Suomalaisten kampaajien laatu on SURKEA
Olen tuhlannut monia satoja euroja siihen että saisin unelmavaaleat hiukset. Oma värini on punaiseen taittuva maantienharmaa, eli tehtävän ei pitäisi olla mahdottomuus. Olen vienyt mukanani kuvia, viimeksi tämän:
http://media-cache-ak0.pinimg.com/736x/39/ab/da/39abda1913aab4508a929da3e0a59793.jpg
Lopputulos oli enempikin tällainen:
http://www.jerseygirltalk.com/wp-content/uploads/2013/03/ombre-hair-15.jpg
Nyt päätin ensimmäistä kertaa elämässäni värjätä hiukset kotona. Ostin L'orealin Feria liukuväriä, sitä missä naisella on tummahkot, lyhyet hiukset. Kaveriksi ostin Swartzkopfin colormaskin ja varalle pari raita-ainetta. Arvatkaas mitä. Tulos on parempi kuin kertaakaan kampaajalla. Tyveä en värjännnyt lainkaan, ja väri liukuu ihanasti ja on mahtavan vivahteikas. Keltaisuutta ei ole.
Latvat kärsivät hieman, mutta nehän voi leikata pois.
Miten voi olla mahdollista että n. 30€llä sain paremman tuloksen kuin 150€ kampaamokäynnillä?
Kommentit (47)
Millainen on hyvä kampaaja? Mikä on tärkeää hyvässä kampaajassa? Hiusten lopputulos tietenkin, mutta muut asiat? Juttelu, onko kampaajan tärkeää puhua paljon muista kuin hiuksiin liittyvistä asioista, small talk? Entä ympäristö? Kahvitarjoilu?
Millainen on hyvä kampaaja? Mikä on tärkeää hyvässä kampaajassa? Hiusten lopputulos tietenkin, mutta muut asiat? Juttelu, onko kampaajan tärkeää puhua paljon muista kuin hiuksiin liittyvistä asioista, small talk? Entä ympäristö? Kahvitarjoilu?
[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 11:35"]
[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 11:06"][quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 10:54"]Selvästi ette ole käyneet asiakkaana minulla. Teen aina kaikkeni että lopputulokset olisivat esim. malliksi tuotujen kuvien kaltaiset. Tietenkin on tiettyjä asioita ja lainalaisuuksia joille ei voida mitään, mutta ne asiat selvitän asiakkaalle tarkasti jolloin yllätyksiä ei tule. Hävettää lukea kollegoista tällaista :(
[/quote]
Mäkin usein ihmettelen että missä ihmeessä nämä ihmiset käy jos esimerkkikuvat pitävät paikkaansa:D ymmärrän sen että kun uudella kampaajalla ensimmäinen asiakaskäynti ei tuota täydellistä tulosta jos on hankala hius/asiakkaasta ei saa irti mitään/ei heti ymmärretä mitä asiakas haluaa, mutta pikkuhiljaa sitä pitäisi oppia asiakkaan tyyli ja tavoitteet. Ja jos noinkin hyvät kuvat tuo ja luonnolliseen (ei värjättyyn) pohjaan pitäisi tuo haluttu väri saada niin ei pitäisi olla ongelmia. t. Toinen kampaaja
[/quote]
Minulla oli värjätty pohja, joka tosil oli omaa sävyäni hieman vaaleampi ja muutama vaalea raita. Sanoin kampaajalle etten halua tyvikasvuun mitään väriä aloituskuvasta poiketen, vaan että hiukset raidoitettaisiin vaaleaksi. Kampaaja kehui että hiukseni ovat hyvässä kunnossa ja upean paksut. Leikkaus oli ok, vaikka mielestäni minulle hieman kuivia latvoja. Olin jo kuitenkin aivan shokissa tästä väristä. Onneksi sain suuni auki heti, sanoin että en tykkää yhtään eikä ole yhtään samanlainen kuin kuvassa. Kampaajan mielestä hän oli tehnyt juuri oikein, eli tyvessä ei mitään väriä ja latvat vaaleat (keltaiset). Käynniltä veloitettiin 50€, eli 1/3 hinnasta.
Eipä siinä, kävin tuossa kymmenen aikaan ennen töihinmenoa näyttämässä että hei, tällaista tarkoitin. Kampaaja pläräsi hiuksiani hetken ja totesi sitten että olipa huono kampaaja kun latvat ovat näin kuivat. Sanoin että ihan itse värjäsin kotona, ja menen iltapäivällä leikkauttamaan. Kehtasi vielä kysyä että varataanko aika :D
Ap
[/quote]
Tässä nyt tuli ilmi pari sellaista lisäseikkaa, jotka kertovat jo kokeneelle kotivärjääjällekin, miksi se sinun oma värjäystuloksesi oli heti parempi kuin kampaajalla.
Sinulla on siis ollut hiuksissa keinotekoinen väri, ja sen pigmentin poisto on todella, todella vaikeaa, varsinkin, jos sinulla on luonnostaan ns. tiiviit hiukset (kiiltävät ja lasimaiset). Minulla on blondatessa ruskeasta käynyt kahdesti niin, että hiukset ovat lähteeneet, siis suorastaan katkenneet, ennenkuin keltaisuus on saatu hiuksista pois. Näin sekä siis kampaajalla, että kotona. Kolmannella kerralla osui sitten oikeaan, mutta hiukset olivat todella lyhyet, ja niissä oli vain yksi värikerros.
Nyt siis kampaajalla on poistettu keinotekoisesta väripigmentistä sininen ja punainen. Keltaista kampaaja ei ole saanut pois. Tässä kohtaa tietysti osaava kampaaja selittäisi keltaisuuden syyn, ja tarjoaisi jotain kotihoitokonstia sen poistamiseen siksi aikaa, kun voit turvallisesti, hiuksiasi menettämättä mennä takaisin poistattamaan lopun kanarialintueffektissä.
Sinä olet aloittanut kotivärjäysoperaatiosi siis jo kampaajan valmistamalta pohjalta. Mutta odottaisin kyllä nyt tämän kotivärinkin kanssa muutaman pesu, ennenkuin menisin ilkkumaan kampaajalle. Nimittäin noilla kotiväreillä on myös tapana hapettua ja alkaa viirata keltaiseen ajan myötä. Olen itsekin pikkuisen miettinyt Féria Ombre-liukuväriä, mutta googlekierros on paljastanut, että nimenomaan noissa Ombreissa tuo hapettumisongelma on iso. Nätin, kylmän sävyn ylläpito vaatisi siis jatkuvaa jonkun suoravärin kanssa lotraamista. Olen siis aikaisempien blondauskokemusteni pohjalta ajatellut, etten aineilla leikkimään. Hiusteni ovat kuitenkin nyt niin pitkät, että latvoissa on kuitenkin ehkä 3-4 kerrosta suhteellisen tummaa väriä, vaikka olen yleensä värjännyt vain juurikasvun, ja viimeiset 20 kuukautta käyttänyt vain kevytvärejä.
Joten kyllä, kampaajasi on ilmeisesti ollut ainakin huono kommunikoija. Mahdollisesti hänellä ei myöskään ole ammatissa vaadittavaa värisilmää. Mutta kyllä tuo sinun loistava värjäystuloksesikin on osittain nimenomaan tuuria, koska toisenlaisessa hiustyypissä ja toisenlaisella väripohjalla tuo oma korjausoperaatiosi olisi hyvinkin voinut polttaa hiuksesi poikki.
Nyt täytyy ihmetellä myös että missä ihmeessä te käytte kampaajalla... Minun työelämäni aikana ei ole ollut yhtäkään tyytymätöntä asiakasta. Perehdyn asiakkaan toiveisiin, käymme läpi erilaisia tekniikoita, sekä panostan työhöni 110%, jotta pääsisimme mahdollisimman lähelle asiakkaan toivomuksia, ellei jopa nappisuoritukseen. Asiakkaiden tuomat kuvat ovat usein käsiteltyjä, sekä oikeastaan jokaisen hiuskuvan pohjalla on hyvä kampaus. Pitää myös ottaa huomioon lähtökohdat. Jos tukka on tumma, vieläpä värjätty, niin ei siitä välttämättä kyllä yhdessä kerrassa valkoista saa, ellei asiakas ole valmis luopumaan hiuksistaan. Riskit on asiakkaalle selvitettävä, ja pitää uskaltaa sanoa jos epäilyttää että minkälainen lopputuloksesta saattaa tulla. Usein ihmettelen muiden ammattitaitoa. On laskettavissa useamman käden sormilla ne asiakkaat jotka ovat tulleet korjauttamaan jonkun toisen näkemyksiä kuvassa olevista hiuksista. Olen kiitollinen ja nöyrä jokaista asiakasta kohtaan jotka tuovat leivän pöytääni.
[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 12:28"]Millainen on hyvä kampaaja? Mikä on tärkeää hyvässä kampaajassa? Hiusten lopputulos tietenkin, mutta muut asiat? Juttelu, onko kampaajan tärkeää puhua paljon muista kuin hiuksiin liittyvistä asioista, small talk? Entä ympäristö? Kahvitarjoilu?
[/quote]
Jos töistä menen neljän jälkeen niin en jaksa kauheasti höpötellä, kahvitarjoilu on kiva aina ja menee väriodottelukin nopsammin. Jos vapaapäivänä menen kampaajalle nikn jaksan jutustella. Olen pari kertaa torkahtanut ja mun on annettu huilata, ystävällisesti herätteli pesulle :D
Kampaaja tekee pari "tiedustelu" kysymystä ja sen perusteella tietää jutellaanko vai ei.
[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 11:49"]
[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 11:27"]Mä olen polttanut hiukseni aika pahasti ja näistä on hävinnyt viimeinenkin kiilto aika hyvin. On siis hiukan luonnonkiharaa, joten ei normaalistikaan mikään kiiltävin hius. Niin olisiko ihan hirveä rasitus hiuksille laittaa joku kevytväri tuomaan kiiltoa? Toisiko se kiiltoa? Nyt on värjäämätön.
Haluaisin teidän kampaajien mielipiteen.
[/quote] kevytvärit ja kestovärit ovat pääosin samaa tavaraa. Lähinnä kyse on hapetevalinnoista ym. "Kevytvärit" ovat usein ammoniakittomia. Kiillottomuuteen auttaa esimerkiksi silikonia (ei muuten ole oikeasti mikään pahis) sisältävät hoitotuotteet.
[/quote]
Suosittelisin erityisesti hiusöljyjä. Aivan ykköstuote luonnonkiharille ja jopa taipuisille, pörröisyyteen taipuvaisille hiuksille! Itse olen näiden ansiosta luopumassa kokonaan hiusten värjäyksestä. Ei tarvitse värjätä ainakaan kiillon ja hiusten hallittavuuden takia! Tämäkin on prosessi, koska ihan latvoissa on kolmosasteen väriä, joka näyttäisi supertörkeätä suoraan omaan kuutosasteen juurikasvuun verrattuna.
Minä en ymmärrä miten kaikki tuntuu löytävän vaan huonoja kampaajia. Eikö kehdata maksaa työstä ja mennään halvimmalle vai kerrotaan epämääräisesti mitä halutaan ja odotetaan että kampaaja lukee ajatukset? Oonkäyny 13 vuotiaasta asti kampaajilla ja koskaan ei hiuksia ole pilattu. Tasan kerran leikkaus ei ollut ihan se mitä toivoin mutta en osannutkaan selittää kampaajalle mitä tahdoin. Kaikki muut kerrat olleet täysin onnistuneita. Kaksi huippukampaajaa olen löytänyt joilla käyn nykyään mutta ikinä ei huonoa ole tullut vastaan :)