Miksi kaikki ylipainoiset syövät niin vähän?
Ainakin kun täällä lukee ihmisten ateriakuvauksia tulee sellainen olo, että tulisin vain vihaiseksi noista ruokamääristä. Oma bmi on vajaa 19, en ole ikinä ollut ylipainoinen eikä ole tarvinut laihduttaa, enkä todellakaan selviäisi sellaisella syömisellä kuin monet täällä kertovat elävänsä. Luulisi että jo ylipainon ylläpitämiseen tarvitsisi aika paljon energiaa... Onkohan mulle vain sattunut todella hyvä tuuri aineenvaihdunnan kanssa, vai huijaavatko ihmiset itseään omien syömistensä suhteen? Vai sekoittaako ylipaino aineenvaihdunnan niin pahasti, ettei paino putoa enää edes pienillä annoksilla?
Tarkoitus ei siis ole mitenkään haukkua tai halveksia ketään, ihmetyttää vaan kun tähän samaan asiaan törmää vähän väliä.
Kommentit (81)
[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 13:13"]
Siinä on se ero, että ihmiset ovat yksilöitä ja toimivat eri tavalla eri tilanteissa, toiset masennuksesta kärsivät jättävät syömisen kokonaan ja laihtuvat, heitä sitten kehutaan kun ovat onnistuneet "laihduttamaan" ja sitten jo säälitään kun paino tippuu liikaa. Jotkut ihmiset juovat alkoholia masentuneena (tosin alkoholi aiheuttaa myös masennusta) tai muihin henkisiin juttuihin kuten sosiaalisten tilanteiden pelkoon tai muuhun ahdistukseen. Jotkut ihmiset alkavat urheilla liikaa kun heillä on jotain häikkää korvien välissä, se kun tuo sitä nautintoa joillekin kun rääkkää kroppaansa oikein kovaa tulee endorfiiniä tai jotain mielihyvähormoonia elimistöön. He ovat näitä kaikkien ihailemia sporttisia ihmisiä, eikä kukaan tiedä että lääkitsevät pahaa oloa sillä urheilulla. Kaikilla ihmisillä on joku addiktio, ja sitä käytetään itselääkintään kun on paha mieli, minulla se lääke on suklaa, en juo alkoholia, en kahvia, en polta tupakkaa, tai harrasta urheilua tai irtosuhteita, kukin taaplaa tyylillään.
Minä en leimaa kaikkia lihavia mielenterveystapauksiksi, mutta jos oikein syvältä asiaa mietitään, veikkaan että yli 90% todella lihavista on alitajunnassa joku trauma, pieni ylipaino tulee huomaamatta, mutta sitten kun ylipainoa on 50kg eikä sitä saa halutessaan laihdutettua pois, on vika todellakin henkisen hyvinvoinnin puolella. 9
[/quote]
Suureksi osaa olet varmasti oikeassa. Olen kuitenkin törmännyt useisiin tutkimuksiin aiheesta, ja esimerkiksi yksi amerikkalaistutkimus, joka nyt tulee mieleeni, osoitti, että ihmisen liikalihavuusriski kasvoi merkittävästi, mikäli tämä asui lähellä pikaruokalaa. Toinen tutkimus on osoittanut, että pelkkä ruoan näkeminen esimerkiksi mainoskatkolla herättää aivoissamme "näläntunteen", joka sitten tyydytetään jääkaapilla.
Paljon on siis liikalihavuudessa kyse ihan siitä, etteivät meidän kivikautiset aivomme ole sopeutuneet nykyaikaisen kaltaiseen ruoan (ja etenkin rasvaisen, sokerisen ja suolaisen ruoan) paljouteen, eikä ihmisillä täten ole valmiuksia kieltäytyä herkuista - luonnonvalinta on karsinut pahimmat nirppanokat jo tuhansia vuosia sitten.
Niinkuin sanoit, tapauksia on kuitenkin erilaisia. Joillakin varmasti kyse on psyykkisen ahdistuksen purkamisesta, isolla osalla kaiketi. Mutta kaikkien kohdalla en usko asian olevan yhtä monimutkainen, ja haluan tuoda tämän näkökulman esille, sille mitä ongelmiin tulee, yksinkertaiset ovat parempia.
Ei välttämättä. Kaikilla ei vaan ole voimakasta näläntunnetta ja jos ihminen on saanut nyt itseään niskasta kiinni ja jättänyt pois herkut yms. ylimääräiset, niin voikin huomata ettei sitä nälkää tulekaan niin helposti.
Itse vedän monesti 700-900 kalorilla, niin ettei edes tajua syöneensä niin vähän. Ei heikota, ei tee mieli napostella, ei mitään. Vasta kun laskee kalorit, huomaa syöneensä suht vähän.
Jaahas, jäi lainaus pois. Tämän siis piti olla viestissäni mukana:
[quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 23:05"]
Suurin osa huijaa myös itseään. Unohtuu laskuista ne hyppyselliset pähkinöitä, sipaisut rasvaa, puoli lasia kevytmaitoa, jotka todellisuudessa onkin ihan muuta. Ja niitä "pakollisia" herkuttelupäiviäkin on oikeasti useammin kuin kerran viikossa, ja lasten lautasilta tulee napsittua ne ylimääräiset jämät omiin suihin kolme kertaa päivässä. Ja pikku pikku saunasiiderit siihen päälle, mutta sehän on lightia niin sitä ei lasketa.
[/quote]
T. 59
[quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 22:58"]
Ainakin kun täällä lukee ihmisten ateriakuvauksia tulee sellainen olo, että tulisin vain vihaiseksi noista ruokamääristä. Oma bmi on vajaa 19, en ole ikinä ollut ylipainoinen eikä ole tarvinut laihduttaa, enkä todellakaan selviäisi sellaisella syömisellä kuin monet täällä kertovat elävänsä. Luulisi että jo ylipainon ylläpitämiseen tarvitsisi aika paljon energiaa... Onkohan mulle vain sattunut todella hyvä tuuri aineenvaihdunnan kanssa, vai huijaavatko ihmiset itseään omien syömistensä suhteen? Vai sekoittaako ylipaino aineenvaihdunnan niin pahasti, ettei paino putoa enää edes pienillä annoksilla?
Tarkoitus ei siis ole mitenkään haukkua tai halveksia ketään, ihmetyttää vaan kun tähän samaan asiaan törmää vähän väliä.
[/quote]Läskit syövät salaa.
Minäkin olen entinen ylipainoinen.
Söin ainakin pari vuotta niin, että söin tasan yhden kerran päivässä. En napostellut, enkä juonut juuri koskaan mitään. En siis edes vettä. Söin kerralla 600-1000 kaloria. Paino pysyi samana, ylipainoa noin 30kg, vaikka tuolla kalorimäärällä painon olisi pitänyt tippua.
Sitten laitoin tapani kuntoon. Söin 5-6 kertaa päivässä pieniä annoksia ja kaloreita tuli 1500. Aloin juomaan vettä. Laihduin alle vuodessa normaalipainoon.
Ylipaino ja vääränlaiset ruokatottumukset voivat sekoittaa kropan niin, ettei laihtumista tapahdu vaikka pitäisi kalorien perusteella. Painonpudotus ei todellakaan liity pelkästään kaloreihin. Haima on se, mikä on isossa osassa painonpudotuksessa ja mikäli haima joutuu käyttämään kaiken aikansa insuliinin tuottamiseen, ei paino voi pudota.
Tämä selittää mm sen, miksi lihava ei laihdu vaikka söisi yhden fazerin sinisen päivässä, josta tulee se hiukan päälle 1000 kaloria. Verensokeri hyppii superalhaalta superylös, joten haima keskittyy verensokerin tasaamiseen.
Ylipainoiset eivät oikeasti syö vähän, vaan huijaavat itseään. Jos kaikki, oikeasti kaikki päivän aikana popsittu laitettaisiin tilille niin moni yllättyisi. Esimerkiksi meillä työpaikan kuppilassa lihavat tädit syövät noin 2x sen mitä meikäläinen. Sitten nämä sirkuttavat, että "ei tarvi sitten kotona illalla syödä". Niin joo, eivät syö muka illalla mitään? Tarkoittaa, etteivät syö päivällistä, vaan 7 voileipää, karjalanpiirakoita, jäätelöä, suklaata, karkkia, mansikkapiirakkaa ja kermavaahtoa ja kermaa kaffen kanssa. Onko täällä oikeasti joku, joka selviää työpäivän jälkeen pelkällä vesilasillisella?
"Niinkuin sanoit, tapauksia on kuitenkin erilaisia. Joillakin varmasti kyse on psyykkisen ahdistuksen purkamisesta, isolla osalla kaiketi. Mutta kaikkien kohdalla en usko asian olevan yhtä monimutkainen, ja haluan tuoda tämän näkökulman esille, sille mitä ongelmiin tulee, yksinkertaiset ovat parempia."
Jostain kumman syystä lihavuudesta kun puhutaan, halutaan aina tuoda esille se että lihavat on tyhmiä ja huijaavat mitä syövät, ja tietysti keksivät tekosyitä. Esim. kenenkään en ole koskaan kuullut selittävän lihavuuttaan isoilla luilla, mutta siitä huomautellaan tälläkin palstalla jatkuvasti. Ja jo se ärsyttää, että kysytään että miksi olet lihava, miten olet lihonut, miksi et laihduta, ja sitten kun kertoo vastauksen, sanotaan että tekosyy. Mikään syy ei ole tarpeeksi hyvä kuin se että olen tyhmä ja minun pitäisi tappaa itseni.
9
Oletteko muuten huomanneet että lähes kaikki lihavat juovat "light" juomia? Vaihtaisivat senkin esim. veteen tai normaalijuomaan niin painokin laskisi. Nykyään hyvä vaihtoehto olisi lightin vaihtaminen stevialla maustettuun limppariin. Aspartaamista löytyy aika paljon tutkimuksia kun vain viitsii lukea.
Ennen kuin aloin lahduttaa, mun syöminen oli todella epäsäännöllistä. Saatoin syödä harvoin ja/tai vähän ja kevyttä ruokaa, ja joinakin päivinä taas päinvastoin liian isoja annoksia liian raskasta ruokaa, napostella herkkuja, juoda energiapitoisia juomia jne.
En usko, että kaikki lihavat valehtelevat syömisensä, vaan osa napostelee ihan huomaamattaan ja kaloreita kertyy salakavalasti, ja osa saattaa syödä ihan normaalisti tai vähän, mutta sitten tulee usein myös niitä mättöpäiviä jotka pitävät huolen, että paino ei pääse ainakaan putoamaan.
Mun syömiset tänään;
Aamulla mysliä ja rasvaton maito, kahvi
Lounas noin 3dl kaalilaatikkoa, salaatti ja piimä
Tauko mehu ja kahvi
Iltapäivä 2 leipää (keiju ja makkara viipale päällä)
bmi 31, työ on keskiraskas..
[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 17:38"]
Mun syömiset tänään;
Tauko mehu ja kahvi
[/quote]
Sinä et ole kovin lihava, joten ei syömisesi kerro mitään lihavien syömisistä.
[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 17:40"]
[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 17:38"]
Mun syömiset tänään;
Tauko mehu ja kahvi
[/quote]
Sinä et ole kovin lihava, joten ei syömisesi kerro mitään lihavien syömisistä.
[/quote]
Onhan tuo ylipainoa, miksipä sen muuksi muuttaa
[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 17:34"]
Oletteko muuten huomanneet että lähes kaikki lihavat juovat "light" juomia? Vaihtaisivat senkin esim. veteen tai normaalijuomaan niin painokin laskisi. Nykyään hyvä vaihtoehto olisi lightin vaihtaminen stevialla maustettuun limppariin. Aspartaamista löytyy aika paljon tutkimuksia kun vain viitsii lukea.
[/quote]
Aspartaamin ja light juomien vaikutuksesta painoon ei kai ihan hirveästi ole, ainakaan kiistattomia tutkimuksia, mutta en ihan oikeasti kyllä yhtään ihmettele, vaikka niilläkin saisi kropan toiminnan todella sekaisin.
Jonkun verran on tutkimuksia siitä, että lightlimsat vaikuttaa insuliiniin eli jälleen kerran haiman toimintaan, mistä muutama kommentti ylempänä kirjoitin. Voi siis hyvinkin olla, että rasittavat haimaa ja estävät rasvanpolttoa.
[quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 23:01"]
Samaa olen ihmetellyt. Olen 53-kiloinen höyhensarjalainen ja tuntuu niitä ylipainoisten ja laihduttajien ruokakuvauksia lukiessa että minua heikottaisi pahasti jos niin vähän söisin. Minä syön joka päivä 2 lämmintä ateriaa, päivällisellä vielä viinilasillisen ja jälkkärinkin, ja aamupalan. Enkä säännöstele määriä, en käytä kevyttuotteita, en valitse ruokia terveellisyyden tai keveyden mukaan vaan sen mukaan mitä tekee mieli. Lienenkö joku mystinen läpipasko kun pysyn aina vaan tällaisena ruipelona, vaikka ikää on jo 39... (Toisaalta en koskaan napostele enkä syö välipaloja, mikä rajoittaa kalorinsaantia toki)
[/quote]
Jos mä söisin näin niin lihoisin alta aika yksikön. Olen alle 160cm pätkä ja bmi on noin 25. Mä tosiaan lihon herkästi, nyt kun en liiku ja olen muutoin pienikokoinen.
Kyllä näin on! Itse syön todella vähän ja silti olen pullukka, huono on aineenvaihdunta. Katsoin kerran ruokalassa ihmisten annoksia jälkiruokineen ja leipineen. En syö sellaisiä satseja koskaan.
Tänään syönyt yhden valmis hampurilaisen ja aamulla pienen paln leipää. Ruokaa mulle riittää ihan pieni annos ja olen 48v.
Lihavuuden yksi suurimpia syitä on nimenomaan se, että kalorit otetaan epäsäännöllisesti. Jos skippaa aamupalan ja kunnon lounaan, niin sitten illalla mässäillään. 40 ylipainokilon ylläpitämiseen tarvitaan niin paljon energiaa, ettei se onnistu niin niukalla ravinnolla, mitä monen julkiset ruokailut antavat ymmärtää.
Laihana on myös helppo olla, koska silloin voi kyllä syödä paljon. Elimistön oma palautejärjestelmä kompensoi mässäilypäivät siten, että laiha syö automaattisesti vähemmän mässäilyn jälkeen. On tutkittukin, että lihavat lihovat ja laihat laihtuvat tiistaisin.
Samaa olen ihmetellyt. Olen 53-kiloinen höyhensarjalainen ja tuntuu niitä ylipainoisten ja laihduttajien ruokakuvauksia lukiessa että minua heikottaisi pahasti jos niin vähän söisin. Minä syön joka päivä 2 lämmintä ateriaa, päivällisellä vielä viinilasillisen ja jälkkärinkin, ja aamupalan. Enkä säännöstele määriä, en käytä kevyttuotteita, en valitse ruokia terveellisyyden tai keveyden mukaan vaan sen mukaan mitä tekee mieli. Lienenkö joku mystinen läpipasko kun pysyn aina vaan tällaisena ruipelona, vaikka ikää on jo 39... (Toisaalta en koskaan napostele enkä syö välipaloja, mikä rajoittaa kalorinsaantia toki)
Jos kukaan ei näe mitä syöt, kaloreita ei lasketa... Eli aika paljon kusettavat tai ei vaan tajua syöneensä enemmän kuin luulivat. Jossain tutkimuksessa ylipainon kanssa kamppailevat vähättelee syömisiään paljon ja saattavat jopa unohtaa puolet syömästään ruuasta (välipalat yms) jos ei kirjaa niitä ylös. Tiedän myös yhden tapauksen joka söi kallrit suositusten mukaan muttei tajunnut että juomienkin kalorit lasketaan, ja veteli sitten litroittain sokerilitkuja.
[quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 23:05"]Joo, kaipa se kroppa on sitten sillä säästöliekillä. Mutta kyllä se vähä mitä syön on kaloripitoista, jos söisin pelkkää pupunruokaa sen mitä syön määrällisesti, olisin varmasti anorektisen laiha. Välillä menee päiviä että en syö oikeaa ruokaa ollenkaan, jugurttia pari kertaa päivässä ja parit suklaapatukat välipaloina, sillä pysyy hengissä, mutta kuituja tai vitamiineja ei saa, ja sitten ei jaksa liikkua, kuluttaa mahdollisimman vähän, vaikka toisaaalta kun on näin lihava pelkkä hengissä oleminen kuluttaa.
136kg/172cm
[/quote]
"Välillä menee päiviä etten syö oikeaa ruokaa ollenkaan" Siinäpä taitaa olla monen lihavuuden salaisuus.