Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

jos asuisit taloyhtiössä, jossa asukkaille ilmainen pyykkitupa

Vierailija
03.06.2014 |

Omistaisitko omaa pyykkikonetta?

Omani hajosi ja olen nyt pari viikkoa pessyt taloyhtiön pyykkituvassa kaikki pyykkimme. Aika hyvin on aikoja varattavana, mutta ei tietenkään aina, kun tarvitsisi ja pyykinpesulle pitää aina ainakin vähän uhrata aikaa ja ajatusta, toisin kuin jos kone kävisi kotona. Kuitenkin mietin, että jos en laittaisikaan omaa konetta ollenkaan?

Kommentit (87)

Vierailija
41/87 |
03.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole eläissäni omistanut pyykkikonetta. Aina käyttänyt vain taloyhtiökonetta. Nelihenkinen perhe. Meillä ei ole kotona tilaa pyykin kuivattamiseen. Pesen yleensä 2krt viikossa,toisella kerralla 2 koneellista, toisella 4.

Vierailija
42/87 |
03.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän kone vetelee vissiin viimeisiä ja en ole ajatellut ostaa uutta tilalle (kun ei ole varaa tällä hetkellä). Pesen pesutuvassa 2koneellista ja 1-2 koneellista kotona per viikko. Eli omaa konetta kun ei olisi niin 2x viikossa pesutuvassa riittäisi. Olen tosi iloinen pesutuvasta vaikka se kovin varattu onkin, onneksi minulla on päivät aikaa. Säästää hyvin myös sähkölaskussa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/87 |
03.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina asunut talossa, jossa on pesutupa. Näinpä en voisi edes kuvitella, että olisi oma pesukone. Mies on tosin välillä väläytellyt omasta pesukoneesta, mutta en ole suostunut. Itseäni on ärsyttänyt tuttavien luona jatkuvasti käynnissä oleva pesukone ja pitkin asuntoa roikkuvat pyykit.

Vierailija
44/87 |
03.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ilmainen pyykkitupa, mutta en käytä sitä juurikaan. On aika hyvin varattu koko ajan. Enkä jaksa siellä juosta, pesen mieluummin himassa.

Vierailija
45/87 |
03.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun pyykkikone hajosi kai noin 6 vuotta sitten. Piti ostaa uusi, mutta asia jäi, kun totuin käyttämään taloyhtiön ilmaista konetta.
Perheessä minä ja teinityttö. Tytöllä on paljon vaatteita. Yleensä pesen kerran viikossa, mutta toisinaan voi mennä kaksikin viikkoa välissä.
Aikoja saa hyvin, sillä pyykkitupaa ei käytetä kovin paljoa. Kaksi isoa kuivaustilaa.

Vierailija
46/87 |
03.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosta syystä en asu taloyhtiössä.

Vierailija
47/87 |
03.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 19:56"]

Meillä oli jonkin aikaa oma pesukone rikki ja turvauduin taloyhtiön pesutupaan. Pikkuisen enemmän vaivaa ja ajatusta pitää pyykkitupaa käyttäessä pyykkeihin käyttää. Jos olisi vain ajasta ja vaivasta kiinni, niin käyttäisinkin pesutupaa, mutta kun ne naapurit! Ärsyttävintä ikinä oli, kun raahautuu pyykkeineen pesutupaan viikkoa etukäteen varatulle pesuajalle, JA NAAPURIN PYYKIT PYÖRII KONEESSA. 

Ehkä meillä sitten on tavanomaista ittumaisempia naapureita, mutta tuon takia pyykkituvan käyttö oli ihan mahdotonta.

[/quote]Sehän se juuri on kun jotku omii yhteiset vehkeet ja käyttää kuin omiaana ja toiset yrittää vuorotella niiden käyttöä.

Vierailija
48/87 |
11.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin samaa kysymystä. Vanha kone meni rikki ja yksin asuvalle voisi riittää pyykkitupakin, vaikka maksaakin 2 euroa pesu. Tässä minun mielestäni plussat ja miinukset.

Pesutupa

+Halvempi ainakin lyhyellä aikavälillä

+Mahtuu enemmän tavaraa koneeseen

+Ei tarvitse kuunnella pesukoneen ääntä

+Ei tarvitse huolehtia itse esimerkiksi koneen rikkoontumisesta

+Pesutulos todennäköisesti parempi laadukkaassa koneessa

+Pieneen kylppäriin tulee lisätilaa, kun ei ole pesukonetta (tosin lisätilalle märkätilassa en oikein keksi järkevää käyttöä)

-Ei tiedä mitä muut koneessa pesevät. Yleensä näihin koneisiin tuodaan ne tavarat, joita ei omassa koneessa haluta pestä. Esimerkiksi kylmillä lämpötiloilla pestessä voi onnistua saamaan asuntoonsa esimerkiksi vaatekoin ja joutua heittämään kaikki menemään.

-Mahdolliset ongelmalliset ihmiset, jotka pesevät pyykkiä milloin lystäävät

-Pyykkien kuljettaminen edestakaisin ja pitää mahdollisesti käydä tarkastamassa joko kone on pessyt.

-Yksittäisten vaatteiden pesemisestä 2 euron hinta on mielestäni turhan kova. Pitää siis aina kerätä pyykkiä iso satsi ennen kuin voi lähteä pesemään tai pestä käsin.

-Vapaita vuoroja ei välttämättä ole sopivina aikoina ja tuohon vuoroon pitää sitoutua ja olla kotona juuri tuolloin.

-Muiden käyttäjien pesuaineet haisevat helposti myös omissa vaatteissasi jos yrität pestä hajuttomalla pesuaineella.

Oma kone

+Voi käyttää milloin haluaa

+Voi pestä yksittäisiä vaatteita

+Tietää mitä koneessa on pesty

+Ei tarvitse kuljettaa pyykkejä

+Tulee mahdollisesti halvemmaksi pitkässä juoksussa

+Koneen tyhjentämisessä ei mikään kiire

+Ei tarvitse yrittää toimia yhteiselossa ongelmallisten ihmisten kanssa

-Hankintahinta

-Koneen kuljetus ostettaessa ja muuttaessa

-Koneen rikkoontuessa pitää hankkia uusi ja kuljettaa vanha pois

-Vie tilaa kylpyhuoneesta

-Aiheuttaa melua asuntoon

-Nostaa sähkö- ja vesilaskua

-Pesutulos ei yhtä hyvä kuin laadukkaassa pesutuvan koneessa

Vierailija
49/87 |
11.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

en käyttäis pesutuvan konetta, jotenki ällöttää ajatus pestä pyykit samassa koneessa missä muut on pessy ties mitä kestovaippoja ja kuppasia alushousuja. yäk

Vierailija
50/87 |
11.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ällöttäisi käyttää jotain yleistä konetta, missä joku vieras pessyt esim kusisia kalsareita liian alhaisessa lämpötilassa.. Niin paljon voi nykyään kotonakin asuvilla olla sairaalabakteereiden kantajuuksia, esim esbl. Eli kaikki omat vaatteet pitäisi pestä sitten vähintään 60 asteessa, ettei siitä koneesta jäisi mitään..

Vierailija
51/87 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kommentoin nyt vanhaan keskusteluun, mutta välillä pännii meidän taloyhtiön pyykkitupa.

Ensinnäkin taloyhtiön sisäpihan ovet porraskäytäviin ovat lukitsemattomina 06-21. Tästä syystä kuka tahansa voi tulla sisään ja myös pyykkitupaan.

Meillä on kalenteri pesukoneen päällä, jossa kellonajat ja näin ollen vuorojen varaaminen on helppoa - asunnon numero ja nimi varauskirjaan ja avot! Pyykkivuoron pituutta ei ole määritelty, kunhan vain varaa ajoissa. Sitten niihin muttiin:

- Useamman kerran olen varannut pyykkikonetta kaksi tuntia/viikko. Ensimmäisellä pesukerralla hämmästys oli suuri, kun olin menossa lataamaan konetta toisen kerran ja siellä olikin joku tuntematon nainen pesemässä pyykkejään, varauksestani huolimatta. Minun pyykit oli heittänyt likaiseen saaviin. Sanoi, että ”ei tuota varauslistaa kukaan käytä.”

- Lattialla nurkassa on metallinen iso teline, jossa voi säilyttää omia pesuaineitaan. Myös iso lappu, jossa kielletään sekä suomeksi, että englanniksi muiden aineiden käyttäminen. minun pesuainepulloni on aina tyhjä, vaikka en käyttäisi sitä kuin kerran. Tästä syystä olen alkanut kantamaan pesuaineita edestakaisin tuvan ja asunnon välillä. Joskus jopa kylmästi käyttänyt jonkun toisen ainetta, jos oma parin litran pulloni on löytynyt tyhjänä. Ilmeisesti talon henki.

- Kuivaushuone on aina täynnä, vaikka varauskirja olisi tyhjä. Tästä syystä olen myös ostanut kotiini pari pyykkitelinettä, joissa kuivatan itse. Myös vaatteita on varastettu naruilta kuivaushuoneessa.

Ja kaikki me aikuisia ihmisiä ollaan, huoh.

Vierailija
52/87 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

en käyttäis pesutuvan konetta, jotenki ällöttää ajatus pestä pyykit samassa koneessa missä muut on pessy ties mitä kestovaippoja ja kuppasia alushousuja. yäk

Ja norovaatteita

Vierailija
53/87 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua hajotta käyttää taloyhtiän pyykkitupaa... Kauheeta raahausta ja ravaamista, stressi milloin pääsee pyykkäämään ja sut kello kaulassa juostava... Sunnuntaina on vieläpä kii koko tupa! Kuka nyt silloin tahtois pyykätä.

Koneen rummut voi huuhdella ennen pesua, luotan siihen että puhistaa pahimmat skeidat, mut kuivausrumpu yhh... Haisee välillä aika eksoottiselle omat pyykit kun ei oo tilaa kuivattaa kotona enkä jaksa kuivaushuoneeseen raahailla. :( Ei kiva, ei tuu raikasta pyykkiä.

Oman koneen ostan kun on ylimääräset satkut taskussa, siihen asti kärvistelen tuolla...

Vierailija
54/87 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun sellaisessa. On oma kone ja kuivausrumpu. Mies on hajusteille herkkä ja sieltä haisee aina voimakkaat pesuaineet, lisäksi se on tosi kovalla käytöllä. Ulkokautta pitäisi myös mennä sinne.

Vierailija
55/87 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä oma kone ja se sopii meille.

Joskus pesen lakanat taloyhtiön koneessa ja laitan ne sinne alas narulle kuivumaan.

Mun kotitalossa ei uskalla edes jättää koneeseen pyykkiä pyörimään vahtimatta puhumattakaan että jättäisi kuivumaan. Kaikki viedään ja pyykkikin kesken pesun jos jättää.

Vierailija
56/87 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edellisessä talossamme oli ilmainen pesutupa rapussamme, joten omaa pesukonetta tuli käytettyä ehkä kerran 2-3 kuukaudessa. Nykyisessä asuintalossani on myöskin ilmainen pesutupa ja ihan mukavasti aikoja vapaana, joten en ottanut pesukonetta mukaan muutossa. Saa nähdä muutanko mieleni sitten, kun etätyöt päättyvät eikä pyykkiä voikaan pestä keskellä työpäivää.

Vierailija
57/87 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu siitä, miten rikas olisin. Jos olisi varaa ostaa pesukone, niin ehkä voisin ostaa sellaisen. Sitten voisi pestä omalla koneella silloin kun talon koneella ei ole aikoja vapaana tai kun ei jaksa lähteä pyykkitupaan.

Vierailija
58/87 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä maksan vesimaksun ja mun pyykit tulee puhtaaksi vauva-ammeessa.

Rätit likoomaan ja sitte hanaa.

Vierailija
59/87 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä oma kone ja se sopii meille.

Joskus pesen lakanat taloyhtiön koneessa ja laitan ne sinne alas narulle kuivumaan.

Mun kotitalossa ei uskalla edes jättää koneeseen pyykkiä pyörimään vahtimatta puhumattakaan että jättäisi kuivumaan. Kaikki viedään ja pyykkikin kesken pesun jos jättää.

Todella törkeää. Miten ei omatunto kolkuta?

Vierailija
60/87 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on taloyhtiössäni ilmainen pyykkitupa, mutta en voi käyttää sitä.

Sen verran siellä lutrataan Omolla ja Comfortilla, etten pysty hengittämään koko tilassa kunnolla ja konekin pitäisi ensin pestä, ettei löyhkä tartu vaatteisiini.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi yksi