Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Milloin lapsi oppii nukkumaan?

Vierailija
03.06.2014 |

Meillä on ollut rankka vauvavuosi, joka lähenee kohta loppuaan, mutta vieläkään meillä ei nukuta. Jo vastasyntyneestä lähtien vauva on heräillyt vähintään tunnin välein ja vasta puolen vuoden ikäisenä nukkui ensimmäistä kertaa kaksi tuntia putkeen. Nyt parhaimpina öinä on saattanut nukkua jopa kolme tuntia putkeen, mutta alkuillasta ja aamusta saattaa heräillä 20 minuutin välein.

Olemme käyneet laskujeni mukaan yhdeksällä eri lääkärillä koko tänä aikana. Allergiat ja refluksitauti on suljettu pois ja vauva on todettu aika kaikin puolin terveeksi. Sairaalassa olemme olleet ensimmäistä kertaa 4 kk ikäisenä rytmitysjaksolla, koska lääkäri on epäillyt päivärytmeissämme olevan jotain sellaista, miksi vauva ei nuku. 6 kk jälkeen kaksi unikoulua takana tassutellen, mutta ei apua heräämisiin. Meillä siis on aina heräilty vähintään kymmenen kertaa yössä, useimmiten jopa 20.

Onko teillä ollut tällaisia nukkujia? Milloin lapsi on alkanut nukkumaan paremmin?

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
03.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika kaikin puolin terveeksi... Piti sanoa aina kaikin puolin terveeksi.

Ap

Vierailija
2/37 |
03.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annatko tissiä joka kerta? Entä jos mies syöttäisi pullosta paro yötä ja äiti nukkuisi toisaalla. Jos ei saakkaan tissiä aina niim huvikseen heräily voisi loppua. Entä nukkuisilo paremmin eri huoneessa? Vaihtoehtoisesri samassa huoneessa ja perhepedissä ?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
03.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole näistä asioista omakohtaista kokemusta, mutta luin joskus Oi mutsi mutsi -blogista, että hän oli vienyt suunnilleen vuoden (voin muistaa väärinkin) lapsensa sairaalan unikouluun, ja ongelma oli ratkennut sillä.

Vierailija
4/37 |
03.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä auttoi unikoulu, raaka sellainen. 6 kk ikäinen vauva ja laitettiin omaan huoneeseen ja annettiin olla yksin, lopetti huutamisen pikkuhiljaa ja alkoi nukkua 3 yön jälkeen.

Jos oltas jatkettu valvomista, koko perhe olis seonnut. Nyt rauha maassa ja kaikki tyytyväisiä, jopa se vauva.

Vierailija
5/37 |
03.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä yöhässäköinti päättyi siihen kun lapsi oppi kävelemään. Uusien taitojen (ryömiminen, konttaus, seisominen, kävely) opettelu tuli pahasti uniin.

Vierailija
6/37 |
03.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annan ja en. Viimeisimmästä unikoulusta on jo jonkin aikaa, joten olen luisunut takaisin siihen, että vauva kainaloon ja tissi suuhun, niin saan samalla itsekin nukuttua jotenkin ja rauhoitettua vauvan öisin rinnalle.

Isä on hoitanut pullon kanssa yösyöttöjä ja rauhoitteluja, mutta ne ei auta näihin heräämisiin. Vauva kyllä rauhoittuu myös isän kanssa, mutta heräilee ihan samaan tapaan. Unikoulun kanssa vauva oppi rauhoittumaan tassutteluun, mutta heräsi edelleen lukemattomia kertoja yössä ja aina sai nousta ylös tassuttelemaan vauvaa, joten koin ajan saatossa helpommaksi tarjota rintaa, kun itse ei tarvitse liikkua.

Suurimman osan ajasta vauva on nukkunut minun vieressäni, mutta olemme koittaneet muutamia kertoja jonkin aikaa nukuttaa omaan sänkyyn. Omaan huoneeseen vauvaa emme ole koskaan siirtäneet.

Tuntuu, että meillä ei vain mitkään konstit auta, kun sairaalan henkilökuntakaan ei saanut unikoululla heräilyjä vähentymään tai loppumaan.

Vierailija
7/37 |
03.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt 3v 3kk iässä alkoi nukkumaan suunnilleen läpi yön. Tätä ennen heräili 3-10krt yössä koko tuon ajan. Aika kai tähän vaan auttoi... Pahimmat hetket oli n. 9kk-1v2kk.

Vierailija
8/37 |
03.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2v 3kk herää vieläkin n 3 x yössä. Ollut aina huono nukkuja. Itse oon jo tottunut tähän krooniseen väsymykseen.

Vierailija
9/37 |
03.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuule ap. minusta et ole ollut johdonmukainen vauvasi kanssa. Kun aina pikkuhiljaa luisut takaisin siihen rumbaan. Mikset etenisi ja saisitte nukkua?

Jos vauva on terve, ei se tarvitse sinua yöllä!! Olette opettaneet sen siihen palveluun, opetelkaa nyt sitten poiskin.

Jos luonne ei kestä, pidä vieressä tissi suussa, mutta ei se tarvii montaa yötä OMASSA HUONEESSA ja oppii nukkumaan.

Vierailija
10/37 |
03.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tosi kovasti toivonut, että kun vauva vihdoin oppii kävelemään, niin yöt rauhoittuisi, kun uusia taitoja on tullut jatkuvasti. Mutta meillä kun on heräilty vähintään tunnin välein ihan vastasyntyneestä asti, mikä on sinällään erikoista, koska vastasyntyneethän nukkuu paljon.

Epäilen, että vauva heräilee aina unisyklin vaihtuessa eikä vain osaa nukahtaa itse uudelleen vaan tarvitsee siihen apua. Vaikka kuinka on yritetty, että oppisi rauhoittamaan itsensä takaisin uneen, niin ei. Ainoa toivo näyttäisi olevan, että ajan kanssa. Ehkä vauvalla edelleen kehittyy joku keskushermosto tai vastaava, ettei tätä asiaa vain opi ennen kuin on valmis.

Ap

Vierailija
11/37 |
03.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän vauvan heräilytahti oli suurinpiirtein samanlainen. Mitään vikaa ei tutkimuksissa löytynyt, eivätkä unikoulut auttaneet. Hän heräili öisin melkein kuusivuotiaaksi, aluksi yksivuotiaana tuon 15-20 kertaa yössä, siitä hiljalleen unipätkiä pidentäen. Vielä viisivuotiaana 3-4 kertaa yössä. Mutta nyt juuri äskettäin, alle kuukausi sitten, hän on alkanut pääsääntöisesti nukkua yöt läpeensä! Ihanaa! Tätä on _todella_ odotettu. Nyt saan ehkä aivoni takaisin.

Vierailija
12/37 |
03.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ole vauva vaan vanhemmat!

Meillä oli ihan sama tilanne, tunti unta ja ylös , mutta kun me päätettiin että se sai loppua, lopetettiin kerrasta ja nyt nukutaan.

Onhan se muutaman yön kidutusta kaikille, mutta hyvä ihme, kidutusta se on tunnin pätkissä herääminenkin.

Nyt vaan uskoa asiaan ja lopetette sen yöpalvelun!!

Vierailija
13/37 |
03.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni olemme koittaneet olla mahdollisimman johdonmukaisia ja mennä juuri niillä opeilla, mitkä ollaan sairaalan unikoulusta saatu. Sairaalan unikoulussa vauva oli siis 3 yötä ja näinä öinä ei tapahtunut yhtään parannusta, joten he päättivät lopettaa. Hoitajan mukaan vauva valvoi joka yö neljään asti, mitä kotona ei onneksi ikinä tapahdu. Emme saaneet olla itse mukana unikoulussa.

Jos muutamassa viikossa ei ole tullut minkäänlaisia tuloksia heräämisiin, niin kyllä siinä valitettavasti luisuu siihen tapaa mikä on helpoin sen kannalta, että saa itsekin edes vähän nukuttua. Valitettavasti ei ihminen pysty valvomaan nukkumatta viikkokausia.

Ap

Vierailija
14/37 |
03.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos oeltte mielestänne tehneet kaiken oikein, hyvä niin, mutta jos kuitenkin tuntuu ettette olleet tarpeeksi tiukkoja, kokeilkaa sitä, että vauva omaan huoneeseen ja annatte olla!!!

Vierailija
15/37 |
03.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

1v ikäinen ei tarvitse syöttöjä yöllä!!

Vierailija
16/37 |
03.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En valitettavasti osaa neuvoa. Meillä 1,5v joka heräilee edelleen 20 kertaa yössä. I feel you, tsemppiä :)

Vierailija
17/37 |
03.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saan varmaan kiviä niskaani, mutta oletteko kokeilleet Nannia yöllä? jos lapsi on melkein vuoden ja imetät tunnin välein, se maito on niin lirua, ettei ainakaan nälkää pidä, kunhan käyttää sua tuttia ja rauhoittumiseen. 

Itse kokeilisin kunnon iltapalaa (esim. velliä), sitten tutti suuhun ja sänkyyn. Juomaks vettä esim. 22-7.  Vauva omaan sänkyyn, vaikka sivuvaunuun, ja vesipullo käden ulottuville. 

MUTTA ei välttämättä auta muu kuin aika. Meillä kaksi lasta 1,5 vuoden välein, molemmat oppivat nukkumaan muutaman kuukauden yli 2 v. eli 4 vuotta valvottiin. Ja kokeiltiin ihan kaikkea. Meillä tosin refluksia, mutta mä uskon kyllä siihenkin, että elimistö voi olla muutenkin kehittymätön. 

Toisaalta, lapsi saattaa sitten ruveta nukkumaan ihan itsestään, kun aika on kypsä. Siinä sitten vanhemmat paniikissa heräilevät tottumuksesta. Mutta sekin helpottaa ajan kanssa. Toi on raskasta, voimia sinne. Yrittäkää vuorotella miehesi kanssa ja menet vaikka hotelliin yöksi nukkumaan pari kertaa kuussa. 

Vierailija
18/37 |
03.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti nykyäidit opettaa vauvansa valvomaan, kun saadaan ohjeita että jokaiseen ininään on tarjottava tissiä tai kättä tai muuten vauva kokee hylkäämisen tunnetta jne.

Nyt kerrankin voitaisiin ottaa esimerkkiä "ennen vanhaan" tehdyistä asioista.

Ei vauva ennen mennyt rikki, vaan oppi nukkumaan itse.

Antakaa sen vauvan itse selvitä, ei se mene rikki.

Vierailija
19/37 |
03.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korvikkeella koitettiin tankata vauvaa silloin, kun oli vielä kokonaan rintaruokinnalla, mutta nykyään syö 5 ateriaa päivässä, niin ei pitäisi nälkää jäädä. Eikä tosiaan niitä yösyöttöjä tarvitse, koska rauhoittuu myös tassuttelulla, mutta ongelma on nimenomaan se, että heräilyt pitäisi saada laskemaan rajusti. Siihen ei auttanut, vaikka yösyötöt jätettiin kolmeksi kuukaudeksi pois kuvioista.

Sinänsä onhan tässä tapahtunut edistystä, koska vauva tunnin sijaan saattaa hyvinä öinä nukkua jopa sen kolmen tunnin pätkän keskellä yötä. Kai se tästä hiljalleen pidentyy.

Vierailija
20/37 |
03.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n vauva on riippuvainen / addikti ja siihen ei auta kuin kylmä kalkkuna.

Riippuvuus eli addiktio (lat. addictio, jättäminen jonkun valtaan) on pakonomainen tarve harjoittaa jotakin toimintoa tai kokea tietynlainen tunnetila. Riippuvuuden vaikutus elämään vaihtelee hyödyllisestä ja elämää ylläpitävästä terveestä riippuvuudesta haitalliseen riippuvuussairauteen. Riippuvuudet voidaan jakaa kehollisiin tai henkisiin (fyysisiin tai psyykkisiin) riippuvuuksiin. Riippuvuus liittyy usein mielihyvähakuisuuteen. Yleisiä haitallisia riippuvuuksia ovat esimerkiksi päihderiippuvuudetlääkeriippuvuudetnettiriippuvuus ja peliriippuvuus.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä neljä