Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voisitteko te keskituloiset lopettaa jatkuvan humble bragin köyhiä kavereita kohtaan ja auttaa jotenkin konkreettisesti

Vierailija
29.12.2020 |

Olen pienituloinen, samoin mun mies. Vuosien varrella ollut paljon työttömyyttä, pitkiä sairaslomia, lomautuksia, parhaimmillaankin lyhyitä pätkätöitä. Tää vuosi on ollut tosi paha, perheen teinitkään eivät saaneet kesätöitä ja mä työttömänä, mies lomautettuna suurimman osan ajasta. Osalla kavereista menee hyvin, molemmat sekä mies että nainen töissä, hyvät työpaikat, on sairaanhoitajia, diplomi-insinöörejä, yrittäjiä jne. Olen niin totaalisen kyllästynyt näiden hyvin toimeentulevien kavereiden humble bragiin ja typeriin hyväntahtoisiin neuvoihin ja "auttamisiin".

Esimerkiksi tänä joulun alla valitin kavereille, että meillä on rahat tosi vähissä ja vaikea ostaa lapsille (4 eri ikäistä) lahjat, samoin jouluruuat. Vastaukset oli tähän tyyliin "me ostetaan lahjat aina alesta joulun jälkeen/ meillä on tänä vuonna kasvissyöjä joulu niin tulee halvaksi / no riisipuuro ja juurekset ei paljoa maksa jne. Kukaan ei esim ehdottanut, että voidaan ostaa teille joulukinkku yms käytännön apua. Yhdelle kaverille kerroin että meidän joulusuunnitelmissa on vaan katsoa Netflixia ja HBO:ta, johon kaveri kommentoi että he eivät periaatteessa maksa mistään netti TV:stä kun katsovat vaan ilmaisia. Joo helppo heidän kun taloudessa on vain kaksi aikuista! Mutta kun on eri-ikäisiä lapsia ja teinejä ei riitä joku YLE areena.

Vielä yksi esimerkki. Viime kesänä olin nuorimmaisen ja kummitätinsä kanssa Kaivopuisto piknikillä. 7-vuotias kysyi kummitädiltä että voisiko ostaa jäätelö tötterön. Eiköhän kaveri alkanut selittään mun 7 vuotiaalle kuinka monta litraa jäätelöä saa sillä hinnalla ja sitten etsittiin varmaan 15 min ajan jotain lähikauppaa, mistä tyttö sai Pirkka tuutin. Ei vaan voinut yhden kerran ostaa tytölle sitä oikeaa jäätelötötteröä vaan piti alkaa esitelmöimään rahan arvoista ikään kuin minä en tietäisi.

Kommentit (3077)

Vierailija
1561/3077 |
31.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tänään törsäsin. Lupasin tehdä lapsille pitsaa, mutta ostinkin pakastepitsan, 5 euroa. Saivat syödä puoliksi. Miksi olin näin lyhytnäköinen? Koska kaupassa katosi osa näkökentästä ja migreenihän se sieltä tuli kaveriksi. Paluumatkalla piti pyytää kuskia pysäyttämään, koska laatta lensi. Kotona lapset purkivat kauppakassit ja paistoivat pitsan, itse kaaduin sänkyyn ja nukuin kolme tuntia. Nyt on parempi. Harmittaa, että meni paljon rahaa, mut joskus näin. Tietysti olisin voinut tehdä pitsaa myöhemmin, mutta mun migge voi kestää kolme päivää tai kolme tuntia, ikinä ei tiedä ja mukulat nyt joka tapauksessa tarvitsivat jotain syödäkseen.

Ihan ymmärrettävää että migreenissä ei pysty tekee mitään pitsoja. Mutta aika kalliin tai ison pakastepitsan oot ostanut! Ainakin mun lähi Alepassa Vantaalla Rainbow mozzarella pitsa on 1.5 euroa kappale ja on ihan älyttömän hyvää! Viidellä eurolla olisit saanut lapsille ja sulle kaikille omat pitsat.

Sun mielestä hyvää. En ole tuo aiempi pitsanostaja, mutta olen huomannut, että kasvis- ja vegaanipitsat ovat usein kalliimpia. Ja itse en syö lihaa ja inhoan kovin rasvaisia ruokia. Joten valitsen kyllä ihan ruokavalioni mukaan ja maun mukaan. Useinkaan en voi hyödyntää niitä halvimpia.

Vierailija
1562/3077 |
31.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tänään törsäsin. Lupasin tehdä lapsille pitsaa, mutta ostinkin pakastepitsan, 5 euroa. Saivat syödä puoliksi. Miksi olin näin lyhytnäköinen? Koska kaupassa katosi osa näkökentästä ja migreenihän se sieltä tuli kaveriksi. Paluumatkalla piti pyytää kuskia pysäyttämään, koska laatta lensi. Kotona lapset purkivat kauppakassit ja paistoivat pitsan, itse kaaduin sänkyyn ja nukuin kolme tuntia. Nyt on parempi. Harmittaa, että meni paljon rahaa, mut joskus näin. Tietysti olisin voinut tehdä pitsaa myöhemmin, mutta mun migge voi kestää kolme päivää tai kolme tuntia, ikinä ei tiedä ja mukulat nyt joka tapauksessa tarvitsivat jotain syödäkseen.

Ihan ymmärrettävää että migreenissä ei pysty tekee mitään pitsoja. Mutta aika kalliin tai ison pakastepitsan oot ostanut! Ainakin mun lähi Alepassa Vantaalla Rainbow mozzarella pitsa on 1.5 euroa kappale ja on ihan älyttömän hyvää! Viidellä eurolla olisit saanut lapsille ja sulle kaikille omat pitsat.

Olihan se saakelin kallis, mutta en ollut siinä tilassa, että olisin voinut lähteä kiertelemään kauppoja halvemman perässä. Tarrasin ensimmäiseen, mikä nyt vähänkään syötävältä näytti. Kun siinä vaiheessa oli jo puolet näkökentästä pois pelistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1563/3077 |
31.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffepulla kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistan erään pakastinkeskustelun, jossa kerrostalon ylimmässä kerroksessa asuvaa autotonta opiskelijaa kehotettiin ostamaan käytetty pakastin.. Hänellä ei ollut edes sukulaisia tai tutttavia kantoavuksi kun oli juuri muuttanut opiskelupaikkakunnalle. Näiden rikkaiden palstapölöjen mielestä autoton opiskelija voi hakea arkkupakastimen naapurikunnasta vitosella ja kantaa sen sormenpäässään ensin 100 km kuljetusmatkan ja sitten iloisesti arkkupakastin olalle ja viidenteen kerrokseen.

Niinpä. Näissä älyttömissä säästövinkeissä unohtuu usein se, että vaikka söisi vain kaurapuuroa eikä ikinä ostaisi mitään, se säästö on silti aivan surkea verrattuna siihen, että sen säästetyn rahasumman verran rahaa on aika helppo tienata.

Työtön tai lomautettu voi ihan hyvin tienata satasia kuussa ilman, että se vaikuttaa tukiin. Aina voi vähän jotain hanttihommia tehdä, vaikka pimeänä jos ei muuten.

Köyhän paras ystävä ei ole säästäminen, vaan tienaaminen.

Okei, nyt on pimeät työtkin ok... Olen tosi yllättynyt. Ikinä ei voi tietää, mihin suuntaan palstan moraali joustaa, kun toisaalta tässä ketjussa on ollut pallojätskin ja valmislaatikoiden ostaminen vahvasti tuomittua, mutta pimeille töille löytyy yllättäen suosittelua. No, eri henkilöhän niitä jätskejä ja valmislaatikoita varmaan on tuominnut, mutta silti.

Vierailija
1564/3077 |
31.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olihan se saakelin kallis, mutta en ollut siinä tilassa, että olisin voinut lähteä kiertelemään kauppoja halvemman perässä. Tarrasin ensimmäiseen, mikä nyt vähänkään syötävältä näytti. Kun siinä vaiheessa oli jo puolet näkökentästä pois pelistä.

Tuossa tilanteessa on kyllä hienoa, että olet saanut ostettua ja lämmitettyä lapsille ruuan. Eikä se vitosen pitsa kahdelle mitään tuhlausta edes ollut. Hyvin hoidettu vaikea tilanne! Itselläni ei ole migraaniä, mutta joillain kavereilla on, eikä se todellakaan kuulosta lastenleikiltä, kun kohtaus iskee.

Vierailija
1565/3077 |
31.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elän vähävaraisena päivän kerrallaan. Olen nähnyt niin paljon sairautta ja kuolemaa, että tiedän, että huomenna voin olla kuollut. Toki pidän taloudestani huolta ja yritän säästää, mutta pitkäntähtäimensuunnitelmia en tee, eikä mun tarvitse, koska mulla ei ole velkoja ja onneksi niin. Olisin joutunut jo myymään kaiken. Köyhän paras takalauta on Kela, näin se vain menee ja se, ettei ole omaisuutta on vain hyvä asia.

sittenhän voitte lopettaa almujen kerjäämisen. Pärjätkää sitten sillä pelkällä kelarahalla.

Vierailija
1566/3077 |
31.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotenkin nämä köyhät alkavat kuulostaa kilttimieheltä. Kilttiksellä se on nainen, ja näillä köyhillä valittajilla raha....

muuten identtistä märinää. Syy kaikissa muissa paitsi itsessä...

Vierailija
1567/3077 |
31.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En edelleenkään niele, että paljon ja mopoauto omistaja olisi köyhä. Johan sillä pitää olla joku paikka, mihin sen paljun laittaa. Ei se palju itsekseen kävele pihaan. Siihenkin menee rahaa. Ja jos saa paljun , kuljetuksen, asennuksen ja mopoauto, niin miksei köyhä niitä saa ottaa vastaan? Pitää olla nöyrä köyhä ja kärsiä ?

Moopoauton saa vaikka kesätyörahoilla. Ei se uusin tartte olla, joku 10-15v vanha irtoo jo jollain 1500€. Siinä jos teini on sen koko kesän töissä, niin tienaa se nyt ainakin 3000€ käteen vaikka kuinka huonossa työpaikassa olisi.

Onko varaa kalliisiin liikennevakuutuksiin ja ajokouluun? Eihän sillä mopoautolla saa ajaa, jos ei ole mopokorttia. Ei ne bensatkaan tankissa ilmaiseksi lisäänny, jos ei öljypullot kaapissa.

Vierailija
1568/3077 |
31.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaffepulla kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistan erään pakastinkeskustelun, jossa kerrostalon ylimmässä kerroksessa asuvaa autotonta opiskelijaa kehotettiin ostamaan käytetty pakastin.. Hänellä ei ollut edes sukulaisia tai tutttavia kantoavuksi kun oli juuri muuttanut opiskelupaikkakunnalle. Näiden rikkaiden palstapölöjen mielestä autoton opiskelija voi hakea arkkupakastimen naapurikunnasta vitosella ja kantaa sen sormenpäässään ensin 100 km kuljetusmatkan ja sitten iloisesti arkkupakastin olalle ja viidenteen kerrokseen.

Niinpä. Näissä älyttömissä säästövinkeissä unohtuu usein se, että vaikka söisi vain kaurapuuroa eikä ikinä ostaisi mitään, se säästö on silti aivan surkea verrattuna siihen, että sen säästetyn rahasumman verran rahaa on aika helppo tienata.

Työtön tai lomautettu voi ihan hyvin tienata satasia kuussa ilman, että se vaikuttaa tukiin. Aina voi vähän jotain hanttihommia tehdä, vaikka pimeänä jos ei muuten.

Okei, nyt on pimeät työtkin ok... Olen tosi yllättynyt. Ikinä ei voi tietää, mihin suuntaan palstan moraali joustaa, kun toisaalta tässä ketjussa on ollut pallojätskin ja valmislaatikoiden ostaminen vahvasti tuomittua, mutta pimeille töille löytyy yllättäen suosittelua. No, eri henkilöhän niitä jätskejä ja valmislaatikoita varmaan on tuominnut, mutta silti.

Sun elämä on aika surkeassa jamassa, jos tekemisesi riippuu siitä, mitä palstan moraali sanoo. Tajuatko, sitä ei ole olemassakaan?

Vierailija
1569/3077 |
31.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffepulla kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähettäisitkö siis kiireesti aloitteen eduskunnan kirjaamoon kun osaat ratkaista työllisyystilanteen niin, että kaikki saavat töitä. Ei olisi tarvinnut pimittää tuota tietoa näin kauan.

Vierailija
1570/3077 |
31.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

jotenkin nämä köyhät alkavat kuulostaa kilttimieheltä. Kilttiksellä se on nainen, ja näillä köyhillä valittajilla raha....

muuten identtistä märinää. Syy kaikissa muissa paitsi itsessä...

Ja molempia on sitten kiva katsoa ylhäältäpäin. Ja aina välillä sopivasti tökkiä.

Vierailija
1571/3077 |
31.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinun tutut sairaanhoitaja ja dipl.insinööri ovat varmaan itse  koluttaneet itsensä kunollisiin ammatteihin jossa ei tule pätkätöitä edes laman aikana.   Niin meilläkin.   kun me opskeltiin  toiset huvitelivat  tuhlaamassa  palkkansa. Silloin me jo säästimme  omaan ekaan asuntoon, vaikka oli jo yksi lapsi.   Kun  saimme muuttaa omaan jo  23.vuotiaana, kyllä katellisia  riitti. Yksikin ilkimys   kävi  tupareissa,   availi kaikki keittiön kaapit ja kävi julistamassa :  Rahallahan  näitä kyllä saa.  J a lähti heti pois kiukkuisena  jakateellisena, irvaili mennessään. Ei ole hänelläkään mitään kunnon ammattia.    En muuten ostais  kioskilta tötteröä,   kun alle erolla saa 8 kaupasta.  Nykyinen rikas.

Mutta olet ostanut ilmeisen hienot kaapit? Elämys sekin. Ihan turha silloin sanoa, että toisen elämys on turhaa ja oma elämys on järkevää.

Turhaa tai ei - pääasia, että hankkii ne omilla tienesteillä.

Vierailija
1572/3077 |
31.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alkuperäiseen aloitukseen: lähipiirini ainut vähävarainen perhe on parin vuoden aikana mm. ostanut paljun ja vuotta myöhemmin kinusivat sukulaisilta rahaa teinin mopoautoon. Koska "ei pääse kouluun muuten". Olisikohan sitä kannattanut miettiä jo ennen sitä paljun ostoa? Välissä ei tullut muuttoa, eikä paikkakunnan ainut lukiokaan vaihtanut osoitetta, joten eiköhän se ollut tiedossa. Myöskään teini ei mennyt mihinkään kesätöihin eikä edes kysellyt työmahdollisuuksia, vaikka suvussa on useampia yrittäjiä, joilla olisi helposti voinut olla teinille työtä. Mutta heti syksyn tullen olisi se mopoauto pitänyt saada. Teinillä ei myöskään säästössä oikeastaan mitään rahoja, vaikka on saanut sukulaisilta rahaa jouluina, synttäreinä, eikä rippijuhlistakaan kovin kauan ole. Olen itsekin syytänyt kyseiselle lapselle aika paljon rahaa tässä vuosien varrella, joten en todellakaan lämmennyt siille, että tullaan käsi ojossa pyytämään rahaa mopoautoon, johon he itse eivät osallistuisi eurollakaan. Sukulaisten pitäisi koko lysti maksaa. Ja tämähän oli välttämätöntä, koska pyöräillä ei voi eikä bussia käyttää. Eikä myöskään perheen työttömät vanhemmat voi kyyditä. (Miksei?)

Että heille jos vielä kinkkuja pitäisi ostaa niin huhhuh. Joululahjaksi teini toivoo aina rahaa tai vaatelahjakortteja ja niitä on kyllä annettu. Se vaan on harmillista, että teini ei ole oppinut sen parempia rahataitoja kuin vanhempansakaan joten vaikka saisi kuinka paljon, ei siitä hetken päästä ole jäljellä mitään.

Miten tämä tähän ketjuun liittyy? Se, että tuttusi tuhlaavat kaikki rahansa, ei tee heistä köyhiä tai pienituloisia. Tosin onhan tuo esimerkkisi hyvä osoitus siitä, että vaikka ketjussa parjataan köyhiä huonosta taloudenhoidosta, niin samanlaiset ongelmat näyttävät vaivaavan niitäkin, jotka eivät ole köyhiä. Ovatko he pyytäneet sinulta kinkkua? Jos ei, niin miksi kauhistelet sitä skenaariota, että joutuisit ostamaan heille kinkun?

Ja mitä teiniin tulee, niin eikös teinit aina toivo vaatelahjakortteja ja rahaa lahjaksi? Ai niin, tällä palstalla olevien teinit tietysti toivovat vain osakkeita ja villasukkia. 

Ketju on vähän laajempi kuin aloituspostaus. Kyse on jo siitä, kuinka toiset ovat aina käsi ojossa. Oli rahaa tai ei, niin koskaan sitä ei ole tarpeeksi etteikö olla muilta kerjäämässä ja muita syyllistämässä.

On köyhiä, jotka kykenevät jopa säästämään ja kohta he eivät ole köyhiä. Ja sitten on näitä ikiköyhiä, jotka vuosi toisen jälkeen itkevät puuttuvaa joulukinkkua. Koko perheellä olisi ollut vuosi aikaa vaikka kerätä pulloja, jotta saavat sen kinkun. Mutta ei, ei kerätty, ei säästetty, ei priorisoitu. Ja kun taas tulee 20.12 itketään kun ei ole kinkkua.

Tai mopo autoa tai lomamatkaa.

Aika monta sivua ehdittiin kirjoitella, ennen kuin vanha tuttu pullojen keruu nousi esiin. Hei mistä kannattaisi kerätä pulloja? Olen tämän vuoden aikana noukkinut talteen jokaisen pullon ja tölkin, jotka olen löytänyt, ja olen saanut kasaan ehkä maksimissaan n. euron. Ei niitä pulloja vaan joka puolella loju. Tänä vuonna on jopa kokoontumisia vähennetty, ettei ole mitään nuorison kesäbileitäkään - tosin itse en öiseen aikaan voisi mennäkään, koska lapset jäisivät silloin kahdestaan kotiin.

Ja en ole köyhä (tämä täytyy näköjään aina mainita, jos tänne kirjoittaa, koska heti oletetaan, että kaikki on "tekosyytä ja selittelyä") eli ei tarvitse nyt siitä tulla mestaroimaan. Mutta jos tiedätte, missä niitä pulloja olisi, niin otan vinkkejä vastaan. Meidän lähikaupan edessä kyllä notkuu aina nuorisoa, mutta he eivät ikinä juo mitään. Meidän alueella ei ole mitään pultsareita puistossa eikä tällaisia... Joten ainakaan minulle ei niitä pulloapajia ole osunut koskaan kohdalle.

Äitini asuu erääseen laskettelu/ lomanviettokeskukseen vievän tien varrella. Koiraa lenkittäessä kerää myös pullot ja tölkit ojasta. Joka kerta löytyy joitakin oalatustölkkejä vähintään ,parhailla viikoilla kympin edestä. Voi olla että näin korona-aikaan on hiljaisempaa.

Minä asun sitten tosiaan varmaan väärän tien varrella, koska vuoden saldo on ollut siinä euron paikkeilla.

Minulla on (AMK) pari oppilasta jotka eivät saa mitään opintotukea, elävät pulloja keräämällä ja mm tiskaamalla. Pullojen keräyksestä saadut tulot ovat tänä vuonna olleet minimissä koska kesällä ei ollut yleisötilaisuuksia.

Vierailija
1573/3077 |
31.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emme voi lopettaa, viimekertaisessa keskituloisten kokouksessa aihe nousi esille, ja lähes yksimielisesti totesimme, että ap:ta kohtaan tulemme humblebraggaamaan jatkossa entistä enemmän. t:keskiluokkaiset

Vierailija
1574/3077 |
31.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinun tutut sairaanhoitaja ja dipl.insinööri ovat varmaan itse  koluttaneet itsensä kunollisiin ammatteihin jossa ei tule pätkätöitä edes laman aikana.   Niin meilläkin.   kun me opskeltiin  toiset huvitelivat  tuhlaamassa  palkkansa. Silloin me jo säästimme  omaan ekaan asuntoon, vaikka oli jo yksi lapsi.   Kun  saimme muuttaa omaan jo  23.vuotiaana, kyllä katellisia  riitti. Yksikin ilkimys   kävi  tupareissa,   availi kaikki keittiön kaapit ja kävi julistamassa :  Rahallahan  näitä kyllä saa.  J a lähti heti pois kiukkuisena  jakateellisena, irvaili mennessään. Ei ole hänelläkään mitään kunnon ammattia.    En muuten ostais  kioskilta tötteröä,   kun alle erolla saa 8 kaupasta.  Nykyinen rikas.

Mutta olet ostanut ilmeisen hienot kaapit? Elämys sekin. Ihan turha silloin sanoa, että toisen elämys on turhaa ja oma elämys on järkevää.

Turhaa tai ei - pääasia, että hankkii ne omilla tienesteillä.

Jonkun selkänahasta ne useimpien tienestit kuitenkin on. Jotkut saavat palkkaa verorahoista, jotkut pelihimoisilta, jotkut toisten sairastamisilta tai joillain duuni on auttaa köyhiä. Omilla rahoilla saa tehdä mitä tahansa. Mutta miksi tulla niine rahoineen halveksimaan toisia ja toisten tekemisiä? Jos itselleni tulee mieleen tarjota köyhälle mukulalle jäätelö puistoissa, niin en todella lähde etsimään sitä halvinta pirkkatuuttia, vaan tarjoan jättikokoisen luksustuutin. Raha on olemassa hyödyksi ja iloksi. Sen lapsen ilo on suurempi kuin siihen menevä rahan tuhlaus.

Vierailija
1575/3077 |
31.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maksupäivänä pitää maksaa vuokra, sähköt, netti, puhelimet, mahdolliset luottojen ja lainojen lyhennykset, jne.

Eri kyllä maksupäivänä heti menee iso osa rahoista. Jos sen rahan säästäisi ruokaostoksiin, kaikki menisi perintään ja se vasta tulisi kalliiksi.

Asia on katsos niin, että köyhälle ei jää hirveästi käteen pakollisten menojen jälkeen.

Luotot ja lainojen lyhennykset. Niinpä. Monesti näissä köyhyyskeskusteluissa nousee esille se, että rahat menee laskuihin. Pakollisia laskuja on asumiskulut, vakuutukset, netti, puhelin ja terveyskulut. (työssäkäyvillä polttoaine/linkkukortti) Mutta usein just näillä köyhillä löytyykin osamaksuja, luottoja, lainoja jne 

Vai niin, tämäkään ei ole siis köyhälle salittua. Monella hyvin toimeentulevalla on useampikin luottokortti, joita sitten maksellaan kun jaksellaan. Niillä korteilla matkustellaan, käydään ravintoloissa ja biletetään. Mutta heille se on OK.

Kerron sulle syyn, miksi köyhillä on luottoa. Köyhillä ei ole yleensä MITÄÄN rahaa säästössä, vaan kaikki menee elämiseen. Jos tulee joku tilanne, että on käytettävä ylimääräistä rahaa, niin se pitää lainata jostain. Ei tarvitse olla edes mikään vakava tilanne. Riittää että silmälasit hajoaa, siihen menee yhtäkkiä monta sataa euroa. Miten siitä tilanteesta pitäisi selvitä? Älä sano että säästämällä etukäteen, koska kaikki rahat menevät elämiseen.

Monella köyhällä on myös opinto- ja asuntolainaa, jotka on maksettava pois vaikka olisi huono elämäntilanne sillä hetkellä.

Kyllä ne luottokorttivelat on maksettava vähän toiseen tahtiin kuin tuo esittämäsi "maksetaan kun jaksetaan". Mitenkä se säästäminen niihin velkoihin onnistuu ns. jälkikäteen? Tuskin mitenkään, kun kaikki raha menee sitä kyytiä kun tuleekin. Sitten kun vielä on ne luotot ja osamaksut tikittämässä korkoa, (katsos kun köyhä ei tajua mitä esim. osarin 400%:n vuosittainen korko tarkoittaa euroina) niin ei ihme, ettei jatkossakaan riitä mihinkään elämiseen. Silloin vasta voi ostaa, kun voi sen tuotteen tai hyödykkeen maksaa siten, ettei talous ole hankinna jälkeen kuralla seuraavat kuukaudet.  Specsaversiltä saa silmälaseja halvimmillaan parilla kympillä, että eipä tuon suuruiseen hankintaan mitään luottokorttia tarvita. Rahat voi kerätä vaikka pulloja keräämällä jos on oikea hätä ja sosiaalitoimisto usein myöntää tukea välttämättömään hankintaan.

No tuota kommenttia odotinkin. Silmälaseja EI SAA MISTÄÄN parillakympillä. Se parikymppiä voi olla jonkun tiettyjen sankojen hinta, mutta ne linssit maksavat siihen päälle monta sataa. Ei kukaan pelkillä sangoilla pärjää. Tuollainen mainonta on harhaanjohtavaa, koska linssien hinta on aina yksilöllinen ja määräytyy sen mukaan millaiset tarvitsee. Sitä ei voi laittaa mainokseen.

https://www.specsavers.fi/silmalasit/selkea-hinta Laskepa tuolta. Halvimmat pokat 25 e joihin saa vakioyksiteholinssit 0e. Rillien hinnaksi siis tulee 25 e. Jos ei ole varaa ostella erikoislisukkeita, niin sitten ei ole. Tärkeintä että näkee?

Mulla pelkät linssit maksaa 800€ joten sankoihin ei tosiaan tarvitse investoida hurjasti. Noita mainosten vakioyksiteholinssejä ei minulla ole ollut mahdollisuutta koskaan hyödyntää, ja epäilen ettei niitä kovin moni pystykään hyödyntämään.

Vierailija
1576/3077 |
31.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muiden sukulaisten ja tuttujen tehtävä ei ole elättää teitä. Älä hanki enempää lapsia.

Ole tarvittaessa yhteydessä avustusjärjestöön

Vierailija
1577/3077 |
31.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kummitäti, mutta kummilapseni on jo aikuinen.

Ei tulisi mieleenkään, että jäätelötötterön pyytäminen kummilta on jokin suuri majesteettirikos. Ostaisin sen ilomielin siitä läheisestä kiskasta ja häpeäisin kun en ollut itse älynnyt heti tarjota.

Ostaisin vaikka naapurin, tuttavan, kenen vaan lapselle jos lapsen tekee tuuttia mieli. Lapselle iso ilo, aikuiselle pieni raha.

En edes kehtaisi alkaa esittää jotain kauppojen alennustuutteja.

Itsekin syön muutaman tötterön kesässä ja ostan sen ihan tarkoituksella jäätelökioskista. On kiva miettiä ja valita eri laatuja.

Senverran lapsenmieltä pitäisi kaikilta aikuisilta löytyä. Ikinä en niin "aikuiseksi" halua tulla. Edes satavuotias jos siihen saakka elän.

Vaikka jollakin on rahaa ja omaisuutta pilvin pimein niin elävät ilottomasti ja henkisesti köyhää elämää.

Maailmassa on muutakin rikkautta kuin raha.

En ymmärrä näitä joidenkin ilkeitä ja jopa törkeitä kommentteja köyhille ja köyhyydestä. Ja jopa tyhmiä. Rikkaus ja fiksuus ei kulje käsi kädessä. Se ei muutu, vaikka kuinka köyhiä moittisi.

Tuntuu kyllä, että jotkut köyhät ovat kuitenkin henkisesti rikkaampia ja avaramielisempiä.

Ymmärrän kyllä silloin kun oikeasti on rahat vähissä ja joutuu luopumaan monista asioista niin se on ahdistavaa ja vaikuttaa moniin muihinkin asioihin. Silloin on törkeätä sanoa sille ihmiselle, että rahalla ei ole merkitystä. Tottakai sillä on.

Määrätty määrä rahaa tarvitaan elämiseen ja siihen, että elämä olisi mielekästä.

Vierailija
1578/3077 |
31.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaffepulla kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä tulkitisin aiemman kirjoittajan toisin. Eikös nykyisin saa työtönkin tienata - oliko se nyt 300€/kk - ilman, että työttömyyskorvaus pienenee? Eli ihan normaalisti ja veroja maksellen eikä pimeästi. 

Vierailija
1579/3077 |
31.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tulisi mieleenkään, että jäätelötötterön pyytäminen kummilta on jokin suuri majesteettirikos. Ostaisin sen ilomielin siitä läheisestä kiskasta ja häpeäisin kun en ollut itse älynnyt heti tarjota.

Ostaisin vaikka naapurin, tuttavan, kenen vaan lapselle jos lapsen tekee tuuttia mieli. Lapselle iso ilo, aikuiselle pieni raha.

Itsekin syön muutaman tötterön kesässä ja ostan sen ihan tarkoituksella jäätelökioskista. On kiva miettiä ja valita eri laatuja.

Senverran lapsenmieltä pitäisi kaikilta aikuisilta löytyä. Ikinä en niin "aikuiseksi" halua tulla. Edes satavuotias jos siihen saakka elän.

Vaikka jollakin on rahaa ja omaisuutta pilvin pimein niin elävät ilottomasti ja henkisesti köyhää elämää.

En ymmärrä näitä joidenkin ilkeitä ja jopa törkeitä kommentteja köyhille ja köyhyydestä. Ja jopa tyhmiä. Rikkaus ja fiksuus ei kulje käsi kädessä. Se ei muutu, vaikka kuinka köyhiä moittisi.

Tuntuu kyllä, että jotkut köyhät ovat kuitenkin henkisesti rikkaampia ja avaramielisempiä.

Ymmärrän kyllä silloin kun oikeasti on rahat vähissä ja joutuu luopumaan monista asioista niin se on ahdistavaa ja vaikuttaa moniin muihinkin asioihin. Silloin on törkeätä sanoa sille ihmiselle, että rahalla ei ole merkitystä. Tottakai sillä on.

Määrätty määrä rahaa tarvitaan elämiseen ja siihen, että elämä olisi mielekästä.

Mitäpä jos liittyisit Facebookin kymmeniin avustusryhmiin? Takaan, että vuoden 2021 aikana voit ostaa ainakin tuhat jäätelötuuttia. 

Vierailija
1580/3077 |
31.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitäpä jos liittyisit Facebookin kymmeniin avustusryhmiin? Takaan, että vuoden 2021 aikana voit ostaa ainakin tuhat jäätelötuuttia. 

En ole facessa. Miten nuo toimivat?

-eri

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi seitsemän