Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voisitteko te keskituloiset lopettaa jatkuvan humble bragin köyhiä kavereita kohtaan ja auttaa jotenkin konkreettisesti

Vierailija
29.12.2020 |

Olen pienituloinen, samoin mun mies. Vuosien varrella ollut paljon työttömyyttä, pitkiä sairaslomia, lomautuksia, parhaimmillaankin lyhyitä pätkätöitä. Tää vuosi on ollut tosi paha, perheen teinitkään eivät saaneet kesätöitä ja mä työttömänä, mies lomautettuna suurimman osan ajasta. Osalla kavereista menee hyvin, molemmat sekä mies että nainen töissä, hyvät työpaikat, on sairaanhoitajia, diplomi-insinöörejä, yrittäjiä jne. Olen niin totaalisen kyllästynyt näiden hyvin toimeentulevien kavereiden humble bragiin ja typeriin hyväntahtoisiin neuvoihin ja "auttamisiin".

Esimerkiksi tänä joulun alla valitin kavereille, että meillä on rahat tosi vähissä ja vaikea ostaa lapsille (4 eri ikäistä) lahjat, samoin jouluruuat. Vastaukset oli tähän tyyliin "me ostetaan lahjat aina alesta joulun jälkeen/ meillä on tänä vuonna kasvissyöjä joulu niin tulee halvaksi / no riisipuuro ja juurekset ei paljoa maksa jne. Kukaan ei esim ehdottanut, että voidaan ostaa teille joulukinkku yms käytännön apua. Yhdelle kaverille kerroin että meidän joulusuunnitelmissa on vaan katsoa Netflixia ja HBO:ta, johon kaveri kommentoi että he eivät periaatteessa maksa mistään netti TV:stä kun katsovat vaan ilmaisia. Joo helppo heidän kun taloudessa on vain kaksi aikuista! Mutta kun on eri-ikäisiä lapsia ja teinejä ei riitä joku YLE areena.

Vielä yksi esimerkki. Viime kesänä olin nuorimmaisen ja kummitätinsä kanssa Kaivopuisto piknikillä. 7-vuotias kysyi kummitädiltä että voisiko ostaa jäätelö tötterön. Eiköhän kaveri alkanut selittään mun 7 vuotiaalle kuinka monta litraa jäätelöä saa sillä hinnalla ja sitten etsittiin varmaan 15 min ajan jotain lähikauppaa, mistä tyttö sai Pirkka tuutin. Ei vaan voinut yhden kerran ostaa tytölle sitä oikeaa jäätelötötteröä vaan piti alkaa esitelmöimään rahan arvoista ikään kuin minä en tietäisi.

Kommentit (3077)

Vierailija
141/3077 |
29.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toisilla ei ole taloudellisesti tiukkaa juuri sen vuoksi että haetaan ne pirkkajätskit kiskan jätskipsllojen sijaan.

Jos kaverin kk-tulot on 3500 e (tiedän) niin turha kuvitella, että kerran vuoteen ostettu jäätelö tötterö kaataisi budjetin! Mutta joo, ette selvästi halunneet tajuta mun pointtia kaikista alapeukuista päätellen

Ap

Ymmärtäisin harmisi jos kaveri olisi ostanut kioskista tötterön itselleen ja teille marketista pirkat. Miksi kaverisi olisi teille pitänyt ostaa jotain jota ei koe järkeväksi ostokseksi edes itselleen?

Mä nauran ääneen tälle. Siis kummilapsi, joka ei ole nähnyt kummitätiä puoleen vuoteen, pyytää kesäretkellä tädiltä jäätelön. Kummitädin pakka 3500 EUROA ja kokee tuossa tilanteessa tarpeelliseksi alkaa säästämään PARI EUROA! Eikö kukaan muu pidä tuota ihan järjettömänä!?!

En pidä! Mun nuori on opiskellut x vuotta ja on nyt hyväpalkkaisessa työssä. Ostaa AINA punalappuisia tuotteita jos sattuu kohdalle,valitsee kilohinnaltaan halvimman,vertailee,kulkee töihin fillarilla aina kun voi...ja osti kolmion metsänreunasta omakotialueella,ei tarvinnut muuttaa kämäiseen lähiöön. Säästämällä saa. (jos ostaa nelkälle lapselle jäden a 3,50 joka viikko kesällä kertaa kolme kuukautta,on se aika paljon huom!)

Ap

Kuinkas usein teet noita "pikkuostoksia" ja mitä ne maksaa esim. vuodessa?

Vierailija
142/3077 |
29.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toisilla ei ole taloudellisesti tiukkaa juuri sen vuoksi että haetaan ne pirkkajätskit kiskan jätskipsllojen sijaan.

No just näin. Keskituloisena en osta irtojäätelöä meille saati sitten muille. Ei ole mitään suoratoistoja vaikka on teinejä.

Keskituloisena ei saa tukia ja monet voi olla yhtä tiukilla kuin ne vähän tienaavat, kun joutuvat maksamaan asumiset kokonaan itse, matkakulut, päivähoidot suurimman mukaan jne, eikä meinaa jäädä mitään yli. Näin eteenkin pääkaupunkiseudulla jossa asuminen on kallista.

Tää on juuri sitä ylimielisyyttä. Jos köyhä toivoo jotain kivaa, on jonossa 20 keski/hyvätuloista selittämässä että joo ei meilläkään ole varaa mutta ihan oikeasti kyllä on. Tai sitten se on tietoinen valinta, että ei osteta juttua X mutta sen sijaan lähdetään kahden viikon ulkomaanmatkalle. Silloin tilanne on ihan erilainen eikä enää verrattavissa köyhän tilanteeseen. Tätä te ette tajua

Ap

Ap, en toki tiedä miten elätte.

Mutta tunnen yhden äidin, joka tulee sinusta mieleen.

Autan häntä(kin) ja esim ostan jotain kouluvaatetta lapselle joululahjaksi (ohiksena: avataan toiste, ei siis jouluaattona, koska lapsi ei oikein tykkää pehmeistä paketeista).

Tällä lapsella on esim kokonainen kirjahyllyllinen niitä TY-kimallesilmäpehmoja, viime vuonna niitä äiti osti parikymmentä, sieltä sun täältä (uutena silti) 'kun halvalla sai' ja 'teki mieli ilahduttaa, kun EI MIHINKÄÄN ole varaa' vinkvink...

En jaksa 'opettaa' (koska hän siitä vain suuttuu) että jos nuokin pehmot jättäisi kauppaan jos ostaisi vain yhden synttäreiksi, heillä olisi jo kasassa rahat Särkänniemeen tai Ruotsinristeilyyn, tai mitä vailla he nyt ovatkaan.

(+ äiti toki otti tänä vuonna 2 tatuointia, isä yhden, nekin rahat jälleen olisi voinut valita säästää, mutta mitäpä heidän rahankäyttö mulle kuuluu)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/3077 |
29.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta lapsille ei pitäisi opettaa kerjäämistä. Miksi kummin olisi jäätelö pitänyt ylipäätään ostaa? Jos oli nälkä niin vaikka omena olisi ollut parempi valinta.

Vierailija
144/3077 |
29.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sen s-tanan tötterön olisi voinut KUMMI-täti ostaa,juma lauta. Ajatelkaas nyt 2-3e.tuutti liikaa pyydetty HYVÄ-tuloiselta KUMMILTA......

3500 e/ kk on just ja just keskipalkkainen. Ei köyhä muttei varakaskaan. Sinänsä omituista olettaa että kummin tehtävä olisi ostaa luksustuotteita kummilapselleen.

Vierailija
145/3077 |
29.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa ilkeitä kommentteja tässä ketjussa! Ilmeisesti ihmisiin on iskostettu niin syvään ajatus siitä, että köyhän tulee kyynelsilmin kiittää neuvoista ja almuista, että ei nähdä, millaista vallankäyttöä näihin tilanteisiin liittyy. Heikko taloustilanne on kipeä asia samalla tavalla kuin vaikka ylipaino tai parisuhdeongelmat. Ei pidetä hyvien tapojen mukaisena huomautella ylipainoisen syömisistä tai jos jollakin menee parisuhteessa huonosti, ei sanota, että itsepähän olet puolisosi valinnut, olisi kannattanut valita paremmin. Ystävää lohdutetaan ja autetaan, neuvoja annetaan pyydettäessä.

Köyhyys voi toki olla itse aiheutettua. Toisilla on parempi elämänhallinta kuin toisilla, mutta ei tilanne valistamalla parane. Jokainen köyhä tietää nämä "syö juureksia" -neuvot, mutta aivan samoin kuin ylipainoiselle on turha antaa laihdutusvinkkejä, on turhaa laukoa tällaisia itsestäänselvyyksiä. Voi miettiä, kuinka pyyteetöntä tällainen "apu" on. Jos jollakulla on aivan ilmeisiä ongelmia, voi toki rajata, millaista apua tarjoaa, esimerkiksi päihdeongelmaiselle antaisin mieluummin ruokaa tai tavaraa kuin rahaa, mutta jos ei tiedä toisen tilannetta sen tarkemmin, en lähtisi arvostelemaan toisen valintoja. Se, että ap:tä syyllistetään Netflixistä tai jäätelötötteröstä, kuulostaa kohtuuttomalta.

Vierailija
146/3077 |
29.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, ap, lopetatko Netflixin vai HBO:n? Vai kenties molemmat? Olisi kiva kuulla kommenttisi tähän. Äläkä väitä, ettei teinit muka pärjäisi.

Vierailija
147/3077 |
29.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ap:n ystävät ovat humblebraggaajia, jos eivät itse tuputa omia juttujaan vaan ovat vastauksia ap:n valitukseen omasta jamastaan?

Jos suoratoistoista toinen olisi pois, rahalla saisi lasten joululahjat. Toisaalta voi myös todeta lapsille jouluna, että tämä suoratoisto on joululahjanne.

Olen hyvätuloinen ja ystävistäni moni myös. Osa on todella pihejä eivätkä osta irtojätskiä tai maksa suoratoistoja, osa suhtautuu rahaan renmommin.

Tuloni ovat olleet tarpeeseen nähden liian suuret, enkä ole muutamiin vuosiin hillinnyt kulutustani mitenkään. Silti kulutus on asettunut sille tasolle, että rahaa on jäänyt säästöönkin. Ensi vuonna doenshiftaan, joten pakko alkaa katsoa tarkemmin mitä ostaa ja mitä ei ka mitä mikin maksaa.

Vierailija
148/3077 |
29.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisi pitänyt arvata että joku triggeröityy maksukanavista. Se on meidän perheen AINOA viihde. Ei käydä ulkona syömässä, ei matkustella (lapset ei oo koskaan ollut edes Tallinnaa lukuunottamatta ulkomailla tai lentokoneessa, mä ja mies kerran käyty etelässä ennen lapsia, muuten ei), ei käydä leffoissa, ei osteta kalliita pelikoneita tai ipadjä jne.

Ap

Vinkkinä: kirjastosta saa viihdettä ihan ilmaiseksi. Jos HBO on ostettu vaikka GoT:n vuoksi, kirjastosta ne saa kirjana. Samoin erilaisia lautapelejä voi lainata. On myös ihan eri tavalla kehittävää lukea ja/tai pelata strategiapelejä kuin tuijottaa passiivisesti TV:tä.

Kirjastoilla on myös oma leffa- ja sarjapalvelu jonne pääsee kirjautumaan ilmaiseksi kirjastokortilla.

helmet on se nimeltään!

Vierailija
149/3077 |
29.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos kaverin kk-tulot on 3500 e (tiedän) niin turha kuvitella, että kerran vuoteen ostettu jäätelö tötterö kaataisi budjetin! Mutta joo, ette selvästi halunneet tajuta mun pointtia kaikista alapeukuista päätellen

Ap

Ymmärtäisin harmisi jos kaveri olisi ostanut kioskista tötterön itselleen ja teille marketista pirkat. Miksi kaverisi olisi teille pitänyt ostaa jotain jota ei koe järkeväksi ostokseksi edes itselleen?

Mä nauran ääneen tälle. Siis kummilapsi, joka ei ole nähnyt kummitätiä puoleen vuoteen, pyytää kesäretkellä tädiltä jäätelön. Kummitädin pakka 3500 EUROA ja kokee tuossa tilanteessa tarpeelliseksi alkaa säästämään PARI EUROA! Eikö kukaan muu pidä tuota ihan järjettömänä!?!

Ap

Mikä velvollisuus kummilla on ostaa lapselle yhtään mitään?? Vaikka ei olisi nähnyt 10 vuoteen. Rahat ovat edelleen hänen ja hän tekee töitä palkkansa eteen. Hän ei ole millään tavalla elatus- tai edes viihdytysvastuussa sinun lastasi kohtaan. Miksi ei voi olla kiitollinen, että hän kuitenkin osti jäätelön? Oliko lapsi pettynyt jäätelöönsä? Jotenkin en usko, että lapselle asialla olisi ollut mitään väliä. Yleensä tuollaisessa tilanteessa lapselle on vain tärkeintä saada joku jäätelö. Eikö ole hyvä, että lapselle opetetaan säästäväistä elämäntapaa muidenkin puolesta? Toivottavasti myös te vanhempina opetatte sitä ja sitä, että aina ei saa juuri sitä mitä haluaa ja että halvempi vaihtoehto voi olla ihan yhtä hyvä.

Vierailija
150/3077 |
29.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap:n kuvailemat ”ystävät” tms. ovat sietämättömiä kitupiikkejä, jollaisten kanssa en itse kestäisi olla tekemisissä. Vaikka on varaa, niin ”meillä katsellaan vain ilmaisia kanavia” tai ”irtojäätelön litrahinta on suuri että meillä ei sitä osteta”. Aaargh, v**u mitä pölvästejä! Kuitenkin, almujen tai suoranaisen rahallisen avun odottaminen muilta on vieläkin sietämättömämpää.

Mitä kitupiikkeilyä se on, jos ei halua laittaa rahaa maksullisiin palveluihin jos ei niitä todella tarvitse? Mulla on joskus ollut pari kk Netflix mutta huomasin katsovani satunnaisesti Frendejä ehjä kerran, pari kuussa. Lopetin sen kun tuntui että käyttö on liian vähäistä. Yksi työkaveri taas selitti miten heillä on niin Netflix, HBO, ruutu plus ja Viaplay koska "pitää olla". Kuulemma aika vähäisellä käytöllä ovat kaikki. Tuollaista tuhlausta minä en ymmärrä vaikka olisikin rahaa.

Sulle on varmaan iso yllätys, että jotkut ihan katsookin niitä?

Vierailija
151/3077 |
29.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä ap ei tule ymmärretyksi, kun ei osaa ilmaista itseään suomeksi.

Vierailija
152/3077 |
29.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Manguin lapsena kaapeli-tv-kanavia ja vaikka mitä hömppää. Äidin talouskoulu: "Kumpi on tärkeämpi - hömppä vai asuntolainan maksu, että katto pysyy pään päällä." Siihen aikaan lainojen korot olivat aivan järkyttävät, joten pienituloisten duunarivanhempien rahat eivät riittäneet kaikkeen. Katto pysyi pään päällä ja hömppä unohdettiin.

Olen keskituloinen, mutta en unohda koskaan äidin talouskoulua. Vain välttämätön on pakollista, muu on extraa. En todellakaan humputtele hetken mielijohteesta, vaan kaikki harkitaan tarkoin. Jos joku kokee sen alentavana tai ylimielisenä käytöksenä, niin menkööt itseensä.

Vierailija
153/3077 |
29.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpa ilkeitä kommentteja tässä ketjussa! Ilmeisesti ihmisiin on iskostettu niin syvään ajatus siitä, että köyhän tulee kyynelsilmin kiittää neuvoista ja almuista, että ei nähdä, millaista vallankäyttöä näihin tilanteisiin liittyy. Heikko taloustilanne on kipeä asia samalla tavalla kuin vaikka ylipaino tai parisuhdeongelmat. Ei pidetä hyvien tapojen mukaisena huomautella ylipainoisen syömisistä tai jos jollakin menee parisuhteessa huonosti, ei sanota, että itsepähän olet puolisosi valinnut, olisi kannattanut valita paremmin. Ystävää lohdutetaan ja autetaan, neuvoja annetaan pyydettäessä.

Köyhyys voi toki olla itse aiheutettua. Toisilla on parempi elämänhallinta kuin toisilla, mutta ei tilanne valistamalla parane. Jokainen köyhä tietää nämä "syö juureksia" -neuvot, mutta aivan samoin kuin ylipainoiselle on turha antaa laihdutusvinkkejä, on turhaa laukoa tällaisia itsestäänselvyyksiä. Voi miettiä, kuinka pyyteetöntä tällainen "apu" on. Jos jollakulla on aivan ilmeisiä ongelmia, voi toki rajata, millaista apua tarjoaa, esimerkiksi päihdeongelmaiselle antaisin mieluummin ruokaa tai tavaraa kuin rahaa, mutta jos ei tiedä toisen tilannetta sen tarkemmin, en lähtisi arvostelemaan toisen valintoja. Se, että ap:tä syyllistetään Netflixistä tai jäätelötötteröstä, kuulostaa kohtuuttomalta.

Normaalistihan asia onkin juuri noin, mutta ei ap:n tapauksessa. Vallankäyttöä on nimittäin sekin, että kertoo rahavaikeuksistaan toivoen, että joku kavereista ostaisi joulukinkun tms. Jos ap olisi muotoillut kirjoituksensa toisella tavalla ja jättänyt pois sen, että hänen kavereidensa olisi pitänyt ostaa hänelle kinkut ja muut, ap olisi saanut ihan erilaisia vastauksia. Olisi saanut myötätuntoa, mutta ap ei halunnut kavereiltaankaan myötätuntoa vaan materiaa.

Vierailija
154/3077 |
29.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei todellakaan lapset eikä aikuiset syö jäätelöä. Porkkanapussista riittää kaikille ja ovat paitsi hyvää myös terveellistä. Televisiota ei katsota yli tuntia päivässä, paitsi maajoukkueurheilua on lupa katsoa. Muuten ulkoillaan tosi paljon, kesällä uidaan järvessä ja talvella hiihdetään. Rahaa ei kulu.

Maajoukkueurheilua telkusta porkkanapussi kädessä. 🤣 Kuulostaa ankeuttajan joululta.

Vierailija
155/3077 |
29.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos. Suurin osa tän keskustelun kommenteista on tosi julmia. Neuvoja en tarvii, enkä syyllistämistä. Tässäkin äsken joku uteli ivallisesti että kummasta aion luopua: HBO vai Netflix. Voin kertoa, että kummatkin on lapsille tärkeitä ja monet sarjat kesken. Heillä ei ole koskaan ollut hienoja kalliita harrastuksia, ei käydä leffassa, ei ravintoloissa, ei matkustella (joskus joku halpa Tallinnan matka poikkeus). En aio ottaa tuota iloa lasten elämästä pois ja sanoa että alkaa katsoa YLE areenaa.

Vierailija
156/3077 |
29.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Läjän lapsia veivasit etkä arvannut että se vaatii rahaa, jota sinulle ei kertomasi mukaan liiemmin ole? Haloo!

Vierailija
157/3077 |
29.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Mikä velvollisuus kummilla on ostaa lapselle yhtään mitään?? Vaikka ei olisi nähnyt 10 vuoteen. Rahat ovat edelleen hänen ja hän tekee töitä palkkansa eteen. Hän ei ole millään tavalla elatus- tai edes viihdytysvastuussa sinun lastasi kohtaan. Miksi ei voi olla kiitollinen, että hän kuitenkin osti jäätelön? Oliko lapsi pettynyt jäätelöönsä? Jotenkin en usko, että lapselle asialla olisi ollut mitään väliä. Yleensä tuollaisessa tilanteessa lapselle on vain tärkeintä saada joku jäätelö. Eikö ole hyvä, että lapselle opetetaan säästäväistä elämäntapaa muidenkin puolesta? Toivottavasti myös te vanhempina opetatte sitä ja sitä, että aina ei saa juuri sitä mitä haluaa ja että halvempi vaihtoehto voi olla ihan yhtä hyvä.

Kyllä ainakin minun lapsuudessani oli tapana, että kummitädit aina ostivat jotain pientä kummilapsilleen. Ja minun parhaan kaverini kummitäti osti joskus minullekin, jos mentiin yhdessä jonnekin. Vaikka ne jätskit :D Eikä ollut isotuloinen ihminen hän.

Mutta ehkä 70- ja 80-luvulla kummit (ihmiset) olivat epäitsekkäämpiä?

Vierailija
158/3077 |
29.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 40 v nainen ja työtön, en valittele rahatilannetta koska pärjään pienellä. Eräs ystävänä pitämäni lääkäri, nainen hänkin pyysi minua heille siivoamaan 300m2 asuntoan En ole siivooja ammatiltani eikä minulla ole siivousyritystä.

Vierailija
159/3077 |
29.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap:n kuvailemat ”ystävät” tms. ovat sietämättömiä kitupiikkejä, jollaisten kanssa en itse kestäisi olla tekemisissä. Vaikka on varaa, niin ”meillä katsellaan vain ilmaisia kanavia” tai ”irtojäätelön litrahinta on suuri että meillä ei sitä osteta”. Aaargh, v**u mitä pölvästejä! Kuitenkin, almujen tai suoranaisen rahallisen avun odottaminen muilta on vieläkin sietämättömämpää.

Mitä kitupiikkeilyä se on, jos ei halua laittaa rahaa maksullisiin palveluihin jos ei niitä todella tarvitse? Mulla on joskus ollut pari kk Netflix mutta huomasin katsovani satunnaisesti Frendejä ehjä kerran, pari kuussa. Lopetin sen kun tuntui että käyttö on liian vähäistä. Yksi työkaveri taas selitti miten heillä on niin Netflix, HBO, ruutu plus ja Viaplay koska "pitää olla". Kuulemma aika vähäisellä käytöllä ovat kaikki. Tuollaista tuhlausta minä en ymmärrä vaikka olisikin rahaa.

Jos niitä ei katso, niin tietenkään ei kannata tilata. Jos taas haluaisi katsoa, mutta sairaalloisen piheyden vuoksi ei ”voi” tilata (vaikka varaa olisi), niin se taas todellakin on pahimman luokan kitupiikkeilyä enkä jaksa sellaisia ankeuttajia yhtään.

Vierailija
160/3077 |
29.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei todellakaan lapset eikä aikuiset syö jäätelöä. Porkkanapussista riittää kaikille ja ovat paitsi hyvää myös terveellistä. Televisiota ei katsota yli tuntia päivässä, paitsi maajoukkueurheilua on lupa katsoa. Muuten ulkoillaan tosi paljon, kesällä uidaan järvessä ja talvella hiihdetään. Rahaa ei kulu.

Sarkasmiahan tämä, mutta 13v vetää 8h mökkimatkalla kilon porkkanoita samalla kun serkkunsa elämä on pilalla kun ei saa samaa määrää karkkia tai sipsiä automatkalle ja vähintään munkki limulla tai jäätelö joka tauolla....

Ihan mihin itse ne lapset pienestä lähtien opettaa :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme yksi