Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uusperhe-huoneiden jakaminen-ongelma

Vierailija
01.06.2014 |

Meillä on 100 neliöinen asunto, jossa kolme makkaria. Mulla on aikaisemmasta liitosta poika ja miehellä on tyttö. 1. Ja 2. luokkalaiset. Meillä on yhteinen 2v poika ja odotan toista yhteistä.

Ongelma on nyt sitten se, että ollaan vähän eri mieltä huoneiden jakamisesta. Miehen lapsi on käytännössä meillä joka toinen viikonloppu.

Meillä on siis suurin makkari, tytöllä toiseksi suurin ja pojat jakaa pienimmän makkarin. Lisäksi leikkitilaa on lasten makkareiden välissä olevassa vaatehuoneessa (huoneen pituinen, mutta kapea tila) jossa on isomman pojan legoja ja pleikkari jne. Vaatehuoneessa on ikkuna, mutta sinne pääsee vain lasten makkareista. On siis niiden välissä.

Jutustelin tulevalle isoveljelle leikilläni, että toivottavasti on tyttö, kun mieheni tytön huone on luonnollisesti tyttömäinen. Ettei siis tarvi mennä poikanatytön huoneeseen. Mies sitten sanoi, että eihän poikaa voisi laittaa tytön huoneeseen. Eli hänen mielestään KOLME poikaa jakaa ennemmin saman huoneen...huh! Ehdotti kyllä huoneiden vaihtamista että kolmikko saisi sitten suurimman makkarin. Silti... Aika turhaa pitää yhtä huonetta tyhjillään, kun tyttö on vain joka toinen vkloppu. Ja meidän isotkaan makkarit ei oo isoja! Eli todella-todella ahdasta tulisi. Nyt jo on kerrossänky pojilla. On oma asunto, eikä muuttaminenkaan oikein nyt onnistu. Myöhemmin on ollut tarkoitus rakentaa uusi, mutta sekin on vielä auki.

Mitä mieltä olette? Tästä saa oikein helposti miehen kanssa riidan. On herkkä aihe. Ja toki sukupuoli ei ole vielä tiedossa..mutta jos leikitään jos-leikkiä.

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
01.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattanee miettiä niiden olemassa olevien huoneiden yhdistämisiä ja jakamisia uudestaan.

Esim. sen isoimman makkarin saattaisi pystyä jakamaan kahdeksi pieneksi huoneeksi? On olemassa kevyitä (mutta ääntäeristäviä) seinämateriaaleja joilla huoneen voisi jakaa. On olemassa linkissä olevan kaltaisia huonekaluja, noilla saa ns. pieneen tilaan sängyn/kaapin/työpöydän. Ja tuollaisen yhdistelmän voi tehdä itse/teettää puusepälläkin, jolloin voisi tehdä esim. koko sängyn alla olevat kaapit/laatikot, ja sänky voisi myös olla korkeammalakin jolloin sen alla olisi säilytystilaa enemmän. Laittaisin tuollaiset "vastakkaisille seinille", varmasti jäisi hieman vapaatakin tilaa molemmille puolille, ja väliseinä siihen väliin.

http://www.on24.ee/images/d/9928_d_96625.jpg

Vierailija
2/28 |
01.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perheessä vakituisesti asuvalle isolle lapselle oma huone. Pienet voivat jakaa yhden huoneen sukupuolesta riippumatta koulun alkuun saakka ainakin. Uusi vauva nukkuu varmaan vanhempien makkarassa kuitenkin. Perheessä vieraileva vk-loppu lapsi saa isomman pojan huoneen vk-lopuksi, joka voi silloin nukkua patjalla pienten huoneessa tai vaihtoehtoisesti pieni isoveli nukkuu patjalla tai varasängyllä vanhempien makkarissa. Meidän ydinperheessä siirrellään lapsia näin, kun tulee maalaisserkkuja vkloppukylään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
01.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.06.2014 klo 18:24"]

Miehen lapsi siihen vaatehuoneeseen!

[/quote]

Joo ja ikkunat teipataan umpeen. 

Vierailija
4/28 |
01.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.06.2014 klo 18:36"]

Ei voida muuttaa olohuoneeseen käytännön syistä..siis meillä on keittiö olohuoneessa kiinni ja olkkarin puolella on esim ruokapöytä. Muuten hyvä idea...näin meillä oli edellisessä asunnossa.

Onpas kinkkinen tilanne tosiaan. Ymmärrän tietenkin että tyttö tarvii omaa tilaa. Toisaalta tarvii pojatkin :/ siteet vaihdetaan vessassa... Yksi vaihtoehto olis, että purettais tuo väliseinä vaatehuoneen ja tytön huoneen välillä ja siirrettäis sitä niin, että vaatehuoneesta tulis isompi ja sinne mahtuis hyvin sänky, kirjoituspöytä jne.. Sitten isompi poika sais myös oman huoneen ja pienet jakais. Tää olis varmaan kaikista mukavin vaihtoehto..pitääpä ehdottaa miehelle, jos ei siis oo kantava seinä.. Tuskin on.

Olihan tästä aloituksesta hyötyä. Kiitos ajatuksista! Meillä on onneksi rakastava ilmapiiri täällä, aina ollaan kaikki asiat saatu sovittua. Kiitollinen olen myös lasten läheisistä väleistä. Minun poika ja miehen tyttö on niin uskomaton parivaljakko, että olen joka päivä kiitollinen miehestä ja tytöstä kun ovat elämäämme aikanaan tulleet :) toivottavasti suhde säilyy aikuisuuteen.

[/quote]

Tätä meinasin ehdottaa juuri että tytölle vaatehuoneesta huone. Meillä on olohuoneeseen rakennettu "huone" johon mahtuu vaan sänky. Siellä on asunut teini-ikäinen poika ja nyt toinen. Pienimmät jakaa huoneen, muilla omat.

Vierailija
5/28 |
01.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piti sit tehdä toinenkin lapsi tohon.

Vierailija
6/28 |
01.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kolmea lasta samaan huoneeseen. Tai jos näin on pakko toimia esim. sukupuolen takia, niin vaihtakaa tyttö siitä toiseksi suurimmasta makkarista pienimpään, kun hän ei kuitenkaan joudu sitä jakamaan.

Vierailija
7/28 |
01.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten paljon se sinun poikasi viettää teillä aikaa? Käytännössä koko ajan vai joka toinen viikko?

Äkkiseltään ajattelisin, että jos teillä on kolme pysyvää lasta kodissa ja yksi vieraileva, niin huoneita on vain pakko olla enemmän. Kaksi pienintä sisarusta voivat jakaa yhden, vaikka olisivatkin eriä sukupuolta noin kouluikään asti (toki heille isoin huone), ja isommat saisivat omat huoneet niin, että sillä satunnaisvieraalla olisi pienin huone. Koska huoneita on noin vähän, on toki selvää, että tytön pitäisi luopua omasta huoneesta, mutta pidän kyllä vähän epäreiluna asetelmaa, että uuden lapsen tulo heikentää muiden asemaa huomattavasti. Miksi näitä asioita ei mietitä silloin, kun uutta lasta vasta harkitaan? Ihan joka kerta ihmettelen, miten uusperheissä näitä asioita ei oteta huomioon, kun kaikissa tuntemissani ydinperheissä huonejakoa mietitään jo siinä vaiheessa, kun vasta haaveillaan uudesta vauvasta.

Erityisesti pidän asetelmaa herkkänä siksi, että uuden lapsen tulo heikentää vain tämän satunnaisvieraan asemaa, joten hän voi kokea olonsa talossanne entistä ei-toivotumpana. Tilalle vain hankitaan uusi lapsi ja hän voi sitten olla tulematta, jos ei viihdy kerrossängyssä velipuolen kanssa. Ymmärrän siis isänkin kannan. Se on epäreilu perheen muita lapsia ja erityisesti isointa poikaa kohtaan, mutta jonkunhan on pidettävä omien lasten puolta. En oikein käsitä, miksi ette jo alun perin ole miettineet asiaa huolella läpi. Oikeastihan isoilla lapsilla pitäisi olla ne omat huoneet ja teidän pienillä sitten vaikka se teidän makkari ja itse muutatte olohuoneeseen. Huoneita on liian vähän. Siitä ei pääse mihinkään. Ydinperheessä se ei haittaa, kun ei ole hylätyksi tulemisen pelkoja ja juurettomuutta ja kun vanhemmat ovat kaikilla samat, joten epäreiluus koskettaa molempien omia lapsia. Uusperheissä ei vain ole varaa samaan ylelliseen epäreiluuteen kuin ydinperheissä, koska niissä luodaan ikuisia traumoja, kun kohdellaan epäreilusti ja saadaan tuntemaan lapsen olo ei-toivotuksi.

Suosittelen siis isomman talon hankkimista.

Vierailija
8/28 |
01.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2, miksi ei? Ai siksi kun jokaiselle ei ole omaa huonetta? Olen minäkin lapsena jakanut huoneen siskoni kanssa.

Vierailija
9/28 |
01.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin makkareiden vaihto, pojat isompaan ja tyttö pienempään. 

Olen kyllä samaa mieltä miehesi kanssa, että tytöt omassa huoneessa, pojat omassa. Ehkä teidän pitäisi muuttaa isompaan? 

Vierailija
10/28 |
01.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin; joka toinen viikonloppu paikalla olevalle tytölle tulisi käyttöön se talon pienin huone. Jo pelkästään senkin takia, että nukkuu siellä yksin. Ja sit ne veljekset olisivat siinä toiseksi suurimmassa.

Ja kolme veljestä pystyy kyllä jakamaan saman makkarin. Mä olen nukkunut kolmen siskoni kanssa samassa huoneessa, ilman mitään ongelmia.

Oletan, ettei se että puolisollasi on lapsi, tullut yllätyksenä. Eli vaikka mitenkä haluaisit hänet siivota pois talostanne, et siinä tule onnistumaan. Typerää kitinää siitä, että yksi lapsi vie "turhaan tilaa", kertakaikkiaan idioottimaista.

Lisäksi tuo huonejako-ongelma on todellisuudessa ajankohtainen vasta sitten joskus kun tuleva vauva on pois pinniksestä, oletuksella että vauva nukkuu teidän kanssanne samassa huoneessa.

Vierailija
11/28 |
01.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö se suurempi tytön huone ole tähänkin saakka ollut tyhjillään, lukuunottamatta joka toista viikonloppua? Kun makuuhuoneitten välissä on vaatehuone, sekin voisi olla jonkun lapsen nukkumapaikka.

Vierailija
12/28 |
01.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tuleva lapsi on poika, niin muuttakaa itse pois suurimmasta makkarista ja antakaa se veljeksille. Heitä on kuitenkin kolme. Muuttakaa te omat kamanne siihen toisiksi suurimpaan huoneeseen ja tyttö saa sitten sen pienimmän, koska hän ei jää tilaa kenekään kanssa.

En itse näe sitä, ettei jokaiselle lapselle ole omaa huonetta minään ongelmana. Olen itsekin jakanut huoneen sisarusteni kanssa ongelmitta. Käsittääkseni huoneiden jakaminen on edelleen perheissä ihan yleistä.

Vierailija
13/28 |
01.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tuleva lapsi on poika, niin muuttakaa itse pois suurimmasta makkarista ja antakaa se veljeksille. Heitä on kuitenkin kolme. Muuttakaa te omat kamanne siihen toisiksi suurimpaan huoneeseen ja tyttö saa sitten sen pienimmän, koska hän ei jää tilaa kenekään kanssa.

En itse näe sitä, ettei jokaiselle lapselle ole omaa huonetta minään ongelmana. Olen itsekin jakanut huoneen sisarusteni kanssa ongelmitta. Käsittääkseni huoneiden jakaminen on edelleen perheissä ihan yleistä.

Vierailija
14/28 |
01.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enemmän olisin ikäeroista huolissani, enkä sukupuolista. Yläasteikäinen ja ala-asteen aloittanut samassa huoneessa kuulostaa todella vaikealta.

Vierailija
15/28 |
01.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.06.2014 klo 18:09"]

Enemmän olisin ikäeroista huolissani, enkä sukupuolista. Yläasteikäinen ja ala-asteen aloittanut samassa huoneessa kuulostaa todella vaikealta.

[/quote] 

Mistä sen yläasteikäisen keksit?

Vierailija
16/28 |
01.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näen äitinä ja äitipuolena kaksi vaihtoehtoa:

Vanhemmat muuttavat olohuoneeseen, pienimmät, myös uusin tulokas, isoon huoneeseen ja muut huoneet pysyvät kuten ennenkin.

Toinen vaihtoehto: vaatehuoneesta tulee ison pojan ja ison tytön yhteinen tila. Tämä onnistuu hyvin, kun apn poika muuttaa omalle isälleen asumaan. tulee sitten joka toinen viikonoppu käymään. Nuo käynnit järjestetään eri viikonlopuiksi kuin mitä on miehen tytön käynti. Näin alkaa ap ehkä puolustaa oman poikansa oikeutta omaan tilaan ja samalla ymmärtää, että se miehen tyttökin tarvitsee tilaa erityisesti oman sukupuolensa takia. ei mene esim. enää montakaan vuotta siihen, kun esim. kuukautiset alkaa puhumattakaan rinojen kasvusta, kasvoituksesta yms, mitä ei ole kmukava kokea samassa huoneessa eri sukupuolen kanssa.

Vierailija
17/28 |
01.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miks tunkee kolme samaan huoneeseen. ..se vieraileva lapsi voi ihan olla samassa huoneessa pienen kanssa kun kasvaa hiukan...

Vierailija
18/28 |
01.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

4.. Sori en pysty kännykällä lainaamaan. Kyllä minä ajattelen aina kaikkien lasten etua! Asuimme asunnossa jo silloin kun nuorimmainen syntyi, eli minun poikani joutui jakamaan huoneen hänen kanssaan. Vanhempi poikani asuu täällä ja on isällään n joka toinen viikonloppu.

Isommat lapset leikkii aina yhdessä kun tyttö on meillä. On tosi kiinteä suhde. Eivät edes muista aikaa ilman toisiaan. Tyttö ei nuku sängyssään, vaan nukkuvat aina yhdessä patjalla pojan kanssa, siis ihan haluavat. Ovat todella läheisiä. Mietin sitäkin että jos he haluaisivat jakaa huoneen, pitää vielä kysellä..toki he kasvavat kokoajan ja missä vaiheessa sitten muuttuu kiusalliseksi? Mutta olemme kyllä tosiaan muutaman vuoden päästä ajatelleet isompaa asuntoa. Siltikään tilaa ei välttämättä löydy niin paljoa että jokaiselle oma huone..aika moni sisarus jakaa huoneen.

Olin ajatellut että luonnollisesti tyttö jakaa huoneen mutta mies ilmeisesti sitten ei, jos siis eri sukupuolta. Ja hei, onhan tää osalle lapsista ydinperhe.

Mä oon ite jakanut huoneen lapsena eikä mun mielestää oo mitään sääntöä et isommat tarvii oman huoneen. No, aika moni jakaa. Itselläni ei ole ainakaan mitään traumoja jäänyt.

Olen tyttöä pitänyt kuin omaani ja hoitamut pienempänä paljon. Ei ole nyt kyse siitä että "jonkun pitää hoitaa hänenkin etuaan". Kaikkien lasten etu pitää ajaa yhtälailla. Minä en ole mikään paha äitipuoli. Ei uusi lapsi mun mielestä heikennä muiden lasten asemaa. Se on rikkaus. Ei vauva ole vain vanhemmille, vaan myös sisaruksille uusi perheenjäsen. Tämä kokemus on kuopuksen syntymästä jäänyt. Miksi nyt olisi toisin? Jos joku kokee olevansa epätoivottu, kyse ei varmaan ole huoneiden jakamisesta. No, se ei ole eikä tule olemaankaan ongelma.

Vierailija
19/28 |
01.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen lapsi siihen vaatehuoneeseen!

Vierailija
20/28 |
01.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on turha miettiä tilanteita vuosikausien päähän. Aloittaja sanoi että heillä ei juuri nyt ole mahdollisuutta muuttaa. Mutta tulevaisuudessa se saattaa olla ihan mahdollista.

Jos teille tulee poika, niin kolme voi hyvin olla samassa huoneessa, isoimmassa tietenkin, te muutatte toiseksi isoimpaan ja ainoa tyttö pienempään. Jos taas tyttö niin sitten tietenkin tytöt samaan huoneeseen.

Ikäero ei mielestäni ole ongelma. Itsekin jaoin teini-ikäisenä huoneen 6 vuotta nuoremman pikkusiskon kanssa. Ja omassa perheessä nyt 4v kuopuksen syntyessä meillä asui 12v tyttö ja 9v poika (minun), 10v tyttö (miehen) ja yhteinen 2v poika. 12v ja 11v asuivat toiseksi suurimmassa huoneessa. 9v ja 2v asuivat isoimmassa huoneessa ja me vanhemmat pienimmässä. Onneksi kuopus sitten oli alle vuoden vanha kun muutettiin isompaan taloon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme seitsemän