Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi kaikki ylipainoiset syövät niin vähän?

Vierailija
03.06.2014 |

Ainakin kun täällä lukee ihmisten ateriakuvauksia tulee sellainen olo, että tulisin vain vihaiseksi noista ruokamääristä. Oma bmi on vajaa 19, en ole ikinä ollut ylipainoinen eikä ole tarvinut laihduttaa, enkä todellakaan selviäisi sellaisella syömisellä kuin monet täällä kertovat elävänsä. Luulisi että jo ylipainon ylläpitämiseen tarvitsisi aika paljon energiaa... Onkohan mulle vain sattunut todella hyvä tuuri aineenvaihdunnan kanssa, vai huijaavatko ihmiset itseään omien syömistensä suhteen? Vai sekoittaako ylipaino aineenvaihdunnan niin pahasti, ettei paino putoa enää edes pienillä annoksilla?

Tarkoitus ei siis ole mitenkään haukkua tai halveksia ketään, ihmetyttää vaan kun tähän samaan asiaan törmää vähän väliä.

Kommentit (81)

Vierailija
61/81 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 08:08"]

Saman olen huomannut. Lihavat sanovat usein että eivät voi sietää makeaa tai rasvaista. Mistä lie lihonneet.

[/quote]

ei terveellinen ruokakaan ole enää terveellistä jos sitä syö liikaa

Vierailija
62/81 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koskahan joku taho puuttuu edellisten kirjoitusten kaltaiseen VIHAPUHEESEEN, joita joku yötyöläinen on jälleen täällä tylsyytensä kourissa väsännyt. On saatanallista vihapuhetta väittää, että kaikki ylipainoiset ovat vähä-älyisiä, valehtelijoita,salasyöjiä, mielenterveyspotilaita ...no, keksikää ihmeessä lisää. Minä huolehdin jälkitoimista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/81 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihavat syövät liikaa OMAAN aineenvaihduntaansa  ja OMAAN fyysiseen aktiivisuuteensa nähden. Jollakin se on melko vähän, määrä jolla toinen kituisi.  Toiset pääsee helpommalla  toiset joutuu tarkkailemaan joka suupalaa mutta mahdotonta normaalipaino ei ole kenellekkään. Itse joudun tekemään jatkuvaa työtä hyvän kropan eteen, aineenvaihdunta on surkea mutta olen saanut tasapainotettua sitä liikunnan avulla. Kimppakämpässä asuessani  oma aineenvaihdunta ongelma-aukesi kun opiskelijana säästösyistä tehtiin/syötiin kimpassa perheen tavoin täsmälleen samat ruoat ja jaettiiin ne tasa-annoksiinkin ja kaksi meistä lihoi jos söi saman verran kun muut tytöt. 

Vierailija
64/81 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 08:27"]

Koskahan joku taho puuttuu edellisten kirjoitusten kaltaiseen VIHAPUHEESEEN, joita joku yötyöläinen on jälleen täällä tylsyytensä kourissa väsännyt. On saatanallista vihapuhetta väittää, että kaikki ylipainoiset ovat vähä-älyisiä, valehtelijoita,salasyöjiä, mielenterveyspotilaita ...no, keksikää ihmeessä lisää. Minä huolehdin jälkitoimista.

[/quote]

Mitä ihmettä? :D Me ei näköjään luettu samaa ketjua.

Vierailija
65/81 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minunkin tuntema ylipainoinen syö yhteisillä aterioilla vain salaattia ja vettä. Ehkä perunaa mutta harvoin lihaa, ja tulee tästä kuulema "ihan täyteen".

Vierailija
66/81 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 04:46"]

Jos myönnetään, että kilpirauhasen toiminnalla on vaikutusta aineenvaihduntaan, niin miksi aina ajatellaan että on vain kaksi ääripäätä: vajaatoiminta ja normaalitoiminta? Eiköhän koko kirjo siltä väliltä, sekä mahdollinen liikatoiminta, vaikuta siihen, miten yksittäisen henkilön aineenvaihdunta toimii.

Minulla taas on ongelmana annoskoot. Syön erittäin terveellisesti, en tykkää makeasta enkä ole juuri koskaan kipeänä. Ylipainoa minulla on 20kg ja se johtuu puhtaasti väärästä annoskokokäsityksestä. Mittasin huvikseni minkä kokoinen 30g BranFlakes tai 50g kala-annos on. Ei naurattanut enää, kun totesin syöväni jokaisella aterialla kolminkertaisen annoskoon - lounaalla jopa nelinkertaisen, johtuen lounasravintoloiden annoksista. Oikean annoskoon uudelleenoppiminen on hankalaa, kun sitä keittiövaakaa ei voi raahata mukana ravintoloissa ja kotona alkaa mittaaminen hermostuttaa annoksen viidennen ruoka-aineen kohdalla. Mutta jos en mittaa, niin syön liikaa. Mittaamalla olen tähän mennessä laihduttanut 4kg kolmessa viikossa.

[/quote]

Anteeksi, pakko korjata (ja leuhkia) kun tänään oli punnituspäivä: tähän mennessä pudonnut 5 kiloa 4 viikossa muuttamatta ruokavaliota. Tarkkailkaa siis niitä annoskokoja ihan joka aterialla. Pieneltä tuntuva annos saattaa olla liian suuri, eikä sitä saa lähteä kompensoimaan isommalla annoksella illalla.

Vierailija
67/81 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 07:39"]

[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 07:29"]

Aika monen lihavan ihmisen lähisukulaisissakin on poikkeuksellisen lihavia, eli jotain perinnöllistäkin siihen voi liittyä. Onko se sitten aineenvaihdunta, poikkeuksellisen ahkerat suolistomikrobit vai mitä lie.

[/quote]

Kun koko perhe koiraa myöten on ylipainoisia, ongelmana on luultavasti vääränlaiset ruokailutottumukset. Ei genetiikka. Vaimon ja miehen läskit eivät nekään voi riippua geneettisesti toisistaan. Ja kotoahan ne huonot elintavat usein sitten periytyvät.

[/quote]

Harvemmin samassa perheessä mies/vaimo tai koira ovat lihavan ihmisen lähisukulaisia. Sen sijaan isovanhemmissa ja serkuissa voi löytyä aivan samanmuotoisia. Oppiminen ja malli ei selitä sitä, että ikänsä eri taloudessa asunut tai jo edesmennyt isovanhempi on ilmiselvästi periyttänyt lihavuutensa useammille lapsenlapsille, joiden omat vanhemmat eivät ole lihavia.

Se voi olla kyllä totta, että mieltymys rasvaiseen ja sokeriseen ruokaan periytyy. Yksi selitys lihavien "vähälle" syömiselle voi olla se, että syövät harvoin. Annokset ovat suuria kun syödessä ollaan nälkäisiä ja elimistökin "säästää", kun ruokaa tulee harvoin.

Vierailija
68/81 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos jollain aineenvaihdunta aiheuttaa jotenkin kaloreita niin eikö tuo olisi mailmalla energiavajeista käsivien pelastus. 
Eli läskit valehtelee syömistään. Jos he muka lihovat nimimaalisella ravinnolla niin eikun siirto matelija diettiin. Syödään kerran kuukaudessa. 

Vierailija
69/81 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En syö erityisen vähän mutta en mielestäni paljonkaan. Ja mikä kumminta, on että olen syönyt samalla tavoin koko aikuisikäni, mutta alle kolmikymppisenä tällä syömisellä painoin alle 50 kg, nykyisin noin 80 kg. Jotenkin se aineenvaihdunta vaan on muuttunut, koska syöminen ja liikuntatottumukset ei ole. 

Syömistapani ei ole superterveellinen mutta ei kauheakaan. Syön tavallista kotiruokaa pari kertaa päivässä, aamulla yleensä esim. jogurtin ja leivän. Kerran-pari viikossa voin syödä jotain makeaa kohtuullisen määrän. Mutta koska olen ylipainoinen, on selvää että syön enemmän kuin kulutan. On vaan se kulutus niin pahuksen pientä näin keski-iässä, että nälkää sitä saisi nähdä että normaalipainoon laihtuisi, enkä näe sitä vaivan arvoiseksi.

Vierailija
70/81 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun aloittaa syömään aamupalaa klo 8.00 niin millon se aamupalan syönti loppuu ehkä jo tuossa klo 14 aikana ja sit huomaa että päiväruoka pitää syödä niin taas menee 4 tuntia syömiseen ja sit joku muistuttaa että vähintään 6 ateriaa päivässä, niin millon se maha sit lepää, ettei sinne syödä eikä juoda mitään? Minä huomasin itseltäni tälläisen jutun. Sit viel on tää että jos nyt syön vaikka näkkileivän juustolla niin suuhun jää sellainen hapanmaku joka pitää yrittää saada pois syömällä jotain muuta.. Ja siitä se sitten taas lähtee kokoajan syöminen. 40 kg ylipainon saa näin aikaiseksi.

Vierailija
71/81 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entinen ylipainoinen vastaa: nämä epäkohdat minä havaitsin omissa syömisissäni.

En  ruokapäiväkirjaa pitäessäni " muistanut" merkitä kaikkia ruokia  jos en sitä heti tehnyt.  Napostelin ikään kuin huomaamattani: 1-2 viipaletta juustoa kun tein lapsille leipiä, yksi suklaakeksi kun korjasin keksipakettia pois, 1-2 nakkia meni samalla kun tein nakkikastiketta, kaavin lasten ruoan jämät jos sattui olemaan hyvää ruokaa jne. Ja kaikki tämä jäi merkkaamatta kun en oikeasti syönyt. Tämä oli minulla tiedostamatonta. Ja aika paljon väheni päivittäinen energiansaanti kun tajusin mitä kaikkea oikeasti mätän suuhuni.

Epäsäännölliset ateria-ajat: söin liian harvoin 3xpäivässä ja kun söin söin oikeasti ISOJA annoksia kun oli liian kova nälkä. Tähän myös napsotelu ruokaa valmistaessa varmaan osaltaan liittyi.

Liian pieni rasvan ja proteiinin määrä aamupalalla ja lounaalla ja välipalojen puute kostautui sitten päivällisellä jolloin mikään ei tuntunut riittävän.

Oman annoskoon aliarvioiminen: mun on oikeasti mitattava/punnittava, muuten minun 1dl kastiketta onkin oikeasti 1,2 dl. Tai hups 100g karkkia 147g

-20 kg lähtenyt

Vierailija
72/81 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 07:18"]

Paksut ihmiset kusettavat siitä mitä ovat syöneet. Kaikilla lihavilla ei voi olla jotain harvinaista sairautta syynä miksi eivät laihdu. Yleensä lihavat pystyvät valehtelemaan itselleenkin vakuuttavasti keksien syitä siihen miksi on iso. Fakta vaan on, että syö liikaan mitä kuluttaa ja perusaineenvaihdunta poikkeaa hieman eri yksilöillä mutta jos vaikka nainen syö noin.1500kcl päivässä ja pientä liikuntaa päälle niin lähtökohtaisesti paino alkaa putoamaan.

[/quote]

Ja herkuissa on ihan hirveästi kaloreita! Taffelin sipsipussi = yli päivän energiat.

Vierailija
73/81 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ole koskaan kusettanut ketään siitä mitä minä syön. Minä en syö suuria määriä mitään koskaan. Syön epäterveellistä lihottavaa, epäsäännöllisesti, En napsi kylmiä nakkeja tai makkaroita, en syö kenenkään lautaselta jätöksiä, vaan minä olen se joka jättää lautaselle ruokaa, oksettaa ajatuskin syödä lasten jätöksiä. En syö mitään leivänpäällisiä paljaaltaan, vaikka tekisin lapsille voileipiä, enkä syö ruokaa laittaessa mitään aineksia. Jos syön keksejä joskus, otan illalla sen paketin telkkarin ääreen, ja kun muutaman tunnin olen telkkaria katsellut, olen pikkuhiljaa yleensä syönyt 10-15 keksiä. Menen nukkumaan yleensä kahden kolmen aikoihin, syön jotain ehkä puolenyön aikaan, ja jos mies on kotona aamulla nukun puoleen päivään, ja harvoin syön mitään heti herättyäni, voi mennä kahteen kolmeen iltapäivällä ennenkuin syön "aamupalani" eli jugurttia ehkä 3dl. Ei jotain suklaata tarvi "mättää" vaan nautiskella pala kerrallaan illan mittaan, ja saa pidettyä ylipainonsa.

En koskaan syö lihapiirakoita, tai pussillista sipsejä, meillä sipsipussista menee kolmannes yleensä roskiin kun se on niin kauan lojunut olohuoneen pöydällä että menevät jo vanhaksi, ne on niin suolaisia että ei meidän perheessä kukaan niitä pysty kovin paljon kerralla syömään.

Joskus voin syödä munkin, mutta kuten kaikki pullat, se on harvinaista että meillä kotona sellaista on, koska minä en edes juo kahvia, ja mieskin vain aamuisin. En munkeistakaan tykkää kuin yhdestä tietystä omenakanelimunkista jota tekee tietty paikallinen leipomo, ja jos joskus niitä ostan yksi riittää, en mätä niitä viittätoista minuuttia niin paljon kuin kerkiän.

Nämä ahmimisihmiset on ihan eri rotua kuin minä, ja silti minäkin olen näin lihava, enkä ole koskaan onnistunut laihduttamaan.

9

Vierailija
74/81 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 10:50"]söin oikeasti ISOJA annoksia kun oli liian kova nälkä.

[/quote]

Itselläni tuohon auttoi 0,5l mukin hommaaminen. Eli joka aterialla tuo on täynnä vettä ja lopussa se on tyhjä. Hyvin pystyy pienentämään annoskoon, kun maha tosiaan tulee täyteen syödessä ja juodessa. Aiemmin en siis välttämättä juonut juuri mitään ruuan yhteydessä. Sama kylläisyyden tunne kuin ennenkin, mutta selkeästi vähemmän ruokaa = paino putoaa.

Vierailija
75/81 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 12:41"]Ei jotain suklaata tarvi "mättää" vaan nautiskella pala kerrallaan illan mittaan, ja saa pidettyä ylipainonsa.

[/quote]

Nii-in. http://www.k-ruoka.fi/pirkka-tuotteet/pirkka-suklaa-cookie-keksi-200-g/ paketillisen kun kiskaisee noita, niin siihen ei enää mahdu kuin ne päivän maitokahvit sokerilla. Kaikki loppu menee lanteille. Ja sitten ihmetellään miksi ei laihdu... been there, done that.

Vierailija
76/81 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 02:15"]

[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 01:56"]

Luulen, että osittain kyse on erilaisesta suhteellisuudentajusta. Kun lihava ihminen listaa syöneensä lautasellisen pastaa, saattaa kyseessä olla kukkurallinen, kolmasosan suurempi lautanen kuin sillä hoikalla, ja vaikka lasillinen mehua voi olla todellisuudessa joko 3,5dl tai 2 dl.

[/quote]

Tai sitten se on päinvastoin. Me ollaan kaikki yksilöitä, ja lihotaan yleensä jostain syystä ja ei saada laihdutettua jostain syystä, ja yleensä se syy on henkinen ongelma, masennus tai joku menneisyyden vaikea asia. Kun olen seurannut kaikkia mahdollisia laihdutusohjelmia, yleensä niillä lihavilla on joku vaikea henkinen asia, ja kun se lukko saadaan avattua alkaa vasta todellinen laihtuminen.

9

[/quote]

Tuo on kyllä hyvä pointti, mikä pitäisi hoikkien haukkujien ottaa huomioon - eli että sillä lihavalla saattaa olla jo valmiiksi tarpeeksi tukalat oltavat. Minusta ei kuitenkaan ole hyvän maun mukaista leimata yleensäottaen kaikkia lihavia myös mt-ongelmaisiksi, ja sitä paitsi onhan monilla laihoilla ja hoikillakin tunnelukkoja ja traumoja lapsuudesta, ja silti he ovat normaalipainoisia.

Vierailija
77/81 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 23:31"]Sellaista "säästöliekkiä" ei ole olemassakaan, joka pitäisi ihmisen ylipainoisena tarpeeksi vähällä syömisellä. Se on fyysisesti mahdotonta olla laihtumatta, jos ei vain syö enempää kuin kuluttaa.[/quote]

Kyllä on säästöliekki olemassa. Ja on erilaiset elimistöt, ruoka vaikuttaa ihmisissä eri tavalla, joillakin menee nopeasti läpi ja joillakin hyödynnetään kaikki ruoan osat. Itselläni on nopea aineenvaihdunta ja minun on pakko syödä usein ja paljon, muuten rupean kiukkuamaan, tärisemään, pyörryn ja oksentelen. Sama ongelma ollut aina. Lapsena kävin lääkärissäkin tuon vuoksi. Olen 168cm ja 54 kg.

Ainoa aika jolloin lihoin, oli silloin, kun söin masennuslääkettä nukahtamisongelmiin ja aineenvaihdunta hidastui radikaalisti. Silloinkin söin ihan saman verran kuin nyt.

Olen sitten vissiin läpipasko :)

Vierailija
78/81 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 13:04"]

[quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 23:31"]Sellaista "säästöliekkiä" ei ole olemassakaan, joka pitäisi ihmisen ylipainoisena tarpeeksi vähällä syömisellä. Se on fyysisesti mahdotonta olla laihtumatta, jos ei vain syö enempää kuin kuluttaa.[/quote]

Kyllä on säästöliekki olemassa. Ja on erilaiset elimistöt, ruoka vaikuttaa ihmisissä eri tavalla, joillakin menee nopeasti läpi ja joillakin hyödynnetään kaikki ruoan osat. Itselläni on nopea aineenvaihdunta ja minun on pakko syödä usein ja paljon, muuten rupean kiukkuamaan, tärisemään, pyörryn ja oksentelen. Sama ongelma ollut aina. Lapsena kävin lääkärissäkin tuon vuoksi. Olen 168cm ja 54 kg.

Ainoa aika jolloin lihoin, oli silloin, kun söin masennuslääkettä nukahtamisongelmiin ja aineenvaihdunta hidastui radikaalisti. Silloinkin söin ihan saman verran kuin nyt.

Olen sitten vissiin läpipasko :)

[/quote]

Kyllä, säästöliekki on olemassa. Mutta jos syöt vaan vähemmän ja vähemmän, niin paino kyllä putoaa. Tarpeeksi vähä syöminen = vähemmän kuin kuluttaa. Säästöliekillä kuluttaa vähemmän kuin normaalisti -> tarpeeksi vähä syöminen on vielä vähemmän.

t: entinen läpipasko ja keski-iän myötä lihonut ja uudelleen syömään opetellut

Vierailija
79/81 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 13:01"]

[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 02:15"]

[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 01:56"]

Luulen, että osittain kyse on erilaisesta suhteellisuudentajusta. Kun lihava ihminen listaa syöneensä lautasellisen pastaa, saattaa kyseessä olla kukkurallinen, kolmasosan suurempi lautanen kuin sillä hoikalla, ja vaikka lasillinen mehua voi olla todellisuudessa joko 3,5dl tai 2 dl.

[/quote]

Tai sitten se on päinvastoin. Me ollaan kaikki yksilöitä, ja lihotaan yleensä jostain syystä ja ei saada laihdutettua jostain syystä, ja yleensä se syy on henkinen ongelma, masennus tai joku menneisyyden vaikea asia. Kun olen seurannut kaikkia mahdollisia laihdutusohjelmia, yleensä niillä lihavilla on joku vaikea henkinen asia, ja kun se lukko saadaan avattua alkaa vasta todellinen laihtuminen.

9

[/quote]

Tuo on kyllä hyvä pointti, mikä pitäisi hoikkien haukkujien ottaa huomioon - eli että sillä lihavalla saattaa olla jo valmiiksi tarpeeksi tukalat oltavat. Minusta ei kuitenkaan ole hyvän maun mukaista leimata yleensäottaen kaikkia lihavia myös mt-ongelmaisiksi, ja sitä paitsi onhan monilla laihoilla ja hoikillakin tunnelukkoja ja traumoja lapsuudesta, ja silti he ovat normaalipainoisia.

[/quote]

Siinä on se ero, että ihmiset ovat yksilöitä ja toimivat eri tavalla eri tilanteissa, toiset masennuksesta kärsivät jättävät syömisen kokonaan ja laihtuvat, heitä sitten kehutaan kun ovat onnistuneet "laihduttamaan" ja sitten jo säälitään kun paino tippuu liikaa. Jotkut ihmiset juovat alkoholia masentuneena (tosin alkoholi aiheuttaa myös masennusta) tai muihin henkisiin juttuihin kuten sosiaalisten tilanteiden pelkoon tai muuhun ahdistukseen. Jotkut ihmiset alkavat urheilla liikaa kun heillä on jotain häikkää korvien välissä, se kun tuo sitä nautintoa joillekin kun rääkkää kroppaansa oikein kovaa tulee endorfiiniä tai jotain mielihyvähormoonia elimistöön. He ovat näitä kaikkien ihailemia sporttisia ihmisiä, eikä kukaan tiedä että lääkitsevät pahaa oloa sillä urheilulla. Kaikilla ihmisillä on joku addiktio, ja sitä käytetään itselääkintään kun on paha mieli, minulla se lääke on suklaa, en juo alkoholia, en kahvia, en polta tupakkaa, tai harrasta urheilua tai irtosuhteita, kukin taaplaa tyylillään.

Minä en leimaa kaikkia lihavia mielenterveystapauksiksi, mutta jos oikein syvältä asiaa mietitään, veikkaan että yli 90% todella lihavista on alitajunnassa joku trauma, pieni ylipaino tulee huomaamatta, mutta sitten kun ylipainoa on 50kg eikä sitä saa halutessaan laihdutettua pois, on vika todellakin henkisen hyvinvoinnin puolella. 9

Vierailija
80/81 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen entinen ylipainoinen. Söin näin:

Aamu: maitokahvia kotona

Lounas: salaatti töissä, maitokahvia

Välipala: suklaapatukka tai karkkipussi kotimatkalla

Päivällinen: lämmin ruoka, sämpylöitä, juustoa, margariinia, pullaa tai munkkeja, suklaata, vanukkaita, jäätelöä, keksejä kotona

Iltapala: leipää, juustoa, margariinia, tölkki appelsiinimehua kotona.

Varmaan makuasia ahminko vai oliko vain annoskoossa hiomista. :D Laihduin kun aloin syödä normaalisti ja säännöllisesti. Ei millään pahalla, mutta luulenpa monen muunkin töissä salaattia pupeltavan pullukan ulkomuodon salaisuuden olevan hyvin samankaltainen kuin minulla ennen. :)