Miksi kaikki ylipainoiset syövät niin vähän?
Ainakin kun täällä lukee ihmisten ateriakuvauksia tulee sellainen olo, että tulisin vain vihaiseksi noista ruokamääristä. Oma bmi on vajaa 19, en ole ikinä ollut ylipainoinen eikä ole tarvinut laihduttaa, enkä todellakaan selviäisi sellaisella syömisellä kuin monet täällä kertovat elävänsä. Luulisi että jo ylipainon ylläpitämiseen tarvitsisi aika paljon energiaa... Onkohan mulle vain sattunut todella hyvä tuuri aineenvaihdunnan kanssa, vai huijaavatko ihmiset itseään omien syömistensä suhteen? Vai sekoittaako ylipaino aineenvaihdunnan niin pahasti, ettei paino putoa enää edes pienillä annoksilla?
Tarkoitus ei siis ole mitenkään haukkua tai halveksia ketään, ihmetyttää vaan kun tähän samaan asiaan törmää vähän väliä.
Kommentit (81)
Niillä on huono aineenvaihdunta ja ne käy säästöliekillä. Kun keho saa vihdoin ravintoa, se varastoi sen rasvaksi, koska ei ole varmuutta milloin kehon omistaja päättää syödä seuraavan kerran.
Ylipainoisten rasvakudoksen aineenvaihdunta on häiriintynyt ja se pyrkii ylläpitämään omaa massaansa.
[quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 23:02"]Jos kukaan ei näe mitä syöt, kaloreita ei lasketa... Eli aika paljon kusettavat tai ei vaan tajua syöneensä enemmän kuin luulivat. Jossain tutkimuksessa ylipainon kanssa kamppailevat vähättelee syömisiään paljon ja saattavat jopa unohtaa puolet syömästään ruuasta (välipalat yms) jos ei kirjaa niitä ylös. Tiedän myös yhden tapauksen joka söi kallrit suositusten mukaan muttei tajunnut että juomienkin kalorit lasketaan, ja veteli sitten litroittain sokerilitkuja.
[/quote]
Ylipainoisilla on siis huonompi muisti? :D
Suurin osa huijaa myös itseään. Unohtuu laskuista ne hyppyselliset pähkinöitä, sipaisut rasvaa, puoli lasia kevytmaitoa, jotka todellisuudessa onkin ihan muuta. Ja niitä "pakollisia" herkuttelupäiviäkin on oikeasti useammin kuin kerran viikossa, ja lasten lautasilta tulee napsittua ne ylimääräiset jämät omiin suihin kolme kertaa päivässä. Ja pikku pikku saunasiiderit siihen päälle, mutta sehän on lightia niin sitä ei lasketa.
Joo, kaipa se kroppa on sitten sillä säästöliekillä. Mutta kyllä se vähä mitä syön on kaloripitoista, jos söisin pelkkää pupunruokaa sen mitä syön määrällisesti, olisin varmasti anorektisen laiha. Välillä menee päiviä että en syö oikeaa ruokaa ollenkaan, jugurttia pari kertaa päivässä ja parit suklaapatukat välipaloina, sillä pysyy hengissä, mutta kuituja tai vitamiineja ei saa, ja sitten ei jaksa liikkua, kuluttaa mahdollisimman vähän, vaikka toisaaalta kun on näin lihava pelkkä hengissä oleminen kuluttaa.
136kg/172cm
Me ihmiset ollaan erilaisia, jos et ole vielä huomannut. Toiset lihovat oikeesti helposti ja joutuvat tarkkailemaan syömisiään. Jotkut voivat syödä sen suklaalevyn päivässä eikä näy missään. Vaikka vierekkäin olisi kaksi ihmistä molemmilla bmi 19 niin todennäköisesti heidän vartalonsa ovat eri malliset ja muotoiset.
Monet syö vähän salaa herkkuja. Olen ihmetellyt samaa joskus mutta sitten tuo herkkujen popsiminen on paljastunut. Esim. kaksi kaveriani ovat ohimennen kertoneet tai suoraan myöntäneet että sipsiä ja karkkia tulee välillä ostettua. Normaalisti syövät tosi pieniä annoksia ja terveellistä ruokaa. Ne on ne herkkuhetket. Itsekin ihmettelin samaa joskus ennen, tuntui että syövät tavallista ruokaa tosi vähän ja minä syön paljon vaikka he ovat painavampia. Itsekin kyllä herkuttelen mutta ilmeisesti vain vähemmän.
[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 17:56"]
Lihavuuden yksi suurimpia syitä on nimenomaan se, että kalorit otetaan epäsäännöllisesti. Jos skippaa aamupalan ja kunnon lounaan, niin sitten illalla mässäillään. 40 ylipainokilon ylläpitämiseen tarvitaan niin paljon energiaa, ettei se onnistu niin niukalla ravinnolla, mitä monen julkiset ruokailut antavat ymmärtää.
Laihana on myös helppo olla, koska silloin voi kyllä syödä paljon. Elimistön oma palautejärjestelmä kompensoi mässäilypäivät siten, että laiha syö automaattisesti vähemmän mässäilyn jälkeen. On tutkittukin, että lihavat lihovat ja laihat laihtuvat tiistaisin.
[/quote]
Noo, tuosta unohtuu nyt aika. Jos minulle olisi 60-kiloisena (173cm) parikymppisenä laitettu nykyiseen 90 kiloon asti lisäpainoa kannettavaksi, sen ylläpito olisikin varmasti vaatinut tukevat eväät. Mutta 25 vuotta eteenpäin, ja painoahan ei ole tullut kuin runsas kilo vuodessa keskimäärin. Lisäksi se on kertynyt aina poikkeuskausina, eikä olekaan sitten oikein lähtenyt enää.
Nyt syön huomattavasti sievemmin kuin nuorempana, mutta painoa tulee vain lisää. Ahmimistaipumusta ei ole, ja epäsäännöllisessä nuoruudessa paino pysyi aika kivasti samana. Sittemmin olen ryhtynyt säännöllisten elämäntapojen ystäväksi, mutta keski-ikä vain on ihan erilaista aikaa tuon lihomisherkkyyden suhteen, niinkuin moni kertoo. Heti jos liikunta jää tavallista vähemmäksi, paino tosiaan nousee, ellei elä todella niukasti. Silloin myös on ruoka mielessä jatkuvasti, ja aika monella meistä varmaan olisi muutakin mietittävää.
Että kyllä sitä ylipainoa tarvitaan paljon enemmän, ennenkuin sen kantaminen käy niin työstä, että syömismäärät pitäisi valtaviksi nostaa painon pitämiseksi samana. Ja tietysti keski-iässä kymmenien kilojen ylipaino helposti johtaa minimaaliseen liikkumiseen, useastakin syystä.
Olen kiinnittänyt työpaikallani huomioita siihen, että kaksi isokokoisinta työkaveriani eivät syö mitään työpäivän aikana: kahvia ja tupakkaa vetävät vaan. Kaippa he sitten vetävät illalla koko jääkaapin sisällön sisäänsä, koska ylipainoa on kuitenkin reippaasti. Itse alipainoisena kannan kassillisen eväitä töihin ja syön parin tunnin välein. Hullulta tuntuu, kun minulle kommentoidaan, että miten voit olla noin hoikka kun syöt koko ajan...
Kyllä minä ainakin huomattavan ylipainoisena syön mahdollisimman paljon. Minulla kesti melko pitkään saavuttaa tämä ruumiinrakenne, enkä siitä aio luopua muuta kuin kuoleman sattuessa. Ja sitä kuolemaa odotan enemmän kuin mitään muuta.
170 cm 56 kg ja tässä päivän ruoat:
Aamulla kahvi maidolla, iso lautasellinen riisipuuroa, jossa rasvaa ja sokeria reippaasti. Päivällä bataattikesäkurpitsakeittoa, pari näkkäriä päällä rasvaa ja juustoa ja juomana vesi. Jälkkäri kahvia maidolla ja kupillinen jäätelöä. Iltapäivällä välipalana itse leivottua rieskaa ja rasvaa päälle sekä keksejä muutama. Iltaruokana bataattimuusia ja uunissa haudutettua lihaa ja kuppi jäätelöä. Illalla kahvi maidolla. Suklaata puoli levyä. Ja vielä syön ennen nukkumaan menoa kunnon iltapalan, joka on puuroa tai leipää jne. Joka päivä syön siis 5 kertaa vähintään eli aamupala, päiväruoka, välipala, iltaruoka ja iltapala. Syön suklaata tai jäätelöä usein, päivittäin.
Ylipainoiset syövät lounaalla todella vähän, sillä vieressä istuu normaalipainoinen työkaveri joka kyttää ylipainoisen jokaista liikettä ruokalassa ja analysoi annoksen kokoa. Ylipainoinen ei uskalla syödä normaalisti, koska työkaveri kertoo viimeistään kahvitauolla kaikille, mitä ylipainoisen lautaselta löytyi.
Osuiko?
Joo, aika typerää että pitää vatvoa lihavien ihmisten "julkisyömistä" ei mulle ainakaan ole koskaan laihanakaan maistunut ruoka aamulla, oksettava olo aina aamulla, ja lounasaikaankaan ei tee mieli "tankata". Minä syön ne kalorini illalla/yöllä yleensä suklaan muodossa telkkaria katsellessa, se ei ole mitään salailua, vaan minä tykkään aina syödä hyvää katsoessani hyvää ohjelmaa telkkarista, tai lukiessani hyvää kirjaa, ja näihin harrastuksiin on parasta keskittyä silloin kun lapset ovat nukkumassa, se on mun omaa aikaa ja rentoutumista.
Minä en koskaan "mätä" mitään ruokaa, enkä syö itseäni ähkyyn kuin korkeintaan hienossa ravintolassa jossa on pienet annokset alkuruoka, pääruoka ja jälkiruoka, kun ne on hyviä ja pieniä annoksia niin tulee syötyä, sitten on paha olo loppupäivän ja vielä yölläkin.
Olisko se sitten jotenkin suotavaa että läskit mättäisivät työmaaruokalassa kauheita rekkamiehenannoksia, että laihat näkisivät omin silmin mistä läskit on peräisin?
Ja minulla 172cm/136kg on peruskulutus 2000 kaloria, ja paljoa en jaksa liikkua, joten en varmasti liikakiloista huolimatta paljoa yli 2000 kaloria kuluta, eli ei siihen ylläpitoon niin hirveästi tarvikaan "mättää".
Ja onko käynyt mielessä, että suurin osa läskeistä laihduttaa koko ajan? Ehkä siksi syövät sitä salaattia lounaalla kun haluavat laihtua?
9
Ehkäpä he kirjoittavat ylös tänne vain laihdutusruokavalioitaan tai sellaisia päiviä, jolloin on tullut syötyä vähän normaalia vähemmän. Tai ehkä ne päivän ruoat kirjataan klo 23, kun ajatellaan että nyt on syöty tältä päivältä, mutta sitten iskeekin myöhäisillan himot ja haetaan karkkipussi kaapista ja lämmitetään lihapiirakkaa.
Mä luulen, että niitä herkkuja unohtuu, ei välttämättä edes tahallaan, vaan muisti kieltäytyy muistamasta. Yksi keski kun tuntuu niin vähältä, vaikka siinä on enemmän kaloreita kuin isossa kasassa kasviksia.
Äh. Jos joku on todellakin keksinyt ikiliikkujan niin äkkiä nobel. Sama pätee näihin "syön vain omenan päivässä, ja silti lihon!!" -tyyppeihin. Kyseisellä kaavalla olisi maailman nälänhätäongelma äkkiä ratkaistu.
Vuosia jumissa ollut aineenvaihdunta kaipaa toki liikuntaa alkaakseen toimia normaalisti, mutta jos 80 kg painava 162 cm normaaliliikuntakykyinen, itsekävelevä naishenkilö väittää, että 1200 kcal ruokavaliolla ei laihdu, niin ilmoittautukoon heti lähimmälle yliopistolle; on löytynyt ihme-dna, joka kannattaa monistaa.
Sellaista "säästöliekkiä" ei ole olemassakaan, joka pitäisi ihmisen ylipainoisena tarpeeksi vähällä syömisellä. Se on fyysisesti mahdotonta olla laihtumatta, jos ei vain syö enempää kuin kuluttaa.
Mä olen paisunut tämmöiseksi pullaksi syömällä samoin kuin ap:n kaltaiset läpipaskot. Nykyään saan pidettyä tämän ylipainoni tässä tilassa, kun syön n. 1500 kcal per päivä. Jos syön enemmän, se näkyy todella pian vaakassa. Ei mulla ole tarvetta kusettaa itseäni mun syömisissä, tämä nykyinen paino tai vähän enemmän kelpaa mulle, eikä tarkoitus ole laihtua.
Etsikää se Hesarin juttu jossa kerrotaan että kannattaa laihduttaa vain kerran ja pysytellä saavutetussa painossa. Ihmiset syövät nykyään myös enemmän lääkkeitä jotka hidastavat aineenvaihduntaa sekä keräävät nestettä vartaloon.
Oon ihmetellyt samaa ja veikkaan sitä että yritetään vetää liian tiukka dieetti joka ei sitten pitkällä tähtäimellä johda mihinkään paitsi painon jojoiluun..