Miksi suomalaiset antavat lapsilleen ulkomaalaisia nimiä?
Miksi kummassa täysin suomalaiset ihmiset antavat lapsilleen tätä nykyään kv-nimiä? Shania, Shanetan, Savannah ja Joshua? Niitä onkin helppo kiljua leikkipuistossa. Tai Neelia. Huuda sitä nyt uskottavasti jossain: "Neeeeliaaaa". Tai Lilia. Tai Oskar, sehän on suomeksi ihan vaan Oskari. Lilia on Lilja.
Meillä on lapsilla ihan suomalaiset nimet. Ei tarvitse niitä ikinä tavata kenellekään, että miten ne sähköpostiosoitteessa kirjotetaan. Tuskin myöskään kärsivät, jos joutuvat kansainvälisille työurille. Tuskin on nimi J. Ollilaakaan haitannut.
Kommentit (86)
tuli kyllä tässä yhtenä päivänä puistossa mieleen ne kaksi av:ta opittua sanaa: WHITE TRASH kun todistin, miten lihava & tatuoitu mamma komensi tytärtään
" nyt Jade Jemina Virtanen (sukunimi muutettu, oli kuitenkin tuota tyyliä) lopetat!"
No lapsillani on minun suomalainen sukunimeni kun niin päätettiin ja aika tummia ovat vaikka itse olen blondi. Isä on portugalilainen, joten annettiin sitten portugalilaiset etunimet. Voit nyt ap sitten raivostua minulle hiekkalaatikolla, kun heitä kutsun. ;)
Mun mielestä esim Jade on sinänsä kaunis nimi, kunhan sukunimi on ulkomaalainen. Jadehan on jalokivi :) Kuitenkin mulla on negatiivinen viba ks nimestä, kun Britti BB:ssä oli kerran Jade-niminen nainen joka oli tyhmä kuin saapas.
Niin kauan kuin etunimi sointuu sukunimeen, etunimi on helppo lausua täkäläisittäinkin eikä vaikuta siltä että nimet on noloa eriparia, niin kaikki hyvin.
Eräs entinen tuttavaperhe oli lähdössä Jenkkeihin joten noin minun ikäisille (nyt 38v) eli vuoden ikäeron pojille annettiin nimet jotka käyvät niin Suomessa kuin Jenkeissä; Tom ja Erik. Sukunimi oli kuitenkin ruotsinkielinen, suomenruotsalaisen isän puolelta.
Jenkkeihin eivät kuitenkaan sitten päätyneet, en tiedä missä maassa perhe asustelee nyt. Silti tuo oli ihan fiksusti ajateltu, eikä poikien nimiksi otettu mitään tosi pitkiä, hankalia, väkisin väännettyjä nimiä.
[quote author="Vierailija" time="02.06.2014 klo 13:03"]
"Viktor Mikael Pitkänen ja Olga Sofia Rautio. Eivät ainakaan minun korvaani kuulosta kovinkaan suomalaisilta nimiltä vaikka kirjoitusasultaan suomalaisia ovatkin."
Mutta nuo nimet sopivat suomalaisen sukunimensä kanssa yhteen ja siinä onkin se pointti.
[/quote]
Ai siitäkö tässä nyt on kysymys eikä siitä onko nimi suomalainen vai ulkomaalainen?
Kuka sen päättää mikä sopii suomalaisen sukunimen kanssa ja mikä ei? Sinäkö?
Onko Alex Möttönen ok? Entä kuinka nämä seuraavat?
Karen Pitkänen?
Ian Tossavainen?
Angela Mäkäräinen?
Muriel Mikkonen?
Tiffany Ollikainen?
Klementina Yrjänä?
Andrea Mäkimiina?
Kannattaa tosiaan miettiä ettei tulevat rekrytoijat skippaa teidän jälkikasvunne työhakemuksia tulevaisuudessa vain siksi jos nimi on naurettava tai tosi läpinäkyvän wt. Sittenpä elätätte ne nurkissanne kun eivät saa työtä.
[quote author="Vierailija" time="02.06.2014 klo 13:30"]
Karen Pitkänen?
Ian Tossavainen?
Angela Mäkäräinen?
Muriel Mikkonen?
Tiffany Ollikainen?
Klementina Yrjänä?
Andrea Mäkimiina?
[/quote]
Oh my god, jos mun vanhemmat laittaisivat jotain tuollaista nimipläjäystä niin vaihtaisin sen etunimen väkisin heti kun osaisin puhua tai viimeistään lukea! Toisaalta harkitsisin myös itseni tappamista sillä tuo osottaisi vain sen että vanhempani vihasivat minua jo ennen syntymääni kun nimeä valitsivat! :-/
Onko nämä nimistä vouhottavat niitä samoja jotka kiihtyvät kielen muuttumisesta ja kehittymisestä?
[quote author="Vierailija" time="02.06.2014 klo 13:30"]
[quote author="Vierailija" time="02.06.2014 klo 13:03"]
"Viktor Mikael Pitkänen ja Olga Sofia Rautio. Eivät ainakaan minun korvaani kuulosta kovinkaan suomalaisilta nimiltä vaikka kirjoitusasultaan suomalaisia ovatkin."
Mutta nuo nimet sopivat suomalaisen sukunimensä kanssa yhteen ja siinä onkin se pointti.
[/quote]
Ai siitäkö tässä nyt on kysymys eikä siitä onko nimi suomalainen vai ulkomaalainen?
Kuka sen päättää mikä sopii suomalaisen sukunimen kanssa ja mikä ei? Sinäkö?
Karen Pitkänen?
Ian Tossavainen?
Angela Mäkäräinen?
Muriel Mikkonen?
Tiffany Ollikainen?
Klementina Yrjänä?
Andrea Mäkimiina?
[/quote]
No suoraan sanottuna tyylitaju ja soinnukkuus sanoo miten etunimi ja sukunimi sopivat yhteen.
En minäkään ymmärrä etteikö voisi antaa joitain Alexia, se ny on ihan perusnimistöä.
Sen sijaan saan ihottuman näistä ns. ghetto-nimistä, kuten Rihanna, Jessicah, Iridiuminah ym. Eli näistä ns. neekerinimistä.
Tämän nimisten lasten vanhempia katsoessa voi kyllä päätellä jo aika paljon.
Just nuo Jadelle Aleksandria Kärpänen -tyyliset ulkomaiset nimet on ihan outoja, kuulostaa ihan synnytyksen jälkeisissä hormonihuuruissa annetuilta nimiltä, mutta tulee mieleen että eikö lasten isätkään ole pistäneet vastaan että lasta ei nolata nimellä?
Tai toisaalta, viittaisiko tuo pelkästään siihen että vain yksinhuoltajaäidit antaa tuollaisia outoja yhdistelmänimiä lapsilleen???
Ihan sama minkämaalainen se nimi on, mutta voisi edes yrittää löytää jotain
joka sointuu yhteen sukunimen kanssa. Liiallinen erikoisuudentavoittelu ei ole hienoa, se on vaan niin junttia.
Se merkkaa että sulla ei ole tyylitajuu. Sanois Keekki.
[quote author="Vierailija" time="02.06.2014 klo 13:41"]
Ihan sama minkämaalainen se nimi on, mutta voisi edes yrittää löytää jotain
joka sointuu yhteen sukunimen kanssa. Liiallinen erikoisuudentavoittelu ei ole hienoa, se on vaan niin junttia.
[/quote]
En ymmärrä mitä väliä sillä on sointuuko etunimi ja sukunimi yhteen. Meillä onkin lapsille nimihirviöt koska ovat syntyneet miehen kotimaassa Espanjassa ja heillä on nimet paikallisen käytännön mukaan eli lasten ekaksi sukunimeksi tulee isän ja toiseksi äidin sukunimi. Lopputuloksena on nimet joissa etunimet on aika "neutraaleja" molempien vanhempien kielissä, mutta sukunimet tyyliä Vázquez Näkkäläjärvi ;-)
Ohis, mutta pakko kommentoida parille kirjoittajalle:
Ensinnäkin se että äidin&isän nimi kasteilmoituksessa on "Maija ja Matti Möttönen" ei kerro mitään siitä etteikö perheellä voisi olla ulkomaalaisia juuri, esim. vaikka perisuomalaiselta kuulostava "Esko Eerikäinen" joka on puoliksi kolumbialainen (vai mistä päin nyt olikaan...) ja vastaavia on paljon.
Eli se että oma nimi on "täysin suomalainen" ja lapsen nimi "Mercezes Möttönen" ei kerro välttämättä mitään, lapsi on saattanut saada etunimensä esim. rakkaan isoäidin mukaan tmv. vaikka "ulkomaalainen tausta" ei vanhempien nimissä näkyisikään.
Toisekseen sukunimeen tuijottaminen on siinä mielessä hassua tyttöjen kohdalla, että monesti heidän nimensä muuttuu avioliiton myötä, toki moni nykyään pitää oman sukunimensä, mutta kuitenkin.
[quote author="Vierailija" time="02.06.2014 klo 12:42"]
Meille tuli muutama kesätyöhakemus nuorilta tyyliin Anastacia-Emilia Mönkijäinen ja Isabella-Amandah Takahikiäinen tänne HR:ään, me revettiin niille täysin, naurettiin kaksinkerroin että ei helvetti mitä rupusakkitouhua tuollaisten nimien antaminen. Arvaattekin varmaan että hakemukset meni suoraan paperisilppuriin, eihän tuon nimisiä pysty ottamaan vakavasti työpaikalla?! Yksi liitetyistä kuvista oli töröhuuli-tissit pitkällä, eli silkkaa herutussettiä, pelkästään siitä näki minkä tasoisella nuorella ihmisellä kyseinen nimi on!
[/quote]
Tämä kertoi niin paljon enemmän sinusta ihmisenä kuin noiden nimien antajista, ja etenkin paljon enemmän kuin itse hakijoista. Kukaan ei itse nimeään valitse (ellei sitten ole käynyt vaihtamassa sitä).
Minäen haluaisi palkata sinun kaltaistasi ihmistä.
[quote author="Vierailija" time="02.06.2014 klo 13:15"]
[quote author="Vierailija" time="02.06.2014 klo 12:47"]
Ja sun koulutus/tausta oli???
[/quote]
Yliopistotutkinto, hyväpalkkainen työ, hyvä suku joka osaksi aatelinen, ja asiallinen nimi. Koko perhe akateeminen, lapsia ei vielä ole mutta jos saan lapsia niin annan heille tulevaisuudessa nimet joita heidän ei tarvitse hävetä. Kiitos kysymästä.
[/quote]
eli siis olet "vain" ikävä ihminen ja ihan kakara :)
On aika järkyttävää miten ihmiset vetävät johtopäätöksiä muista ja arvostelevat muita nimen perusteella ja leikkipuistoissakin etsimällä etsitään vikaa ja naurun aihetta. Sitten ihmetellään kun koulukiusaaminen on ongelma, tietysti on kun vanhemmatkin jo nauravat luokkakaverin wt-nimelle.
Entä nimi Jane? Kuulostaa tönköltä kun sanotaan ihan kuin kirjoitetaan eli Ja-ne. Nimi kun on tarkoitettu lausuttavaksi että "Tsein" :D