Raskaus ja refluksi/vatsahaava/ruokatorven tulehdus
Kommentit (17)
Mulla ei edes Omepratsol helpottanut :( heti alkoi närästys kun makuulle kävi, ja monesti yöllä piti käydä oksentamassakin kun oli niin karmiva olo. Loppuraskaudessa alkoi tämä siis ja heti helpotti kun vauva tuli maailmaan! Tätä aikaisemmin oli ruokatorven tulehdus muutama vuosi sitten jolloin närästys alkoi.
Mulle ei omepratsoli sovi, noin niinkuin esimerkkinä. En myöskään montaa kuukautta halua syödä happosalpaajaa.
Nro 3
Mulla on aika vaikea refluksi ja välillä haaveilen neljännestä lapsesta, mutta pelottaa, että miten raskausaikana selviän tämän kanssa. Kolmatta odottaessa oli ensimmäisen kerran närästystä, mutta silloin en vielä oikein tiennyt mitä se on ja oli aika vähäistä. Mutta hyvä kuulla, että on jotain reseptilääkettä mikä käy raskausaikana. Renniestä ei oikein mulle apua ole ja käytössä onkin reseptilääke lähes koko ajan.
Ap palasi linjoille työpäivän päätteeksi.
Minulla on siis stressistä johtuva ruokatorven haavauma/tulehdus. Lääkäri sanoi aikanaan että suosittelee vatsan parantelemista rauhassa ennen vauvahaaveita. Söin 8kk vahvaa annosta somacia ja vaihdoin työpaikkaa, jolloin (ollessani hetken työtön) vatsa parani. Nyt olen ollut taas vuoden töissä ja yritämme lasta, mutta huomaan pikkuhiljaa närästysoireiden palanneen (onneksi ei niin pahana vielä!). Raskaanako saa siis ainakin jotain lääkitystä syödä? Hyvä juttu, vaikka harmi ettei tästä taida koskaan parantua.
Onko vaiva sitten paha koko raskausajan jos on närästystaipumusta?
Minulla voimakas taipumus ja ihan alusta asti ollut paha. 40-80mg somacia päivässä kuten ennenkin. Raskauden loppuvaiheessa vielä ranixal lisäksi ja todella pieniä annoksia.
[quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 13:51"]Mulle ei omepratsoli sovi, noin niinkuin esimerkkinä. En myöskään montaa kuukautta halua syödä happosalpaajaa.
Nro 3
[/quote]monet syö monta vuotta
[quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 20:53"]Ap palasi linjoille työpäivän päätteeksi.
Minulla on siis stressistä johtuva ruokatorven haavauma/tulehdus. Lääkäri sanoi aikanaan että suosittelee vatsan parantelemista rauhassa ennen vauvahaaveita. Söin 8kk vahvaa annosta somacia ja vaihdoin työpaikkaa, jolloin (ollessani hetken työtön) vatsa parani. Nyt olen ollut taas vuoden töissä ja yritämme lasta, mutta huomaan pikkuhiljaa närästysoireiden palanneen (onneksi ei niin pahana vielä!). Raskaanako saa siis ainakin jotain lääkitystä syödä? Hyvä juttu, vaikka harmi ettei tästä taida koskaan parantua.
[/quote]
Happosalpaajan käyttö katsotaan paremmaksi kuin vatsahaava.
[quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 21:36"][quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 20:53"]Ap palasi linjoille työpäivän päätteeksi.
[/quote]
Happosalpaajan käyttö katsotaan paremmaksi kuin vatsahaava.
[/quote]
Eikö se ole haitaksi sikiölle? Ainakin tuolloin aikanaan minulle sitä määrännyt lääkäri sanoi että ei ole hyvä tilanne yrittää lasta tuon (80mg) kuurin aikana. Ja nyt siis tarvitsisin sitä taas :/
Rennietä ei enää saa syödä raskausaikAna, siinä on liika jotain ainesosaa. Omeorazolia söin. Auttaa kun ottaa joka päivä kunnon annoksen. Ei auta joskus otettuna. Rennie ei kyllä auta kuin muutaman minuutin muutenkaan, mulla ei ole kunnon läppää ruokatorvessa.
Rennietä ei enää saa syödä raskausaikAna, siinä on liika jotain ainesosaa. Omeorazolia söin. Auttaa kun ottaa joka päivä kunnon annoksen. Ei auta joskus otettuna. Rennie ei kyllä auta kuin muutaman minuutin muutenkaan, mulla ei ole kunnon läppää ruokatorvessa.
[quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 21:35"][quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 13:51"]Mulle ei omepratsoli sovi, noin niinkuin esimerkkinä. En myöskään montaa kuukautta halua syödä happosalpaajaa.
Nro 3
[/quote]mä tulen syömään koko elämän omeprazolia läppävian takia, olen jo vuosia syönyt, myös raskaudet ja imetysajat, mikä vika siinä on? Lääkärin mukaan käy loppuelämäksi jokapäiväiseksi lääkkeeksi.
[quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 21:35"][quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 13:51"]Mulle ei omepratsoli sovi, noin niinkuin esimerkkinä. En myöskään montaa kuukautta halua syödä happosalpaajaa.
Nro 3
[/quote]mä tulen syömään koko elämän omeprazolia läppävian takia, olen jo vuosia syönyt, myös raskaudet ja imetysajat, mikä vika siinä on? Lääkärin mukaan käy loppuelämäksi jokapäiväiseksi lääkkeeksi.
Niinhän se on, että sekä ruokatorven tulehdus että jatkuva happosalpaajan syöminen altistavat molemmat syövälle. Siksipä refluksin/tulehduksen syy pitää selvittää ja hoitaa. Ruokavalio ja elämäntavat kuntoon ensinnä, jos kyse on rakenneviasta, leikkaus on mahdollinen hoito myös. Itse kestän muutaman kuukauden närästystä mieluummin kuin syön niitä happosalpaajia, varsinkin, kun niistä ei kovinkaan moni käy mulle muuten. BTW tarkastin asian juuri, kyllä Rennietä saa edelleen raskaana käyttää, mutta ei yliannoksia eikä mielellään jatkuvasti. Ehkä pitää vielä tarkentaa, itse otin Rennietä vain "pakon edestä", illalla sitten Gavisconia, sai nukuttua.
Ja vatsahaava on vielä asia erikseen. Tietysti kannattaa aina siitä omasta tilanteesta keskustella lääkärin kanssa.
Nro 3
Hyvin pärjäsin. Olin tosin syönyt nexiumia jonkin aikaa jo ennen raskautta. Rennie auttaa närästykseen ja on turvallinen raskausaikana :)
Ihan ok:sti, tosin loppuraskaudessa närästys oli ihan karmivaa. Renniellä ja Gavisconilla menin sitten kuitenkin. Reseptillä saa joitain muitakin, jos on kestämätöntä. Tärkeetä oli syödä vähän ja usein, neutraaleja ruokia. Tilanne helpotti pari päivää synnytyksen jälkeen, kun pallean paine helpotti (mulla palleatyrä).
Lääkäri kirjoitti Omepratsolia. Hyvin piti oireet pois.
Suosittelen mieluummin keskustelemaan lääkärin kanssa oikeasta lääkityksestä kuin napsimaan käsikauppalääkkeitä. Mulle riitti yksi tabletti aamulla, kun Rennie/Gaviscon -kombolla olin ollut koko ajan käsi lääkepurkkilla.
Mulla oli närästystä kaikissa raskauksissa. Omeprazol helpotti. Myös rentoutusharjoitukset helpottivat - nimittäin itselläni ihan stressaaminen (väsyminen) aiheuttavat närästystä. Vagushermo aktivoituu ja alkaa poltella...