Pääsykokeet persiilleen
Kokeet meni huonosti, kirjallinen mielestäni tosin hyvin.
Haastattelussa aloin takeltelemaan sanoissa enkä tiedä vastasinko edes aiheesee, kun jännitti niin et unohdin jo kysymykse kesken vastauksen :/ kerroin varmaan myös asioista mitä he eivät olisi halunneet kuulla esim. Huonosti mennyt lukio.. Ärsyttää että möläytin, koska heillä ei ollut todistuksia eikä muutakaan tietoa koulustani. Itkettää, luin todella paljon ja yksi haastattelu pilaa kaiken :/
Kommentit (51)
Maailmanrauhan toivominen on vähän lapsellista ja missimäistä. Pitää olla realistinen käsitys siitä miten sellainen edes voisi toteutua ja missä ajassa, se ei tule vain toivomalla eikä yhdessä yössä. Tarvitaan konkreettisia tekoja ja aikaa.
Jaa-a, ehkä ne kysymykset on sellaisia, joilla halutaan puhuttaa ihmistä ja saada häntä tuomaan esille jotain arvomaailmastaan. Toisaalta voisin jotenkin kuvitella, että haluavat testata, onko hakijalla "varajeesuksen" virkaa, haluaisiko hän pelastaa koko maailman.
Aika vahvasti olen sitä mieltä, että nuo pääsykoehaastattelut voivat pahimmillaan olla aikamoista "puoskarointia" ja hakuammuntaa. Kai niissä nyt ne "pahimmat" tapaukset onnistutaan karsimaan pois, mutta en ollenkaan itse usko, että haastattelijoiden lemmikkityypit ovat välttämättä juuri niitä, jotka VAIN alalle sopivat. Voi hyvin olla, että siellä pudotetuissa on helmiä, joille ei vain osata antaa arvoa. Toivottavasti he löytävät tilaisuutensa jossain muualla.
[quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 14:49"]
No mulla kysyttiin että mistä olen valmis luopumaan jos aloitan opiskelun. Olin että wataaaaaa o.O miks mun pitäisi luopua jostain opiskelujen takia??
[/quote]
Jos et tuohon osannut vastata, tuli pitkä miinus.
[quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 14:52"][quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 14:49"]
No mulla kysyttiin että mistä olen valmis luopumaan jos aloitan opiskelun. Olin että wataaaaaa o.O miks mun pitäisi luopua jostain opiskelujen takia??
[/quote]
[/quote]
Osasin vastata mutta mulla ei ole mitään konkreettista mistä joutuisin luopumaan joten sävelsin ihan omiani. Ainoa mistä joudun luopumaan on muutto 500km päähän kotoa..
Alaan liittymättömillä kysymyksillä testataan, miten henkilö reagoi yllättäviin tilanteisiin ja selviää niistä. Normaalimpiin kysymyksiin kannattaa AINA valmistautua etukäteen esimerkiksi miettimällä valmiiksi, millainen olet ihmisenä, opiskelijana tai työntekijänä, mitkä ovat omat vahvuudet ja kehityksen kohteet, ja miten kaverisi tai esimiehesi kuvailisi sinua. Kehityksenkohteissa tai huonoissa puolissakaan ei ole niin väliä mitä sanoo - siinä haetaan vain sitä, että ihminen on tietoinen siitä, ettei ole täydellinen ja haluaa kehittyä ihmisenä.
[quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 14:52"][quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 14:49"]
[/quote]
[/quote]
Niin toisaalta vaikea kysymys!
Laureassa oli parikeskustelu, harmi vain et se on niin paljon kiinni toisesta. Yritin viritellä keskustelua välillemme, mutta hän vastasi omiin kysymyksiinsä ja se siinä.
Tuntui etteivät he arvostaneet 5 vuoden suunnitelmiani, koska halusin lapsen ja olla valmistumassa koulusta/jo valmistunut. Näin, että haastattelija katsoi HETI mahaani ja oli naurussa pitelemistä :D joo ei ihan vielä kumminkaan..
-ap
[quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 14:56"]Alaan liittymättömillä kysymyksillä testataan, miten henkilö reagoi yllättäviin tilanteisiin ja selviää niistä. Normaalimpiin kysymyksiin kannattaa AINA valmistautua etukäteen esimerkiksi miettimällä valmiiksi, millainen olet ihmisenä, opiskelijana tai työntekijänä, mitkä ovat omat vahvuudet ja kehityksen kohteet, ja miten kaverisi tai esimiehesi kuvailisi sinua. Kehityksenkohteissa tai huonoissa puolissakaan ei ole niin väliä mitä sanoo - siinä haetaan vain sitä, että ihminen on tietoinen siitä, ettei ole täydellinen ja haluaa kehittyä ihmisenä.
[/quote]
Kyllä valmistuin ja pohdin mainospuheita kotona peilin edessä ja koin olevani itsevarma. Heti huoneeseen astuessa kävi vain jotain ja se kaikki itsevarmuus katosi ja olin kuin piipittävä hiiri.
-Ap
[quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 14:49"]
[/quote]
"Ylioppilaskirjoitusten jälkeen olen saanut nukua aamuisin pitkään ja katsoa myöhäiseen iltaan leffoja. Jos pääsen opiskelemaan, minun pitää omaksua toisenlainen päivärytmi ja varata aikaa opiskeluille myös illasta. Lisäksi joudun muuttamaan 500km päähän ja tulen näkemään perhettä ja kavereita vain viikonloppuisin." Tai "Olen tällä hetkellä töissä kaupassa ja iltaisin vedän jumppia liikuntakeskuksessa, jotta pääsen matkustelemaan ja shoppailemaan. Opintojen myötä minun pitää vähentää työntekoa ja muuttaa rahankäyttöäni niin, että pärjään vähemmällä työnteolla."
[quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 14:57"]
[/quote]
[/quote]
Niin toisaalta vaikea kysymys!
Laureassa oli parikeskustelu, harmi vain et se on niin paljon kiinni toisesta. Yritin viritellä keskustelua välillemme, mutta hän vastasi omiin kysymyksiinsä ja se siinä.
Tuntui etteivät he arvostaneet 5 vuoden suunnitelmiani, koska halusin lapsen ja olla valmistumassa koulusta/jo valmistunut. Näin, että haastattelija katsoi HETI mahaani ja oli naurussa pitelemistä :D joo ei ihan vielä kumminkaan..
-ap
[/quote]olisit kertonut että tavoite on koulusta valmistua ja sitten työelämään, mitä alat lapsesta höpöttämään
[quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 14:56"]
[/quote]
[/quote]
Osasin vastata mutta mulla ei ole mitään konkreettista mistä joutuisin luopumaan joten sävelsin ihan omiani. Ainoa mistä joudun luopumaan on muutto 500km päähän kotoa..
[/quote]
Ehkä voisi myös sanoa, että jos olet nyt jo opiskellut ja valmistumassa, niin ihan samaa rataa opiskelua se jatkokin olisi.
Mä en ikinä oikein osaa vastata järkevästi kysymyksiin, vasta kotona tulee mieleen vaihtoehtoja. Mutta olenkin tyhmä.
[quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 15:14"][quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 14:56"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Ehkä voisi myös sanoa, että jos olet nyt jo opiskellut ja valmistumassa, niin ihan samaa rataa opiskelua se jatkokin olisi.
Mä en ikinä oikein osaa vastata järkevästi kysymyksiin, vasta kotona tulee mieleen vaihtoehtoja. Mutta olenkin tyhmä.
[/quote]
Et ole tyhmä, olet normaali.
Toivotaan, että haastattelijat näkee epävarmuuden ja muun läpi.
-ap
[quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 14:33"]
en todellakaan tutustu mihinkään koulutusohjelmaan. tutustu itse, mihin olet hakemassa etukäteen.
[/quote]et ole edes tutustunut koulutusohjelmaan, höpsistä hoi, tottakai täytyy tutustua, haastattelussa olla oma itsensä, reipas ja sana hallussa, huumoriakin voi viljellä
Nykyään ei muutenkaan AMK vaatimustaso ja opetus vissiinkään kohtaa, olemme siinä tilanteessa missä sosiaali- ja terv alalle ei pääse jos keskiarvo amiksen/lukion pääsykokeessa ei ole riittävä. Kokeisiin valmistautuminen on lukemista ja netistä vinkkien hakua.
Yliopistoissa on eriarvoisuuden huiput, valmennuskurssit joissa rahalla saa ja he melkein takaavat sisäänpääsyn. Yliopistoissa on koevalinta yhteispisteiden lisäksi. Amk olet automaattisesti pihalla, jos ka ei riitä.
Minäkin voisin maksaa, vaikka 200€ siitä että joku antaisi käytännön vinkkejä ja pitäisi pari harjoitushaastattelua yms AMK kokeita varten.
Ja plus, että haastatteluissa mennään pitkälle naamakertoimen perusteella (kukaan tätä ei tietenkään tunnusta)
Terveisin, neiti katkera
[quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 15:24"]
[quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 14:33"]
en todellakaan tutustu mihinkään koulutusohjelmaan. tutustu itse, mihin olet hakemassa etukäteen.
[/quote]et ole edes tutustunut koulutusohjelmaan, höpsistä hoi, tottakai täytyy tutustua, haastattelussa olla oma itsensä, reipas ja sana hallussa, huumoriakin voi viljellä
[/quote]
Voi kauheeta. Entä sitten jos on ammattiroolissa ihan kelpo työntekijä, tunnollinen, ystävällinen, sovitteleva ja työnsä hoitava? Entä jos olisi ihan hyvä sh, mutta ei satu olemaan sellainen reipas ja rempseä, jolla on sana hallussa tilanteessa kuin tilanteessa, jossa myyntipuhe on pidettävä? Kuinka paljon sh:n työssä kuuluu pitää myyntipuheita itsestään?
Työskentelen itse sairaanhoitajien kanssa - enkä ole vielä itse havainnut heidän ammatissaan mitään sellaista tarvetta, johon "oman myyntipuheen" pitäminen istuisi. Toki sh:n pitää olla sen verran reipas, että pystyy kohtaamaan potilaan omaisineen ja tekemään yhteistyötä osastolla moniammatillisessa tiimissä. Ei varmaan se ole mikään haitta sh:lle, että osaa tuoda itseäänkin esille - pohdin vain, että ei se kyllä minusta mikään välttämättömyys ko ammatissa ole!
Huumori toki auttaa aina, mutta sh:n ei tarvitse kyllä potilaillekaan olla mikään varsinainen vitsiniekka. Varsinkaan leikkurissa tai tehovalvonnassa ;)
No hei, se haastattelija, oli hän sitten sairaanhoitaja tai psykologi, osaa nähdä sinut sen jännityksen takana. Sehän on heidän työtään, nähdä mikä ihmisessä on tilanteeseen liittyvää reagointia ja mikä on omaa persoonaa ja arvomaailmaa.
Jos et nyt päässyt sisälle, niin ensi vuonna sitten uudelleen, kokemusta rikkaampana. :)
[quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 16:01"]No hei, se haastattelija, oli hän sitten sairaanhoitaja tai psykologi, osaa nähdä sinut sen jännityksen takana. Sehän on heidän työtään, nähdä mikä ihmisessä on tilanteeseen liittyvää reagointia ja mikä on omaa persoonaa ja arvomaailmaa.
Jos et nyt päässyt sisälle, niin ensi vuonna sitten uudelleen, kokemusta rikkaampana. :)
[/quote]
Se on täysin totta!
Mielestäni oli vain outoa, koska hakutilanteessa hakijoina oli kolme neljäsosaa aikuisia siis yli 40v. Miksi puhumme nuorten hausta, jos sillä ei ole mitään väliä?
Mietin, että miten 20v lukiolainen voi vastata 40v kauan työtä tehneelle lähihoitajalle?
Esimerkkinä vain.
Tasa-arvoista? Enpä usko.
-Ap
[quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 16:12"]
[quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 16:01"]No hei, se haastattelija, oli hän sitten sairaanhoitaja tai psykologi, osaa nähdä sinut sen jännityksen takana. Sehän on heidän työtään, nähdä mikä ihmisessä on tilanteeseen liittyvää reagointia ja mikä on omaa persoonaa ja arvomaailmaa.
[/quote]
Se on täysin totta!
Mielestäni oli vain outoa, koska hakutilanteessa hakijoina oli kolme neljäsosaa aikuisia siis yli 40v. Miksi puhumme nuorten hausta, jos sillä ei ole mitään väliä?
Mietin, että miten 20v lukiolainen voi vastata 40v kauan työtä tehneelle lähihoitajalle?
Esimerkkinä vain.
-Ap
[/quote]
Niin, nyt on viimeinen vuosi kun jo aiemmin tutkinnon suorittaneet voivat hakea uudelle alalle, ensi vuonna nuorisotakuu muuttaa yhteishakua. Siksi siellä on nyt niin paljon monenlaisia hakijoita, koska tämä on heille ns. viimeinen mahdollisuus hakea nuorisopuolelle - ja monille aikuispuolellekin, koska kohta sinnekin on hyvin vaikea päästä.
Hyvä haastattelija ei näe sinussa sitä, mitä sinä olet juuri nyt, vaan hän näkee sinussa sen mitä voit olla, potentiaalin joka kehittyy koulutuksen ja työskentelyn kautta. Älä anna muiden hakijoiden iän ja kokemuksen hämätä, sinä et näe heissä etkä itsessäsi niitä asioita, joita ammattitaitoinen haastattelija arvioi. Ei kyse ole ollenkaan siitä, kuinka valmis olet mihinkin, vaan kuinka hyvät valmiudet sinulla on kehittyä.
[quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 16:17"][quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 16:12"]
[/quote]
Se on täysin totta!
Esimerkkinä vain.
-Ap
[/quote]
Niin, nyt on viimeinen vuosi kun jo aiemmin tutkinnon suorittaneet voivat hakea uudelle alalle, ensi vuonna nuorisotakuu muuttaa yhteishakua. Siksi siellä on nyt niin paljon monenlaisia hakijoita, koska tämä on heille ns. viimeinen mahdollisuus hakea nuorisopuolelle - ja monille aikuispuolellekin, koska kohta sinnekin on hyvin vaikea päästä.
Hyvä haastattelija ei näe sinussa sitä, mitä sinä olet juuri nyt, vaan hän näkee sinussa sen mitä voit olla, potentiaalin joka kehittyy koulutuksen ja työskentelyn kautta. Älä anna muiden hakijoiden iän ja kokemuksen hämätä, sinä et näe heissä etkä itsessäsi niitä asioita, joita ammattitaitoinen haastattelija arvioi. Ei kyse ole ollenkaan siitä, kuinka valmis olet mihinkin, vaan kuinka hyvät valmiudet sinulla on kehittyä.
[/quote]
Totta! Oletpas fiksu, en osannut ajatella asiaa tuolta kannala päässäni olevan mustan pilven sisällä :)
Ps. Ihanaa saada asiallisia vastauksia kerrankin, kiitos niistä.
-ap
Psykologit on kyllä hyvin osanneet työllistää itsensä. Ei paikkaa, ettei joku kallonkutistaja ole urkkimassa tai viisastelemassa! Itse en usko ollenkaan siihen, että näillä stressaavilla haastatteluilla saadaan ihmisen parhaat puolet ja kyvyt esiin. Ja osaako psykologi olla täysin puolueeton? En usko yhteenkään psykologiin, anteeks nyt vaan.