Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

lapsen nukahtamisvaikeudet, hyviä vinkkejä????

Vierailija
02.06.2014 |

Kyseessä kohta 5-vuotias erittäin, erittäin vilkas ja fiksu tyttö, jolla ollut vaikeuksia nukahtaa omaan sänkyynsä siitä asti kun pinnasängystä siirrettiin pois. Eli viimeiset 3vuotta nukkumaan rauhoittuminen on ollut erittäin vaikeaa, siihen asti nukahtaminen on sujunut todella helposti ja tyttö on ollut aina hyvä nukkumaan.

Ongelmana siis se että lapsi ei osaa rauhoittua sänkyynsä vieläkään 3 vuoden jälkeen. Iltarutiinit ovat joka ilta samat, iltapala, pesut ja iltasatu ja sen jälkeen peittelen vuoteeseen. Järjestään 1,5 tuntia menee joka ilta siihen että nukahtaa, puuhaa ihan kaikkea muuta kuin pistää pään tyynyyn ja järjestelee tavaroita huoneessaan ja vaihtaa pehmolelua, petaa sänkyä ym ym ym ym. Ainut mikä nukahtamiseen auttaa on se, että suutun toden teolla ja ärähdän ja saan lapsen itkemään, sen jälkeen menee noin 5min että nukahtaa eli kyse ei ole ollut siitä etteikö olisi väsynyt. Ja olen kokeillut IHAN kaikkea, ainakin tuntuu siltä. Ihan sama kuinka aikaisin tai myöhään lapsen vuoteeseen laitan, menee sen 1,5 tuntia nukahtamiseen.

Alan olla todella väsynyt ja hermo loppu sen takia koska olen lapsen kanssa kaksin ja lapsi on todella vilkas. Menen lapsen kanssa pää kolmantena jalkana kaikki päivät ja on erittäin raskasta se että illalla kun olisin itse valmis nukkumaan vaikka kuinka aikaisin tai haluaisin itselleni edes hetken omaa aikaa, ei lapsi suostu rauhoittumaan. :( teen täysipäiväisesti töitä ja sekin väsyttää, että kun lapsi nukkuu päiväkodissa päiväunet, venyy iltanukkumaanmeno klo 23 asti ja aamuvuoroon herään klo 5.30. Itse olisi n valmis yöunille jo klo 20 mutta lapsi ei vaikka on aikaisin revitty aamulla päiväkotiin. Päiväunia ei kuulemma päiväkodissa ole mahdollista jättää pois, tätä olen jo hoitajilta kysynyt.

Antakaa vinkkejä miten saan lapsen rauhoittumaan sänkyynsä? Vaikka olisi kuinka väsynyt, ei jää vuoteeseen peittelyn jälkeen koskaan vaan alkaa puuhamaan kaikkea muuta...

Kommentit (55)

Vierailija
21/55 |
02.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväunet pois, niin iltahommat alkaa sujua paljon paremmin. Kokemusta löytyy...

Vierailija
22/55 |
02.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä stressaa! Ootko miettiny että otat tilanteen haltuusi, etkä anna lapsen määrätä millon nukut ja millon valvot. 5 vuotias tajuaa itsekkin mennä nukkumaan kyllä jos koko muu talo nukkuu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/55 |
02.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nuku päiväunia kotona, päiväkodissa nukkuu. Kotona ei ole 2 vuotiasta lähtien suostunut nukkumaan päiväunia

Ap

Vierailija
24/55 |
02.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vastaavassa tilanteessa auttoi hieronta 15 min. Aivan loistokeksintö ja olen edelleen 8 vuoden jälkeen kiitollinen neuvolan terveydenhoitajalle vinkistä, joka helpotti elämäämme suunnattomasti aikoinaan. 

Vierailija
25/55 |
02.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.06.2014 klo 22:00"]Älä stressaa! Ootko miettiny että otat tilanteen haltuusi, etkä anna lapsen määrätä millon nukut ja millon valvot. 5 vuotias tajuaa itsekkin mennä nukkumaan kyllä jos koko muu talo nukkuu.

[/quote]

Täytyy kokeilla.

Ap

Vierailija
26/55 |
02.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun mielestä ei ole ihmeellistä, että 5v. ei nukahda aikaisemmin, jos on nukkunut päiväunet. Tuohan on ihan selvä kierre: hirmu aikaisin ylös, eli nukahtaa päikkäreille, mutta sitten taas nukkumaanmeno viivästyy... Jotenkin tuota täytyis muuttaa. Ehkä lomalla järkevämpi päivärytmi ja sitten päiväkodissa päikkärit pois? Miksi ei onnistu päiväkodissa tuo nukkumattomuus? Nyt ymmärrän, koska tyttö ei jaksa ilman, mutta jos yöunet olisivat pidemmät, niin sitten olis ihan eri tilanne.

Vierailija
27/55 |
02.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.06.2014 klo 22:02"]Meillä vastaavassa tilanteessa auttoi hieronta 15 min. Aivan loistokeksintö ja olen edelleen 8 vuoden jälkeen kiitollinen neuvolan terveydenhoitajalle vinkistä, joka helpotti elämäämme suunnattomasti aikoinaan. 

[/quote]

Kiitos, kokeilenpa tuotakin.

Vierailija
28/55 |
02.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapsi ei myöskään ollut moneen vuoteen nukkunut päiväunia kotona, mutta päiväkodissa pidettiin tosi pitkään lepohuoneessa ja aina lopuksi nukahti. Kun tämä otettiin keskusteluun ja käytäntöjä muutettiin, niin ei enää nukkunut päiväkodissakaan ja silloin illat muuttui mukavammaksi.

Ihan tuskaa oli sitä ennen, kun meni klo 23-24 saakka, ennenkuin lapsi nukahti. Ei todellakaan nukahtanut, vaikka olisin itse mennyt aikaisemmin nukkumaan. Oltiin kaikki järjettömän väsyneitä ja kiukkuisia ym.

Vierailija
29/55 |
02.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile ottaa rauhoittumaan iltatoimien jälkeen sinun sänkyysi. Lue itse vaikka kirjaa vieressä ja muistuta nukkumisesta aina, kun alkaa häärätä. Kun nukahtaa, niin kanna omaan sänkyynsä. Tämä toimii meillä. Joskus, jos mikään muu ei auta ja olen itse tosi väsynyt, niin sammutan valot ja käyn oikeasti viereen nukkumaan. Se on erittäin tehokas keino.

Kokeile myös selittää tilanne päiväkodissa uudelleen. Vaadi, että päiväunet on pakko jättää pois tai olette kohta kestämättömäsaä tilanteessa, kun äiti ei jaksa valvoa niin kauan kuin lapsi.

Vierailija
30/55 |
02.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.06.2014 klo 22:03"]Kun mielestä ei ole ihmeellistä, että 5v. ei nukahda aikaisemmin, jos on nukkunut päiväunet. Tuohan on ihan selvä kierre: hirmu aikaisin ylös, eli nukahtaa päikkäreille, mutta sitten taas nukkumaanmeno viivästyy... Jotenkin tuota täytyis muuttaa. Ehkä lomalla järkevämpi päivärytmi ja sitten päiväkodissa päikkärit pois? Miksi ei onnistu päiväkodissa tuo nukkumattomuus? Nyt ymmärrän, koska tyttö ei jaksa ilman, mutta jos yöunet olisivat pidemmät, niin sitten olis ihan eri tilanne.

[/quote]

Haluaisin juurikin sellaisen rytmin että saisin esim. Klo 19 illalla nukkumaan ja aamulla 6.30 ylös, ei päiväunia päiväkodissa jne jne, ymmärrän että nyt on meneillään paha kierre. Päiväkodista katsottiin minua hölmönä ja kysyttiin että "kuka lapsen kanssa sitten olisi jollei hän nuku päiväunia? " Ja sanoin että olen ihan loppu mutta eivät kuulemma voi auttaa asiaa.

Vierailija
31/55 |
02.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan päiväkodissa? Iltapvllä liikuntaa tarpeeksi. Rauhoittuminen alkaa 18.30. Pesu ja iltapala. Sitten voi lukea satuja. Maitoa lasillinen. Tuulettaa hyvin. Voi jäädä hetkeksi istumaan ja lukea samalla iltasatu. Päänsilitystä ja sitten tuutidullaa antaa unen tulla se lollottaa sanoo herra Hakkarainen, kirjasta Pesonen ja Viiru.

Vierailija
32/55 |
02.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nukahtaisiko sinun viereesi? Ymmärrän, jos haluat, että hän nukkuu omassa sängyssään, mutta jos tilanne on mennyt näin pahaksi, etkä kuitenkaan itsekään saa sitä omaa aikaa illalla, kannattaisi kokeilla ihan kaikkea. Ehkä teillä löytyisi yhdessä sellainen rytmi, että nukkumaan mennään ajoissa.

Vierailija
33/55 |
02.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettakaa lapsenne rentoutumaan! Siitä on heille hyötyä koko elämän ajan. Kannattaa tietysti opetella ensin se itse :)

Meillä lapsi saatiin rauhoittumaan rentoutustarinalla, jossa ihana perhonen laskeutui hänen polvelleen. Hänen piti maata ihan hiljaa paikoillaan, ettei perhonen pelästyisi ja lentäisi pois. Nyt toinen perhonen tuli hänen varpailleen ja kas, varpaat alkoivat tuntua painavilta. Koko jalka tuntui lämpimältä ja painavalta. SAmalla tavalla käytiin läpi muitakin kehon osia rauhallisesti jutellen. Hengitysrytmiä hidastettiin samalla, kunnes lapsi nukahti.

Tuo, että lapsi nukahtaa kun menee itse viereen, perustuu oikeastaan ihan samaan asiaan eli hengityksen samauttamiseen. Lapsi pitää saada hidastamaan hengitystään matkimalla aikuista. Lapsi tulee helposti mukaan aikuisen hengitysrytmiin, jos aloittaa samasta rytmistä jossa lapsi on ja sitten alkaa hidastaa.

Vierailija
34/55 |
02.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kokeillut viereen rauhoittumista, ei valitettavasti auta :/ lapsi ei vain osaa rauhoittua. Iltasatu ei myöskään rauhoita yhtään, sen siis luemme joka ilta. Tai saattaa rauhoittua hetkeksi mutta heti kun lähden huoneesta pois, alkaa se kaiken muun puuhaaminen. Jossain kohtaa saattoi vaihtaa vaatteita kymmenen kertaa, nykyään petailee sänkyä niinkuin tänään illalla.

Lapsella siis muutenkin suuria vaikeuksia olla paikoillaan yhtään missään, tuntuu olevan muurahaisia pöksyissä koko ajan. Ulkoillaan todella paljon ja lapsella on myös paljon energiaa vieviä harrastuksia.

Vierailija
35/55 |
02.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanotte tarhassa, että hän ei sit nuku päikkäreitä. Nopsasti saatte rytmin hyväksi, saa nukuttua

Vierailija
36/55 |
02.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä luin iltasatuja ja samalla hieroin selkää. Sai lukea joskus tuntikin.

Vierailija
37/55 |
02.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyykin oikein todenteolla alkaa kokeilla noita rentoutusjuttuja ja hierontaa. Se on oikeastaan ainut mitä en ole kokeillut. Olen saanut vinkkejä myös päiväkodista ja psykologilta. Vilkkaudesta olen maininnut myös neuvolassa ja päiväkodissa mutta siitä ei olla huolissaan, koska lapsi pystyy keskittymään ja on todella fiksu ikäisekseen, melko paljon edellä kehityksessä muihin ikäisiinsä verrattuna.

Ap

Vierailija
38/55 |
02.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse menen samalla teholla päivästä toiseen vaikka olisi kuinka vähän unta takana, Jossain kohtaa sitten huomaan että olen aivan loppu ja sitten tulen itkuiseksi ja kiukkuiseksi.

Olen vielä hoitoalalla töissä että ei ole ihan kevyttä toimistohommaa :/

Ap

Vierailija
39/55 |
02.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heti kun alkaa kuulua kolinaa komennat sänkyyn. Ei saa kaivella vaatteita kaapista ja vaihdella niitä!! Ei se mene nukkumaan jos ei käske. Tiukka kuri ja sillä siisti. Ei ininöitä ja pää tyynyyn!

Vierailija
40/55 |
02.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan hänellä jokin neurologinen erityisyys, joka pitää vauhtia noin paljon yllä? Oikeasti kuulosta ihan erikoiselta, että lapsi kohkaa vaatteita, petaamista ja vaikka mitä kaiket illat. Päivästä väsynyt viisivuotias kyllä nukahtaa lastenlaululevyyn tai puolen tunnin iltasatuun/ kirjojen katseluun. ADHD-säpinää tai jotakin muuta...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi yksi