Asun Tallinnassa. Kysymyksiä?
Halvan viinan ja maksullisten naisten luvattu maa. Ja olen sama, joka teki sen respaketjun ;)
Kommentit (116)
[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 13:15"]Asutko yksin? Millainen asuntosi on, paljonko vuokra on? Minkä verran siellä maksaa nettiyhteys? Jääkö sinulle yhtään rahaa säästöön asumis- ja muiden kulujen jälkeen?
[/quote]
En säästä, paitsi lomamatkoihin, eli pari kertaa vuodessa tuhoutuu nekin säästöt. Mutta rahahuolia ei ole.
Asun mieheni kanssa, asuntokysymyksiin vastasinkin jo ylempänä. :)
Mun nettiyhteys (tele2) maksaa 12€ kuussa.
[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 13:17"]Saan eläkettä nettona n. 1100e/kk, pitäs varmaan muuttaa Tallinnaan, jos kerta 600e:lla elää siellä? Siis ihan oikeastiko?
[/quote]
Täällä asuu jostain syystä paljon suomalaisia eläkeikäisiä..
[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 13:30"]Virolaiset rynnivät Suomeen töihin parempien palkkojen perässä. Eikö ole outoa mennä suomalaisena Viroon töihin sikäläisellä palkkatasolla? Elinkustannukset ovat Virossa kuitenkin todella korkeat verrattuna palkkatasoon.
[/quote]
Mun alkuperäinen suunnitelma oli opiskella, mutta ei ollut ala mun juttu. Siksi päädyin töihin. :) Kyllähän sitä täällä ihmetellään.
Antaako "Todellinen Tallinna" -blogi mielestäsi totuudenmukaisen kuvan virolaisesta elämänmenosta?
Missäpäin sinä shoppailet?
Missä on parhaat vaateliikkeet, kenkäkaupat jne.?
Shoppailetko samoissa paikoissa missä turistitkin, vai onko hinta-laatusuhde parempi jossain paikoissa minne turistihinnat eivät ole vielä voimassa?
[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 13:34"]
Antaako "Todellinen Tallinna" -blogi mielestäsi totuudenmukaisen kuvan virolaisesta elämänmenosta?
http://todellinentallinna.blogspot.fi/
[/quote]
Vähän kärjistäen. ;) Mutta löytyyhän sieltä paljon faktoja.
[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 13:40"]
Missäpäin sinä shoppailet?
Missä on parhaat vaateliikkeet, kenkäkaupat jne.?
Shoppailetko samoissa paikoissa missä turistitkin, vai onko hinta-laatusuhde parempi jossain paikoissa minne turistihinnat eivät ole vielä voimassa?
[/quote]
Shoppailen samoissa paikoissa kun turistit (Rocca al mare, Ülemiste, Sikupilli, Kristiine), koska ainoat liikkeet ovat ostoskeskuksissa, ellei halua pukea jotain tarjoustalotyyppisiä vaatteita tai kalliita merkkejä, joihin minulla ei ole varaa. :)
Olen ajatellut "muuttaa" sinne kun teen nykyään vain etätöitä netissä. En siis fyysisesti olisi siellä paljonkaan mutta veroteknisesti voisin yritykseni sinne muuttaa ja samalla oman osoitteenikin ainakin joksikin aikaa.
Olisiko teknisesti helppoa?
[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 12:52"]
[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 11:04"]Onko kuukausipalkkasi alle 600 euroa kuten monella palveluammatissa työskentelevällä virolaisella?
[/quote]
Saan suunnilleen sen 600€, mikä on täällä jo aika hyvä.. Tuo nettona siis.
[/quote]Ai on vai. Onko bensa esim paljonkin halvempaa siellä. Tai iphonet, ipadit jne
Onko Tallinnassa hyvää polkupyörän huoltopaikkaa, osaatko vinkata missä kannattaisi huoltaa ihan perusfillari? Suomessa huolto on kalliimpaa kuin pyöräni arvo, mutta toisaalta en haluasi luopua pyörästäkään.
Onko Tallinnassa hyvää polkupyörän huoltopaikkaa, osaatko vinkata missä kannattaisi huoltaa ihan perusfillari? Suomessa huolto on kalliimpaa kuin pyöräni arvo, mutta toisaalta en haluasi luopua pyörästäkään.
Mitä hotellia suosittelisit Tallinnassa aikuiselle pariskunnalle ilman lapsia, jos kyseessä hemmotteluviikonloppu, mutta kaipaa tunnelmallista hotellia eikä bisnesmiehille sopivaa?
Oltiin viimeksi muistaakseni siinä Meriton spa &conference (?)-hotellissa, joka valittiin hyvien arvostelujen vuoksi, mutta lopulta paikka oli aika pettymys. Sellainen kolkko ja kylmä, todella tyylikkäät puitteet, mutta tunnelmaa ei ollut. Aamupala oli aika perus/heikko, kylpyläosastolla ei ollut ketään, eikä kylpylätunnelmaakaan oikein kun oli niin hiljaista että jokainen molskahdus kaikui kolme minuuttia. Huone oli ihan perusperus, vaikka hinta oli aika kova.
[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 14:39"]Olen ajatellut "muuttaa" sinne kun teen nykyään vain etätöitä netissä. En siis fyysisesti olisi siellä paljonkaan mutta veroteknisesti voisin yritykseni sinne muuttaa ja samalla oman osoitteenikin ainakin joksikin aikaa.
Olisiko teknisesti helppoa?
[/quote]
En usko, että olet ensimmäinen, joka niin tekisi. :)
Mitä ruoka maksaa ihan tavallisissa kaupoissa?
Jauheliha, porsaanliha, maito, leipä, juusto, jugurtit, hedelmät jne.
Tuleeko halvemmaksi?
Virolaiset rynnivät Suomeen töihin parempien palkkojen perässä. Eikö ole outoa mennä suomalaisena Viroon töihin sikäläisellä palkkatasolla? Elinkustannukset ovat Virossa kuitenkin todella korkeat verrattuna palkkatasoon.