Miten voi tulla toimeen kotihoidontuella??
Olen tässä laskeskellut, että kotihoidontuella elely on aika mahdotonta. Vanhempainvapaalla jää kuussa ihan kivasti lapsilisän kanssa eli yhteensä tuet ja miehen palkka on 4800 e käteen.
Mutta kotihoidontuella jäisi vain 3600 e käteen kuussa koko perheelle. Siitä kun maksaa asunnon ja auton jne. niin kädestä suuhun saa elää.
Ilmeisesti töihin takaisin ja lapsi hoitoon sitten heti vanhempainvapaan jälkeen.. On vaan aika pieni hoitoon 9 kk vanha.
Vai onko joku pitänyt taukoa asuntolainasta hoitovapaan ajan? Mitä pankki tykkää?
Kommentit (61)
Miten kaksi aikuista voi oikein saada menemään ruokaan tuollaisia summia? Ei se lähiruoka ja luomu nyt sentään NIIN kallista ole.
Jos jää käteen 3600 euroa kuussa, niin kyllä sillä on pärjättävä. Monille jää vähemmän silloinkin jos molemmat käyvät töissä. Jos lyhennysvapaat vuodet asuntolainan suhteen ovat teille ainoa ratkaisu, ottakaa ne. Meillä on lainaan kirjattu suoraan kaksi lyhennysvapaata vuotta, jotka saamme vain ilmoittamalla. En missään nimessä laittaisi tuon ikäistä hoitoon, ja ehkä kannattaisi miettiä voiko lapsia ollenkaan tehdä jos ei ole valmis tinkimään mistään mukavuuksista niiden takia.
[quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 20:46"]
a. En missään nimessä laittaisi tuon ikäistä hoitoon, ja ehkä kannattaisi miettiä voiko lapsia ollenkaan tehdä jos ei ole valmis tinkimään mistään mukavuuksista niiden takia.
[/quote]
Et nyt ymmärrä kuluttamisen tärkeyttä koko ihmisen identiteetin perustana. Eihän sitä nyt voi ostaa esmes tavisporkkanoita, jos ei ole siihen tottunut, koska sen porkkanan kosmiset energiat on ihan viturallaan. :D
Myy persettä. Minulla se on ainakin lisännyt tuloja.
Onkohan mulla nyt jäänyt jokin asia lukematta, kun en ymmärrä ap:n ongelmaa. Ap:n mies saa kuussa 4800e ja siihen kun lisätään kotihoidontuki ja lapsilisä, niin perheen kuukausitulot on vähintään 5200 euroa. Eikö sillä tule toimeen? Lisäksi ap:llä on säästöjä, osakkeita ja osaketuloja tämän lisäksi.
En tajua, mikä tässä on ongelma, kun tuloja ja muuta omaisuutta on selvästikin riittävästi. Kyse on vain tärkeysjärjestyksestä ja oman elämän valinnoista. Haluaako ap hoitaa lastaan kotona pitempään ja tinkiä (ehkä) muista asioista esim. lainanmaksusta, vai laittaako lapsi hoitoon ja jatkaa samoilla tuloilla kuin ennenkin?
En voi uskoa, ettei noilla rahoilla muka pärjää.
Ihan hyvin pärjättiin. Mulla oli muutama tonni säätössä, ne kuluivat kyllä hoitovapaalla ihan peruselämiseen, vaatteisiin ym. Meillä omakotitalo, mutta lainanlyhennys vain noin 900 euroa kuussa, joten miehen palkalla (n. 2700 e netto) ihan hyvin lyhennettiin sitä, ei tarvittu maksuvapaita.
Mitään remontteja ei kertaakaan tehty, mutta halpoja äkkilähtöjä kyllä ja itseasiassa ihan nautin siitä "kituuttamisesta" eli käytännössä tein vaan lähes kaikki ruuan itse ja sillä sai paljon säästöä. Merkkivaatteet möin myös fb-kirppareilla. Mitään luomua meillä ei todellakaan tartte olla, ihan perusruualla mentiin ja mennään edelleen, vaikka jo töissä taas olenkin. Olin kotona siihen saakka kun lapsi oli 2,5-vuotias, sitten olikin ihan kiva päästä taas töihin.
[quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 20:19"]Tietysti kulutus vaikuttaa. Mutta, jos asumiseen menee 1300 kuussa (ei edes mitään luksusta), autoon 600 kuussa (sis bensat ja vakuutukset jne), niin muuhun jää 1700. Ruuasta en tingi, luomu- ja lähiruoka on se, mitä kulutan. Hedelmät yms. kalliita. Harrastukset maksaa pari sataa, lapselle pitää tehdä hankintoja..
Vaikka ei ostaisi vaatteita uutena, niin tiukillehan se vetää. Vai pitääkö syödä huonosti ja jättää ne vähät harrastukset, jotka tuo vaihtelua elämään? Harrastuksia siis yksi meillä kummallakin.
Miten tuo lyhennysvapaa, onko moni käyttänyt?
[/quote]
Pankki kyllä yleensä myöntää ainakins en vuoden lyhennysvapaan. Tai voittehan vaan pienentää lyhennystä ja maksatte sen verran kun pystytte.
Mutta niinkuin täällä on monet sanonu että jos et mistään halua tinkiä lapsen kotihoidon eteen niin parasta kai viedä se hoitoon. Sulla on kuitenkin monia vaihtoehtoja(tinkiä
Omista harrastuksista, hankinnoista, autosta, ruoasta, käyttää niitä säästöjä jne). Ihan turha itkeä ettei ole varaa hoitaa lasta kotona kun kuitenkin on varaa.
No on ihmeelliseksi mennyt maailma, jos ihmisellä, jolla on monta tonnia säästöjä, enemmän vielä osakkeita ja varaa ostaa just sitä ruokaa mitä haluaa, on hämmästyksen aiheena se, ettei yhteiskunta tue häntä. No toki ymmärrän, että on parempia ja huonompia aikoja myydä osakkeita, mutta kerrohan lapselle sitten aikanaan, ettei sinulla ollut mahdollisuutta hoitaa häntä itse, kun piti ostaa guavaa ja luomuporkkanoita, että kai hän ymmärtää :D Oikeasti lapsi ei mene rikki, jos viet hänet hoitoon, mutta nuo selitykset ovat aika ärsyttäviä. Jos ihan toooodella haluaisit hoitaa häntä kotona, keksisit keinoja, mutta jätä nyt selittely ja mene töihin.
[quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 20:57"]
Onkohan mulla nyt jäänyt jokin asia lukematta, kun en ymmärrä ap:n ongelmaa. Ap:n mies saa kuussa 4800e ja siihen kun lisätään kotihoidontuki ja lapsilisä, niin perheen kuukausitulot on vähintään 5200 euroa. Eikö sillä tule toimeen? Lisäksi ap:llä on säästöjä, osakkeita ja osaketuloja tämän lisäksi.
En tajua, mikä tässä on ongelma, kun tuloja ja muuta omaisuutta on selvästikin riittävästi. Kyse on vain tärkeysjärjestyksestä ja oman elämän valinnoista. Haluaako ap hoitaa lastaan kotona pitempään ja tinkiä (ehkä) muista asioista esim. lainanmaksusta, vai laittaako lapsi hoitoon ja jatkaa samoilla tuloilla kuin ennenkin?
[/quote]
Et ole ymmärtänyt. 4800e oli summa jonka ap ja hänen miehensä saivat kun ap sai vanhempainpäivärahaa tai mikä nyt onkaan. Kotihoidontuella elävän ap:n ja hänen miehensä tulot olivat 3600e...
[quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 20:57"]Onkohan mulla nyt jäänyt jokin asia lukematta, kun en ymmärrä ap:n ongelmaa. Ap:n mies saa kuussa 4800e ja siihen kun lisätään kotihoidontuki ja lapsilisä, niin perheen kuukausitulot on vähintään 5200 euroa. Eikö sillä tule toimeen? Lisäksi ap:llä on säästöjä, osakkeita ja osaketuloja tämän lisäksi.
[/quote]
Ei, vaan ne saa nyt yhteensä 4800 ja kotihoidontuella tulis vain 3600. En sitten tiedä onko brutto vai netto, mutta luulis tuollakin pari vuotta kituuttavan kun säästöjäkin oli.
Minä haluaisin tietää, että mistä tässä nyt keskustellaan. Rahan riittävyydestä kun ei selvästikään keskustella, koska ap ei saa menemään yhden aikuisen ruokaan satoja euroja kuussa vaikka kuinka yrittäisi.
Eli kun rahasta ei ole kyse, niin mistä sitten? Onko ap sun mies lievästi kusipää, joka patistaa sua töihin koska vain raha ja kuluttaminen on hänelle tärkeää? Tuntuuko susta ettet ole tasavertainen miehen kanssa jos jäät kotiin?
Vai oliko lapsi niin pettymys ettei sitä viitsisi oikeastaan enää katsella?
No mulla ei tietty ole asuntolainaa (vuokraa maksan kylläkin 630e/kk) eikä autolainaa/muita kuluja autosta kun en sellasta omista, mutta sitten taas toisaalta olen yh eli ei ole sitten niitä miehen tuloja. Mulle siis tulee tukia yhteensä vähän reilu 1100e/kk (asumistuki, lapsilisä, elatustuki ja kotihoidontuki) Ja kyllä silläkin pärjää. Vuokran ja laskujen (sähkö, puhelin, netti) jälkeen jää noin 400-430e/kk. Tiukilla mennään ja välillä just kädestä suuhun mutta kyllä me tolla pärjätään. Mielummin elän noin siihen asti että lapsi on ainakin 2,5v ja todellakin valmis päiväkotiin, kun että menen heti tienaamaan ja jätän vielä äitiään tarvitsevan lapsen päivähoitoon. Ja ei, en ole sosiaalipummi. Ajattelin itseasiassa ruveta perhepäivähoitajaksi, jotta voisin tehdä töitä ja hoitaa samalla lasta kotona kun hän on vielä pieni.
Täällä on eletty miehen palkalla ja kotihoidon tuella jo 10 vuotta. Hyvin tullaan toimeen, kun on menot sopivasti suhteessa tuloihin. 4 lasta ovat saaneet olla äidin kanssa kotona, eikä ole tarvinnut hoitoon viedä pieniä suotta.
T. Isä
Niin että mistään ei voi tinkiä ja säästöjä ei voi käyttää, vaan yhteiskunnan pitäisi maksaa enemmän sinulle. HAH HAH HAH
Mulla jää töissä käydessä käteen 1600e/kk. Siinä meidän perheen tulot. Olen tuosta tai välillä pienemmistäkin tuloista säästänyt vuosia. Joo, mulla ei ole 1300e/kk asuntoa eikä autoa. Mutta mulla on rahaa hoitaa lapseni kotona ainakin parivuotiaaksi, vaikka tykkäänkin syödä sekä myös ruokkia lapsen laadukkaasti ja terveellisesti ja harrastaakin (jatkossa tosin kansalaisopiston pilates vaihtuu äiti-lapsijumppaan, koska toista hoitajaa perheessä ei lapselle ole).
Ei ole lainaa, ei omaa asuntoa. Mieti mit itse haluat eniten, kaikkea sit mit rahalla saa vai antaa lapsen rauhassa kasvaa. Kokeile, sulla on tietty rahasumma, miten tulet sill toimeen, mita voit ostaa mita et, miten pitaa ottaa seuraavaa kertaa, kun tilille tulee rahaa. Se kasvattaa enemman kuin hyvat tulot.
Meillä ei ole ollut mitään ongelmaa selvitä. Mies tienaa bruttona 4000 euroa kuussa. Asuntolainasta ei edes mietitty lyhennysvapaan ottamista, syödään hyvin, pääasiassa luomua, ja vähän jää ylimääräistä rahaakin kaikenlaisiin mukavuuksiin. Asumme pk-seudulla, joten eläminen ei todellakaan ole halpaa, mutta ei nyt mahdottoman kallistakaan kun ei kuluta ihan holtittomasti. Toisaalta asumme melko ahtaasti (omasta mielestä tilaa on ihan hyvin, mutta melkein kaikilla muilla samassa elämäntilanteessa olevalla on isompi asunto), ajamme vanhalla autonromulla jota mies itse korjaa, olemme luopuneet matkustelusta melkein kokonaan jne.
En mitenkään koe, että joutuisimme elämään kädestä suuhun tai että elämä olisi kurjaa. En oikeastaan osaa edes ajatella, mitä teen kaikella ylimääräisellä rahalla joka tulee, kunhan palaan töihin, niin tottunut tähän tilanteeseen olen. Omaa kulutusta tulee tietysti tarkasteltua paljon kriittisemmin kuin ennen lapsia, mutta se on mielestäni pelkästään hyvä asia. Muuta en osaa neuvoa, kuin että menot pitää suhteuttaa tuloihin, niin kyllä kotihoidontuellakin pärjää aivan mainiosti.
Olemme ihan "perusduunareita" molemmat, yksi lapsi. Minä hoitovapaalla, mies töissä. Asuntolainasta on lyhennysvapaata kunnes lapsi menee hoitoon (meillä asuntolainan määrä on suhteutettu tuloihin, joten lainan määräkin on kohtuullinen. Pankille 2 vuoden lyhennysvapaa ei ollut ongelma). Rahaa ei ole ylimäräistä eli säästöön ei jää mitään, mutta en koe että mistään tingitään. Kaikki tarpeellinen ostetaan, ja isommat hankinnat säästöistä. Lapsia meillä siis vain tämä yksi, joten hänelle tosiaan hankitaan kaikki enemmän ja vähemmän tarpeellinen :) ...mutta kun tulee se päivä että olemme molemmat töissä ja maksamme taas asuntolainaa, hoitomaksuja yms. ei kuukaudessa lopulta jää käyttöö paljonkaan sen enempää kuin nytkään. Joten kotihoidontuella eläminen ei ole mahdotonta.
Olemme ihan "perusduunareita" molemmat, yksi lapsi. Minä hoitovapaalla, mies töissä. Asuntolainasta on lyhennysvapaata kunnes lapsi menee hoitoon (meillä asuntolainan määrä on suhteutettu tuloihin, joten lainan määräkin on kohtuullinen. Pankille 2 vuoden lyhennysvapaa ei ollut ongelma). Rahaa ei ole ylimäräistä eli säästöön ei jää mitään, mutta en koe että mistään tingitään. Kaikki tarpeellinen ostetaan, ja isommat hankinnat säästöistä. Lapsia meillä siis vain tämä yksi, joten hänelle tosiaan hankitaan kaikki enemmän ja vähemmän tarpeellinen :) ...mutta kun tulee se päivä että olemme molemmat töissä ja maksamme taas asuntolainaa, hoitomaksuja yms. ei kuukaudessa lopulta jää käyttöö paljonkaan sen enempää kuin nytkään. Joten kotihoidontuella eläminen ei ole mahdotonta.
Mä teen keikkatöitä pari päivää viikossa. Sitten eletään ihan hyvin. Mutta siis ei meidän tulot ole silti sen suuremmat kuin hoitovapaalla olevan ap:n ja hänen miehensä.. Mihin teidän rahat oikein menevät?? Meillä jää pakollisten menojen (asuminen, auto ja ruoka) jälkeen varmaan 1000e/kk "ylimääräistä". Siitä menee pieni summa lapsen harrastukseen, ja välillä tietty joutuu tekemään pakollisia hankintoja, mutta riittäähän siitä tonnista. Ja nelihenkinen perhe kyseessä..