Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Menikö äitini liian pitkälle?

Vierailija
03.06.2014 |

Olin lapsuuskotini vintille kerännyt pahvilaatikkoon erästä lehteä. Pahvilaatikossa luki "älä hävitä" Eikä taatusti vienyt tilaa sieltä. No eräänä päivänä se oli sieltä hävitetty pois.

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
03.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos ei siellä vienyt tilaa, miksi et tuonut laatikkoa omiin nurkkiis pyörimään, jos niin tärkeä oli. Ei siis mennyt mielestäni liian pitkälle.

Vierailija
2/19 |
03.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskinpa on hävittänyt sitä suututtaakseen sua, on varmasti ajatellut, että kun laatikko on lojunut siellä vuosikausia, niin mitä järkeä jemmata enää. Jos joku sitä olis kaivannut, olis varmaan hakenut jo aikaa sitten poies.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
03.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun anoppi on kanssa himohävittäjä. Haluaa päästä eroon omista ja toistenkin tavaroista, jotka ovat toisten kotona... lahjoitteli esim. meidän kylppäristä purettuja hyväkuntoisia kylppärikalusteita eteenpäin ja minun omille lapsille ostamia lastenvaatteita siskonsa tyttärelle. Perustelu oli, että "ettehän te noita enää tarvitse".  Nyt anoppi pysähtyi hetkeksi miettimään mitä tuli tehtyä kun roudasi meiltä nyysimänsä lampunvarjostimen kirpparille, sai siitä siellä kympin, ja vähän ajan kuluttua näki sen myynnissä samassa paikalla muutamalla satasella :D 

Vierailija
4/19 |
03.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kasaat tavaraa vieraaseen asuntoon? Ei mennyt liian pitkälle.

Vierailija
5/19 |
03.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äiti yritti pari päivää sitten itsemurhaa. Ei ollut muuten edes eka kerta, eikä toinen. 

Vierailija
6/19 |
03.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tuolloin asuin vielä kotona. Olisin kyllä vienyt ne omaan kotiin mutta eipä ollut enää mahdollisuutta.

Vierailija
7/19 |
03.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mjjjoo, minun äitini hävitti myös minun VALOKUVAT, melkein kaikki lapsius ja nuoruuskuvat, joita olimme yhteisestä sopimuksesta säilöneet vanhempien kotona,msillä asun pienessä yksiössä. Olivat vain mystisesti kadonneet. Valokuvien paikalla oli MUITA valokuvia ja vanhat eli minun kuvani olivat heidän muutossa mystisesti hävinneet ja korvautuneet toisilla mm veljeni kuvilla.

Äidilläni on tapana "kostaa" tollasilla jutuilla. siis tyyliin kostaa ilman mitään syytä. Minulla on sen takia koko ajan olo omassa elämässäkin että täytyy kävellä munankuorilla ja odottaa koska joku keksii jotakin kivaa "pikkujäynää".... Miten sitä olikin niin tyhmä, että luotti taas kerran omaan äitiinsä...

Vierailija
8/19 |
03.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestäni meni liian pitkälle, eli olisi pitänyt kysyä!

Vierailija
9/19 |
03.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka moni teistä olisi valmis säilömään toisten tavaroita omassa kodissaan? Niinpä, ei kukaan. Jostain syystä kuitenkin oletetaan että lapsuudenkodin vinteille ja varastoihin on lupa viedä määrättömästi tavaroita "väliaikaisesti" säilöön, jos sattuisi jotain joskus tarvitsemaan. Yleensä ei tarvitse. Hommatkaa vuokravarasto jos niin tärkeitä säilytettäviä on, tai pitäkää omissa varastoissanne.

Vierailija
10/19 |
03.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meni liian pitkälle.

Vierailija
11/19 |
03.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, kyllä ap siinä mielessä on oikeassa, että kuuluu kyllä tapoihin KYSYÄ. Eli fiksu äiti (tai ystävä tai kuka vaan) vaikka pirauttaisi ja sanoisi: "ajattelin siivota vähän vinttiä, kun siellä on kaikkea vanhaa tavaraa, ja siellä on yks sun laatikko missä lukee "älä hävitä". Saako sen kuitenkin heittää pois vai haluisitko hakea sen ittelles?"

Noin ainakin kuka tahansa, joka minun lähipiiriini kuuluu, toimisi.

Mutta av:llä pyörivistä onkin varmaan 90% surkeilla sosiaalisilla taidoilla varustettua väkeä, että ei sun ap ehkä kannata täältä normaaleita kommentteja odottaa. Ainakaan kovin montaa.

Tämä on porukkaa, jonka mielestä miehen kännääminen vähän väliä ruokarahoilla on ihan jees ja muija on niuho, jos mies ei osaa hoitaa lapsia tai normaali arkea tai on jopa tosissaan vastuuton, niin nainen se silloinkin on nipo kun ei tajua että elämää voi elää muutenkin. Lapset ovat pääsääntöisesti tehtävä sektiolla, vieroitettava äkkiä rinnasta, nukutettava aina omassa huoneessa (ja ilman sisaruksia tai saa traumoja) ja laitettava yöhoitoon äkkiä, koska sitten ollaan paljon parempia äitejä kun saadaan omaa aikaa.

Vierailija
12/19 |
03.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, kyllä ap siinä mielessä on oikeassa, että kuuluu kyllä tapoihin KYSYÄ. Eli fiksu äiti (tai ystävä tai kuka vaan) vaikka pirauttaisi ja sanoisi: "ajattelin siivota vähän vinttiä, kun siellä on kaikkea vanhaa tavaraa, ja siellä on yks sun laatikko missä lukee "älä hävitä". Saako sen kuitenkin heittää pois vai haluisitko hakea sen ittelles?"

Noin ainakin kuka tahansa, joka minun lähipiiriini kuuluu, toimisi.

Mutta av:llä pyörivistä onkin varmaan 90% surkeilla sosiaalisilla taidoilla varustettua väkeä, että ei sun ap ehkä kannata täältä normaaleita kommentteja odottaa. Ainakaan kovin montaa.

Tämä on porukkaa, jonka mielestä miehen kännääminen vähän väliä ruokarahoilla on ihan jees ja muija on niuho, jos mies ei osaa hoitaa lapsia tai normaali arkea tai on jopa tosissaan vastuuton, niin nainen se silloinkin on nipo kun ei tajua että elämää voi elää muutenkin. Lapset ovat pääsääntöisesti tehtävä sektiolla, vieroitettava äkkiä rinnasta, nukutettava aina omassa huoneessa (ja ilman sisaruksia tai saa traumoja) ja laitettava yöhoitoon äkkiä, koska sitten ollaan paljon parempia äitejä kun saadaan omaa aikaa.

Vierailija
13/19 |
03.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija 3.6. klo 10:54 10/10

Kuinka moni teistä olisi valmis säilömään toisten tavaroita omassa kodissaan? "Niinpä, ei kukaan. Jostain syystä kuitenkin oletetaan että lapsuudenkodin vinteille ja varastoihin on lupa viedä määrättömästi tavaroita "väliaikaisesti" säilöön, jos sattuisi jotain joskus tarvitsemaan. Yleensä ei tarvitse. Hommatkaa vuokravarasto jos niin tärkeitä säilytettäviä on, tai pitäkää omissa varastoissanne."

Juuri näin. Hankkikaa vuokravarasto tai pitäkää ne omissa varastoissanne ja kaapeissanne, ei ole oikein viedä toisten kotiin, kun säilytystilat ovat jokaisella rajalliset.

Meillä on iso talo maalla ja sinne roudataan mitä ihmeellistä kamaa ja romua. Täysin epäkelvonta tavaraa ja sinne ne jäävät ikiajoiksi toisten riesaksi. Enkä edes tiedä mitä kukin omistaa. Soittele sitten perään.

Olen täysin kyllästynyt tilanteeseen ja päätimme viedä osan kierrätyskeskukseen ja osan suoraan kaatopaikalle, mutta herää vain kysymys kuka maksaa jätteenkäsittelykulut, jotka ovat pilvissä. Pitäkää omat tavaranne omissa nurkissanne, ei toisten, muussa tapauksessa se on toisen hyväksikäyttöä, jos kerta olette aikuisia ihmisiä.

Vierailija
14/19 |
03.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotain valokuvia tms korvaamatonta ei sovi hävittää, muuten kaatopaikalle vaan!

Jos se on tärkeää niin pidätte siitä parempaa huolta ettekä itke jälkikäteen.

Vierailija
15/19 |
03.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Olin lapsuuskotini vintille kerännyt pahvilaatikkoon erästä lehteä. Pahvilaatikossa luki "älä hävitä" Eikä taatusti vienyt tilaa sieltä. No eräänä päivänä se oli sieltä hävitetty pois."

Ei tietenkään Sinun lehdet vieneet paljon tilaa, mutta sen lisäksi siellä oli vino pino myös muiden "pikkupaketteja", eikä omistajasta tietoakaan ja vintti  pullollaan tavaraa, vaikka se olisi tarvittu omaan käyttöön. Ja tietysti hiiret riemuitsivat paperinsilpusta. 

Vierailija
16/19 |
03.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kummallisia vastauksia täällä.

Kyllä minä sailyttäisin omien lapsieni tärkeitä tavaroita vintilläni, jos kerran tilaa olisi ja lapsilla ei. Miksi en säilyttäisi?

Jos taas tilan tarve itselläni lisääntyisi, olisi itsestäänselvyys että kysyisin lapselta, ottaako hän ne itselleen vai hävitetäänkö ne. Miksi en kysyisi?

Kysymys on oman lasteni tavaroista vintilläni, ei vieraiden kamoista nurkissani. Miksi ihmiset ovat nykyään niin vihamielisiä ja itsekkäitä jopa omia lapsiaan kohtaan :(

Vierailija
17/19 |
03.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Numerolle 17.

Todella moni myös ns. hyväksikäyttää vanhempiaan. Yleensä vanhemmille ihmisille tulee jossain vaiheessa tarve "siistiä nurkat", enkä ihmettele, ketäpä ei harmittaisi että nurkat on kaikenlaista turhaa täynnä...

Jos äidille on jäänyt albumi valokuvia, ei se niin paljo tilaa vie, ei vaikka lapsia olisi 10 ja jokaiselta jäänyt vastaava pikku juttu vanhempien kotiin. Mutta kun moni käyttää vanhempiensa kotia varastona, jonne tuupataan ns. kaikki.

Esimerkiksi jos muutetaan niin "kätevää" tuoda osa huonekaluista säilöön (jos ne eivät mahdu esim. väliaikaisasuntoon) ja sinne usein jäävät. Samoin jos lapsella on polkupyörä mitä säästetään pienemmälle sisarukselle, joka sitten saakin kummilta lahjaksi ihan uuden, pyörä lojuu "unohdettuna" isovanhempien varastossa. Samoin monesti käy niin, että kun pyytää lapsia katsomaan ne "tärkeät tavarat, älä hävitä" läpi että mitä vie omaan kotiinsa, muut hävitetään, niin kappas vaan ei sitä "vähän rikkinäistä" lapsuusajan keinuhevosta tai nuorena kerättyä tyhjien oluttölkkien kokoelmaa sitten kuitenkaan halua omaan kotiin vaan roskiin menevät.

Vierailija
18/19 |
03.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, mutta miksi ei voi soittaa ja kysyä saako tavaran hävittää? Miksi pitää suhtautua vihamielisesti ja sitten vain heittää kylmästi kaatopaikalla antamatta lapselleen mahdollisuutta pelastaa kenties tärkeä/tunnearvoinen tavara? Minä en ikinä voisi omalle lapselleni niin tehdä. 

t.17

Vierailija
19/19 |
03.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Joo, mutta miksi ei voi soittaa ja kysyä saako tavaran hävittää? Miksi pitää suhtautua vihamielisesti ja sitten vain heittää kylmästi kaatopaikalla antamatta lapselleen mahdollisuutta pelastaa kenties tärkeä/tunnearvoinen tavara? Minä en ikinä voisi omalle lapselleni niin tehdä. "

Eihän niistä edes tiedä kenen ne ovat. Harvoin niissä on nimilappuja. Meillä on vinopino mökillä kaikenlaista sekalaista tavaraa, joita vieraat ovat jättäneet "säilöön" seuraavaa kertaa varten - vaatteita, pyyhkeitä, lakanaita jne. jopa pari patjaa, eivätkä koskaan kysy niidenn perään. Luulen, että moni lapsi on jo kasvanut ulos vaatteesta. Osan olen pakannut pestynä muovipussiin ja osan olen heittänyt suoraan jätesäkkiin, odottamaan noutajaa, mutta eipä niiden perään kukaan kysele, vaan tuodaan jokaisella vierailulla vain lisää ja lisää.

Omat kamat ei sitten mihinkään mahdu. Ja kylmätilat/vintit eivät ole vaatteille, kirjoille ja lehdille sopivia säilytystiloja, koska imevät kosteutta ja ovat hiirien ja oravien syötävänä talvella. Ja siitähän taas meteli nousee.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kolme