Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kumpaa arvostat enemmän, tehtaan liukuhihnatyöskentelijää vai lähihoitajaa?

Vierailija
03.06.2014 |

Miksi?

Kommentit (57)

Vierailija
41/57 |
03.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 22:49"]

"Liukuhihnaduunarit tuo leivän kaikkien pöytään, mikäli työskentelevät vientiteollisuudessa."

Ja lähihoitaja lämmittää ja muistuttaa vanhusta syömään sen leivän.

"Mätien punajuurien poimiminen pois voisi olla mielenkiintoista."

Kuuluu myös lähihoitajan hommiin tarkistaa muistisairaan jääkaapista vanhentuneet ruuat...

Hauskaa tuo pyllyjen peseminen, mistä aina puhutaan. Lähihoitajan työ ainakin meillä kotihoidossa on myös kotisairaanhoidon hommia, kouluttamattoman keikkalaisen voi laittaa pesemään niitä pyllyjä mutta inri-mittaukset ja muut vaatii kuitenkin lääke- ja pistosluvallisen lähihoitajan.

Tänään minulla oli 10 asiakasta joiden luona kävin, en pessyt yhdeltäkään pyllyä. Eiköhän tuokin liity asiakkaiden kuntoon ja hoitopaikkaan, sairaalaosastolla sitä hommaa on sitten enemmän.

T: lh

[/quote]Palkkaerot hoitoalalla ovat niin pieniä että kannattaa ottaa sairaanhoitaja pesemään pyllyjä. Hänellä voi tettää myös kaikki muut työt.

Vierailija
42/57 |
03.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 22:58"]

Olen lähihoitaja ja teen työpaikallani täysin samaa mitä sairaanhoitajatkin. Silti sairaanhoitaja on meistä se arvostetumpi ja parempi, minä pelkkä paskaduunari? Paskaa ei meillä kyllä tarvitse kenenkään siivota, työskentelen mielenterveys- ja päihdepuolella. Siistiä sisätyötä.

[/quote]

Mitä sitten teet? Teetkö oikeasti TÄYSIN samaa mitä sairaanhoitajakin? Sama vastuukin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/57 |
03.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Palkkaerot hoitoalalla ovat niin pieniä että kannattaa ottaa sairaanhoitaja pesemään pyllyjä. "

Kannattaako, eikö teillä ole sairaanhoidollisia tehtäviä? Ja haluaako ne pestä pyllyjä?

Vierailija
44/57 |
03.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 22:19"]

Olen mieluummin kouluttamaton kuin joku muiden perseitten pyyhkijä.. hyi h..tti

[/quote]

Täällä yksi "perseitten pyyhkijä" eli lähihoitaja. Mun tyypillinen työpäiväni: käyn n. kahdeksalla asiakkaalla. Aamulla käyn yhdelle pistämässä insuliinin ja tarkistan, että hän on lääkkeensä ottanut. Toki mun pitää ennen insuliinin pistämistä mitata verensokeri, ja laskea aamupalan hiilihydraatit, että voin arvioida kuinka paljon insuliinia pitää pistää. Ja sen päätöksen teen ihan itse. Seuraavassa paikassa tarkistan jalkojen ihon kunnon ja puen tukisukat. Keitän puuron ja annan lääkkeet. Kolmannessa paikassa asiakas on yöllä kaatunut, ja saanut silmäkulman isohkon haavan. Joudun tekemään päätöksen voiko asiakas olla kotona vai pitäisikö käydä terveyskeskuksessa tikattavana. Otan myös sen verinäytteen, mitä varten sinne menin, ja tietysti mittaan verenpaineen. Neljännellä asiakkaalla on paha krooninen haava pohkeessa. Huuhtelen sen, puhdistan ja laitan pakettiin. Viides asiakas on aggressiivinen dementikko, kenelle mun pitäis keittää aamupuuro ja antaa lääkkeet. Joskus onnistuu, ei ihan aina. Tarkkana saa olla, ettei nyrkki osu kovin pahasti. Kuudennen asiakkaan luona onko sitten lääkkeiden jako. Tässä välissä käyn toimistolla syömässä, kirjaamassa aamukäynnit ja vaihtamassa avaimet. Päivällä onkin sitten yhden asiakkaan saunotus, ja toiselle asiakkaalle ruuan lämmitys ja kauppalistan teko.

Noiden omien töideni lisäksi mulla on koko tämän kaupungin kotihoidon päivystyspuhelin, mikä soi usein. Asiakas soittaa, ja kyselee missä hoitaja viipyy. Toinen soittaa, ja kertoo tarvitsevansa iltapäivällä saattajan lääkärireissulle. 300 km:n päässä asuvarouva soittaa, ja kertoo olevansa kovin huolissaan vanhemmistaan kenellä ei vielä kotihoito käy. Yhden asiakkaan omaishoitaja soittaa, ja kertoo asiakkaan kaatuneen, ja tarvitsee nyt heti apua. Sairaalasta on kotiutumassa iltapäivällä asiakas, jota pitäisi olla ottamassa vastaan. Tietysti myös kaupassa pitäis käydä, koska kotona ei asiakkaalle mitään ruokaa ole. Ja minun on näihin kaikkiin puheluihin vastattava, ja keksittävä ratkaisu.

Missä kohtaa tässä oli sitä perseiden pyyhkimstä, minä lähäreiden työtä pidetään?

Vierailija
45/57 |
03.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 23:10"][quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 22:58"]

Olen lähihoitaja ja teen työpaikallani täysin samaa mitä sairaanhoitajatkin. Silti sairaanhoitaja on meistä se arvostetumpi ja parempi, minä pelkkä paskaduunari? Paskaa ei meillä kyllä tarvitse kenenkään siivota, työskentelen mielenterveys- ja päihdepuolella. Siistiä sisätyötä.

[/quote]

Mitä sitten teet? Teetkö oikeasti TÄYSIN samaa mitä sairaanhoitajakin? Sama vastuukin?

[/quote]

Kyllä, teen täysin samaa työtä. Ainoa ero on siinä, että lähihoitajan täytyy uusia lääkeluvat tietyin väliajoin, sairaanhoitajan ei tarvitse. Jokaisella hoitajalla on vastuu työstään. Työvuoroon nimetään toki aina nimellisesti "vastuuhoitaja" mutta käytännössä sillä ei ole merkitystä.

Vierailija
46/57 |
03.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 23:15"]

[quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 23:10"][quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 22:58"]

[/quote]

[/quote]

Kyllä, teen täysin samaa työtä. Ainoa ero on siinä, että lähihoitajan täytyy uusia lääkeluvat tietyin väliajoin, sairaanhoitajan ei tarvitse. Jokaisella hoitajalla on vastuu työstään. Työvuoroon nimetään toki aina nimellisesti "vastuuhoitaja" mutta käytännössä sillä ei ole merkitystä.

[/quote]

Minkälaista työtä se sitten on? Ei ainakaan pyllyjen pyyhkimistä ilmeisesti? Minua kiinnostaa ala, siksi kysyn...

Vierailija
47/57 |
03.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

45, hyvin kuvasit minunkin työpäiväni. :-) Moni lähärin työstä huonoa puhuva menisi ymmälleen jo verenpaineen mittaamisen yhteydessä, kun asiakkaalla flimmeri...

Vierailija
48/57 |
03.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 23:18"]

45, hyvin kuvasit minunkin työpäiväni. :-) Moni lähärin työstä huonoa puhuva menisi ymmälleen jo verenpaineen mittaamisen yhteydessä, kun asiakkaalla flimmeri...

[/quote]

No kuinka usein olet joutunut tällaiseen tilanteeseen, jossa mitattavalla asiakkaalla flimmeri?

Vierailija
49/57 |
03.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 23:18"][quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 23:15"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Minkälaista työtä se sitten on? Ei ainakaan pyllyjen pyyhkimistä ilmeisesti? Minua kiinnostaa ala, siksi kysyn...

[/quote]

Potilaiden vastaanottoa, hoitokokouksiin osallistumista, omahoitajakeskusteluja,

Erilaisten ryhmien vetämistä, jatkohoidon suunnittelua ja näiden järjestelyä, yhteistyötä monien eri tahojen ja omaisten kanssa, lääkehoitoa ja vaikutusten seurantaa, yleistä potilaan voinnin seurantaa ja hoitosuhteen luomista. Sekä paljon rajausta ja ohjausta. Työskentelen siis psykiatrisella osastolla.

Vierailija
50/57 |
03.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liukuhihnaduunaria, koska joutuu olemaan typerien av-mammojen sylkykuppina, jotka hakee olemattomalle statukselleen korostusta alentamalla niitä...

Ap, kerrohan, mitä ajattelit tuota kysymystä kirjoittaessasi. Mielenkiintoista olisi kuulla. Oliko tavoite, että me kuorossa huudetaan lähäreiden arvoa vs. linjatyöntekijä?

Vierailija
51/57 |
03.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on kamalaa kun naiset haukkuu ja kadehtii toisiaan. Oikeesti. Jokainen joka väheksyy toisen ammattia voi saman tien kipata itsensä sinne dille-puolelle.

Vierailija
52/57 |
03.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumpaakin, ja siksi että rankkaa työtä molemmat vaikka itse en ole kumpaakaan tehnyt.

Vierailija
53/57 |
03.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 23:18"]

[/quote]

Mikseivät pahaa puhuvat saisi mennä ymmälleen flimmeristä, jos heitä ei ole koulutettu siihen?

Vierailija
54/57 |
03.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikalailla saman verran.

Lähihoitajaa hieman vähemmän, jos työskentelee julkisella.

Vierailija
55/57 |
03.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monethan suorastaan rakastaa sossuja, sossu jakaa rahhaa.

Vierailija
56/57 |
03.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 23:12"]

"Palkkaerot hoitoalalla ovat niin pieniä että kannattaa ottaa sairaanhoitaja pesemään pyllyjä. "

Kannattaako, eikö teillä ole sairaanhoidollisia tehtäviä? Ja haluaako ne pestä pyllyjä?

[/quote]Eipä se työnantaja pahemmin kysele kenenkään haluamisia. Sairaanhoitaja vaihtaa vaipan ja pistää lääkkeen samaan hintaan.

Työntekijöiden pitäisi vetää tarkemmin rajaviivoja eri tehtävien välille.

Vierailija
57/57 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molempia arvostan yhtä paljon. Suomi tarvii vientiteollisuuden duunarin, mutta palkkojen pitää tulla alas. Ei pärjää suomalainen paperi - tai mikään -teollisuus, jos palkat on +300% verrattuna muualle.

Suomalainen lähihoitaja tekee kovaa duunia palkalla, jolla ei esim. Helsingissä elä. Samaan aikaan vuoromestari Imatralla nostelee housujaan ihan järkyttävän kovalla liksalla, ehkä joku 4500 e/kk?? Lähihoitaja pitää ihmisistä huolta, hoitaa myös kuoleman hetkellä, hälyttää lisää apua, jos henki on vielä pelastettavissa. Vuoromestari huolehtii, että kone ajaa. Ja jos oikein hitoksee menee pieleen, tulee ratakatko.

Lähihoitajan huono päivä on se, kun joku kuolee, eikä kukaan lähiomainen ollut paikalla.