan halua ottaa sitä ekaa askelta. Oli kyseessä tietokone tai lapsi.
[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 16:50"]
Opettele kieltäytymään asioista, joihin et halua ryhtyä.
[/quote]
Ei minulle tuota vaikeuksia kieltäytyä asioista, joita en osaa tai halua tehdä. On selvää, etten ottaisi lasta vastuulleni useammaksi tunniksi ilman mitään aikaisempaa kokemusta lasten hoitamisesta tai taipumusta sellaiseen. Aloitin ketjun selvittääkseni, onko tavallistakin olettaa lapsettomilta ystäviltä lastenhoitoapua ja olettavatko vanhemmat lapsettomien osaavan ilman muuta hoitaa lapsia. Mitään konsensusta ei ole syntynyt, vaan mielipiteet jakautuvat hyvin jyrkästi. -ap
[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 16:36"]
Totta. Ja 2-vuotias ei minusta ainakaan ole mikään helpoin mahdollinen hoidettava. Itseasiassa tuo on aika hankala ikä: sen ikäinen osaa kävellä ja juosta, muttei vielä osaa totella kieltoja eikä välttämättä omaa vielä minkäänlaista itsesuojeluvaistoa. 2-vuotias on täysin vahdittava, monesti uhmakas ja rajoja kokeileva sekä vikkelä kintuistaan. Ei varmasti mikään helppo nakki ihmiselle, jolla ei ole yhtään mitään kokemusta lapsista.
[/quote]
Aivan. Ja jos teoriassa on mahdollista, että lapselle sattuu jotain (huom. voi olla korvaamaton vahinko), miksi ottaa riski jos kokee että se on olemassa? Eihän sitä voisi koskaan terve ihminen antaa anteeksi itselleen.
[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 15:57"]
[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 15:16"]
[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 15:09"]
Hei, ei lasten vahtiminen ole rakettitiedettä. Normaaliälyinen aikuinen kykenee siihen kyllä, jos tahtoo. Eri asia sitten, jos ei tahto astua oman mukavuusalueensa ulkopuolelle.
[/quote]Ihan uskomatonta, että joku vanhempi haluaa antaa oman lapsensa harjoituskappaleeksi. Kuten jo aiemminkin on sanottu, niin ei sitä lasta varmaankaan hengiltä saa, mutta hyvin todennäköisesti ei osaa kovinkaan kummoisesti hoitaakaan. Oma on ihan eri asia, silloin on (toivottavasti) käyty synnytysvalmennuksessa ja luettu jotain oppaitakin. Ei sekään ole normaalia/hyväksi, jos joku tekee lapsen eikä siihen yhtään valmistaudu.
Ja kyse ei edes ole mistään "normaaliälystä", vaan tiedon puutteesta. Miten normaaliäly auttaa keksimään tekemistä kun ei ole mitään tietoa mitä minkäkin ikäinen lapsi osaa/haluaa/saa tehdä? Kun ei tiedä miten sitä pitää ruokkia? Tai käyttää vessassa? Ihanko oikeasti joku vanhempi haluaisi jättää lapsensa hoitoon ihmiselle, joka alkaisi googlettelemaan moisia tietoja kun ei niistä olisi yhtään perillä. "Hyvin te pärjäätte, heippa"!
Aivan uskomattoman vähän tekin lapsistanne välitätte.
[/quote]
2v. syö ihan samaa ruokaa kuin aikuinen, ei sitä erikseen tarvi millään lastenruuilla ruokkia. Miksi te teette tästä asiasta jotenkin hirveän kauhean vaikeaa. Ihan kuin lasta hoitaakseen pitäisi käydä vähintään yliopisto ja olla 10v. käytännön harjoittelu. Vasta sitten voi sitä lasta katsoa ekan kerran. Kuinka avuttomia ihmiset oikein nykyään on? Miten ihmeessä ollaan päädytty tähän ettei aikuisilla ihmisillä ole mitään tietoa elämästä ja lapsista? Osaatteko te edes itsenne hoitaa vai tarviiko siihenkin jonkun kurssin ja neuvojan? Jossain kupalassako te elätte, että ette lapsista tiedä kertakaikkiaan yhtään mitään? Pakostahan sitä jo päälle 30v. on lapsia nähnyt ja tietää perusasiat. Pitää olla jotenkin vammainen jos ei tiedä. Avatkaa nyt jo ne silmät ja katsokaa ympärillenne, mua jo hävettäis olla noin helkutin avuton.
[/quote]
:D Minä olen sitten avuton ja elän kuplassa, koska en lasten hoidosta tiedä oikeastaan juuri mitään. Tai ehkä tiedän jotain, mutta toteutuksesta ei ole kokemusta, lähipiirissäni ei niin kauheasti lapsia ole. Onko siis niin, ettei nykyään äidit lue raskausaikanaan mitään opaskirjoja tai saa neuvoja vanhemmiltaan, tai neuvoloista tms? Olen itse 28v. ja ei minulla ole lapsista muuta kokemusta, kuin että olen joskus leikkinyt sukulaislasten kanssa heidän kotonaan ja vahtinut n.1-vuotiasta hetken kun tämän äiti on ollut lääkärissä. En koe silti itseäni vammaiseksi, vaikka en mitään perusasioita lapsiin liittyen tiedäkään (lähinnä koen itseni epävarmaksi enkä haluaisi alkaa harjoittelemaan yksin jonkun lapsella). Esimerkiksi, tuskin osaisin vaihtaa vaippaa ja laittaa sitä jotain talkkia oikein, röyhtäyttää lasta, en tiedä minkä ikäinen tekee mitenkin tarpeensa ja miten syö.... En ihan ymmärrä, miksi pitäisi olla välttämätöntä tietää lapsista ja lastenhoidosta, varsinkin jos ei itselleen lapsia koskaan aio hankkia? Jos en hanki hevosta niin ei minua kiinnosta lukea mitään hevosenhoito-oppaitakaan, että mitä niille syötetään ja miten paljon ja miten usein, kuinka usein kengitetään ja sun muuta...
Mikä tässä nyt on joillekin niin vaikeaa ymmärtää? Muutenkin jotenkin naurettavaa, että jos ystävä ei suostu tekemään jotain tiettyä asiaa, niin ollaan heti jäädyttelemässä välejä. Pitäisikö itsekin vaatia, että jos vahdin jonkun lasta niin on sitten paras hoitaa mummoni asiat joku kerta? Kyllä, ystävyys on hyvä olla vastavuoroista mutta ei mitään kaupankäyntiä, että jos toinen suostuu tekemään jotakin niin toisen on pakko tehdä jotain itselle todella epämieluisaa. Esimerkiksi itse kyllä autan mielelläni ystävää vaikka muutossa, tai oikeastaan ties missä askareissa, annan kyydin tms. mutta lapsia en mielelläni vahdi. Jos ystävä opettaisi minua kunnolla vahtimaan lapsiaan ajan kanssa, ehkä sitten mieluummin voisin joskus niitä vahtia yksinänikin.
[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 16:51"]
[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 15:44"]Normaalilla ihmisellä tarkoitan ihan normaalia ihmistä, ihmistä joka asuu omassa taloudessaan, käy töissä, hoitaa asiansa jne. Sellainen kyllä pärjää lapsen kanssa hetken vaikkei omakaan mitään lapsenhoitokoulutusta. Sä tunnut kuvittelevan että lapsen hoitamiseen tarvitsee vähintään koulutuksen tai vuosien kokemuksen. Mutta oikeesti, ei se mitään rakettitiedettä ole. Ihan normaalin älyn omaava ihminen kyllä selviytyy siitä. Sä tunnut ilmeisesti kokevan huonoa omaatuntoa ja siksi koko ajan korostat tuota ettet osaa lasta hoitaa. En minäkään osannut kun esikoisen sain ja hengissä tuo on edelleen.
[/quote]
Ajattelen itse tietokoneista ihan samalla lailla, silti tuntuu olevan ihan normaaleja ihmisiä, jotka eivät vaan suostu koskemaan niihin vaan soittavat aina jonkun apuun. En minäkään ennen osannut, ennekuin aloin räpeltää. Mutta monella ei tunnu olevan halua ottaa sitä ekaa askelta. Oli kyseessä tietokone tai lapsi.
[/quote]
Hieman eri asia. Hyödyt itsekin siitä, että osaat käyttää tietokoneita. Sen sijaan toisten lasten hoitamisen "opettelusta" ei seuraa muuta kuin jatkuva riesa, kun lasta aletaan tyrkyttää usein hoitoon.
Jouduin kerran hoitamaan yhtä adhd-tyttöä muutaman tunnin ajan. Olipas kokemus! Itse en edes pyytäisi sen paremmin lapsellista kuin lapsetontakaan paria, sitä varten ovat eri kanavat (MLL esimerkiksi).
Aika tyhmää on suuttua, jos kieltäydytään!
2v. syö ihan samaa ruokaa kuin aikuinen, ei sitä erikseen tarvi millään lastenruuilla ruokkia. Miksi te teette tästä asiasta jotenkin hirveän kauhean vaikeaa. Ihan kuin lasta hoitaakseen pitäisi käydä vähintään yliopisto ja olla 10v. käytännön harjoittelu. Vasta sitten voi sitä lasta katsoa ekan kerran. Kuinka avuttomia ihmiset oikein nykyään on? Miten ihmeessä ollaan päädytty tähän ettei aikuisilla ihmisillä ole mitään tietoa elämästä ja lapsista? Osaatteko te edes itsenne hoitaa vai tarviiko siihenkin jonkun kurssin ja neuvojan? Jossain kupalassako te elätte, että ette lapsista tiedä kertakaikkiaan yhtään mitään? Pakostahan sitä jo päälle 30v. on lapsia nähnyt ja tietää perusasiat. Pitää olla jotenkin vammainen jos ei tiedä. Avatkaa nyt jo ne silmät ja katsokaa ympärillenne, mua jo hävettäis olla noin helkutin avuton.
[/quote]
Joo, kyllä osaan hoitaa itseäni, mutta tuskin 2-vuotiasta. Viihdytän itseni ihan hyvin 4-7 tuntia, kunhan saan Hesarin, pakastepizzan ja splatter-kauhuleffan. 2-vuotiasta ei varmaan kannata hoitaa samalla reseptillä?
[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 17:04"]
[/quote]
Joo, kyllä osaan hoitaa itseäni, mutta tuskin 2-vuotiasta. Viihdytän itseni ihan hyvin 4-7 tuntia, kunhan saan Hesarin, pakastepizzan ja splatter-kauhuleffan. 2-vuotiasta ei varmaan kannata hoitaa samalla reseptillä?
[/quote]
Ennen kaikkea ei voi ottaa asiasta selvää esimerkiksi kysymällä lapsen äidiltä. Ei voi, koska jos kysyy, on riski, että joutuu toistekin...
Sinulla on selvästi sama strategia kuin isoveljelläni. Joutui muksuna maalla kitkemään porkkanapenkkiä ja kitki piruuttaan kaikki taimet veks. Tiesi, että kun tekee sen oikein huonosti ja leikkii tyhmää, ei joudu hommaan toiste.
Hyvä, mutta läpinäkyvä strategia. Sinunlaisesi ystävänä minä vetoaisin jatkossa samanlaisiin syihin aina, kun pyydät minulta mitään apua. "en voi, kun en osaa/ehdi"...
[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 15:45"]Ei tulisi mieleenkään pyytää ystävältäni lapselleni hoitoapua ja laittaa heitä ikävään välikäteen. Se ei vain jotenkin kuulu hyvään ystävyyssuhteeseen, kuin pakon edessä, jolloin hätä olisi jo kyseessä ja sellainen ei ole lastenhoitoapu.
[/quote]Tätä en ymmärrä. Kyllä minun ystäväpiirissäni asioista voidaan puhua avoimesti. Hyvään ystävyyssuhteeseen voi myös kuulua avun pyytäminen tarvittaessa, en minä ainakaan suutu jos kieltäydytään. Itse olen joskus kieltäytynyt ja minun ystäväni on kieltäytynyt.
[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 16:55"]
[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 16:50"]
[/quote]
Aloitin ketjun selvittääkseni, onko tavallistakin olettaa lapsettomilta ystäviltä lastenhoitoapua ja olettavatko vanhemmat lapsettomien osaavan ilman muuta hoitaa lapsia. Mitään konsensusta ei ole syntynyt, vaan mielipiteet jakautuvat hyvin jyrkästi. -ap
[/quote]
Jos olet joskus tehnyt tutkimusta, tiedät ihmisten mielipiteiden jakaantuvan. Mm. sen vuoksi vastaajilta monesti kysytäänkin taustamuuttujia (ikä, siviilisääty, tulot, ammatti, jne.), jotta voitaisiin tehdä päätelmiä myös eri vastaajaryhmien mahdollisesti yleistettävistä mielipiteistä.
AV:lla suoritettava "tutkimushaastattelu" ei välttämättä olisi kovin yleistettävä tutkimukseksi...
[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 17:07"]
[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 17:04"]
[/quote]
[/quote]
Ennen kaikkea ei voi ottaa asiasta selvää esimerkiksi kysymällä lapsen äidiltä. Ei voi, koska jos kysyy, on riski, että joutuu toistekin...
Sinulla on selvästi sama strategia kuin isoveljelläni. Joutui muksuna maalla kitkemään porkkanapenkkiä ja kitki piruuttaan kaikki taimet veks. Tiesi, että kun tekee sen oikein huonosti ja leikkii tyhmää, ei joudu hommaan toiste.
Hyvä, mutta läpinäkyvä strategia. Sinunlaisesi ystävänä minä vetoaisin jatkossa samanlaisiin syihin aina, kun pyydät minulta mitään apua. "en voi, kun en osaa/ehdi"...
[/quote]
Hahahah, juuri niin. Kätevä strategia, naiset varsinkin ovat hyviä siinä, että leikkivät avutonta ja kädetöntä ja saavat miehet hoitamaan raskaat ja likaiset hommat. Mutta että tosiaan naiset voivat toisilleenkin leikkiä samaa...
;-D
103
[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 17:08"]
[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 15:45"]Ei tulisi mieleenkään pyytää ystävältäni lapselleni hoitoapua ja laittaa heitä ikävään välikäteen. Se ei vain jotenkin kuulu hyvään ystävyyssuhteeseen, kuin pakon edessä, jolloin hätä olisi jo kyseessä ja sellainen ei ole lastenhoitoapu.
[/quote]Tätä en ymmärrä. Kyllä minun ystäväpiirissäni asioista voidaan puhua avoimesti. Hyvään ystävyyssuhteeseen voi myös kuulua avun pyytäminen tarvittaessa, en minä ainakaan suutu jos kieltäydytään. Itse olen joskus kieltäytynyt ja minun ystäväni on kieltäytynyt.
[/quote]
Ask culture vs. guess culture. Googlaa.
Veisitkö koirasi puoliväkisellä hoitoon ihmiselle, jonka tiedät inhoavan koiria? Kun hänellä ei sillä hetkellä silminnähden ole mitään muutakaan tekemistä?
Tiedän, että on ihmisiä, jotka veisivät, joten siksi tämä keskustelu on tärkeä.
[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 16:55"][quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 16:50"]
[/quote]
Ei minulle tuota vaikeuksia kieltäytyä asioista, joita en osaa tai halua tehdä. On selvää, etten ottaisi lasta vastuulleni useammaksi tunniksi ilman mitään aikaisempaa kokemusta lasten hoitamisesta tai taipumusta sellaiseen. Aloitin ketjun selvittääkseni, onko tavallistakin olettaa lapsettomilta ystäviltä lastenhoitoapua ja olettavatko vanhemmat lapsettomien osaavan ilman muuta hoitaa lapsia. Mitään konsensusta ei ole syntynyt, vaan mielipiteet jakautuvat hyvin jyrkästi. -ap
[/quote]Kerroit, että ihmettelit lapsenhoitoavun pyytämistä. Miksi? Siksikö, että luulit ystäväsi tuntevan sinut ja tietävän ettet siihen pysty vai siksi, että pitäisi olettaa ettei lapseton osaa hoitaa lasta? Olisi kiva tietää.
[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 17:11"][quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 17:08"]
[/quote]
Ask culture vs. guess culture. Googlaa.
[/quote]Voit myös ihan itse vastata jos pystyt.
[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 17:13"]
Kerroit, että ihmettelit lapsenhoitoavun pyytämistä. Miksi? Siksikö, että luulit ystäväsi tuntevan sinut ja tietävän ettet siihen pysty vai siksi, että pitäisi olettaa ettei lapseton osaa hoitaa lasta? Olisi kiva tietää.
[/quote]
Itselleni ei tulisi mieleen pyytää hevosenhoitoapua ihmiseltä, joka ei ole koskaan hoitanut hevosia, ruoanlaittoapua ihmiseltä, joka ei koskaan kokkaa tai oikolukuapua ihmiseltä, jolla tietäisin olevan lukihäiriö. Jotkin asiat ovat sellaisia, joiden voi olettaa sujuvan "keneltä tahansa". Esimerkiksi muuttolaatikon kantaminen tai kukkien kasteleminen ovat tällaisia asioita. En tullut ajatelleeksi, että lapsen hoitaminen voisi olla jonkun mielestä saman kategorian asia. -ap
[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 16:58"]
[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 16:51"]
[/quote]
[/quote]
Hieman eri asia. Hyödyt itsekin siitä, että osaat käyttää tietokoneita. Sen sijaan toisten lasten hoitamisen "opettelusta" ei seuraa muuta kuin jatkuva riesa, kun lasta aletaan tyrkyttää usein hoitoon.
[/quote]
Niin ja kuinka usein ne äidit auttavat muita yhtä kuormittavalla tavalla, kuin ne jotka kaitsevat näiden lapsia? Esimerkiksi auttaisivat hoitamaan kaverin isovanhempaa, vaikeasti käyttäytyvää lemmikkiä, siivoamaan vaikka koko kämpän tms.? Kyllä se usein menee siihen, että lapsenhoitoapu kyllä kelpaa, mutta aikaa on sitten hädin tuskin ystäville (saati vastapalveluksille koskaan) kun pikkuerkkipetteri pitää viedä hoitoon ja pikkuliisamaija sitä sun tätä...
Aika tympeitä ystäviä kyllä jos suuttuvat siitä että joku ystävä ei halua tehdä jotain, jonka kokee itselleen vaikeaksi/epämieluisaksi... En minä ainakaan kehtaisi suuttua ystävälle jos ei joskus tekisi jotain hänelle haastavaa, vain minun vuokseni. Voisihan se ystävä sitten auttaa joskus jossain muussa asiassa, jos itse olisin paljon häntäkin autellut, pakkoko olisi nakittaa joku homma jota toinen inhoaa?
Minä et ottaisi yhtäkään lasta omalle vastuulleni. Olen koko sukumme nuorin ja ainoat lapskontaktini ovat töissä tiskin takaa. En tiedä miten lapsi nostetaan ylös / syliin / tuolille tai mitä se syö, miten se syö tai milloin se syö. En todellakaa ottaisi sitä riskiä että jotain sattuisi koska en tiedä, kukaan äiti ei voi ohjeistaa ihan nollasta lähtien jos kyse on muutamasta tunnista. Siinä vaiheessa jos omia lapsia ilmaantuu niin kirjat, netti ja sukulaisäidit ovat kova sana.
Ja vaikka en tiedä muksuista mitään niin uskokaa tai älkää niin olen aivan täysijärkinen ja saan jopa lemmikkikoirani hoidettua erittäin hyvin. En vain todellakaan ottaisi omalle vastuulleni toisen ihmisen tärkeintä olentoa.
En tietenkään loukkaannu. Ei kenenkään tarvitse toisen lasta hoitaa jos ei halua. Itse tosin autan mielelläni jos vain voin- ja usein tuleekin autettua, niitäkin joilta vastapalvelusta ei kuulu koskaan. Ja siis mulla on lapsia, silloin auttaminen on luontevaa. Jos olisin sinä, en kyllä noihin verukkeisiin olis turvautunut. Ei lapsi ole mikään humanoidi joka tarvitsee erityisjärjestelyjä, olis varmaan ollu sulle uusi, kiva kokemus. Mut kuten sanottu, ei mua loukkaa se, että sinunlaisiasi ihmisiä tai muunkaanlaisia-on.
Ap, sinun ei tarvitse hoitaa kenenkään lapsia, mikäli et niin halua. Opettele kieltäytymään asioista, joihin et halua ryhtyä. Se, että joku loukkaantuu sinulle, kertoo enemmänkin loukkaantujasta itsestään.
Minullekin on pari äiti-ihmistä loukkaantunut siitä, etten halunnut enää käyttää aikaani heidän lastensa hoitamiseen. Hilpeää oli, että siihen asti olin ollut useastikin heidän "käytettävissään", jonka vuoksi ilmeisesti minun olisi pitänyt jatkaa avunantoani, joka ei enää itsestäni tuntunut mukavalta.