lapsen nukahtamisvaikeudet, hyviä vinkkejä????
Kyseessä kohta 5-vuotias erittäin, erittäin vilkas ja fiksu tyttö, jolla ollut vaikeuksia nukahtaa omaan sänkyynsä siitä asti kun pinnasängystä siirrettiin pois. Eli viimeiset 3vuotta nukkumaan rauhoittuminen on ollut erittäin vaikeaa, siihen asti nukahtaminen on sujunut todella helposti ja tyttö on ollut aina hyvä nukkumaan.
Ongelmana siis se että lapsi ei osaa rauhoittua sänkyynsä vieläkään 3 vuoden jälkeen. Iltarutiinit ovat joka ilta samat, iltapala, pesut ja iltasatu ja sen jälkeen peittelen vuoteeseen. Järjestään 1,5 tuntia menee joka ilta siihen että nukahtaa, puuhaa ihan kaikkea muuta kuin pistää pään tyynyyn ja järjestelee tavaroita huoneessaan ja vaihtaa pehmolelua, petaa sänkyä ym ym ym ym. Ainut mikä nukahtamiseen auttaa on se, että suutun toden teolla ja ärähdän ja saan lapsen itkemään, sen jälkeen menee noin 5min että nukahtaa eli kyse ei ole ollut siitä etteikö olisi väsynyt. Ja olen kokeillut IHAN kaikkea, ainakin tuntuu siltä. Ihan sama kuinka aikaisin tai myöhään lapsen vuoteeseen laitan, menee sen 1,5 tuntia nukahtamiseen.
Alan olla todella väsynyt ja hermo loppu sen takia koska olen lapsen kanssa kaksin ja lapsi on todella vilkas. Menen lapsen kanssa pää kolmantena jalkana kaikki päivät ja on erittäin raskasta se että illalla kun olisin itse valmis nukkumaan vaikka kuinka aikaisin tai haluaisin itselleni edes hetken omaa aikaa, ei lapsi suostu rauhoittumaan. :( teen täysipäiväisesti töitä ja sekin väsyttää, että kun lapsi nukkuu päiväkodissa päiväunet, venyy iltanukkumaanmeno klo 23 asti ja aamuvuoroon herään klo 5.30. Itse olisi n valmis yöunille jo klo 20 mutta lapsi ei vaikka on aikaisin revitty aamulla päiväkotiin. Päiväunia ei kuulemma päiväkodissa ole mahdollista jättää pois, tätä olen jo hoitajilta kysynyt.
Antakaa vinkkejä miten saan lapsen rauhoittumaan sänkyynsä? Vaikka olisi kuinka väsynyt, ei jää vuoteeseen peittelyn jälkeen koskaan vaan alkaa puuhamaan kaikkea muuta...
Kommentit (55)
[quote author="Vierailija" time="02.06.2014 klo 22:29"]Onkohan hänellä jokin neurologinen erityisyys, joka pitää vauhtia noin paljon yllä? Oikeasti kuulosta ihan erikoiselta, että lapsi kohkaa vaatteita, petaamista ja vaikka mitä kaiket illat. Päivästä väsynyt viisivuotias kyllä nukahtaa lastenlaululevyyn tai puolen tunnin iltasatuun/ kirjojen katseluun. ADHD-säpinää tai jotakin muuta...
[/quote]
Tätä olen itse epäillyt jo 2-vuotiaasta asti ja esittänyt huoleni moneen otteeseen päiväkodissa ja neuvolassa, mutta tosiaan sieltäpäin ei olla huolissaan koska lapsi pystyy keskittymään KUN ITSE HALUAA, on aina ollut samanlainen. Jos ITSE HALUAA JOTAIN niin asiat tapahtuu, näin lukee päiväkodin papereissa.
Liekö minun sitten vain taipua kohtalooni ja kestää tämä nukahtamisasia, se tuskin tulee muuttumaan, alkaa tuntua siltä..
Tämä tuntuu olevan todella yleinen ongelma! Valitettavasti en osaa antaa parempia vinkkejä, edellä on tullut muutama hyvä, esim. tuo "uuvutus-taktiikka", että kävisi kevyellä "iltalenkillä". Varmasti lämmintä kylpyä/suihkua olette jo kokeilleet?
Meillä ratkesi tämä ongelma meidän 5-vuotiaan kanssa siinä vaiheessa, kun siirtyi vähän isompien ryhmään päiväkodissa ja heillä on ainoastaan lyhyt (30min) lepo-/rauhoittumishetki (ne, jotka nukahtaa, jää nukkumaan, muut lähtevät muualle leikkimään). Siihen asti sama juttu, meilläkin lapsi lopetti itse päiväunien nukkumisen n.2,5 vuotiaana. Yöt on aina nukkunut hyvin ja nykyään nukahtaa vartissa klo.20-21. Voimia tuohon rumbaan! Kannattaa kuitenkin pk:ssa ottaa vielä puheeksi ja kertoa, kuinka uupunut on koko tilanteeseen.
Meillä on ehdoton sääntö, että kun mennään nukkumaan niin pysytään sängyssä ja sieltä ei saa tulla pois.
kestä vielä, kunnes menee kouluun, sit jää päiväunet pois. Tai pistät suosiolla nukkumaan vasta 23.00. tai olet 5 min. normaalisti ja sitten suutut, teeskentelet sen suuttumisen, joka yleensä tulee sinulta vasta myöhemmin. Oikeesti ongelma on toi päiväunet. Pari vuotta kestettävä, vai onnistutko saamaan kouluun eskariin? Meidän koulueskarissa levättiin, ei nukuttu päiväunia.
Se mitä en ole kokeillut on yksinkertaisesti se että annan lapsen valvoa joka ilta vaikkapa klo 22 asti. Jos tuolla tavalla menee nukahtamiseen vielä 1,5 tuntia niin sitten palaan entiseen, mutta kaipa tuota kannattaa edes kokeilla, jos lyhentäisi nukahtamisaikaa? Jos jopa sitten olisi tarpeeksi väsynyt...
[quote author="Vierailija" time="02.06.2014 klo 22:34"]Tämä tuntuu olevan todella yleinen ongelma! Valitettavasti en osaa antaa parempia vinkkejä, edellä on tullut muutama hyvä, esim. tuo "uuvutus-taktiikka", että kävisi kevyellä "iltalenkillä". Varmasti lämmintä kylpyä/suihkua olette jo kokeilleet?
Meillä ratkesi tämä ongelma meidän 5-vuotiaan kanssa siinä vaiheessa, kun siirtyi vähän isompien ryhmään päiväkodissa ja heillä on ainoastaan lyhyt (30min) lepo-/rauhoittumishetki (ne, jotka nukahtaa, jää nukkumaan, muut lähtevät muualle leikkimään). Siihen asti sama juttu, meilläkin lapsi lopetti itse päiväunien nukkumisen n.2,5 vuotiaana. Yöt on aina nukkunut hyvin ja nykyään nukahtaa vartissa klo.20-21. Voimia tuohon rumbaan! Kannattaa kuitenkin pk:ssa ottaa vielä puheeksi ja kertoa, kuinka uupunut on koko tilanteeseen.
[/quote]
Lapsi on valitettavasti tuossa ryhmässä eskari-ikään asti. Odotankin tässä sitä että pääsee eskariin ja päiväunet jää siitä lähtien pois :D yritän jaksaa ja sinnitellä..
Olen molemmat lapseni tassutellut uneen (selästä silittelyä). Esikoinen monesti vaati tunninkin tassuttelun, kuopus oli "helpompi". Myös lämmin iltakylpy ja täyttävä suhteellisen myöhäinen iltapala kylvyn jälkeen voi auttaa, kamomilla teetä esim.
[quote author="Vierailija" time="02.06.2014 klo 22:37"]Se mitä en ole kokeillut on yksinkertaisesti se että annan lapsen valvoa joka ilta vaikkapa klo 22 asti. Jos tuolla tavalla menee nukahtamiseen vielä 1,5 tuntia niin sitten palaan entiseen, mutta kaipa tuota kannattaa edes kokeilla, jos lyhentäisi nukahtamisaikaa? Jos jopa sitten olisi tarpeeksi väsynyt...
[/quote]
..mutta sitten on aamulla väsynyt ja nukkuu entistä pidemmät päikkärit pk:ssa? Ja taas ilta on asteen hankalampi. Näin meni ainakin meillä..
nro.33
Mene itse nukkumaan, kun sinua väsyttää. Kyllä 5 v. sitten tajuaa, että nyt on yö.
[quote author="Vierailija" time="02.06.2014 klo 22:42"][quote author="Vierailija" time="02.06.2014 klo 22:37"]Se mitä en ole kokeillut on yksinkertaisesti se että annan lapsen valvoa joka ilta vaikkapa klo 22 asti. Jos tuolla tavalla menee nukahtamiseen vielä 1,5 tuntia niin sitten palaan entiseen, mutta kaipa tuota kannattaa edes kokeilla, jos lyhentäisi nukahtamisaikaa? Jos jopa sitten olisi tarpeeksi väsynyt...
[/quote]
..mutta sitten on aamulla väsynyt ja nukkuu entistä pidemmät päikkärit pk:ssa? Ja taas ilta on asteen hankalampi. Näin meni ainakin meillä..
nro.33
[/quote]
No joo niin siinä voi kyllä käydä.
[quote author="Vierailija" time="02.06.2014 klo 22:43"]Mene itse nukkumaan, kun sinua väsyttää. Kyllä 5 v. sitten tajuaa, että nyt on yö.
[/quote]
Joo niin tajuaa, ei vain osaa rauhoittua siitä huolimatta.
Haluaisin joskus omaakin aikaa, olen kaiken ajan lapsen kanssa niin joskus olisi illalla kiva saada omaakin aikaa :/ no kai se on vai itsekästä ajattelua, kyllä sitä ehtii sittenkin olla yksinään kun lapsi kasvaa :.
Päiväkodissa täytyy pystyä ottamaan lapsi pois lepohetkeltä esim. klo.13. Tai silloin kun on vaihto.
Ehkä lapsi kaipaa rauhallista kotiaikaa kanssasi? Sanoit teidän olevan paljon menossa ja paljon harrastuksissa. Levoton lapsi tarvii levollista yhdessäoloa. T. Lastentarhanope
Meillä on nelivuotiaan kanssa samanlaista, vaikka ei edes nuku päiväunia. On vähäuninen ollut pienestä pitäen. Jätti päiväunet alle puolitoistavuotiaana.
Annan lapsen leikkiä iltaisin niin pitkään kuin jaksaa. Ainoa sääntö on, että omassa sängyssä pitää pysyä ja valona on vain yövalo. Meillä helpotti iltahulinoita eniten juuri tämä, että saa leikkiä luvan kanssa tietyissä rajoissa.
Olen lapsen kanssa paljon kahdestaan miehen reissupainotteisen työn vuoksi. Iltaisin kaikki tehdään rutiinien mukaan. Sadun jälkeen pusut ja peittelyyn, jonka jälkeen pysytään sängyssä. Lapsi tietää, että minua ei saa häiritä, koska ”opiskelen”. (Oikeasti katson useimmiten netflixiä). Olen joutunut opiskelemaan lapsen ollessa hereilläkin melko paljon, joten lapsi on oppinut olemaan oikeasti häiritsemättä.
Yleensä lapsi on nukahtanut siihen mennessä, kun menen itse nukkumaan. Joskus hän on hiippaillut salaa meidän sänkyyn, mutta mitäpä tuosta. Pääasia, että illoissa säilyy positiivinen fiilis, eikä niistä tule mörköjä.
[quote author="Vierailija" time="02.06.2014 klo 22:28"]Heti kun alkaa kuulua kolinaa komennat sänkyyn. Ei saa kaivella vaatteita kaapista ja vaihdella niitä!! Ei se mene nukkumaan jos ei käske. Tiukka kuri ja sillä siisti. Ei ininöitä ja pää tyynyyn!
[/quote]
Tätä harrastankin joka ilta, mutta saan tehdä sitä en puoltoista tuntia, sitten vasta kun huudan nii että lapsi alkaa itkeä, menee tosiaan sänkyynsä ja nukahtaa heti.
Olen vaan alkanut miettiä tai jo pidempään olen miettinyt, että tämä ei todellakaan taida olla paras keino. Ja itselle jää paskasta mieli siitä.