Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voisitteko te keskituloiset lopettaa jatkuvan humble bragin köyhiä kavereita kohtaan ja auttaa jotenkin konkreettisesti

Vierailija
29.12.2020 |

Olen pienituloinen, samoin mun mies. Vuosien varrella ollut paljon työttömyyttä, pitkiä sairaslomia, lomautuksia, parhaimmillaankin lyhyitä pätkätöitä. Tää vuosi on ollut tosi paha, perheen teinitkään eivät saaneet kesätöitä ja mä työttömänä, mies lomautettuna suurimman osan ajasta. Osalla kavereista menee hyvin, molemmat sekä mies että nainen töissä, hyvät työpaikat, on sairaanhoitajia, diplomi-insinöörejä, yrittäjiä jne. Olen niin totaalisen kyllästynyt näiden hyvin toimeentulevien kavereiden humble bragiin ja typeriin hyväntahtoisiin neuvoihin ja "auttamisiin".

Esimerkiksi tänä joulun alla valitin kavereille, että meillä on rahat tosi vähissä ja vaikea ostaa lapsille (4 eri ikäistä) lahjat, samoin jouluruuat. Vastaukset oli tähän tyyliin "me ostetaan lahjat aina alesta joulun jälkeen/ meillä on tänä vuonna kasvissyöjä joulu niin tulee halvaksi / no riisipuuro ja juurekset ei paljoa maksa jne. Kukaan ei esim ehdottanut, että voidaan ostaa teille joulukinkku yms käytännön apua. Yhdelle kaverille kerroin että meidän joulusuunnitelmissa on vaan katsoa Netflixia ja HBO:ta, johon kaveri kommentoi että he eivät periaatteessa maksa mistään netti TV:stä kun katsovat vaan ilmaisia. Joo helppo heidän kun taloudessa on vain kaksi aikuista! Mutta kun on eri-ikäisiä lapsia ja teinejä ei riitä joku YLE areena.

Vielä yksi esimerkki. Viime kesänä olin nuorimmaisen ja kummitätinsä kanssa Kaivopuisto piknikillä. 7-vuotias kysyi kummitädiltä että voisiko ostaa jäätelö tötterön. Eiköhän kaveri alkanut selittään mun 7 vuotiaalle kuinka monta litraa jäätelöä saa sillä hinnalla ja sitten etsittiin varmaan 15 min ajan jotain lähikauppaa, mistä tyttö sai Pirkka tuutin. Ei vaan voinut yhden kerran ostaa tytölle sitä oikeaa jäätelötötteröä vaan piti alkaa esitelmöimään rahan arvoista ikään kuin minä en tietäisi.

Kommentit (3077)

Vierailija
181/3077 |
29.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä mainittu Kirjastokino ei valitettavasti kuulu Helmetin asiakkaille https://www.kirjastokino.fi/fi/

Toinen ilmainen suoratoistopalvelu on Plex https://www.plex.tv/

Vierailija
182/3077 |
29.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toisilla ei ole taloudellisesti tiukkaa juuri sen vuoksi että haetaan ne pirkkajätskit kiskan jätskipsllojen sijaan.

Jos kaverin kk-tulot on 3500 e (tiedän) niin turha kuvitella, että kerran vuoteen ostettu jäätelö tötterö kaataisi budjetin! Mutta joo, ette selvästi halunneet tajuta mun pointtia kaikista alapeukuista päätellen

Ap

Ymmärtäisin harmisi jos kaveri olisi ostanut kioskista tötterön itselleen ja teille marketista pirkat. Miksi kaverisi olisi teille pitänyt ostaa jotain jota ei koe järkeväksi ostokseksi edes itselleen?

Mä nauran ääneen tälle. Siis kummilapsi, joka ei ole nähnyt kummitätiä puoleen vuoteen, pyytää kesäretkellä tädiltä jäätelön. Kummitädin pakka 3500 EUROA ja kokee tuossa tilanteessa tarpeelliseksi alkaa säästämään PARI EUROA! Eikö kukaan muu pidä tuota ihan järjettömänä!?!

Ap

Mikä velvollisuus kummilla on ostaa lapselle yhtään mitään?? Vaikka ei olisi nähnyt 10 vuoteen. Rahat ovat edelleen hänen ja hän tekee töitä palkkansa eteen. Hän ei ole millään tavalla elatus- tai edes viihdytysvastuussa sinun lastasi kohtaan. Miksi ei voi olla kiitollinen, että hän kuitenkin osti jäätelön? Oliko lapsi pettynyt jäätelöönsä? Jotenkin en usko, että lapselle asialla olisi ollut mitään väliä. Yleensä tuollaisessa tilanteessa lapselle on vain tärkeintä saada joku jäätelö. Eikö ole hyvä, että lapselle opetetaan säästäväistä elämäntapaa muidenkin puolesta? Toivottavasti myös te vanhempina opetatte sitä ja sitä, että aina ei saa juuri sitä mitä haluaa ja että halvempi vaihtoehto voi olla ihan yhtä hyvä.

Kyllä ainakin minun lapsuudessani oli tapana, että kummitädit aina ostivat jotain pientä kummilapsilleen. Ja minun parhaan kaverini kummitäti osti joskus minullekin, jos mentiin yhdessä jonnekin. Vaikka ne jätskit :D Eikä ollut isotuloinen ihminen hän.

Mutta ehkä 70- ja 80-luvulla kummit (ihmiset) olivat epäitsekkäämpiä?

Saman aikakauden lapsi.

Luulen, että ero on siinä, että tuolloin me saimme omilta vanhemmilta keskimäärin 'ei mitään'. Ja toki itse muista kummivanhemmiltani saaneeni lahjoiksi astioita, sukkahousuja, kumisaappaat jne ja teimme paljon asioita yhdessä - kävimme järven rannalla uimassa, sienimetsässä, istuttamassa hautausmaalle kukkia, viemässä uutisleipää kylän mummoilla, torilla (ilman jäätelöä, kerran toki ostettiin mulle kukallinen mekkokangas mistä kummitäti teki kesämekon).

Ihan hyvä lapsuus ja erittäin läheiset välit kummeihin mulla oli.

Ohis. Sain kerran kesässä jäätelön. Sinisen Pingupuikon. Mummo osti pakastimeen jonkun sen ajan paketin josta riitti jokaiselle lapsenlapselle yksi. Ei olisi tullut edes mieleen anella enempää, koska ei kuitenkaan olisi ostettu, se olio ollut vain pahatapaista ja ahnetta. Muu kesä pärjättiin mansikoilla ja itse leivotuilla pullalla.

Nyt tuntuu, että "mikään ei riitä", koska "kuuluu saada"!!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/3077 |
29.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä maailma elätte te ihmiset, jotka valitatte 3500e palkkaanne, ettei ole varaa tyyliin mihinkään, alkaen ihan netflixeistä ja jäätelötötteröistä? :D Minä kyseenalaistaisin näin ensialkuun, että millähän mallilla ne teidän paljon mainostamanne taloushallintataidot mahtaa olla, jos tuollaisilla palkoilla joutuu kitkuttelemaan ja pihistelemään muutamien eurojen pikkujutuistakin. Uskaltaisinko seuraavaa lausetta sanoa vai otetaanko pskamyrsky niskaan... noh antaa mennä; jos tuollaiset palkat ei riitä niin pitäisikö sitä asuinpaikan (ja kustannusten) järkevyyttä hieman pohtia?

Vierailija
184/3077 |
29.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onpa ilkeitä kommentteja tässä ketjussa! Ilmeisesti ihmisiin on iskostettu niin syvään ajatus siitä, että köyhän tulee kyynelsilmin kiittää neuvoista ja almuista, että ei nähdä, millaista vallankäyttöä näihin tilanteisiin liittyy. Heikko taloustilanne on kipeä asia samalla tavalla kuin vaikka ylipaino tai parisuhdeongelmat. Ei pidetä hyvien tapojen mukaisena huomautella ylipainoisen syömisistä tai jos jollakin menee parisuhteessa huonosti, ei sanota, että itsepähän olet puolisosi valinnut, olisi kannattanut valita paremmin. Ystävää lohdutetaan ja autetaan, neuvoja annetaan pyydettäessä.

Köyhyys voi toki olla itse aiheutettua. Toisilla on parempi elämänhallinta kuin toisilla, mutta ei tilanne valistamalla parane. Jokainen köyhä tietää nämä "syö juureksia" -neuvot, mutta aivan samoin kuin ylipainoiselle on turha antaa laihdutusvinkkejä, on turhaa laukoa tällaisia itsestäänselvyyksiä. Voi miettiä, kuinka pyyteetöntä tällainen "apu" on. Jos jollakulla on aivan ilmeisiä ongelmia, voi toki rajata, millaista apua tarjoaa, esimerkiksi päihdeongelmaiselle antaisin mieluummin ruokaa tai tavaraa kuin rahaa, mutta jos ei tiedä toisen tilannetta sen tarkemmin, en lähtisi arvostelemaan toisen valintoja. Se, että ap:tä syyllistetään Netflixistä tai jäätelötötteröstä, kuulostaa kohtuuttomalta.

Kiitos. Suurin osa tän keskustelun kommenteista on tosi julmia. Neuvoja en tarvii, enkä syyllistämistä. Tässäkin äsken joku uteli ivallisesti että kummasta aion luopua: HBO vai Netflix. Voin kertoa, että kummatkin on lapsille tärkeitä ja monet sarjat kesken. Heillä ei ole koskaan ollut hienoja kalliita harrastuksia, ei käydä leffassa, ei ravintoloissa, ei matkustella (joskus joku halpa Tallinnan matka poikkeus). En aio ottaa tuota iloa lasten elämästä pois ja sanoa että alkaa katsoa YLE areenaa.

Mitä jos juttelisit niiden lasten kanssa, jos nyt katkaistaan suoratoistopalvelut on kesällä säästössä x määrä rahaa... mitä haluasitte sillä tehdä? Jos valitsevat netflixin niin siitä voi sitten jätskikiskan vieressä kesällä muistuttaa.

Vierailija
185/3077 |
29.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Irtojäätelön litrahintoja laskeskelevat sairaalloiset kitupiikit ovat kyllä melkoisia sketsihahmoja. 🤣

Vierailija
186/3077 |
29.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä maailma elätte te ihmiset, jotka valitatte 3500e palkkaanne, ettei ole varaa tyyliin mihinkään, alkaen ihan netflixeistä ja jäätelötötteröistä? :D Minä kyseenalaistaisin näin ensialkuun, että millähän mallilla ne teidän paljon mainostamanne taloushallintataidot mahtaa olla, jos tuollaisilla palkoilla joutuu kitkuttelemaan ja pihistelemään muutamien eurojen pikkujutuistakin. Uskaltaisinko seuraavaa lausetta sanoa vai otetaanko pskamyrsky niskaan... noh antaa mennä; jos tuollaiset palkat ei riitä niin pitäisikö sitä asuinpaikan (ja kustannusten) järkevyyttä hieman pohtia?

Tässä ketjussa ei kyllä ole yksikään 3500e palkansaaja valittanut köyhyyttä.

Vierailija
187/3077 |
29.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kaksi kummilasta. Toinen on perheestä, jossa on monta lasta ja rahan ja muun suhteen tiukempi asenne, osittain myös siksi että lapsia on kuusi. Toinen on ainoa lapsi iäkkäämmillä keskiluokkaisilla vanhemmilla, jotka ovat myös ehtineet periä rahaa.

Se ison perheen lapsi ei koskaan pyydä mitään, mutta yritän keksiä ilahduttavia asioita ja lahjoja ja nyt lapsen kasvettua annan myös ihan rahaakin välillä 40-100 e kerralla. Vauraan perheen lapsi on vielä aika nuori, ekaluokkalainen ja on silkeen impulsiivinen, että haluaisi ihan kaikkea eikä oikein hahmota minkään arvoa. Hänen kanssasn olen ajayellut, että ainakin nyt aika ja huomio on tärkeintä. Materia katoaa loputtomaan suohon.

Vierailija
188/3077 |
29.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai olet jo varautunut ensi vuoden jouluun ja käynyt ostamassa ale-kinkun pakkaseen?

Vierailija
189/3077 |
29.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onpa ilkeitä kommentteja tässä ketjussa! Ilmeisesti ihmisiin on iskostettu niin syvään ajatus siitä, että köyhän tulee kyynelsilmin kiittää neuvoista ja almuista, että ei nähdä, millaista vallankäyttöä näihin tilanteisiin liittyy. Heikko taloustilanne on kipeä asia samalla tavalla kuin vaikka ylipaino tai parisuhdeongelmat. Ei pidetä hyvien tapojen mukaisena huomautella ylipainoisen syömisistä tai jos jollakin menee parisuhteessa huonosti, ei sanota, että itsepähän olet puolisosi valinnut, olisi kannattanut valita paremmin. Ystävää lohdutetaan ja autetaan, neuvoja annetaan pyydettäessä.

Köyhyys voi toki olla itse aiheutettua. Toisilla on parempi elämänhallinta kuin toisilla, mutta ei tilanne valistamalla parane. Jokainen köyhä tietää nämä "syö juureksia" -neuvot, mutta aivan samoin kuin ylipainoiselle on turha antaa laihdutusvinkkejä, on turhaa laukoa tällaisia itsestäänselvyyksiä. Voi miettiä, kuinka pyyteetöntä tällainen "apu" on. Jos jollakulla on aivan ilmeisiä ongelmia, voi toki rajata, millaista apua tarjoaa, esimerkiksi päihdeongelmaiselle antaisin mieluummin ruokaa tai tavaraa kuin rahaa, mutta jos ei tiedä toisen tilannetta sen tarkemmin, en lähtisi arvostelemaan toisen valintoja. Se, että ap:tä syyllistetään Netflixistä tai jäätelötötteröstä, kuulostaa kohtuuttomalta.

Kiitos. Suurin osa tän keskustelun kommenteista on tosi julmia. Neuvoja en tarvii, enkä syyllistämistä. Tässäkin äsken joku uteli ivallisesti että kummasta aion luopua: HBO vai Netflix. Voin kertoa, että kummatkin on lapsille tärkeitä ja monet sarjat kesken. Heillä ei ole koskaan ollut hienoja kalliita harrastuksia, ei käydä leffassa, ei ravintoloissa, ei matkustella (joskus joku halpa Tallinnan matka poikkeus). En aio ottaa tuota iloa lasten elämästä pois ja sanoa että alkaa katsoa YLE areenaa.

No tässä neuvo: kannattaa katsoa putkeen ne kiinnostavat sarjat ja sen jälkeen katkaista tilaus. Sitten voi taas ottaa uudestaan kun jotain ehdottomasti katsottavaa tulee (kokonaisuudessaan) tarjolle. Hulluutta maksaa koko ajan kahta palvelua. Ilmainen kuukausikin tulee joskus tarjolle kun pitää taukoa. Terveisin kahden aikuisen keskituloisen paljon sarjoja katsova perhe.

Vierailija
190/3077 |
29.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä maksan niin maan prkleesti jo veroja, että ei riitä enää muuhun hyväntekeväisyyteen. Kun vähennettäisiin mòkutuksesta , niin vapautuisi rahaa omille köyhille.

Vierailija
191/3077 |
29.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tienaan hiukan vähemmän ja pyrin laittamaan palkastani säästöön / sijoituksiin 800-1000e kuukaudessa. Ostan kyllä jäätelötötterön kummipojalleni kesäretkillämme ja joululahjat myös kummilasteni sisaruksille.

Vierailija
192/3077 |
29.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä tässä nyt oli ystävien puolella humble bragia? Sekö, että eivät itsekään tuhlaile turhia vaan ostavat alesta ja etsivät halvempia vsihtoehtoja? En nyt varmaan oikein ymmärtänyt pointtia.

Vierailija
193/3077 |
29.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No itse asiassa varakas tuttuni on hyvin nuuka eikä tuhlaa senttiäkään turhuuksiin. Ei osta take away kahveja, jäätelötötteröitä. Se, että ystäväsi ehdottivat tuota jäätelöasiaa, oli todennäköisesti nimenomaan yritys auttaa teitä itseänne oppimaan säästäväiseksi. Auttaa teitä auttamaan itseänne. Köyhillä ei tunnu aina olevan taloushallintaa... Kaikki menee, mitä tulee, ja mihin? Kannattaa aloittaa säästämään ja sijoittamaan, heti kun vain mahdollista, niin pienellä summalla kuin vain kykenee...

Miksi joku olettaa, että köyhät eivät tiedä, miten säästää? Tai miten kannattaa ostaa tarjouksesta? Tai hankkia lisätuloja? Tai jotain muuta itsestään selvää? Köyhyys ei ole synonyymi tyhmälle. Juuri tuo on sitä alentuvuutta kun luullaan, että köyhä ei itse ymmärrrä tai tiedä ihan itsestäänselviä asioita.

Koska itse näkee kokoajan miten "köyhät" pistävät rahansa sileäksi epäröimättä hetkeäkään asioihin, joilla keskituloisena ei kertakaikkiaan ole varaa. Kun itse toimii taloudellisesti ja pihisti, ärsyttää nämä köyhyydestään kitisijät.

Et kai nyt tosissasi sentään väitä, että köyhällä on varaa sellaiseen, mihin keskituloisella ei ole? Eikö keskituloisella olekaan enemmän rahaa kuin köyhällä? Onko se keskituloisuus pelkkä illuusio? :D

Suomessa harvalla on niin paljon rahaa, että on taloudellisesti mahdollista tehdä mitä lystää. Aina joutuu priorisoimaan menojaan. Siellä köyhemmässä päässä valinnat on luokkaa pallojätski kioskista vai jätski k-kaupasta. Tulojen kasvaessa valitaan ajetaanko vanhalla Volvolla vai ostetaanko Tesla. Asutaanko alle 100k kämpässä korvessa vai maksetaanko 500 k kaupungin laitamilla. Vielä varakkaammat miettii otetaanko kämppä Monacosta vai Leviltä. Valintoja valintoja.

Niin? Tämä viesti oli kyllä niin absurdi ja totaalisen epälooginen, että en edes osaa vastata.  Totta kai kaikki tekevät valintoja. Mutta jos A on keskituloinen ja harkitsee Teslan ostamista ja B on niin pienituloinen, ettei ole varaa mihinkään autoon, niin millä logiikalla A on köyhempi kuin B? (Näinhän edellinen vastaaja väitti.)

Vierailija
194/3077 |
29.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kärjistetysti: jos se, että ostan kummilapselle 'vain' kaupan jäätelön mahdollistaa sen, että maksan kotia sellaisessa kaupunginosassa, mistä lapset pääsevät ns kelvolliseen kouluun niin kyllä, olen miettinyt kustannusten järkevyyttä ja seison valintani takana.

Vierailija
195/3077 |
29.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toisilla ei ole taloudellisesti tiukkaa juuri sen vuoksi että haetaan ne pirkkajätskit kiskan jätskipsllojen sijaan.

Jos kaverin kk-tulot on 3500 e (tiedän) niin turha kuvitella, että kerran vuoteen ostettu jäätelö tötterö kaataisi budjetin! Mutta joo, ette selvästi halunneet tajuta mun pointtia kaikista alapeukuista päätellen

Ap

Ymmärtäisin harmisi jos kaveri olisi ostanut kioskista tötterön itselleen ja teille marketista pirkat. Miksi kaverisi olisi teille pitänyt ostaa jotain jota ei koe järkeväksi ostokseksi edes itselleen?

Mä nauran ääneen tälle. Siis kummilapsi, joka ei ole nähnyt kummitätiä puoleen vuoteen, pyytää kesäretkellä tädiltä jäätelön. Kummitädin pakka 3500 EUROA ja kokee tuossa tilanteessa tarpeelliseksi alkaa säästämään PARI EUROA! Eikö kukaan muu pidä tuota ihan järjettömänä!?!

Ap

Mikä velvollisuus kummilla on ostaa lapselle yhtään mitään?? Vaikka ei olisi nähnyt 10 vuoteen. Rahat ovat edelleen hänen ja hän tekee töitä palkkansa eteen. Hän ei ole millään tavalla elatus- tai edes viihdytysvastuussa sinun lastasi kohtaan. Miksi ei voi olla kiitollinen, että hän kuitenkin osti jäätelön? Oliko lapsi pettynyt jäätelöönsä? Jotenkin en usko, että lapselle asialla olisi ollut mitään väliä. Yleensä tuollaisessa tilanteessa lapselle on vain tärkeintä saada joku jäätelö. Eikö ole hyvä, että lapselle opetetaan säästäväistä elämäntapaa muidenkin puolesta? Toivottavasti myös te vanhempina opetatte sitä ja sitä, että aina ei saa juuri sitä mitä haluaa ja että halvempi vaihtoehto voi olla ihan yhtä hyvä.

Kyllä ainakin minun lapsuudessani oli tapana, että kummitädit aina ostivat jotain pientä kummilapsilleen. Ja minun parhaan kaverini kummitäti osti joskus minullekin, jos mentiin yhdessä jonnekin. Vaikka ne jätskit :D Eikä ollut isotuloinen ihminen hän.

Mutta ehkä 70- ja 80-luvulla kummit (ihmiset) olivat epäitsekkäämpiä?

Eivät olleet Ainakaan mun kummit. Toinen muisti, jos muisti, syntärinä, toinen ei silloinkaan. Missään tekemissisä ei oltu ja toisen kanssa asuttiin vielä samassa talossa siihen asti kun täytin 15v. Toinen kummi sentään asui 500 km päässä, että se nyt selitti jotenkin sitä yhteyden pitämättömyyttä. Ja siinä iässä kun itse olisi yhteyttä voinut pitää, miksi olisin? Täysin tuntemattomia ihmisiä molemmat.

Vierailija
196/3077 |
29.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tämä kummallinen palsta. Ei korreloi todellisuuden kanssa pätkääkään. Ihan normituloiset perheet käyvät kyllä matkoilla, huvipuistoissa, mäkkärissä, jätskikioskeilla yms. Ei ole mitään luksusta näissä. Mutta ei niitä rahoja nyt kuitenkaan muillekaan anneta, vaikka varaa olisikin.

Vierailija
197/3077 |
29.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ystävänä yh joka siis elää pienillä tuloilla. Välillä vihjailee että tuo tai tuo olisi kiva saada. Lisäksi on vielä ulosotossa.

Olen nyt ottanut itse etäisyyttä kun vituttaa ajatus että haluaisi päästä käyttämään rahojani. Olen elänyt köyhän lapsuuden, maksan asuntolainaa ja yritän sivussa säästää.

Itse koen että omat rahani ovat minun ja lisäksi haluan säästää vanhuuteen ja lapsilleni.

En juurikaan kuluta. Ja todellakaan en maksa jonkun toisen hupiostoksia.

Vierailija
198/3077 |
29.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noh, mulla on varaa sekä suoratoistoon että artesaanijäätelöön, mutta työttömänä ei ollut, eikä kyllä tullut mieleenkään että olisin inissyt asiasta kavereilleni ja odottanut heidän maksavan ne.

Vierailija
199/3077 |
29.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni pitää ihan aidosti kivana joululomatekemisenä lautapelejä, palapelejä ja kirjoja sarjojen ja leffojen lisäksi.

Vierailija
200/3077 |
29.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo just. Olen pienitulinen mutten köyhä koska osaan suunnitella menoni tulojeni mukaan ja elän säästeliäästi. Ap:n kannattaisi oikeasti yrittää samaa ja opettaa lapsiaan myös siihen ja olla vähemmän kateellinen hyvätuloisille kavereilleen. Että osaa tuollaiset ihmiset olla ärsyttäviä, olen jättänyt kavereistani pois noi ikuiset valittajat ja kateelliset.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi kuusi