Pääsykokeet persiilleen
Kokeet meni huonosti, kirjallinen mielestäni tosin hyvin.
Haastattelussa aloin takeltelemaan sanoissa enkä tiedä vastasinko edes aiheesee, kun jännitti niin et unohdin jo kysymykse kesken vastauksen :/ kerroin varmaan myös asioista mitä he eivät olisi halunneet kuulla esim. Huonosti mennyt lukio.. Ärsyttää että möläytin, koska heillä ei ollut todistuksia eikä muutakaan tietoa koulustani. Itkettää, luin todella paljon ja yksi haastattelu pilaa kaiken :/
Kommentit (51)
Pääsykoetestaukset ja psykologifirmojen rekrytointitestaukset on suurelta osin täysin diipadaapaa ja mutua. Testien (esim. jonkun Rorsachin mustetahratestin) korrelaatio vaikkapa sairaanhoitajaksi hakevan todellisiin kykyihin on olematon. Toki siellä voidaan karsia kaikkein pöhköimmät ja sairaimmat persoonat pois mutta se, vastaako tahrasta lepakko vai perhonen vai enkeli, ei kerro yhtään mitään kyseisen ihmisen kyvyistä johonkin ammattiin. Testiä suunnitellessa pitäisi etukäteen määrittää, mitä testillä haetaan ja miten se pisteytetään ja mikä sen korrelaatio valintakriteereihin on. Nuo haastattelut on myös hyvin kyseenalainen arviointimenetelmä - siinä välttämättä vaikuttaa pärstäkerroin ja ulkoinen miellyttävyys ja esim. lihavuus varmasti laskee pisteitä (kuten ihan tieteellisestikin on todettu laskevan hakutilanteessa). Myös ujous ja varovaisuus laskee pisteitä vaikka ujo ja varovainen voi toisaalta olla esim. hyvinkin tarkka ja huolellinen työtehtävissään ja lämmettyään ja tutustuttuaan pärjää sosiaalisessa tilanteessa ihan hyvin. Ujo ja varautunut antaa myös tilaa toiselle puhua eikä paukuta päälle ennen kuin toinen on kahta sanaa sanonut. Haastattelijan oma persoona ja tempperamentti vaikuttaa valintaan. Lisäksi ihan yleisesti tiedetään, että nimenomaan sairaanhoitajaopinnoissa valtaosa niistä opettajista on ihmisiä, jotka eivät ole pärjänneet ja jaksaneet siinä arkityössä, johon ovat muita opettamassa. Siellä on niitä jakkupukuisia helmikanoja, joille oksennuksen siivoaminen ja kännisen tai puolisonsa menettäneen tai syöpädiagnoosin kuulleen kohtaaminen on liian vaikeaa.
ite oon lähempänä 30v ja kuvittelin että oisin päässy nimenomaan haastattelussa loistamaan 18-vuotiaiden ohitse, kun on tullut kuitenkin käytyä läpi monet työhaastattelut jne. mutta menipä pääsykokeiden yksilöhaastattelu silti päin mäntyä. haastattelussa oli nimittäin vain yksi oikea kysymys: "kerro vähän itsestäsi ja siitä, miksi haet tänne". no, mä tosiaan kerroin VÄHÄN, koska ajattelin sen olevan vain alkupohjustusta ja että pääsisin kertomaan motivaatiostani tarkemmin muiden kysymysten yhteydessä. ei sit tullukaan mitään muita kysymyksiä eikä edes tarkentavia mun vastaukseeni eli se siitä... pikkusen pöllämystyneenä lähin ulos ja oon ollu ihan maassa tuon jälkeen, että miksen tajunnu kertoa enempää - olin kuitenki todella hyvin valmistautunut. että ette oo ainoita jotka mokailee :(
[quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 14:24"]
Kokeet meni huonosti, kirjallinen mielestäni tosin hyvin.
Haastattelussa aloin takeltelemaan sanoissa enkä tiedä vastasinko edes aiheesee, kun jännitti niin et unohdin jo kysymykse kesken vastauksen :/ kerroin varmaan myös asioista mitä he eivät olisi halunneet kuulla esim. Huonosti mennyt lukio.. Ärsyttää että möläytin, koska heillä ei ollut todistuksia eikä muutakaan tietoa koulustani. Itkettää, luin todella paljon ja yksi haastattelu pilaa kaiken :/
[/quote]
Minulla on ap sama fiilis omista pääsykokeistani, niihin kuului ennakkotehtäviä ja ne tein mielestäni hyvin, myös koetilanteeseen kuulunut presentaatio sujui kivasti ja koe tuntui menevän myös hyvin. Itse haastattelussa taas jännitys valtasi ja tuntuu että pilasin koko jutun. :( sanoin kyllä joitain hyviäkin juttuja mutta silti tuli sanottua juttuja joista olisi ollut parempi olla hiljaa ja jotenkin aivot löi ihan tyhjää kun jännitti niin paljon. Haluan tätä opiskelupaikkaa yli kaiken.
Toivottavasti kummallakaan meillä molemmilla meni paremmin kun mitä luullaan :/
Nyt, kun aikaa on kulunut ja vihdoin löysin tämän kadonneen ketjuni. Voin sanoa pääseeni opiskelemaan todella hyvillä pisteillä <3
[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 13:37"]
Nyt, kun aikaa on kulunut ja vihdoin löysin tämän kadonneen ketjuni. Voin sanoa pääseeni opiskelemaan todella hyvillä pisteillä <3
[/quote]
Onnea! :) niin minäkin :D
- 44
[quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 16:45"]Psykologit on kyllä hyvin osanneet työllistää itsensä. Ei paikkaa, ettei joku kallonkutistaja ole urkkimassa tai viisastelemassa! Itse en usko ollenkaan siihen, että näillä stressaavilla haastatteluilla saadaan ihmisen parhaat puolet ja kyvyt esiin. Ja osaako psykologi olla täysin puolueeton? En usko yhteenkään psykologiin, anteeks nyt vaan.
[/quote]
Meillä haastattelivat opet, ei ollut kuin koe + parihaastattelu
-ap