jos asuisit taloyhtiössä, jossa asukkaille ilmainen pyykkitupa
Omistaisitko omaa pyykkikonetta?
Omani hajosi ja olen nyt pari viikkoa pessyt taloyhtiön pyykkituvassa kaikki pyykkimme. Aika hyvin on aikoja varattavana, mutta ei tietenkään aina, kun tarvitsisi ja pyykinpesulle pitää aina ainakin vähän uhrata aikaa ja ajatusta, toisin kuin jos kone kävisi kotona. Kuitenkin mietin, että jos en laittaisikaan omaa konetta ollenkaan?
Kommentit (87)
Jotenkin vähän tökkii ajatus yhteisestä koneesta.
Mistä sitä tietää kuka ja mitä siellä on viimeksi pesty...jotain paskavaippoja tai yrjölakanoita 40 asteessa?!
Kun vuokraamme mökin niin sielläkin pesen ensin sen pyykkikoneen tyhjänä ennenkuin pesen siinä meidän vaatteita.
Taloyhtiön kone ok silloin jos pesee kerran vuodessa kaikki tyynyt, päiväpeitteet, peitteet, kasa lakanoita jos kerryttää. Sain tarpeeksi kun jouduin putkirempan vuoksi käyttämään talokonetta. Mulla on viime vuonna hankittu uusi pyykkikone ja kylppärissä voi kuivata.
[quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 19:16"]
Mistä sitä tietää kuka ja mitä siellä on viimeksi pesty...jotain paskavaippoja tai yrjölakanoita 40 asteessa?!
Kun vuokraamme mökin niin sielläkin pesen ensin sen pyykkikoneen tyhjänä ennenkuin pesen siinä meidän vaatteita.
[/quote]
Kuvittele, pesulassa kaikkien pyykit menee samaan rumpuun!!
Ajattele sitten sairaaloiden pyykkejä, ja sitten saat ne kiertovaatteet päällesi, kuka lie paskonut niihin ennen sinua?
Kuivapesuainetta ei vaihdeta joka pesukerran jälkeen, eli se vasta onkin kamalaa pesua.
[quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 19:04"]
En pystyisi käyttämään, koska muiden pesuaineiden hajut tarttuisivat omiin pyykkeihin enkä pysty olemaan sellaisessa käryssä.
[/quote]
Tämä on ollut minunkin ongelma, kun joidenkin pyykit haisevat niin hirvittävästi, että ulkonakin ne haistoi jo naapuritalon pihalla.
Muuten kyllä olisin pärjännyt taloyhtiön koneella aina lapsettomana, kun pitäähän ihmisellä sen verran vaatteita olla, että ei tule hätää jos ei juuri huomiseksi saa pyykkivuoroa. Ja aina voi pestä käsin, jos tulee vaikkapa joku heti pestävä tahra.
Meillä on ilmainen pyykkitupa ja oma konekin, mutta todettiin muuton jälkeen ettei tarvita sitä, joten se odottelee edelleen varastossa. Pyykkitupa helpottaa elämää paljon, meitä on on neljä henkeä kolmiossa. Kiva ettei pyykkiä tarvitse pestä kuin kerran tai kahdesti viikossa, ja itse olen aina jotenkin inhonnut sitä että pyykkiä on aina jossain kuivumassa. Meidän oma kotikone on lisäksi tuollainen energiansäästömalli, joka käyttää niin vähän vettä, että pyykistä ei tule raikasta. On ihanaa, kun pyyhkeet ja muut pyykit pysyvät puhtaina, kun ne on ensin pesty kunnolla riittävällä vedellä ja saatu nopeasti kuivaksi kuivaushuoneessa.
[quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 19:16"]
[/quote]
Niin, ja ravintolassa se haarukka on voinut olla edellisen kerran vaikka minkälaisen hepatiittisen mörrimöykyn suussa, eikä sitä ole kuin pesty siinä välissä! Ja hotellien lakanat ja sängyt....en halua edes ajatella ketkä niissä ovat nukkuneet ja kenties mitä muutakin tehneet.
Kaikkein pahinta on kuitenkin se, että kaikki muutkin ihmiset täällä maapallolla hengittävät tätä ilmaa mitä minäkin hengitän. Siis kamala ajatus että joka henkäisyllä hengitän samaa ilmaa esimerkiksi alihygieenisten intialaisten tai rapakäpäläkiinalaisten kanssa. :(
Eihän se pyykinpesu missään ilmaista ole. Maksat talopesulan koneitten käytöstä ja kuivaushuoneen käytöstä joko vastikkeessa tai hoitomenovuokrassa.
Meillä oli jonkin aikaa oma pesukone rikki ja turvauduin taloyhtiön pesutupaan. Pikkuisen enemmän vaivaa ja ajatusta pitää pyykkitupaa käyttäessä pyykkeihin käyttää. Jos olisi vain ajasta ja vaivasta kiinni, niin käyttäisinkin pesutupaa, mutta kun ne naapurit! Ärsyttävintä ikinä oli, kun raahautuu pyykkeineen pesutupaan viikkoa etukäteen varatulle pesuajalle, JA NAAPURIN PYYKIT PYÖRII KONEESSA.
Ehkä meillä sitten on tavanomaista ittumaisempia naapureita, mutta tuon takia pyykkituvan käyttö oli ihan mahdotonta.
Tunnen ihmisiä jotka eivät omista konetta jos taloyhtiössä on pesutupa. Meillä on kone, koska en työssäkäyvänä hdi koskaan pesutupaan, en jaksa varauskirjariitoja ja koska olen hajusteherkkä. Isot pyykit pesen joskus pesutuvassa jos ehdin.
Hajusteiden takia en myöskään kuivaa taloyhtiön tiloissa pyykkiä. Muiden käyttämien pesuaineiden hajut tarttuvat omaan pyykkiin.
Kokeile ensin olla ilman omaa konetta. Sitten net toimiiko se kohdallasi.
En. En ole eläessäni käyttänyt enkä toivottavasti joudu ikinä käyttämään.
Meidän taloyhtiössä on maksullinen pyykkitupa. Ennen käytin sitä, kun koneeseen mahtui paljon pyykkiä ja pyykit sai kuivaushuoneessa nopeasti kuiviksi. Meillä on suht pieni taloyhtiö, niin aikoja sai hyvin. Sitten herkityin pahasti hajusteille, joten nyt olen pesen pyykit omassa koneessa. Kyllähän ne pyykit pesee helposti, mutta varsinkin kostealla ilmalla niitä ei saa kuivaksi millään. Kuivaustelineitä on olohuonetta myöten :(
Voi mammat... Ma asun Belgiassa ja taalla on niin normaalia, etta niita pyykkeja raahataan ympariinsa, koska varsinkin kaupungeissa tosi harvalla (ainakin Suomeen verrattuna!) on pyykinpesukone kotona tai talonyhtiossa. Ma oon asunut taalla kolmessa eri asunnossa ja ensimmaisessa ei ollu pyykkikonetta, joten piti menna itsepalvelupesulaan. Sellanen 8 kg maksaa paikasta riippuen 2,5 € - 3,5 €. Toisessa asunnossa oli talonyhtiossa pesukone ja kuivausrumpu, eli jaoin ne kahden muun asunnon kanssa. Meita oli tosiaan vaan kolme niin mitaan varaussysteemia ei ollu. Oikein hyvin toimi. Nykyisessa asunnossa on edellisten asukkaiden jattama pesukone, joka on kylla jo parhaat paivansa nahnyt. Silla kuitenkin tulee pestya, mutta varsinkin lakanoiden kuivatus on ihan karseeta.
Sellasta taalla.
[quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 19:10"]
Mikä on pyykkitupa?
[/quote]
Pyykinpesuun tarkoitettu ja varusteltu tila. Synonyymi pesutuvalle.
Meillä on ilmainen pyykki/pesutupa samassa rapussa vieläpä. Kun muutin, minulla ei aluksi ollut omaa konetta ja toimi hyvin. Sitten sain koneen ja valitettavasti tulee pesutuvassa asioitua enää aika harvoin, syynä laiskuus.
[quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 19:55"]
Eihän se pyykinpesu missään ilmaista ole. Maksat talopesulan koneitten käytöstä ja kuivaushuoneen käytöstä joko vastikkeessa tai hoitomenovuokrassa.
[/quote]
Mutta sen edullisempaa, mitä enemmän pesutupaa käyttää, jos kustannukset jaetaan kaikkien asukkaiden kesken, varsinkin jos kaikki eivät käytä sitä ollenkaan. On myös rakennusterveyttä ajatellen parempi, jos asuntojen kosteuskuormitus pienenee. Isot koneet ovat myös energiatehokkaampia, ottavat lämpimän veden vesijohtoverkosta, eivätkä kuumenna sähköllä, kuten useimmat kotikoneet. Eli ei se tosiaan ilmaista ole, mutta halvempaa kuin oman koneen käyttö, yleensä.
Meillä on ilmainen kuivausrumpu ja sitä käytän hyvinkin ahkeraan. Oma pesukone on (lapsikin on).
Meillä on pesutupa vastapäisessä talossa, ja kuivaushuone oman talon alakerrassa (on siellä toisessakin, mutta meillä on parempi ja meidän talolaisille tarkoitettu). Kyllä minä raijaan niitä siis edestakaisin. Likaiset toiselle talolle, sieltä märät meidän alakertaan, ja sitten kuivat meille yläkertaan. Mies yleensä hoitaa tämän jälkimmäisen!
Lapsi on 1,5 -vuotias. Pyykkiä tulee nyt tietysti enemmän, mutta ei ollut pikkuvauvanakaan mikään puklailija, joten tähän asti vähemmän kuin luulin. Omaa konetta voi joskus joutua harkitsemaan, mutta olen kuullut että ne jauhavat tuntikausia. Pesutuvan kone pesee tunnissa ohjelman kuin ohjelman. Lisäksi pyykit pitäisi kuitenkin viedä kuivaushuoneeseen. Ei niitä voi pieneen asuntoon ruveta levittelemään. Joissakin taloyhtiöissä märän pyykin kuivatus asuintiloissa on kielletty kosteushaitan takia, en tiedä onko siinä perää.
Se haitta tästä pesutuvasta on, että olen voinut vauva-aikaan pestä vain illalla miehen tultua töistä. Kantoliinaan olisin voinut lapsen laittaa, mutta en jotenkin uskaltanut mennä liinan kanssa kyykkimään ja kumartelemaan pyykkituvalle. Lisäksi kuivaushuoneessa on kova meteli ja kuumuus.
Hommaisin oman koneen silti. Olen asunut koneettomana taloyhtiössä jossa ilmainen pesutupa ja jossa sinne sai hyvin aikoja, mutta rasitti silti kun piti raahata pyykkejä ja sitten ravata tuvassa useamman kerran (vähintään 3 kertaa jos persi ja rumpukuivasi 2 koneellista, mutta ajan puitteissa ehti pestä 4 koneellistakin eli ravausta saattoi olla enemmänkin).
Meidän kerrostalossa on typerin pesutupa ikinä. Sinne pesutuvan ovessa olevaan lappuun pitää edellisenä päivänä käydä varaamassa vuoro, seuraavana päivänä aamusta tulee pesutuvan oven avain postiluukusta ja se pitää palauttaa vuoron jälkeen. Jokaisesta vuorosta tietysti veloitetaan. Olisin talvella tarvinnut pelkkää kuivaushuonetta, siis laittanut maton narulle kuivumaan mutta sekin olisi sit maksanut. Huoh.
Meillä on pyykkitupa, jossa 40°C pesu maksaa euron, 60°C 1,20€ jne. Eniten tässä vituttaa, kun se kapine syö vain 20 sentin kolikoita. >:(