Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

lapsen nukahtamisvaikeudet, hyviä vinkkejä????

Vierailija
02.06.2014 |

Kyseessä kohta 5-vuotias erittäin, erittäin vilkas ja fiksu tyttö, jolla ollut vaikeuksia nukahtaa omaan sänkyynsä siitä asti kun pinnasängystä siirrettiin pois. Eli viimeiset 3vuotta nukkumaan rauhoittuminen on ollut erittäin vaikeaa, siihen asti nukahtaminen on sujunut todella helposti ja tyttö on ollut aina hyvä nukkumaan.

Ongelmana siis se että lapsi ei osaa rauhoittua sänkyynsä vieläkään 3 vuoden jälkeen. Iltarutiinit ovat joka ilta samat, iltapala, pesut ja iltasatu ja sen jälkeen peittelen vuoteeseen. Järjestään 1,5 tuntia menee joka ilta siihen että nukahtaa, puuhaa ihan kaikkea muuta kuin pistää pään tyynyyn ja järjestelee tavaroita huoneessaan ja vaihtaa pehmolelua, petaa sänkyä ym ym ym ym. Ainut mikä nukahtamiseen auttaa on se, että suutun toden teolla ja ärähdän ja saan lapsen itkemään, sen jälkeen menee noin 5min että nukahtaa eli kyse ei ole ollut siitä etteikö olisi väsynyt. Ja olen kokeillut IHAN kaikkea, ainakin tuntuu siltä. Ihan sama kuinka aikaisin tai myöhään lapsen vuoteeseen laitan, menee sen 1,5 tuntia nukahtamiseen.

Alan olla todella väsynyt ja hermo loppu sen takia koska olen lapsen kanssa kaksin ja lapsi on todella vilkas. Menen lapsen kanssa pää kolmantena jalkana kaikki päivät ja on erittäin raskasta se että illalla kun olisin itse valmis nukkumaan vaikka kuinka aikaisin tai haluaisin itselleni edes hetken omaa aikaa, ei lapsi suostu rauhoittumaan. :( teen täysipäiväisesti töitä ja sekin väsyttää, että kun lapsi nukkuu päiväkodissa päiväunet, venyy iltanukkumaanmeno klo 23 asti ja aamuvuoroon herään klo 5.30. Itse olisi n valmis yöunille jo klo 20 mutta lapsi ei vaikka on aikaisin revitty aamulla päiväkotiin. Päiväunia ei kuulemma päiväkodissa ole mahdollista jättää pois, tätä olen jo hoitajilta kysynyt.

Antakaa vinkkejä miten saan lapsen rauhoittumaan sänkyynsä? Vaikka olisi kuinka väsynyt, ei jää vuoteeseen peittelyn jälkeen koskaan vaan alkaa puuhamaan kaikkea muuta...

Kommentit (55)

Vierailija
1/55 |
02.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä auttoi melatoniini. Saatiin pojalle 6 vuotiaana. Siihen asti illat oli kauheeta takkua nukahtamisen kanssa. Poika on nyt 11v ja ottaa illalla itse sen. Viikonloppusin ei enää oteta eikä kesälomilla. Mut just kouluaikaan, sillä muuten ei elämästä tulisi mitään

Vierailija
2/55 |
02.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.06.2014 klo 22:52"]Meillä auttoi melatoniini. Saatiin pojalle 6 vuotiaana. Siihen asti illat oli kauheeta takkua nukahtamisen kanssa. Poika on nyt 11v ja ottaa illalla itse sen. Viikonloppusin ei enää oteta eikä kesälomilla. Mut just kouluaikaan, sillä muuten ei elämästä tulisi mitään

[/quote]

Ohhoh, en ole aiemmin kuullutkaan että lapsillekin saa moista lääkettä antaa. Onko lyhentynyt radikaalisti nukahtamisaika?

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/55 |
02.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älykkyys voi jotenkin korreloida tuon unentarpeen kanssa. Meillä esikoinen oli todella haastava ja tuntui tarvitsevan keskimääräistä huomattavasti vähemmän unta. Tarvitsee edelleen vain noin 6-7h yössä (on jo aikuinen) itse olen samanlainen nukun 4-6h yössä. Muistan omasta lapsuudestani kuinka kamalaa oli maata hiljaa tunti tolkulla vuoteessa, meidät kun laitettiin jo klo 19 sänkyyn. Myöhentäisin suosiolla nukkumaanmenoaikaa ja toki tassuttelisin ja nuo iltakylvyt ja kamomillateet lisäksi. Voimia teille!

Vierailija
4/55 |
02.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melatoniinia määrätään tarvittaessa, kun on kyseessä ns. erityislapsi. Ei varmasti ihan ensimmäinen vaihtoehto, kun tuossahan on varmasti ihan selkeästi syy siinä, että nukkuu ne päikkärit.

Vierailija
5/55 |
02.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.06.2014 klo 23:03"]Älykkyys voi jotenkin korreloida tuon unentarpeen kanssa. Meillä esikoinen oli todella haastava ja tuntui tarvitsevan keskimääräistä huomattavasti vähemmän unta. Tarvitsee edelleen vain noin 6-7h yössä (on jo aikuinen) itse olen samanlainen nukun 4-6h yössä. Muistan omasta lapsuudestani kuinka kamalaa oli maata hiljaa tunti tolkulla vuoteessa, meidät kun laitettiin jo klo 19 sänkyyn. Myöhentäisin suosiolla nukkumaanmenoaikaa ja toki tassuttelisin ja nuo iltakylvyt ja kamomillateet lisäksi. Voimia teille!

[/quote]

Joo ymmärrän myös lapsen näkökannasta tuon että on todella kurja maata sängyssä ja yrittää saada unta jollei uni tule. Omalle lapselle se tulee tosiaan melkein heti kun ärähdän, sitä ennen ei edes yritä rauhoittua nukkumaan ja stressaan aivan älyttömästi sitä ettei saa nukuttua tarpeeksi :/ lapsi on aiemmin ollut tosi kova nukkumaan, nukkui vauvana ihan mielettömän paljon, jollei enää sitten vain tosiaan tarvitse enää niin paljon unta? Kokeilemisen arvoista ainakin.

Kiitos paljon neuvoista, aluksi ainakin kokeilen tuota että yksinkertaisesti laitan radikaalisti myöhemmin sänkyyn ja katsotaan mihin se johtaa.

Kiitos ja hyvää yötä! :)

Vierailija
6/55 |
02.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja en lapselle halua mitään lääkkeitä antaa, se vielä sanottakoon, ihan mielenkiinnosta vain kysyin! !

Vierailija
7/55 |
02.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tyttö samanlainen. Ei ole koskaan nukahtanut viereen, ei nuku autossa, vauvana ei nukkunut vaunuissa. Pinnasängystä kun siirryttiin pois alkoi nukahtamisvaikeudet ja jatkuu edelleen. Tyttö on nyt 8vuotta. Myös hääräilee huoneessaan vaikka käskisi sänkyyn kuinka monta kertaa. Suuttua pitää kunnolla ja saada itkemään jos haluaa, että hääräily loppuu.

No en nyt oöe aikoihin enää tyttöä itkettänyt. Mulle riittää, että menee sänkyynsä ja edea yrittää olla hiljaa. Aamuisin on väsynyt, mutta en ole keinoja keksinyt. Tyttö myös tosi älykäs, hyvä mielikuvitus ja aika varmasti jokin keskittymishäiriö on

Vierailija
8/55 |
03.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän 4v. todella vilkkalla pojalla auttaa nauhalta kuultu satu. Kaikki keinot olin kokeillut, kunnes muistin kellarissa olevan vanhan kasettisoittimen ja kasetit (niitä kuunteli pikkusiskoni kun ei uni tullut). Vähän jutellaan sängyssä päivästä ja keskustellaan, sitten hyvät yöt ja 20 minuutin Rölli päälle. Yksin kun saa huoneessaan keskittyä satuun (kun minä luin pölltti vain päälle kokoajan) ja uni tulee varmasti.

Eiköhän netistä löydy myös valmiiksi luettuja iltasatuja, meillä nimenomaan "key thing" oli että yksin jää huoneeseen kuuntelemaan :)

Vierailija
9/55 |
03.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.06.2014 klo 21:43"]

Täytyy varmaankin kokeilla tota iltalenkkiä. Kaikki elokuvat laitetaan nyt ainakin pannaan ja tabletilla peli kielto astuu taas voimaan, se on välillä auttanut. Lapsi pelaa aina välillä max puoli tuntia vrk pikkukakkos peliä, ei sen kummempaa, elokuvia katsoo ehkä yhden per päivä.

[/quote]

No ruutuaikaa on lapsella ihan todella paljon. Elokuva per päivä? Elokuva per viikko max, etenkin jos on taipumusta vilkkauteen, mieluummin harvemmin.

Vierailija
10/55 |
03.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No joo onhan sitä, välillä enemmän välillä vähemmän. Mutta nyt se on loppu.

Vierailija
11/55 |
03.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tänään laitan ekaa kertaa lapsen vasta klo 22 sänkyyn, katsotaan mitä tapahtuu!

Ap

Vierailija
12/55 |
02.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän tytöllä ( 5v.) auttoi se kun kävimme illalla yhdessä lenkillä saatiin väsymään ja uupumaan .myöa illalla kuuma kaakao auttoi ja sitten pisut ja nukkumaan .meillä myös 10 v. Tyttö joka ei saa unta jos laitetaan klo 21:00 nukkumaan niin makaa. Klo 23:30 edellään hereillä omassa sängyssään ei olla vielä ratkaisua keksittu

Vierailija
13/55 |
02.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy varmaankin kokeilla tota iltalenkkiä. Kaikki elokuvat laitetaan nyt ainakin pannaan ja tabletilla peli kielto astuu taas voimaan, se on välillä auttanut. Lapsi pelaa aina välillä max puoli tuntia vrk pikkukakkos peliä, ei sen kummempaa, elokuvia katsoo ehkä yhden per päivä.

Vierailija
14/55 |
02.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä viisvuotias herää seitsemältä. Tarhassa sit riehuu, ei päikkäreitä. Kotona ruoka, sit mennään ulos lenkille ja luontoa ihmettelemään ja puistossa riehutaan. Sit iltapala ja hammaspesu ja seittemältä nukkumaan. Puolessa tunnissa simahtaa. Yleensä jo ite niin väsy, että tahtoo jo nukkumaan.

Vierailija
15/55 |
02.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei pelata eikä kattella telkkaria. Ne saa lapsen ihan ihme vireeseen ja se ei nukahtais koskaan. Jotenkin saa aivot ihan yliaktiivisiksi, eikä normaalia väsyreaktiota tule. Ehkä parhaat virikkeet on älyä ja fysiikkaa vaativia leikkejä joissa vähän urheillaan. Niiden jälkeen väsyy normaalisti.

Vierailija
16/55 |
02.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puoltoista tuntia on ihan normaalia!!!! :D jos menee kolme tuntia ni olis ongelma. Jos kerran nukahtamis aika on aina sama ja tarttet omaa aikaa illalla, ni laita lapsi nukkumaan puoltoista tuntia aiemmin, kun haluut olla rauhassa.

Vierailija
17/55 |
02.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edellämainittu rytmi mekin varmasti saatais jos onnistuisi se että pk:ssa ei laitettais päiväunille :/ kun nukkuu, menee nukkumaanmeno todella myöhäseksi.

Esimerkkinä: laitoin eilen tytön sänkyyn 20.30, ei ollut nukkunut päiväunia, nukahti vähän yli 22. Tänään laitoin sänkyyn 19.30, ei tänäänkään nukkunut päiväunia, nukahti klo 21 kun olin ärähtänyt todella kovasti ja lapsi alkoi itkeä. Eli 1,5 tuntia menee nukahtamiseen, teen mitä tahansa. Täytyykö alkaa laittaa maksu sänkyyn 18.30 jos haluan saada ajoissa nukkumaan?

Vierailija
18/55 |
02.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.06.2014 klo 21:51"]Meillä ei pelata eikä kattella telkkaria. Ne saa lapsen ihan ihme vireeseen ja se ei nukahtais koskaan. Jotenkin saa aivot ihan yliaktiivisiksi, eikä normaalia väsyreaktiota tule. Ehkä parhaat virikkeet on älyä ja fysiikkaa vaativia leikkejä joissa vähän urheillaan. Niiden jälkeen väsyy normaalisti.

[/quote]

Olen kyllä huomannut saman. Kun on muutenkin vilkas ni tulee varmaankin vieläkin vilkkaammaksi.

Ap

Vierailija
19/55 |
02.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.06.2014 klo 21:51"]Meillä ei pelata eikä kattella telkkaria. Ne saa lapsen ihan ihme vireeseen ja se ei nukahtais koskaan. Jotenkin saa aivot ihan yliaktiivisiksi, eikä normaalia väsyreaktiota tule. Ehkä parhaat virikkeet on älyä ja fysiikkaa vaativia leikkejä joissa vähän urheillaan. Niiden jälkeen väsyy normaalisti.

[/quote]

Olen kyllä huomannut saman. Kun on muutenkin vilkas ni tulee varmaankin vieläkin vilkkaammaksi.

Ap

Vierailija
20/55 |
02.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.06.2014 klo 21:56"]Puoltoista tuntia on ihan normaalia!!!! :D jos menee kolme tuntia ni olis ongelma. Jos kerran nukahtamis aika on aina sama ja tarttet omaa aikaa illalla, ni laita lapsi nukkumaan puoltoista tuntia aiemmin, kun haluut olla rauhassa.

[/quote]

Just jostain luin että jollei nukahda puolessatunnissa lapsi, ei ole väsynyt.

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan neljä