Miten voi tulla toimeen kotihoidontuella??
Olen tässä laskeskellut, että kotihoidontuella elely on aika mahdotonta. Vanhempainvapaalla jää kuussa ihan kivasti lapsilisän kanssa eli yhteensä tuet ja miehen palkka on 4800 e käteen.
Mutta kotihoidontuella jäisi vain 3600 e käteen kuussa koko perheelle. Siitä kun maksaa asunnon ja auton jne. niin kädestä suuhun saa elää.
Ilmeisesti töihin takaisin ja lapsi hoitoon sitten heti vanhempainvapaan jälkeen.. On vaan aika pieni hoitoon 9 kk vanha.
Vai onko joku pitänyt taukoa asuntolainasta hoitovapaan ajan? Mitä pankki tykkää?
Kommentit (61)
Meillä oli jonkin verran säästöjä ja pankin kanssa neuvoteltiin 2 vuotta lyhennysvapaita jo silloin kun laina otettiin. Minusta on vähän kummallista, että lapsen hoitoon ei varauduta etukäteen. Aika harvalla se muksu ihan yhtäkkiä tupsahtaa...
Ei sillä kukaan elä. Me otimme lyhennysvapaata asuntolainasta vuoden verran, myin kirppareilla kaiken mahdollisen tarpeettoman ja mahdollisimman hyvään hintaan (esim. merkkivaatteet fb:n merkkikirppareilla, joissa niistä maksetaan älyttömyyksiä) ja sain siitä pari- kolmesataa kuussa lisää, mutta siltikään emme pärjänneet ilman säästöjä. Söimme siis säästömme ja kun ne loppuivat, oli palattava töihin.
Ei sillä tulekaan toimeen, jos on tottunut tulemaan toimeen palkalla.
Säästöjä on jokin verran. Esim. mulla 6000 euroa ja sitten osakkeissa enemmän. Osakkeita vaan ei kannata myydä, kun tuottaa. Ja säästöjä ei huvita kuluttaa asuntolainaan, mieluummin pitäisi lyhennysvapaata..
Hyvät tulot saa olla, että kotihoidontuella voi olla. Harmi sinänsä lapsen takia.
ap
Ei välttämättä hyvät tulot, vaan osaa suhteuttaa menonsa tuloihin. Riippuu siitä, mistä on valmis luopumaan/tinkimään sen takia että voi hoitaa lasta kotona.
[quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 19:46"]
Säästöjä on jokin verran. Esim. mulla 6000 euroa ja sitten osakkeissa enemmän. Osakkeita vaan ei kannata myydä, kun tuottaa. Ja säästöjä ei huvita kuluttaa asuntolainaan, mieluummin pitäisi lyhennysvapaata..
Hyvät tulot saa olla, että kotihoidontuella voi olla. Harmi sinänsä lapsen takia.
ap
[/quote]
No ei siihen hyviä tuloja tarvita, vaan pienet menot. Meillä ainakin laskettiin jo etukäteen, että mihin on rahaa jos lapsia saadaan. Listasimme ihan paperille, että missä haluamme asua, kuinka laadukkaasti, tarvitsemmeko autoa ja millaista jos tarvitsemme, mistä rahat ulkomaanmatkoihin, miten työt ja vapaat jaetaan jne. Niinkuin eräs jo sanoi, ei ne lapset mistään yleensä tupsahtele.
Ei ne tulot vaan menot.
Kolme kertaa kotihoidontuella eläneenä en tajua, mitä siinä pitää kituuttaa?
Tai sitten se on mun luonne, tottunut aina vähään enkä tarvitse gourmee ruokaa/illallisia ravintoloissa saati ulkomaan matkoja tunteakseni itseni onnelliseksi.
No, ap:n laskelmien mukaan esimerkiksi kahdella sairaanhoitajallla ei olisi varaa elää vaikka kävisivät molemmat töissä. Puhumattkaan vielä pienempipalkkaisista ihmisistä...
Minulle ei ainakaan tullut kotihoidontuki ja sen suuruus yllätyksenä. Kyllähän näitä asioita (miten lapsi hoidetaan ja miten se aika selvitään taloudellisesti) mietitään jos siinä vaiheessa kun mietitään tehdäänkö lapsia ylipäänsä. Siinä on aikaa säästää ja miettiä, mistä voidaan tinkiä.
Minä vein lapsemme hoitoon hänen ollessaan 3,5-vuotias. Miehellä on kyllä hyvät tulot, mutta oli meillä säästöjäkin. Asuntolainasta emme ottaneet lyhennysvapaata, ulkomailla kävimme yhtenä vuonna 8 kertaa ja autokauppojakin teimme normaalisti. Säästöjä paloi lähemmäs 30k€ muistaakseni, kivaa oli! :)
Minä yh:na hommasin varakkana vakipanon, joka on halukas maksamaan viikottaisesta sessiosta. En viitsi hälle kertoa, että panisin kyllä ilmaiseksikin, seksiä kun en muuten jouda mistään etsimään. Eli suomeksi sanottuna huoraan ja tienaan verottomana ja sillä tullaan lapsen kanssa hyvin toimeen. Lapsi on vasta 1v3kk eli ei mitsään mitään tajua kun nukkuu aina miehen vieraillessa. Isompien lasten kanssa ei tämmöistä ilkeäisi tehdä. Koitan vaan ajatella miestä mukavana seuralaisena (mitä hän toki onkin), en niinkään sitä taloudellista puolta. Tällä tavoin kertyy 1500€ylimääräistä kuussa. Ja toki on säästöjä, aika paljonkin, joten kiire ei ole töihin. Mutta ymmärrän hyvin ettei tuolla pelkällä tuella eläisi mitenkään. Itse sain siis lapsen vasta 33v., joten säästöjä oli sinkkuna ehtinyt hyvin kertyä ja asuntolainakin maksettu tästä kämpästä.
Entä jos mies jäisi vuorotteluvapaalle? Sen korvaus on paljon suurempi noilla tuloilla kuin kotihoitotuki. Myös verotus pienenisi, mikä tasaisi tuloa. Myös osan vuodesta hoitovapaalla oleminen pienentää hyvätuloisemman miehen verotusta, ja sinä ehtisit olla töissä.
Meillä mies oli hoitovapaalla, tulot säälittävän pienet mutta emme suuremmasti muutenkaan ole ulkomaanmatkailusta kiinnostuneita. Lainoja oli maksettavana, ja joku erä selvitettiin mm. myymällä auto.
Tietysti kulutus vaikuttaa. Mutta, jos asumiseen menee 1300 kuussa (ei edes mitään luksusta), autoon 600 kuussa (sis bensat ja vakuutukset jne), niin muuhun jää 1700. Ruuasta en tingi, luomu- ja lähiruoka on se, mitä kulutan. Hedelmät yms. kalliita. Harrastukset maksaa pari sataa, lapselle pitää tehdä hankintoja..
Vaikka ei ostaisi vaatteita uutena, niin tiukillehan se vetää. Vai pitääkö syödä huonosti ja jättää ne vähät harrastukset, jotka tuo vaihtelua elämään? Harrastuksia siis yksi meillä kummallakin.
Miten tuo lyhennysvapaa, onko moni käyttänyt?
Mihin ihmeeseen te tuhlaatte noin järkyttävät määrät rahaa? Meillä on huomattavasti pienemmät tulot, mutta silti pärjätään vallan mainiosti. Onko teillä sitten jotkut järjettömän suuret asuntolainat? Miksi tarvitsee ostaa niin hurjan hintaisia taloja ja sitten valittaa, ettei voi olla 3 vuotta kotona? Meillä on pieni omakotitalo ja lainaa lyhennetään vajaa tonni kuussa. Hyvin pärjätään. Autokin löytyy. Itse ajattelin syksyllä mennä pariksi illaksi viikossa töihin ja tienata siinä hieman. Hyvin pystyisin olla kotona vaikka 10 vuotta, jos tahtoisin. :o
Hyvätuloinen mies, säästöjä ja menojen karsintaa. Lyhennysvapaa on aika kallista rahaa
Hyvätuloinen mies, säästöjä ja menojen karsintaa. Lyhennysvapaa on aika kallista rahaa
Mutta jos ap elää 3600 eurolla kädestä suuhun, niin eikö sen kotihoidonajan voi elääkin niin? Pikkusen puskuria yllättäviin tilanteisiin ja menot tulojen mukaan.... Miksi kotihoidon aikana pitäisi jäädä ylimäärästä säästöön?
Ei sillä ole tarkoituskaan elää. Se on vsin kannustin lapsen kotihoitoon tai yksityiseen hoitoon. Kotihoudontuelle jääminen on vapaaehtoista, ja rahat elämiseen pitää tulla jostain muualta (miehen työ, säästöt, oma työskentely kotihoidon ohella tms.)
[quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 20:19"]
Tietysti kulutus vaikuttaa. Mutta, jos asumiseen menee 1300 kuussa (ei edes mitään luksusta), autoon 600 kuussa (sis bensat ja vakuutukset jne), niin muuhun jää 1700. Ruuasta en tingi, luomu- ja lähiruoka on se, mitä kulutan. Hedelmät yms. kalliita. Harrastukset maksaa pari sataa, lapselle pitää tehdä hankintoja..
Vaikka ei ostaisi vaatteita uutena, niin tiukillehan se vetää. Vai pitääkö syödä huonosti ja jättää ne vähät harrastukset, jotka tuo vaihtelua elämään? Harrastuksia siis yksi meillä kummallakin.
Miten tuo lyhennysvapaa, onko moni käyttänyt?
[/quote]
Mä en nyt ymmärrä tätä inkutusta. Sun lapsi, sun elämä, sun päätös. Jos et halua hoitaa lasta kotona, niin älä hoida. Jos kuluttaminen on sulle tärkeämpää, niin sitten on. Turhaa sä nyt meille täällä kiukuttelet.
Se on tuki - ei sillä ole tarkoituskaan pärjätä yksistään. Lapsia varten kannattaa säästää.
Ei sillä eläkään jos ei ole säästöjä.
Meillä kävi niin hyvä tuuri että lapsi oli ensin hoidossa naapurilla kuukauden verran. Ja sen jälkeen häntä hoiti mummo kuukauden ennen kuin lapsi meni hoitoon. Minä palasin töihin lapsen ollessa 10kk koska se kituuttaminen sillä minirahalla ei kiinnostanut.