Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

(vaki)työssäkäyvän edut ei lakkaa ihmetyttämästä mua

Vierailija
04.06.2014 |

Olen valmistunut pari vuotta sitten hyvin työllistävälle naisvaltaiselle alalle ja sain heti valmistuttuani vakipaikan. Ennen sitä olin kituuttanut kuutsen vuotta opintotuella ja kesätyörahoilla. Elintasoni koki siis melko suuren harppauksen ylöspäin töihin menon myötä. Muutamat työelämässä vastaantulleet käytännöt ei lakkaa ihmetyttämästä mua, kun tuo opiskelijan tulotaso on vielä suht tuoreessa muistissa.

Aluksikin lomarahat, joita taas pätkähtää tilille yli 1500 e tuossa muutaman viikon päästä. Tietysti ihan kiva, että sellaista ihan ylimääräistä taskurahaa työnantaja minulle lahjoittaa, mutta objektiivisesti katsottuna, onhan se ihan älytön systeemi. Miksi työnantaja maksaa peruspalkan lisäksi minulle rahaa siitä, että olen lomalla/palaan lomalta takaisin. Todella kestämätön systeemi.

Olen syksyllä jäämässä äitiyslomalle ja minulle selvisi juuri, että minun(kin) työnantajani julkisella sektorilla maksaa minulle ihan hyvää hyvyyttään kolme kuukautta palkkaa kun itse olen poissa työvoimasta vauvan kanssa kotona. Samaan aikaan palkka juoksee tietysti sijaiselleni. Ihan kiva tietysti minun pankkitililleni, mutta miksi? Ihan älytöntä taas.

En ihmettele, että työvoiman palkkaaminen tässä maassa on toisinaan kannattamatonta.

Kommentit (78)

Vierailija
1/78 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 10:28"]

Olen valmistunut pari vuotta sitten hyvin työllistävälle naisvaltaiselle alalle ja sain heti valmistuttuani vakipaikan. Ennen sitä olin kituuttanut kuutsen vuotta opintotuella ja kesätyörahoilla. Elintasoni koki siis melko suuren harppauksen ylöspäin töihin menon myötä. Muutamat työelämässä vastaantulleet käytännöt ei lakkaa ihmetyttämästä mua, kun tuo opiskelijan tulotaso on vielä suht tuoreessa muistissa.

Aluksikin lomarahat, joita taas pätkähtää tilille yli 1500 e tuossa muutaman viikon päästä. Tietysti ihan kiva, että sellaista ihan ylimääräistä taskurahaa työnantaja minulle lahjoittaa, mutta objektiivisesti katsottuna, onhan se ihan älytön systeemi. Miksi työnantaja maksaa peruspalkan lisäksi minulle rahaa siitä, että olen lomalla/palaan lomalta takaisin. Todella kestämätön systeemi.

Olen syksyllä jäämässä äitiyslomalle ja minulle selvisi juuri, että minun(kin) työnantajani julkisella sektorilla maksaa minulle ihan hyvää hyvyyttään kolme kuukautta palkkaa kun itse olen poissa työvoimasta vauvan kanssa kotona. Samaan aikaan palkka juoksee tietysti sijaiselleni. Ihan kiva tietysti minun pankkitililleni, mutta miksi? Ihan älytöntä taas.

En ihmettele, että työvoiman palkkaaminen tässä maassa on toisinaan kannattamatonta.

[/quote]

No tuota - Suomessa edut on vain keskivertoa. Esim muualla euroopassa 30pv loma on 6 vkoa, meillä 5 vkoa - siinä työnantaja hyötyy jo viikon.

Muualla euroopassa äitiys/vanhempainlomalla maksetaan 90-100% palkasta huomattavan paljon pidempään kuin Suomessa (jopa vuoden), meillä vain sen 14 vkoa. Samaa tasoa kuin Usassa. Tästä oli vasta vertailu jossain iltalehdessä.

Lounasetu ei ole ilmainen ruoka vaan alennus perushinnasta, puhelinetu menee tuloksi josta maksan veron.

Samat edut saa myös pätkätyössä - ainakin lomarahan ja -korvauksen.

Vierailija
2/78 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen erittäin tyytyväinen että lomaraha on olemassa. Minullakin vakituinen työ kuntasektorilla, ja palkka on aivan älyttömän pieni. Tänä vuonna lomaraha menee auton kilometrivuosihuoltoon.

Viime vuonna teimme sillä rahalla lomamatkan, eli jos tämä lomaraha poistettaisi, moni pienituloinen ei lähtisi lomalle - kansantalous ei kartu ja kulutusta ei tule, eli se vaikuttaisi sekä suoraan että välillisesti työpaikkoihin mikä edelleen vaikuttaa siihen, ostetaanko palveluita, asioita, jne. vai eletäänkö vain suu säkkiä myöten.

Hyvätuloisilla tai parisuhteessa olevilla tämä lomaraha on kait ylimääräinen ja turha raha. Minä pienipalkkaisena yksinhuoltajana kannatan lomarahan pitämistä ja säilymistä, sillä se takaa myös hyvinvointia ja ehkäisee toimeentuloluukulla asiointeja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/78 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 15:36"]

Minä olen erittäin tyytyväinen että lomaraha on olemassa. Minullakin vakituinen työ kuntasektorilla, ja palkka on aivan älyttömän pieni. Tänä vuonna lomaraha menee auton kilometrivuosihuoltoon.

Viime vuonna teimme sillä rahalla lomamatkan, eli jos tämä lomaraha poistettaisi, moni pienituloinen ei lähtisi lomalle - kansantalous ei kartu ja kulutusta ei tule, eli se vaikuttaisi sekä suoraan että välillisesti työpaikkoihin mikä edelleen vaikuttaa siihen, ostetaanko palveluita, asioita, jne. vai eletäänkö vain suu säkkiä myöten.

Hyvätuloisilla tai parisuhteessa olevilla tämä lomaraha on kait ylimääräinen ja turha raha. Minä pienipalkkaisena yksinhuoltajana kannatan lomarahan pitämistä ja säilymistä, sillä se takaa myös hyvinvointia ja ehkäisee toimeentuloluukulla asiointeja.

[/quote]

Minun bruttopalkkani kokopäivätyöstä on 2050 e / kk. Tästä verot pois. Asumistuki lasketaan bruttopalkan mukaan. Lapsilisiin tulee yh-korotus. Elarit on kelan minimit. Ei ole mummoja, ei sukulaisia avittamassa eikä lapsia hoitamassa, ei ole rahaa palkata lastenhoitoja.

Yhteensä nettona saan vähän yli 2000 e / kk ja siitä maksan hieman yli 1000 e vuokraa.

Lopulla työmatkat, lapsen päivähoito, harrastukset, ruoka, vaatteet, lääkkeet, vakuutukset,puhelimet, sähkö ja niin edelleen.

Olen kiitollinen, että lomarahat ovat olemassa.

Me puhumme eri näkökulmasta, koska sinull ap on noin paljon parempi palkka ja ilmeisesti myös hyvätuloinen puoliso.

Vierailija
4/78 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No äitiysloman palkan työnantaja saa kyllä Kelalta takaisin..

Vierailija
5/78 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellainen työ josta ei voida maksaa kunnon palkkaa voidaan jättää tekemättä. Jos näitä rahoja ei maksettaisi palkkasi voisi olla korkeampi silloin kun olet töissä ja säästäisit sitten itse rahaa kesälomallesi ja äitiyslomallesi. Silloinhan se olisi ihan sama työnantajan kannalta katsottuna.

Vierailija
6/78 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Amen!

Vierailija
7/78 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ei ole mitään valitettavaa niin sitä on sitten pakko keksiä.

Terv.10v pätkätöissä ollut jolla jälleen kerran työtön kesä edessä eikä tietoa tulevasta. Ei lomailla palkallisesti, ei nautita lomarahoja, ei rentouduta kesän aikana vaan stressataan taloudesta ja haetaan paniikissa töitä jne.

Mutta valita ja kritisoi vain.

Vierailija
8/78 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et nro. 5 ymmärrä että ap nimenomaan puolustaa sinua ja kammoksuu näitä etuja tod. Näk. Juuro siksi että se pitää sinut ulkona vakitöistä. Katsos kun monella työnantajalla ei ole varaa maksaa näitä etuja muiden kustannusten lisäksi. Puhumattakaan irtisanomissuojasta.

Vierailija
9/78 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla on sentään sijainen. Meillä vakityössä nykyään äitiyslomalle jäävän työt yleensä jaetaan muille, ei palkata sijaista. 

Opiskelin itse siihen aikaan, jolloin opinnot kustannettiin pankkilainalla. Opintolainani korko oli parhaimmillaan 11, 55 %, joten kyllä se kituuttaminen jatkui vaikka olinkin töissä. Ja vakipaikan sain yli 2 v määräaikaisuuksien jälkeen, mutta siis suhteellisen nopeasti. 

Vierailija
10/78 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei muuta kuin kansalaisaloitetta tekemään näiden etujen lakkauttamiseksi.

Vierailija
11/78 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin vihdyn työssäni mutta inhoan sitä, että työnantajani tunkee tililleni rahaa säännöllisesti. Nekin rahat olisi parempi lähettää Kreikkaan tai Afrikan nälkäänäkeville.

Vierailija
12/78 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmi, ettei työkkärin sivuilla ole haussa valittavana ammattia "orja".

Vierailija
13/78 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 10:38"]

Et nro. 5 ymmärrä että ap nimenomaan puolustaa sinua ja kammoksuu näitä etuja

[/quote]

Senkö takia hän kirjoitti "Ihan älytöntä"? Puolustaakseen niitä etuja?

Vierailija
14/78 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"työnantaja minulle lahjoittaa, mutta objektiivisesti katsottuna, onhan se ihan älytön systeemi. Miksi työnantaja maksaa peruspalkan lisäksi minulle rahaa siitä, että olen lomalla/palaan lomalta takaisin. Todella kestämätön systeemi."

Yhtä kestämätön systeemi on  yhteiskunnalle (veronmaksajille) koulutus. Yhteiskunta jopa maksaa opiskelusta opintorahan muodossa, päälle tulevat asumistuki, ruokailun tukeminen, terveydenhoito, verovähennykst jne. jne. Puhumattakaan ilmaisesta opetuksesta, kalliista koulurakennuksista, kalusteista, rakennusten ylläpidosta - lämmitys, sähkö jne. eli yhden opiskelijan kustannukseksi saadaan helposti 30.000-70.000 euroa/v. Ja se kaikki on ostovoimasta pois, koska se rahoitetaan verovaroin.

Siihen verrattuna työnantajan maksamat lomarahat ovat pikku juttu, koska ne voidaan vähentää täysimääräisenä yritysverotuksessa

Äitiyspalkan osuuden maksaa Kela eli veronmaksajat.

Sinuna olisin enemmän huolissani, kuinka paljon muut maksavat puolestasi eli veronmaksajat.

Vierailija
15/78 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milloin sinä opiskelit? Minä opiskelin 1980-luvulla enkä silloinkaan nostanut opintolainaa. Opintotuella ja kesätyöansioilla mentiin, tein töitä myös joululomalla ja hiihtolomalla.

Vierailija
16/78 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 10:33"]

[/quote]

Vain äitiyspäivärahaa vastaavan osan - erotuksen maksaa työnantaja itse. 

Vierailija
17/78 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

nykyään saa 90 % palkasta takaisin KELAlta

Vierailija
18/78 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 10:33"]

[/quote]

Ei saa. "Kun äitiyslomasi alkaa, saat Kelasta äitiysrahaa, jota maksetaan 105 arkipäivää eli noin 4 kuukautta. Jos saat äitiysloman ajalta palkkaa, Kela maksaa äitiysrahan siltä ajalta työnantajallesi."

Tai saa, mikäli palkkasi on äitiysrahan suuruinen, mutta sitten äitiysraha ei enää olekkaan niin paljon...

Vierailija
19/78 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite oon kans kateellisena kuunnellut näiden vakiviran omistajien valitusta kun palkka on niin pieni koulutustasoon nähden. :/ Haloo! Kaikenlaisten etujen lisäksi yhdellekin työnantaja maksaa matkat, että pääsee Helsinkiin koulutuksiin ja kerran kuussa työnohjaukseen toiseen kaupunkiin.

Vierailija
20/78 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu ja monet työnantajat vielä jakavat lounassetelit, liikuntasetelit, kulttuurisetelit ja tiesmitkäsetelit, ettei vaan niistäkään tarvitse itse maksaa. :) Noh, saadaanhan me opiskelijatkin alennuksia tietysti..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kahdeksan