Voisitteko te keskituloiset lopettaa jatkuvan humble bragin köyhiä kavereita kohtaan ja auttaa jotenkin konkreettisesti
Olen pienituloinen, samoin mun mies. Vuosien varrella ollut paljon työttömyyttä, pitkiä sairaslomia, lomautuksia, parhaimmillaankin lyhyitä pätkätöitä. Tää vuosi on ollut tosi paha, perheen teinitkään eivät saaneet kesätöitä ja mä työttömänä, mies lomautettuna suurimman osan ajasta. Osalla kavereista menee hyvin, molemmat sekä mies että nainen töissä, hyvät työpaikat, on sairaanhoitajia, diplomi-insinöörejä, yrittäjiä jne. Olen niin totaalisen kyllästynyt näiden hyvin toimeentulevien kavereiden humble bragiin ja typeriin hyväntahtoisiin neuvoihin ja "auttamisiin".
Esimerkiksi tänä joulun alla valitin kavereille, että meillä on rahat tosi vähissä ja vaikea ostaa lapsille (4 eri ikäistä) lahjat, samoin jouluruuat. Vastaukset oli tähän tyyliin "me ostetaan lahjat aina alesta joulun jälkeen/ meillä on tänä vuonna kasvissyöjä joulu niin tulee halvaksi / no riisipuuro ja juurekset ei paljoa maksa jne. Kukaan ei esim ehdottanut, että voidaan ostaa teille joulukinkku yms käytännön apua. Yhdelle kaverille kerroin että meidän joulusuunnitelmissa on vaan katsoa Netflixia ja HBO:ta, johon kaveri kommentoi että he eivät periaatteessa maksa mistään netti TV:stä kun katsovat vaan ilmaisia. Joo helppo heidän kun taloudessa on vain kaksi aikuista! Mutta kun on eri-ikäisiä lapsia ja teinejä ei riitä joku YLE areena.
Vielä yksi esimerkki. Viime kesänä olin nuorimmaisen ja kummitätinsä kanssa Kaivopuisto piknikillä. 7-vuotias kysyi kummitädiltä että voisiko ostaa jäätelö tötterön. Eiköhän kaveri alkanut selittään mun 7 vuotiaalle kuinka monta litraa jäätelöä saa sillä hinnalla ja sitten etsittiin varmaan 15 min ajan jotain lähikauppaa, mistä tyttö sai Pirkka tuutin. Ei vaan voinut yhden kerran ostaa tytölle sitä oikeaa jäätelötötteröä vaan piti alkaa esitelmöimään rahan arvoista ikään kuin minä en tietäisi.
Kommentit (3077)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sen s-tanan tötterön olisi voinut KUMMI-täti ostaa,juma lauta. Ajatelkaas nyt 2-3e.tuutti liikaa pyydetty HYVÄ-tuloiselta KUMMILTA......
3500 e/ kk on just ja just keskipalkkainen. Ei köyhä muttei varakaskaan. Sinänsä omituista olettaa että kummin tehtävä olisi ostaa luksustuotteita kummilapselleen.
:D:D:D Tää ketju on kyllä parasta huumoria aikoihin. Muutaman euron jäätelö = luksustuote?
Oletteko te ihmiset jotain fiktiivisiä hahmoja? Ette te voi olla todellisia! :D:D:D:D
Kyllä noita normituloisia tai jopa varakkaita penninvenyttäjiä valitettavasti on ihan oikeasti. Monta kertaa on joutunut kirjaimellisesti suu auki hämmästelemään millaisiin suorituksiin venyvät ”säästääkseen” euron tai jopa alle sen. Kyse lienee jonkinlaisesta mielenterveyden häiriöstä, ei sitä oikein muutenkaan voi selittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sen s-tanan tötterön olisi voinut KUMMI-täti ostaa,juma lauta. Ajatelkaas nyt 2-3e.tuutti liikaa pyydetty HYVÄ-tuloiselta KUMMILTA......
3500 e/ kk on just ja just keskipalkkainen. Ei köyhä muttei varakaskaan. Sinänsä omituista olettaa että kummin tehtävä olisi ostaa luksustuotteita kummilapselleen.
:D:D:D Tää ketju on kyllä parasta huumoria aikoihin. Muutaman euron jäätelö = luksustuote?
Oletteko te ihmiset jotain fiktiivisiä hahmoja? Ette te voi olla todellisia! :D:D:D:D
Varmaan tuossa haettiin sitä että se kiskan jäätelö on aika monta sataa prosenttia kalliimpi kuin pirkkatuutti. Jolloin jäätelökategoriassa sitä voi tässä yhteydessä nimittää noin. Ohis
Ehkä joo, mutta 3500€/kk tienaavalle muutama euro ei voi olla niin iso raha, että sillä ei voisi satunnaisesti ilahduttaa kummilastaan. Jos on, niin sitten on kyllä todellakin ne taloustaidot hukassa, jos tuosta summasta ei sen vertaa kykene irrottamaan.
Äärimmäinen pihiyskin on tietysti eräänlainen sairaus sekin, eikä sille kai mitään voi.
Vierailija kirjoitti:
Oksettaa suomea puhuvat ihmiset jotka sekoittavat englantia puheeseensa
Minua oksettaa kala. Ja rustot, jänteet ja läskinpalat lihassa.
Minä olen keskituloinen, lapseton ja yksineläjä. Ei olisi kyllä varaakaan lapsiin. Ei vaikka mulla on sijoitusasunto. Minulla meni 6 vuotta, ennenkuin oli varaa hankkia sähkömies kotiini tekemään sähkötöitä. Minulla ei ole koskaan ollut varaa maksukanaviin, telkkakin on yli 10 vuotta vanha ja kelpaa vielä pitkään. Ei olisi myöskään varaa rahoittaa muiden elämää, vaikka hyvien ihmisten kohdalla halua olisikin. Yksi puolituttu ties kuinka monine lapsineen otti yhteyttä vuosien hiljaiselon jälkeen ja pyysi lainaa että saavat ostettua koiranpennun. Lapsilla jumalattoman kalliit harrastukset, on kalliita rotukissoja- ja koiria ja molemmat vanhemmat työttömiä. Ei tullut mieleenkään antaa rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä maailma elätte te ihmiset, jotka valitatte 3500e palkkaanne, ettei ole varaa tyyliin mihinkään, alkaen ihan netflixeistä ja jäätelötötteröistä? :D Minä kyseenalaistaisin näin ensialkuun, että millähän mallilla ne teidän paljon mainostamanne taloushallintataidot mahtaa olla, jos tuollaisilla palkoilla joutuu kitkuttelemaan ja pihistelemään muutamien eurojen pikkujutuistakin. Uskaltaisinko seuraavaa lausetta sanoa vai otetaanko pskamyrsky niskaan... noh antaa mennä; jos tuollaiset palkat ei riitä niin pitäisikö sitä asuinpaikan (ja kustannusten) järkevyyttä hieman pohtia?
Jos pitää valita niin käytän rahani mielummin hyvän (ja vaikka sitten kalliin) asuinpaikan maksamiseen kuin ylihintaisiin jäätelötötteroihin ja muuhun turhaan tilpehööriin.
Siinähän ne vaihtoehdot tosiaan on. Kallis asunto tai irtojäätelö kerran pari vuodessa. 🤣
Ap ei selvästi tiedä mitä humblebrag-sana tarkoittaa. Ei kannata käyttää ulkomaankielisiä sanoja joiden merkitystä ei ymmärrä.
(Humblebrag on vaatimattomuuden kaapuun verhottua kerskailua, piilokerskailua. Sen tarkoituksena on muka-valittaa jostain asiasta mutta oikeasti tehdä muut kateellisiksi)
Miten voi kukaan odottaa, että kaveri ostaisi sulle kinkut ja jäätelötöttöröt?
Olet aikuinen ihminen eikä kukaan ole velvollinen ostamaan mitään sulle tai lapsillesi.
Vierailija kirjoitti:
Missä maailma elätte te ihmiset, jotka valitatte 3500e palkkaanne, ettei ole varaa tyyliin mihinkään, alkaen ihan netflixeistä ja jäätelötötteröistä? :D Minä kyseenalaistaisin näin ensialkuun, että millähän mallilla ne teidän paljon mainostamanne taloushallintataidot mahtaa olla, jos tuollaisilla palkoilla joutuu kitkuttelemaan ja pihistelemään muutamien eurojen pikkujutuistakin. Uskaltaisinko seuraavaa lausetta sanoa vai otetaanko pskamyrsky niskaan... noh antaa mennä; jos tuollaiset palkat ei riitä niin pitäisikö sitä asuinpaikan (ja kustannusten) järkevyyttä hieman pohtia?
Kukaan keskituloisena ei ole valittanut tulonsa pienuutta, on vaan todettu, että joutuu itsekin priorisoimaan menonsa. Kun verrataan sitä, että haluaako käyttää rahaa viihteeseen ja muuhun hömppään vai esim. Säästämiseen tai omaisuuden kartuttamiseen niin ainakin itsellä valinta on selvä. Köyhillä tuollainen pitemmälle tähtäävä suunnittelu vaikuttaa olevan jotenkin vaikeaa, hetken mielihyvän vuoksi humputellaan ne vähänkin rahat taivaan tuuliin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä ketjussa ei kyllä ole yksikään 3500e palkansaaja valittanut köyhyyttä.
Ei, mutta henkisesti moni vaikuttaa erittäin köyhältä.
-Eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan tuossa haettiin sitä että se kiskan jäätelö on aika monta sataa prosenttia kalliimpi kuin pirkkatuutti. Jolloin jäätelökategoriassa sitä voi tässä yhteydessä nimittää noin. Ohis
Ehkä joo, mutta 3500€/kk tienaavalle muutama euro ei voi olla niin iso raha, että sillä ei voisi satunnaisesti ilahduttaa kummilastaan. Jos on, niin sitten on kyllä todellakin ne taloustaidot hukassa, jos tuosta summasta ei sen vertaa kykene irrottamaan.
Äärimmäinen pihiyskin on tietysti eräänlainen sairaus sekin, eikä sille kai mitään voi.
Tästähän haisee kilometrin päähän se, miten ap vaahtoaa kotona rikkaista kavereista ja siitä miten niillä on varaa kaikkeen. Muuten ei kukaan lapsi pyydä jäätelöä toiselta aikuiselta oman vanhemman läsnäollessa.
Vierailija kirjoitti:
Kyse ei ole siitä, vaan siitä että ap on lokki ja opettaa lapsensakin lokkeilemaan.
Vierailija kirjoitti:
No jos se jäätelötötterö on pikkuraha, niin montako sellaista sinä ostaisit kesän aikana ennenkuin se lakkaa olemasta pikkuraha?
Mä monesti ajattelen moista pikkujutuista että ne on turhia eikä ole varaa. Mutta jos pesukone hajoaa tms. niin siihen kyllä löytyy rahaa säästöstä. Juurikin sen vuoksi etten ostele jäätelöitä kioskista kuin kerran kesässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos pitää valita niin käytän rahani mielummin hyvän (ja vaikka sitten kalliin) asuinpaikan maksamiseen kuin ylihintaisiin jäätelötötteroihin ja muuhun turhaan tilpehööriin.
Siinähän ne vaihtoehdot tosiaan on. Kallis asunto tai irtojäätelö kerran pari vuodessa. 🤣
Kyllä niistä pikkuista yksittäisostoksista kertyy vuositasolla ihan merkittävä summa.
Tämähän on trolli, pakko olla. Melkein jo uskoin, mutta ne kaksi suoratoistopalvelua rikkoivat uskottavuuden rajan.
Ap, sulle on annettu neuvoja jotka oikeasti toimivat. Niillä keskituloisilla on just sitä käyttörahaa koska ne optimoi kulutuksen ja käyttää rahansa fiksummin kuin sä.
Aina ensin happinaamari omalle nassulle.
Anteeks kun sanon mutta uravalinta ja muutkin valinnat, kuten lapsien lukumäärä vaikuttavat paljon tulotasoon. Sen sijaan että haluat kavereidesi maksavan sulle samaa elintasoa joka täysin ansaitusti heillä on, voisit miettiä mitä itse voit tehdä oman tilanteesi parantamiseksi.
Ei se valittaminen sun tilannetta paranna vaan se että sä teet jotain tilanteen parantamiseksi. Esmes opiskelet lisää.
Jo se että sä selität ettei muksuille riitä Yle areena kertoo kuinka pihalla sä olet. Kyllä niille riittää se. Se nyt vaan on niin että jos sitä rahaa ei ole, sitten ei kuluteta sellaiseen mikä on tarpeetonta ja maksulliset suoratoistopalvelut ovat täysin turhia.
Sä olet ihan itse valinnut tuon elämän joten miks ihmeessä edes oletat että joku sun kamu piffaa sulle joulukinkun? Ei niillä ole mitään velvollisuutta kustantaa sun elämää.
Ja ei, mäkään en osta irtojäätelöä kioskista vaikka ois varaa. Mä ostan sen litran paketin kaupasta. Rahataidot ja menojen pitäminen kurissa auttaa pitkälle vaikka palkka ois pieni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kärjistetysti: jos se, että ostan kummilapselle 'vain' kaupan jäätelön mahdollistaa sen, että maksan kotia sellaisessa kaupunginosassa, mistä lapset pääsevät ns kelvolliseen kouluun niin kyllä, olen miettinyt kustannusten järkevyyttä ja seison valintani takana.
Mutta kun se ei mahdollista. Sinulla on asioiden mittasuhteet pahasti hukassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä ketjussa ei kyllä ole yksikään 3500e palkansaaja valittanut köyhyyttä.
Ei, mutta henkisesti moni vaikuttaa erittäin köyhältä.
-Eri
Minusta on henkisesti köyhää tuhlata rahansa turhuuteen. Pienellä ajattelulla ja viitseliäisyydellä pystyy elämään hyvää elämää vähemmällä kulutuksella. Lapsillekin voi järjestää elämyksiä sen materian haalimisen sijaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä niistä pikkuista yksittäisostoksista kertyy vuositasolla ihan merkittävä summa.
Ei kerry. Ei edes kaltaisellani henkilöllä, joka ei koskaan tuijottele hintoja eikä pihistele mistään. Saati sitten jäätelötötteröiden litrahintoja laskeskelevalla kitupiikillä, joka ei tasan varmasti tee yhtäkään pikkuostosta harkitsematta ja punnitsematta sitä ensin viikkotolkulla. 🤣
Vierailija kirjoitti:
Irtojäätelön litrahintoja laskeskelevat sairaalloiset kitupiikit ovat kyllä melkoisia sketsihahmoja. 🤣
Joo ja itse ostelet jokapäiväisiä "halpoja pikkujuttuja", eihän niistä tule kuin muutaman tonnin lasku vuodessa.