Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Köyhyydestä selvinnyt, olitko ns. hyvä köyhä?

Vierailija
30.12.2020 |

Teitkö köyhänä järkeviä valintoja, kuten parempiosaiset neuvovat, vai menikö rahaa myös turhuuksiin kuten päihteisiin? Oliko valinnoilla vaikutusta tilanteen paranemiseen vai tapahtuiko se jotain aivan muuta kautta?

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin hyvä köyhä ja valinnoillani oli vaikutusta. En varmaankaan olisi tässä asemassa nyt, jos olisin valinnut toisin.

Ei ne suuret tulot, vaan ne pienet menot! Älä kasvata toistuvia menoja! Ole ilman, jos et saa tahtomaasi, mieluummin, kuin hankkisit jotain heikkolaatuista tai esteettisesti epämiellyttävää! Määrä ei korvaa laatua! Syö vain aitoja asioita ja kokkaa ja leivo itse! Ei ole varaa sairastua, joten huolehdi terveydestäsi!  Jos on tarpeen käy hammaslääkärissä ja lääkärissä! Pese hampaat hyvin! Hyötyliiku ilmaiseksi ja samalla säästä matkakuluissa! Älä hanki lemmikkiä, niin säästät! Älä tupakoi, äläkä käytä päihteitä! Älä pelaa rahapelejä, älä edes Lottoa! Opiskele itsellesi parempi asema! Tee vähän töitä opintojen ohessa! Säästä hätävara! Suunnittele pidemmälle tulevaisuuteen! Laadi eri aikavälien budjetit ja pysy niissä! Vain terveydelliset syyt oikeuttavat koskemaan säästöihin!

Selvän teki!

Vierailija
22/34 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millainen on hyvä köyhä?

Sellainen kun kituu tuilla eikä hae ruokakassia koska aina on jossain joku joka tarvitsee enemmän. Elää säästöliekillä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin varmaankin hyvä köyhä. Lasten ollessa pieniä olin kotiäitinä osittain omasta halusta, osittain koska töitä ei löytynyt laman aikana. Tuona aikana opiskelin etänä ja myöhemmin kiitos opiskelun sain myos paikan halutulle opiskelu alalle. Leivoin ja laitoin kaiken ruuan alusta asti, kasvatin myös paljon omaa. Lasten kanssa tuolloin menot oli pieniä ja viihdyttiin paljon ulkona. Ei lahes koskaan ostettu takeaways eikä ollu pelikonsoleita tms. Nyt olen jo valmistunut ja edennyt suht nopeasti alallani jossa erittäin hyvä työllisyys tilanne. Kiitollinen etta nuo ajat takana mutta samalla opettivat arvostamaan töitäni ja kuinka pienellä voi pärjätä kun tarvitsee.

Vierailija
24/34 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina näitä päihdepaska-aloituksia. Ei, en päihteisiin, mutta ehkä 30 e turhimusastioihin per vuosi.

Vierailija
25/34 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millainen on hyvä köyhä?

Sellainen joka kiittää niistä pienistä muruista mitä saa oikein kauniisti. Koskaan ei saa MITÄÄN extraa olla, muuten on huono köyhä. Netflix, jäätelöpallot (toisen ketjun mukaan) ovat iso synti. Tärkein elementti on se, että on nöyrä ja tietää olevansa muita huonompi koska ainut arvo mikä ihmisellä on Suomessa on raha/omaisuus.

Vierailija
26/34 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin hyvä köyhä, eli erittäin nuuka. Rahaa ei juuri mennyt muuhun kuin ruokaan ja välttämättömyyksin. Rahat riittivät aina. Nyt kun olen hyvissä töissä, olen edelleen todella nuuka ja tarkka rahankäyttäjä. Näin olen välttänyt elämäntapainflaation ja pystynyt laittaa rahoja aisioihin joita oikeasti tarvitsen ja jotka tuottavat minulle aitoa iloa, sen sijaan että eläisin tilipussista tilipussiin niin kuin suurin osa suomalaisista.

Vierailija
27/34 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millainen on hyvä köyhä?

Sellainen joka kiittää niistä pienistä muruista mitä saa oikein kauniisti. Koskaan ei saa MITÄÄN extraa olla, muuten on huono köyhä. Netflix, jäätelöpallot (toisen ketjun mukaan) ovat iso synti. Tärkein elementti on se, että on nöyrä ja tietää olevansa muita huonompi koska ainut arvo mikä ihmisellä on Suomessa on raha/omaisuus.

Siis voihan se Netflix olla, jos on varaa ja osannut niistä vähistä rahoista hoitaa talouden niin, että siihen on varaa.

Mutta jos rahaa menee kaikkiin suuntiin ja sitten valittaa siitä, ettei ole rahaa niin mikä järki ylläpitää jotain Netflixiä?

Vierailija
28/34 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, olin "hyvä" köyhä.

Nykyisille köyhille sanon vilpittömäksi neuvoksi, että vaikka tuurilla voi köyhyydestä nousta millä tahansa kulutustottumuksilla, niin kyllä se vaan on todennäköisempää, jos säästää ja kituuttaa.

Tuolla yllä oli pari hyvää esimerkkiä siitä, että muutamiin asioihin voi tätä neuvoa noudattaessaankin perustellusti ja suunnitellusti "tuhlata", esimerkiksi jos haluaa, että lapset saavat yhden huvipuistoreissun kesässä tai harrastaa tärkeää ja kehittävää harrastusta tms.

Siinä on se ero, että nuo "tuhlaamiset" suunnitellaan ja budjetoidaan.

Tuhoisaa tuhlaamista on se, että ostelee päivittäin muutamalla eurolla sitä ja kympillä tuota, kun pieniä summiahan nää vaan on, "ei tää yksi kymppi paljon tunnu tässä konkurssissa".

Vierailija
29/34 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä köyhä ei esim. tuhlaa vähiä rahojaan turhuuksiin kuten alkoholi tai ulkona syöminen, ja ylellisyyksiin kuten uusin elektroniikka tai liian kallis auto vain "koska rikkaillakin on". Hyvä köyhä suunnittelee budjettinsa tarkkaan tulojensa mukaisesti ja ennakoi tulevia äkkimenoja säästämällä kaikesta ylimääräisestä pienen puskurin sukanvarteen. Älkääkä väittäkö ettei suurin osa suomalaisista köyhistä pystyisi säästämään, olen itsekin elänyt tuilla ja kyllä vaan sain parikymppiä kuussa säästöön.

Ei tarvitse elää nälässä tai kulkea rikkinäisissä vaatteissa. Mutta jos käyttää rahaa johonkin ripsienpidennyksiin, tupakkaan, alkoon, tatuointeihin, woltittamiseen, meikkeihin, koruihin, merkkivaatteisiin jne jne ja samalla valittaa ettei rahat riitä ruokaan tai muihin perustapeisiin, niin on elämänhallinnassa vikaa ja silloin on huono köyhä.

Vierailija
30/34 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua vaan oksettaa itseään köyhäksi sanovat ihmiset, jotka kuvittelevat keskituloisten elävän jotenkin herroiksi. Ja sitten valitetaan, että kun köyhät ei saisi koskaan mitään toivoa ja yhy yhy

En minäkään ostellut kalliita jäätelöitä tai netflixejä kun olin työtön vastavalmistunut. Ei ne ole mikään ihmisoikeus, vaan ekstraa ja luksusta! Kaupasta saa halvalla jäätelöä, eli ei todellakaan edes tarvitse olla täysin ilman. Niin miksi ihmeessä pitää törsätä johonkin kymmenen kertaa kalliimpaan jädetuuttiin??

Elämäntapaköyhiltä unohtuu yleensä jännästi se, että keskituloisen elämistä ei kustanna valtio, vaan se keskituloinen ihan itse. Maksaa itse joka euron. Ei tule asumistukea tai muuta, vaan ihan siitä 2ke nettopalkasta maksetaan kaikki elämisen menot. Kämpän vuokra 1000e menee ihan omasta pussista, sairaalamaksut maksan itse (en käy yksityisellä koska liian kallista), ruokakaupassa käyn omilla rahoillani järkevästi suunnitellun ostoslistan kera ja harrastukset maksan itse. Jotkut köyhät ovat tottuneet saamaan taikaseinästä rahaa, elävät jossain harhoissa ja syyttävät meitä "rikkaita" sorrosta (anteeks mitä maksan teidän elämän) ja se v**uttaa meitä nettomaksajia.

Vierailija
31/34 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä voisin vielä vastata, että mielestäni olin siinä mielessä hyvä köyhä, että toimin aktiivisesti päästäkseni tilanteesta pois. Eli etsin töitä, hain kouluun, pääsin kouluun, etsin töitä, sain töitä. 

Vierailija
32/34 |
31.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin aika huono köyhä. Liikaa juhlimista. Autokin oli. Ja visa vinkui. Taisi mennä koko tili aina visalaskuun ja kierre oli valmis. Olin ok palkkainen kai (sairaanhoitaja), mutta kaikki meni.

Jos sait kerran ihan normaalia palkkaa, niin et sinä köyhä ollut, vaan sinulla oli rahankäytön ja elämänhallinnan ongelmia.

tai sitten voisi sanoa, että jotkut Hollywood-julkkiksetkin on köyhiä, kun heillä ei ole varaa omaan elämäntyyliinsä, ja sen takia karmeat velat. Tai vaikka Donald Trump olisi tuolla perusteella köyhä.

Vierailija
33/34 |
31.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millainen on hyvä köyhä?

Hyvällä köyhällä ei myöskään saa olla mitään arvokasta kuten vaikka synttärilahjaksi saatua muumimukia. Hyvä köyhä on kiitollinen ja ottaa vastaan kyynelsilmin ihan kaiken kaatopaikkatavaran, mitä ihmiset hänelle kuskaavat hyvää hyvyyttään. Huono köyhä kieltäytyy, kun perheen teinit ei halua taaperon kokoa olevia vaatteita.

Vierailija
34/34 |
31.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millainen on hyvä köyhä?

Höpöhöpö.

Ei oikeasti kukaan vaadi olemaan nöyrä tai huonompi kuin muut. Mutta sellainen asenne, että toiset on köyhälle jotain velkaa on ihan perseestä. Kun ei ole. Ja sellaisille ihmisille minkään antaminen ei johda muuta kuin entistä isompaan kuppaamiseen, ja vahvemmin siihen ajatukseen, että muut on jotain velkaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kolme