Loukkaantuisitko, jos lapseton ystäväpariskunta ei suostuisi lastenhoitoavuksi?
Minua ja miestäni on siis pyydetty vahtimaan hyvän ystäväni kaksivuotiasta muutama tunnin ajan äidin asiointien vuoksi. Jouduin kieltäytymään, koska meillä ei ole kokemusta lasten hoidosta, eikä asuntomme ole lapsiturvallinen. Totta puhuen olin aika yllättynyt pyynnöstä. Onko se tavallistakin pyytäälastenhoitoapua lapsettomilta?
Kommentit (388)
[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 15:57"]
Ymmärräm että ystäviä tulisi auttaa mahdollisuuksien mukaan ja auttamisen pitäisi olla vastavuoroista. Tässä tapauksessa lapsi on tosi pieni ja en antaisi sellaista itsekään sellaisen ihmisen hoitoon, joka ei ole noin pieniä hoitanut. Voi lapsellekin olla aika shokki, jos ei ole tottunut muihin hoitajiin. Tampereellakin putosi 1.5 v kuolemaan ikkunasta eli pienten vahtimisessa on vaaransa.
Kaikille ei ole luontevaa olla lasten kamsaa ja se on ojan okei. Kaikki ei myöskääm pidä koirista tai ei halua tai voi ottaa niitä hoitoon, ja sekin on ihan ok. Ei ystävyyden nimissä voi toisilta vaatia ihan mitä vaan. Olen kieltäytynyt kaverini lasten hoidosta, sillä syyllä että ne eivät tottele aikusia ja en halua että juoksevat auton alle minun vahtivuorollani. Minun velvollisuuteni ei ole muiden lasten kasvattaminen.
En voi käsittäöä kuinka muiden oletetaan hoitavan vieraiden lapsia. Todelliset hätätilanteet erikseen. Kummallista menoa nykyään.
[/quote]
Onnettomuuksia voi tapahtua kenelle tahansa. Myös ammattilaisille ja monen lapsen vanhemmille. Monasti se hiukan tilannetta jännittävä ei-rutinoitunut lapsenvahti on jopa huolellisempi lapsen vahtimisessa kuin rutinoinut monen lapsen äiti...
En minäkään nyt lasta väkisin kenellekään työntäisi. Hoitoavun antamisesta SAA kieltäytyä, kuten ekassa kommentissani sanoin. Varsinkin jos itse ei ole ollut apua saavana osapuolena viime aikoina tiuhaan...vastavuoroisuus pelittää tässäkin asiassa.
Kunhan nyt ihmettelen joidenkin asennetta, että lapseton muka ei ollenkaan VOI pärjätä lasten kanssa ja on mukamas vastuutonta edes kysyä. No ei kyllä ole.
Ja minusta on yhtä lailla ajan merkki, että jos jossain ei ole rutinoitunut ja kokenut, sitä ei tarvitse edes yrittää opetella, kun se "ei ole kivaa" ja "en ole tottunut". Olen minäkin ollut kavereilla mm. muuttoapuna, vaikka en ole muuttofirmassa töissä (tai itse monta kertaa muuttanut), ja sorry nyt vaan - tämä ON ihan vastaavaa avustamista kuin lasten vahtiminen. Ei sen kummempaa, ei sen vähempää. Kyse on vaivannäöstä ja halusta toista auttaakseen astua oman mukavuusalueen ulkopuolelle.
103
[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 16:03"]
En osaa leperrellä lapselle enkä esittää kiinnostunuttakovin hyvin. Ruokkimisesta ei ole mitään kokemusta. Jos lapsi alkaa huutaa, en tiedä, mitä pitäisi tehdä. Todennäköisesti menisin lukkoon. Enkä tosiaankaan vaihda kenenkään vaippaa tai pyyhi pyllyjä. Muiden eritteet aiheuttavat välittömän yökkäysrefleksin. Lapset käyttäytyvät arvaamattomasti, joten joutuisin olemaan koko ajan stressaantunut ja varuillani.
En ole lainkaan pahoillani siitä, etten osaa lapsenhoitoa. On monia asioita, joita en osaa, koska näistä taidoista ei ole minulle mitään hyötyä elämässäni. -ap
[/quote]
Sinä et koskaan opi, koska et HALUA oppia. Yök, kakkaa, yök yök.
Toivottavasti en ikinä tutustu kehenkään kaltaiseesi. Vähän pitää ihmisessä olla munaa ja rohkeutta opetella uusia asioita, ja nähdä vaivaa jos lähimmäinen apua tarvitsee.
Ihan hyvä, että kieltäydyit lastenhoidosta, kun se sinulle on niiiiiiiin vastenmielistä.
[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 16:12"]
Voi sorry nyt vaan - tämä ON ihan vastaavaa avustamista kuin lasten vahtiminen. Ei sen kummempaa, ei sen vähempää.
[/quote]
Onneksi en ole sinun lapsesi. Kuulostat aivan hirveältä äidiltä. :(
[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 16:01"]Onko ap mies vai nainen? Jos mies, niin pätevätkö nämä "kyllähän jokainen normaali ihminen selviää muutaman tunnin lapsen hoidosta" -kommentit myös sitten? Kysyttekö lastenhoitoapua ystäväpiirinne lapsettomilta miehiltä vai vain naisilta?
[/quote]Itse en ole sitä mieltä, että kaikki osaavat hoitaa. Mutta toiseen kysymykseesi vastaus. Ystäväpiirissäni on aivan huippuja lapsettomia miehiä, jotka osaavat hoitaa lapsia. Leikittävät ja pelaavat ja lapset ovat riemuissaan. Onnistuu siinä missä naisiltakin Lapsenvahdeiksi en ole heitä enkä muitakaan ystäviäni pyytänyt, kun ei sellaista hätätilannetta ole tullut.
[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 16:10"]
[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 16:04"]
En loukkaantuisi, mutta en sanoisi tuollaista ihmistä ystäväksi.
[/quote]
Haluat ystäväksesi vain ihmisiä, jotka haluavat ja osaavat hoitaa lapsiasi? Ihan kuin sanoisit, etteivät ajokortittomat ihmiset kelpaa sinulle kaveriksi. Ei ihme, että niin moni äiti kärsii yksinäisyydestä tuolla asenteella.
[/quote]
Minä en ole tuo kommentoija, mutta olettaisin hänen tarkoittavan sitä, että ei halua ystäväkseen sellaisia nyrpistelijöitä, jotka eivät viitsi nähdä yhtään vaivaa tai tehdä mitään oman kokemuspiirinsä ulkopuolella olevaa, kuten ESIMERKIKSI nyt hoitaa hetken ajan lapsia. Sama juttu kuin jos kieltäytyisi tulemasta muuttoavuksi siksi, että rakennekynnet ovat vaarassa/ei ole tottunut nostelemaan pahvilaatikoita. Kyse ei ole lapsirakkaudesta tai siitä, onko joku kokenut lapsenvahti - vaan halusta ystävää auttaakseen ylittää se kynnys.
[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 16:15"]
Voi sorry nyt vaan - tämä ON ihan vastaavaa avustamista kuin lasten vahtiminen. Ei sen kummempaa, ei sen vähempää.
[/quote]
Onneksi en ole sinun lapsesi. Kuulostat aivan hirveältä äidiltä. :(
[/quote]
Joo, olen rento ja viitseliäs äiti, enkä kuvittele, että olen äitiyden takia joku puolijumala. Oletan, että pienellä ohjeistuksella lapsetonkin pärjää mukavien lasteni kanssa omassa kodissamme. Ja tiedätkös, olen jopa - hui apua, soita lastensuojeluun nopeasti - pannut lapset päivähoitoonkin, ajattelepas sitä!
;-))
103
[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 16:14"]
Sinä et koskaan opi, koska et HALUA oppia.
[/quote]
Olet ihan oikeassa. En tosiaan ole kovin innokas oppimaan lastenhoitoa, koska siitä ei ole minulle mitään hyötyä. On paljon muita taitoja, jotka haluaisin oppia sitä ennen. En myöskään ole kiinnostunut opettelemaan hevosten hoitoa, vaikka eräällä ystävälläni on talli. Minulla ei ole tapana pyytää ystäviltäni asioita, jotka ovat heidän mukavuuslueensa ulkopuolella ja joihin he eivät ole sopivimpia ihmisiä, enkä tosiaan oleta muiden opettelevan uusia taitoja vain tehdäkseen minulle palveluksen. -ap
[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 15:57"]Pakostahan sitä jo päälle 30v. on lapsia nähnyt ja tietää perusasiat.
[/quote]
Anteeksi, etten osaa hoitaa leijonanpentua, vaikka olen sellaisen eläintarhassa nähnyt, tai rakentaa autoa, vaikka niitä näkyy tuolla kadulla koko ajan.
;)
[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 16:03"]
En osaa leperrellä lapselle enkä esittää kiinnostunuttakovin hyvin. Ruokkimisesta ei ole mitään kokemusta. Jos lapsi alkaa huutaa, en tiedä, mitä pitäisi tehdä. Todennäköisesti menisin lukkoon. Enkä tosiaankaan vaihda kenenkään vaippaa tai pyyhi pyllyjä. Muiden eritteet aiheuttavat välittömän yökkäysrefleksin. Lapset käyttäytyvät arvaamattomasti, joten joutuisin olemaan koko ajan stressaantunut ja varuillani.
En ole lainkaan pahoillani siitä, etten osaa lapsenhoitoa. On monia asioita, joita en osaa, koska näistä taidoista ei ole minulle mitään hyötyä elämässäni. -ap
[/quote]
Sä et siis osaa enkä ymmärrä mitään. Eli toisin sanoen olet älykääpiö. Henkisesti hieman vajaa tapaus. Sulle on aina äiti ja isä tuonut kaiken valmiina eteen. Ja sittemmin mies. Kannattaa pikkuhiljaa avata sitä näkökenttäänsä, sitä kun ei koskaan tiedä mitä elämä tuo tullessaan. Eikä ainakaan vaikuta ihan niin älykääpiöltä muiden silmissä.
[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 14:57"]
Vähän sama kuin että "normaali aikuinen kyllä osaa keittää kahvia", mutta jos henkilö ei ole koskaan nähnyt kahvinkeitintä kuin kuvissa, niin on luonnollista ettei hän osaa sitä käyttää. Loukkaantuisitko siis siitäkin, jos joku ystäväsi olisi elänyt ilman kahvinkeitintä, eikä osaisi sitä käyttää kun pyydät keittämään kahvia?
[/quote]
Ok, en jättäisi syntymättömiä lapsiani henkilölle, joka on nähnyt lapsia vain kuvissa. Ihan jo siksi, että hän ilmeisesti on omasta halustaan eristäytynyt yhteiskunnasta.
Onnettomuuksia voi tapahtua kenelle tahansa. Myös ammattilaisille ja monen lapsen vanhemmille.
103
[/quote]
Parempi, että tapahtuu niille vanhemmille kuin satunnaiselle hoitajalle, joka todennäköisesti joutuisi oikeuteen ja tuomituksi.
[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 12:35"]
Ei pienen lapsen hoitaminen ole ihan yksinkertainen juttu jos ei ole mitään tietoa lapsista. Jonkun isomman voi pistää katsomaan telkkaa pariksi tunniksi, mutta tuon ikäistä lasta ei. Mammat täällä olettaa, että kaikki ihmiset tietävät miten lapsia hoidetaan. Ensinnäkin on varmasti paljon aikuisia, jotka eivät osaa vaihtaa vaippaa tai eivät tiedä miten olla luontevasti lapsen kanssa eli miten komentaa sitä ja leikkiä sen kanssa. Jos ei tosiaan tiedä mitään lapsista niin aika hankalaa on mennä hoitamaan vaan helposti voi herätä kysymyksiä siitä, että mitä tuon ikäinen syö. Sormin? aterimilla? pitääkö sitä syöttää? Miten se vaippa vaihdetaan, osaako se juoda lasista yms.
Ei se lapsi ole mikään kissa, jolle voit antaa ruuan ja vettä.
[/quote]
Totta. Ja 2-vuotias ei minusta ainakaan ole mikään helpoin mahdollinen hoidettava. Itseasiassa tuo on aika hankala ikä: sen ikäinen osaa kävellä ja juosta, muttei vielä osaa totella kieltoja eikä välttämättä omaa vielä minkäänlaista itsesuojeluvaistoa. 2-vuotias on täysin vahdittava, monesti uhmakas ja rajoja kokeileva sekä vikkelä kintuistaan. Ei varmasti mikään helppo nakki ihmiselle, jolla ei ole yhtään mitään kokemusta lapsista.
[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 16:28"]
[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 15:57"]Pakostahan sitä jo päälle 30v. on lapsia nähnyt ja tietää perusasiat.
[/quote]
Anteeksi, etten osaa hoitaa leijonanpentua, vaikka olen sellaisen eläintarhassa nähnyt, tai rakentaa autoa, vaikka niitä näkyy tuolla kadulla koko ajan.
;)
[/quote]
Se 2v. elää aika lailla samanlaista elämää kuin aikuinenkin. Se tarvii toki enemmän vahtimista, mutta se on sun kanssa ihan samaa lajia. Sen elämä ei ole totaalisen erilaista kuin sun. Sillä on tasan samat tarpeet kuin sullakin. Jos osaa itsestään huolehtia niin osaa huolehtia myös 2v:sta. Vai etkö sä osaa itsestäsi pitää huolta? Kuinka hiton avuttomia te olette?
Mitä ihmettä, muutama tunti? Mikä mättää?
T. lapseton 20-vuotias
[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 16:33"]
Onnettomuuksia voi tapahtua kenelle tahansa. Myös ammattilaisille ja monen lapsen vanhemmille.
103
[/quote]
Parempi, että tapahtuu niille vanhemmille kuin satunnaiselle hoitajalle, joka todennäköisesti joutuisi oikeuteen ja tuomituksi.
[/quote]
Nääh. Kyllä normaali valveillaolo ja läsnäolo riittää, varsinkin jos hoitaja tulee lapsen lapsiturvalliseen kotiin vahdiksi. En olettaisi, että jos joku lupautuu hoitamaan lapsia pari, kolme tai neljä tuntia, hän sinä aikana jättää lapset valvomatta. Sellaisesta tietysti jo on syytäkin panna ihminen vastuuseen, heitteillejätöstä. Mutta satunnaiset lapsenvahdit ovat yleensä tavallistakin tarkempia ja tunnollisia, koska eivät ole niin rutinoituja. Niin olin itsekin, kun lapsettomana vahdin sisarusten ja ystävien lapsia.
103
[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 16:01"]
Onko ap mies vai nainen? Jos mies, niin pätevätkö nämä "kyllähän jokainen normaali ihminen selviää muutaman tunnin lapsen hoidosta" -kommentit myös sitten? Kysyttekö lastenhoitoapua ystäväpiirinne lapsettomilta miehiltä vai vain naisilta?
[/quote]
Kyllä ne minusta pätee kaikkiin terveisiin aikuisiin. Ei tässä kukaan kai ole väittänyt, että joidenkin äidinvaistojen on tarkoitus herätä ja jostain syvältä sisältä kummuta osaamista, jota ihmisellä ei ole. Ohjeet vanhemmilta ja huomio lapseen niin homma sujuu riittävän hyvin yhdelle kerralle.
Eikä edelleenkään kenenkään ole pakko suostua. Enemmän vaan tuntuu keskustelu kääntyneen siihen, vaaditaanko lasten hoitoon aiempaa osaamista.
[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 16:31"]
Sä et siis osaa enkä ymmärrä mitään. Eli toisin sanoen olet älykääpiö. Henkisesti hieman vajaa tapaus. Sulle on aina äiti ja isä tuonut kaiken valmiina eteen. Ja sittemmin mies. Kannattaa pikkuhiljaa avata sitä näkökenttäänsä, sitä kun ei koskaan tiedä mitä elämä tuo tullessaan. Eikä ainakaan vaikuta ihan niin älykääpiöltä muiden silmissä.
[/quote]
Aiheuttaako sinussa samanlaisen primitiivireaktion se, että joku ei osaa laittaa ruokaa, hoitaa hevosia tai ajaa autoa? -ap
[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 16:04"]
En loukkaantuisi, mutta en sanoisi tuollaista ihmistä ystäväksi.
[/quote]
Haluat ystäväksesi vain ihmisiä, jotka haluavat ja osaavat hoitaa lapsiasi? Ihan kuin sanoisit, etteivät ajokortittomat ihmiset kelpaa sinulle kaveriksi. Ei ihme, että niin moni äiti kärsii yksinäisyydestä tuolla asenteella.