Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

jos asuisit taloyhtiössä, jossa asukkaille ilmainen pyykkitupa

Vierailija
03.06.2014 |

Omistaisitko omaa pyykkikonetta?

Omani hajosi ja olen nyt pari viikkoa pessyt taloyhtiön pyykkituvassa kaikki pyykkimme. Aika hyvin on aikoja varattavana, mutta ei tietenkään aina, kun tarvitsisi ja pyykinpesulle pitää aina ainakin vähän uhrata aikaa ja ajatusta, toisin kuin jos kone kävisi kotona. Kuitenkin mietin, että jos en laittaisikaan omaa konetta ollenkaan?

Kommentit (87)

Vierailija
61/87 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on nykyään isompi kone ja kuivausrumpu. Taloyhtiössä ei ole pesutupaa, mutta en usko, että enää käyttäisin, korkeintaan hyvin harvoin.

Edellisessä taloyhtiössä käytin. Aina oli jotain pientä ongelmaa. Edellisen asukkaan pyykit koneessa tai kuivaushuoneessa tai joku mummo taas kerran salaa pessyt mattoja koneessa. Ihan aina kone ja pesun jälkeen

pyykki haisi niin paljon hajustetuille pesuaineille, että raikasta olisi varmaan tullut ilman mitään pesuainetta. Allergian vuoksi käytetään hajustetonta.

Vierailija
62/87 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän lähes aina omaa konetta. Jotkut isommat tekstiilit pesen talon maksullisella koneella ja kuivaan talon tehokkaassa (ilmaisessa) kuivaushuoneessa.

Jos tuo kaikki olisi ilmaista, niin kaikki tienoon mú-tiaiset ja kirjasto-väki kertyisivät pesemään vaatteensa siellä (yksi talossa asuva päästää), eikä talon varsinainen maksava väki, mahtuisi mukaan! Olen nähnyt aiemmissa taloissa tämänkin! 😖

Sisältö jatkuu mainoksen alla
63/87 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nyt asunut vuodesta 2007 Helsingissä vuokralla taloyhtiössä, missä on ilmainen pesutupa.  Eipä ole tullut mieleenkään hankkia omaa pesukonetta.  Todella siisti ja hyvin toimiva systeemi.

Vierailija
64/87 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on neljä kissaa ja olisin itsekeskeinen k-pää, jos karvoittaisin pyykeilläni yhteiskäytössä olevat laitteet. En voi tietää, onko joku naapuri allerginen.

Vierailija
65/87 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käytä mitään yleisiä tiloja taloyhtiössä, koska en luota muihin ihmisiin. Ei jaksa stressata milloin joku tuntematon naapuri pukkaa yllättäen omalle saunavuorolle tai käy näpelöimässä pyykkejäni.

Vierailija
66/87 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

alotuksen skenestäki on niin monia versioita. Itellä oli se, että hevosia harrastava ryhmittymä pesi niiden heppojen jotain loimia tämän tästäki niissä yleisissä koneissa ja sitte haisi koneet ja kuivaushuone aina aikansa. ja minä luontaisena pelkurina (ja vieläpä mies) en uskaltais alkaa hevos-henkisten kanssa riitelemään. että olis ollu hyvä olla oma kone silti.

Vierailija
67/87 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten niin jos. Meillä on ilmainen pyykkitupa. Omistan myös koneen, mutta harvemmin käytän sitä. Pyykkivuoroja on kunnioitettu todella hyvin. Ja aikalailla aina samat huoneistot näkyy listassa. Olisi kyllä hyvä, että jos pyykeissä on paljon eläimenkarvoja tai on kovin kuraiset niin ne kuraiset huuhdeltaisiin ennen koneeseen laittoa ja karvoja yritettäisiin edes jotenkin poistaa. 

Vierailija
68/87 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua yökötti pestä yleisissä koneissa kun näin mitä ripuli oksennus ja eläinten karvoittamia vaatteita sinne tuupattiin. Ennen kun sain oman koneen pesin vain isommat pyykit pesutuvassa hätätilassa hetken ajan niihin jääden ihme hajun ja kaikki alusvaatteeni pesin käsin. 

Ei omasta koneesta tule sellaista hajua ja säännöllisesti käytän sen pesukoneen puhdistuaineella kuten tiskikoneenkin ja se pidentää koneen käyttöikää estäen hajuhaittojakin. 

Vierailija
69/87 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on nykyään isompi kone ja kuivausrumpu. Taloyhtiössä ei ole pesutupaa, mutta en usko, että enää käyttäisin, korkeintaan hyvin harvoin.

Edellisessä taloyhtiössä käytin. Aina oli jotain pientä ongelmaa. Edellisen asukkaan pyykit koneessa tai kuivaushuoneessa tai joku mummo taas kerran salaa pessyt mattoja koneessa. Ihan aina kone ja pesun jälkeen

pyykki haisi niin paljon hajustetuille pesuaineille, että raikasta olisi varmaan tullut ilman mitään pesuainetta. Allergian vuoksi käytetään hajustetonta.

Joo, tämä. Se riippuu niin taloyhtiöstä. Olen ollut ihan vannoutunut pyykkituvan käyttäjä jo vuosikausia ja asunut parissa eri taloyhtiössä. En hankkinut uutta konetta ollenkaan, kun edellisessä pyykkitupa oli niin hyvä, siisti ja toimi hyvin sen käyttö, vaikka oli pahamaineinen vuokratalo. Koskaan ei ollut edellisen pyykkejä siellä eikä likaista, kun oma vuoro alkoi. Ei siis mitään ongelmia.

Noh, tämä omistusasujien talo onkin aivan eri juttu. Pyykkitupa on uusi, mutta jo todella nuhjuisen oloinen, siellä on likaista, haisee ja on sokeritoukkia. Aina on jotain ongelmia, siis joka kerta, kun siellä pyykkää. Joko laitteet hajoaa, rummussa on hiekkaa, ihmiset jättää kaikki sotkunsa siivoamatta, siellä on likaisia astioita, roskia, unohtuneita pyykkejä. Ihmiset vaan jättää pyykkinsä tuntikausiksi koneeseen ja rumpuun muhimaan. Jos vuoro on päättynyt vaikka klo 15, pyykit voi yhä olla koneessa klo 19. Meno on kuin pellossa elettäisiin.

Vierailija
70/87 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

nykyisin käytän vain pesutupaa. En ole halunnut ostaa omaa pesukonetta, koska suunnittelen muuttavani 3-5 vuoden sisällä ja muutto on aina riski herkälle kotipesukoneelle rikkoutumisen kannalta eikä toisaalta voi tietää sitten etukäteen, että sopiiko uuteen kotiin paremmin päältä täytettävä vai sivusta täytettävä kone.

Pyykkituvan käyttö on kätevää, enkä ole siinä löytänyt muita huonoja puolia kuin sen, että pitää sitten erikseen lähteä pyykkejä viemään pesutupaan ja tuomaan sieltä takaisin. (eli käytännössä ei ole huonoja puolia).

joku kauhisteli ajatusta ettei tiedä mitä edellinen asukas siellä on pessyt. Asian voi ratkaista siten, että varaa pesuvuoronsa jonkun tutun jälkeen, jonka pesutavat tietää ja tuntee tai sitten varaa päivän ensimmäiset vuorot. Minulla jälkimmäinen tapa käytössä, joskin joskus katson myös listalta tutun pyykkivuoroa ja varaan itselleni vuoron hänen jälkeensä. Pesen sitten ensimmäisen koneellisen ns. kuumassa vedessä, joten ei haittaa, vaikka edellinen olisi kalsareitaan pessyt. Muutenkin teollisuuspesukoneet ovat hygieenisempiä, koska niissä on kotitalouspesukonetta helpommin siivottavat osat ja ne pesevät tehokkaammin.

Meillä on pesutuvassa kuivausrumpu ja kuivaushuone, joista jälkimmäinen minun suosikkini. Lakanat narulle ja tunnin jälkeen ovat kuivia sekä sileitä - ei tarvetta silittämiselle.

Mattojen pesupaikka meiltä puuttuu pesutuvasta, sen kun saisi, niin olisi aika täydellistä.

Vierailija
71/87 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset vaan jättää pyykkinsä tuntikausiksi koneeseen ja rumpuun muhimaan. Jos vuoro on päättynyt vaikka klo 15, pyykit voi yhä olla koneessa klo 19. Meno on kuin pellossa elettäisiin.

Meillä tuo ilmiö loppui, kun pyykit koneeseen jättäneen henkilön pyykit vain nostettiin sieltä koneesta pois pyykkikoriin mytyksi (hän siis joutui pesemään pyykkinsä uudelleen kerran tai kaksi saadakaseen hajut pois). Oppi nopeasti.

Vierailija
72/87 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omaa konetta ei ole ja taloyhtiössä on ilmainen pyykkitupa. Aina on löytynyt vapaita aikoja niille ajankohdille, kun on itse halunnut pyykätä ja lakanat ovat aina mahtuneet narulle kuivaushuoneeseen, joten ei mitään valittamista.

En näe syytä hankkia omaa konetta tässä tilanteessa.

Vierailija
73/87 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuin nuorempana taloyhtiössä, jossa oli asukkaille ilmainen pyykkitupa (mankeleineen kaikkineen) ja käytin siitä huolimatta omaa konetta.

Olen osittainen hygieniafriikki enkä jaksanut aina olla ravaamassa pyykkien kanssa rapussa, kun taloyhtiössä ei ollut edes hissiä

Vierailija
74/87 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun juuri sellaisessa. Ja lopetin jo vuosia pyykkituvan käytön kun siellä ei yhtään noudateta sääntöjä. Jotkut ruikuttaa pyykkejä kuivaushuoneessa jopa pari päivää. Jotkut pesevät mattoja vaikka ehdoton kielto! 😡 Ja harva puhdistaa koneet roiskeilta ja muulta töhnältä. Joten, pesen kotona koneessani pyykit.

Vierailija
75/87 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset vaan jättää pyykkinsä tuntikausiksi koneeseen ja rumpuun muhimaan. Jos vuoro on päättynyt vaikka klo 15, pyykit voi yhä olla koneessa klo 19. Meno on kuin pellossa elettäisiin.

Meillä tuo ilmiö loppui, kun pyykit koneeseen jättäneen henkilön pyykit vain nostettiin sieltä koneesta pois pyykkikoriin mytyksi (hän siis joutui pesemään pyykkinsä uudelleen kerran tai kaksi saadakaseen hajut pois). Oppi nopeasti.

Meillä eivät opi mistään. Ja sitten roudataan sitä pyykkituvan pyöräkärryä kotiin saakka likaisella pihalla. Terveisiä Hekan talosta Helsingistä.

Vierailija
76/87 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ilmainen pesutupa, ja todellakin haluan pitää oman koneen. Ei tarvitse kärräillä pyykkejä minnekään.

Vierailija
77/87 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

asun enkä ole ostanut uutta pesukonetta rikki menneen tilalle

varmaan säästyy sähköä

ei ehkä tule pestyä niin usein pyykkikorista, mutta ei se juurikaan haittaa

Vierailija
78/87 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asun juuri sellaisessa. Ja lopetin jo vuosia pyykkituvan käytön kun siellä ei yhtään noudateta sääntöjä. Jotkut ruikuttaa pyykkejä kuivaushuoneessa jopa pari päivää. Jotkut pesevät mattoja vaikka ehdoton kielto! 😡 Ja harva puhdistaa koneet roiskeilta ja muulta töhnältä. Joten, pesen kotona koneessani pyykit.

Itseäni on nimenomaan ihmetyttänyt tämä meno, kun ihmiset ei siivoa omia jälkiään ja omia sotkujaan. Eikö näillä tyypeillä ole mitään kokemusta yhteisten tilojen käytöstä, työpaikalla tai muuten? Ihan perusasia, jonka itse opin jo parikymppisenä töissä oli se, että omat jäljet siivotaan. Jos tuot vaikka hiekkaa ja lehtiä kenkien mukana, niin siivoat ne pois. Tai että likaiset astiat joko viedään koneeseen, tai tiskataan. Meilläkin on pyykkituvassa kaikki välineet jälkien siistimiseen, on useampaa harjaa, moppia ja siivousliinaa. Silti niitä sotkuja ei vaan siivota.

Epäilen kanssa vahvasti, että joku kuivattaa kuraisia kenkiä rummussa, koska siellä on monta kertaa nyt ollut hiekkaa ja jotain kasvien osia. Ihan pimeää touhua. Uusi rumpu hajosi (tietenkin omalla vuorollani) ensimmäisen kerran jo parin kk:n jälkeen. Vituttaa tämä porukka täällä aika rankasti.

Vierailija
79/87 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mulla hajoaisi kone niin ostaisin samantien vaikka osamaksulla uuden tilalle. Olen tuoksuherkkä ja haluan pestä vaatteeni luontoystävällisillä pesuaineilla joten en voisi käyttää talon pesutupaa. Ihmiset lotraa älyttömästi huuhteluaineita että hajut tarttuisi omiin pyykkeihin, ei kiitos.

Vierailija
80/87 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ilmainen pyykkitupa taloyhtiössä. Lisäksi oma kone. Enemmän tulee pestyä omalla koska se on käytettävissä aina kun sille on tarve. Ei siis tarvitse yrittää kytätä vapaita aikoja yms. Eikä mua kauheasti huvita juosta kodin ja pyykkituvan väliä muutenkaan. Pyykkituvassa käyn pesen isommat satsit toisinaan. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kolme