Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voisitteko te keskituloiset lopettaa jatkuvan humble bragin köyhiä kavereita kohtaan ja auttaa jotenkin konkreettisesti

Vierailija
29.12.2020 |

Olen pienituloinen, samoin mun mies. Vuosien varrella ollut paljon työttömyyttä, pitkiä sairaslomia, lomautuksia, parhaimmillaankin lyhyitä pätkätöitä. Tää vuosi on ollut tosi paha, perheen teinitkään eivät saaneet kesätöitä ja mä työttömänä, mies lomautettuna suurimman osan ajasta. Osalla kavereista menee hyvin, molemmat sekä mies että nainen töissä, hyvät työpaikat, on sairaanhoitajia, diplomi-insinöörejä, yrittäjiä jne. Olen niin totaalisen kyllästynyt näiden hyvin toimeentulevien kavereiden humble bragiin ja typeriin hyväntahtoisiin neuvoihin ja "auttamisiin".

Esimerkiksi tänä joulun alla valitin kavereille, että meillä on rahat tosi vähissä ja vaikea ostaa lapsille (4 eri ikäistä) lahjat, samoin jouluruuat. Vastaukset oli tähän tyyliin "me ostetaan lahjat aina alesta joulun jälkeen/ meillä on tänä vuonna kasvissyöjä joulu niin tulee halvaksi / no riisipuuro ja juurekset ei paljoa maksa jne. Kukaan ei esim ehdottanut, että voidaan ostaa teille joulukinkku yms käytännön apua. Yhdelle kaverille kerroin että meidän joulusuunnitelmissa on vaan katsoa Netflixia ja HBO:ta, johon kaveri kommentoi että he eivät periaatteessa maksa mistään netti TV:stä kun katsovat vaan ilmaisia. Joo helppo heidän kun taloudessa on vain kaksi aikuista! Mutta kun on eri-ikäisiä lapsia ja teinejä ei riitä joku YLE areena.

Vielä yksi esimerkki. Viime kesänä olin nuorimmaisen ja kummitätinsä kanssa Kaivopuisto piknikillä. 7-vuotias kysyi kummitädiltä että voisiko ostaa jäätelö tötterön. Eiköhän kaveri alkanut selittään mun 7 vuotiaalle kuinka monta litraa jäätelöä saa sillä hinnalla ja sitten etsittiin varmaan 15 min ajan jotain lähikauppaa, mistä tyttö sai Pirkka tuutin. Ei vaan voinut yhden kerran ostaa tytölle sitä oikeaa jäätelötötteröä vaan piti alkaa esitelmöimään rahan arvoista ikään kuin minä en tietäisi.

Kommentit (3077)

Vierailija
961/3077 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lyhyt tiivistelmä tästä ketjusta.

AP:n kirjoitus osui hyvätuloisten omatuntoon, joiden pitää nyt sivukaupalla todistella että köyhät ovat itse aiheuttaneet omat rahaongelmansa. Ei ole hyvätuloisten asia auttaa, eikä valtionkaan. Ei saa ottaa lainaa, jos tulee yllättäviä menoja. Mutta ei saa myöskään pyytää apua kaverilta.

Köyhä ei saa käyttää 10 euron kuukausipalvelua, ei saa ostaa paistopisteestä pullaa, pitää ostaa halvimmat silmälasit ja hakea pesukone roskalavaryhmästä tuuripelillä.

Ja niin edelleen.

Ei tässä mitään omatuntoa tarvita. Minä en ainakaan koe mitään velvollisuutta hyvätuloisena elättää yhtään perheen ulkopuolista henkilöä, en ole vastuussa heidän valinnoistaan enkä veloistaan eikä minun tarvitse potea huonoa omatuntoa siitä, että joku muu sössii asiansa tai on liian laiska työntekoon.

Et ole näköjään ymmärtänyt, että tässä koitetaan neuvoa asioita, mitä ei kannata tehdä, jos ei ole tuloja.

Jos ei riitä rahat, tai ei pysty säästämään, niin silloin ei pysty maksamaan myöskään velkaa takaisin ja tuloksena on entistä suurempi ongelma ja rahattomuus, pahimmas tapauksessa tuhansien eurojen ulosottovelat. Jos itse hassaa omat rahat paistopisteellä tai hankkii tulotasoonsa liian kalliita asioita velaksi, niin sillon olisi kannattanut miettiä niitä valintoja. Halvalla voi saada toimivia asioita, joilla pärjää siihen asti, kun tilanne kohenee. Toivottavasti kuitenkin suurin osa köyhistä, on vain tilapäisesti köyhiä, ja tähtäävät parempiin tuloihin. On turha itkeä näköalattomuutta ja sitä, että kukaan ei halua auttaa, eihän täällä ketään muutakaan auteta kantamalla nokan eteen parasta tavaraa ja ruokaa.

Jos minulla ei ole rahaa pesukoneeseen, saa kolme ämpäriä kolmella eurolla. Nyrkkipyykillä voi pestä hätäänsä pyykit jos on pakko, ja niin olen joutunut joskus tekemään. Kierrätyskeskuksista tai facebookin myyntipalstoilta saa jopa ilmaiseksi toimivia pesukoneita, ja jos ei ole muuhunkaan rahaa, niin on sulaa hulluutta ostaa joku 800 euron Miele velaksi. Perusasiat ovat nykyään todella edullisia. Tätä samaa keskustelua on jankattu aina eri asiayhteyksissä ja muistan kerrankin, kun joku itki sitä, että ei voi ostaa tarjouksesta ruokaa, kun ei ole pakastinta mihin ne ruoat laittaa. Vaikka linkattiin ilmaisia pakastimia jonoksi asti, niin seuraavaksi alkoi mokellus, kun sitten ne vie niin ja niiiiiin paljon sähköä. Eli turhaa tämäkin keskustelu. Tässä lähinnä näkee, että hyvätuloisella on taito laskea ja suunnitella tulevaa. Itseään köyhänä pitävä jotenkin kokee, että muut ovat hänelle velkaa palveluksia ja ilmaista tavaraa ja ruokaa.

300 eurolla saa kyllä koneen.

Minä en ole muuten vielä ikinä aikuisiällä asunut sellaisessa asunnossa, johon olisi mahtunut lisäpakastin, varsinkaan joku iso arkkupakastin. Tätä ei usein muisteta, kun isossa omakotitalossa neuvotaan kaupungin kaksiossa asuvaa kolmihenkistä perhettä ostamaan pakastin ruuan säilyttämistä varten. Tosin en kyllä koe sellaista tarvitsevani, ei ole rahasta pulaa eikä muutenkaan ongelmia näissä asioissa, mutta veikkaanpa, että jos itselläni ei ole tilaa pakastimelle (ja minulla on ihan kunnon keittiö) niin tuskinpa kaikilla muillakaan on. Monella on pelkkä keittokomero tai avokeittiö, ja olohuone voi jo olla täyteen ahdettu, kun usein perheen vanhempien sänkykin on siellä. Nämä ovat ainakin pk-seudulla ihan realiteetteja MYÖS muilla kuin köyhillä.

Et ole tosissas? Suomi on kyllä tuhon tiellä kun ihmiset vaan olettaa että on ihan ok vaan asustella maan kalleimmassa pisteessä muiden piikkiin. Ja sit kun kerran siellä on ihan pakko olla, niin pitää olla niin ahtaasti että asioiden suunnittelu etukäteen on mahdotonta. Ja taas muut maksaa. Ei hitto. Äänestän ihan ketä tahansa joka lupaa leikata sosiaalitukia ja säästää sen veroista.

Asutko itse kenties jossain maalla? Helsingissä realiteetti on se, että todella moni perheasunto on ns. pieni ja kompakti. Eli myös ne, jotka ostavat oman asunnon ja joilla on aika hyvät tulot, saattavat asua maakuntien näkökulmasta ahtaasti. En näe sitä kuitenkaan huonona asiana, koska minusta ei ole mikään itseisarvo asua mahdollisimman leveästi. Helsingissä asunnot ovat kalliita, joten myös sen vuoksi halutaan karsia neliöitä, mutta itse näen tässä kyllä ekologisiakin perusteita. Joten ei Helsingistä kerrostaloista sellaista asuntoa löydäkään, jossa olisi tilat suurille arkkupakastimille ja muille omakotitalojen ratkaisuille.

Olen se, jolle vastasit, ja nyt viimeksi, kun valitsin asunnon (ja se oli ostettu asunto, ei siis vuokra-asunto), oli todella vaikea löytää meidän alueelta asuntoa, jossa olisi kunnollinen keittiö. Todella monessa oli avokeittiö pienen olohuoneen yhteydessä. Silti, vaikka keittiöni on ihan kunnollisen kokoinen, ei sinne mahtuisi mitään arkkupakastinta. Tosin en ole kyllä sellaista vaillakaan - minulle riittää oikein hyvin jääkaappini yhteydessä oleva pieni pakastin. 

En muuten edes ymmärrä, miksi tuollaisia lisäpakastimia ehdotellaan köyhille. Se voi hyödyttää, jos harrastaa jotain metsästystä ja varastoi sinne puolikkaan hirven, tai jos on himomarjastaja. Mutta mistään Alepan ilta-alennusmyynnistä ei edes saa niin paljon leipää, että se täyttäisi sen arkkupakastimen, eikä leipien pakastaminen liian suurissa määrin ole järkevääkään - nimittäin kyllähän ne pitäisi syödä kohtalaisen ajan sisällä, ja siinä ajassa tulee vastaan jo uusia ja uusia ilta-alennusmyyntejä.

Pakastimia on myös kaappimallisia sekä on yhdistelmiä missä yläosa on jääkaappi ja alaosa pakastin. Jos leipoo yhtään itse, osa on kätevää pakastaa. Jos marjastaa tai sienestää ,niin ne on helppo säilöä pakastimessa. Leipää fiksumpaa on ostaa liha tarjouksista ja pakastaa se kotona. Voi valmistaa ruokaa isomman satsin edullisesti ja pakastaa osan toista käyttökertaa varten. Toki täytyy huolehtia siitä, ettei mikään hautaudu liian pitkäksi aikaa sinne pakastimeen. Itselläni pakastimessa on lähinnä marjoja, lihaa ja valmiita kasviksia. Pakastin antaa joustavuutta taloudenpitoin.

Joo, itselläni on juuri tuollainen yhdistelmä - yläosassa jääkaappi, alaosassa pakastin. Kyllä siihen jonkun verran mahtuu, mutta mitään ylenpalttista säilömistä ei voi harrastaa, koska liian täyteenkään ei saa pakastinta ahtaa. Nykyisissä kaupunkikerrostaloissa on perheasunnossa todennäköisesti tällainen laite.

Vierailija
962/3077 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmisillä on erilaisia syitä olla käyttämättä rahaa, yksi on pihi, toinen säästää johonkin isompaan ja kolmas on köyhä. Vain kaksi ensimmäistä näistä voisi käyttää rahaa halutessaan. Mutta tätä ei näköjään ymmärretä vaan tullaan päältä neuvomaan ja moralisoimaan köyhää, miten vähät rahansa saa tai ei saa käyttää. Köyhä ei saa toivoa mitään nautintoa elämäänsä, jotenkin se on hyvätuloiselta pois vaikka itselle esim. se 3e jäätelö ei rahallisesti merkitsisi yhtään mitään. Pelkästään lapsen toive siitä aiheuttaa pöyristystä viestitolkulla. Surullista.

Kyllä köyhä saa käyttää rahansa netflixiin, mutta sitten ei kannata kiukutella kun ei ole rahaa joulukinkkuun. Mikä tässä n niin vaikeaa hyväksyä?

Miksi ei? Ainahan ihmiset kaikesta kiukuttelevat - milloin säästä, milloin siitä kun ei jaksaisi herätä seitsemältä töihin. Miksi vain köyhän kohdalla olisi niin, ettei saisi mistään valitaa tai mitään harmitella?

En minäkään jaksaisi aina kuunnella, kun kaverit avautuvat ärsyttävästä työkaverista tai aikaiista herätyksistä. Itsehän vapaaehtoisesti työssä käyvät. Mutta olisiko reilua, että sanoisin asiasta? No ei olisi. Itselläni on sellainen työ, jossa saan valita työajat itse. En kuitenkaan sanoisi kavereille, että mitäs valitatte, kun ei taipumuksenne riittäneet kuin tavistyöhön.

Ihan yhtä lailla se köyhä saa harmitella asioita kuin ei-köyhätkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
963/3077 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lukenut koko ketjua, vain aloituksen. Aloin nauraa. Loppuisi kyllä oma kaveruus nopeasti, jos toisen suurperhettä pitäisi alkaa elättämään. Mistä näitä ihmisiä oikein kumpuaa? Toivon, että koko aloitus on provo :D.

Vierailija
964/3077 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yöllä luin tätä ketjua sivulle yksitoista saakka. Välillä suu auki möllöttäen, että kuinka tyhmä tämä provo on ja toisaalta sitten APn sinnikkyyttä tyhmänä köyhänä. Aijai.

Mulla on pari työkaveria, jotka ovat kuten AP. Ruikuttavat köyhyyttään ja kerjuulla ovat samallailla. Toinen jopa kyselee, että olisko teillä taas kaappeja siivottu, kun tytär tarvis numeron 34 luistimet. jne.

Olihan meillä. Tyttären hokkarit jäänyt pieneksi, joten toin ne näytille, vaikka tiesin naamojen venähtävän. Joo, tuossa nyt on. Kumpikaan ei huolinut, kun eihän tytöt nyt voi tuollaisilla luistella.

Hyvin voi. Mäkin olen pentuna oppinut luistelemaan veljeni luistimilla ja totesin, etten muita tarviikaan. Enkä ole tarvinnut.

Sama juttu omat tyttäret opettelivat veljensä luistimilla perusjutut ja sitten vasta ostettiin kaunot.

Lähtipä laukalle... Mä olen alkanut olla aika ilkee toisinaan noille, etenkin tuolle kerjäävälle tyypille. Kerron avoimesti meidän ostoksista ja menoista ruokahuoneesta. Missä säästin ja mistä sain mitäkin edullisesti.

Enkä pysty näkemään siinä mitään humble bragia... koska samaa tiliähän mä noiden naikkosten kanssa saan. Mulla vaan ei ole ulosotossa piikkiä auki. Tehdään pitkälti ruuat itse, jopa kasvatettaan. Vaatteissa pärjätään kirppa - ja ullakkolöydöillä. Eikä ajella omilla autoilla.

Miehellä on hyvä palkka, muttei sitäkään tarvii kaivoon heittää. Itse taas olen ravintola-alalla. Ei kummoset palkat ja lomautusuhka perseessä koko ajan.

On niitä aikoja ollut täälläkin, kun on pitänyt kädestä suuhun elää. Sitten muutettiin kulutustottumuksia ja toivottavasti ei ikinä tarvii enää sellaista elämää viettää. Nyt on taloudellisesti kevyempää.

Hokkarit ja kaunoluistimet on kyllä ihan erilaiset. Jos on tottunut luistelemaan kaunoluistimilla ja tykkää luistella piruetteja ja muita taitoluistelutyyppisiä juttuja tehden, niin ei kyllä hokkareilla taitaisi onnistua. Jotkut muut tytöt sitten taas nimenomaan haluavat hokkarit, koska tykkäävät pelata lätkää tms.

Tässä on kyllä myös sellainen juttu, että vaikka aikuinen kuinka ajattelisi sukupuolineutraalisti ja modernisti, niin lapsi ei välttämättä ajattele samoin. Esim. minä en ole opettanut lapsille mitään tyttöjen/poikien väri -juttuja, enkä katsoisi kieroon vaikka poika luistelisi kaunoluistimilla. Mutta kouluympäristössä lapsi ei välttämättä tunne oloaan hyväksi näin, koska vaikka kuinka kotoa saisi liberaalin mallin, ei koko muu kouluympäristö ole yhtä liberaalisti ajatteleva. Tuskin pojasta olisi kiva yrittää kaunoluistimilla pysyä muun lätkäporukan perässä, tai työstä kiva kompuroida, kun hokkareilla ei saakaan sitä piruettia tehtyä, ja etenkään ei ole kiva kuunnella luokkakavereiden naljailua silloin, kun poikkeava luistinvalinta ei ole oma valinta.

Minusta esim. poika voisi ihan  hyvin käyttää siskon vanhaa vaaleanlilaa toppatakkia, mutta koska poika ei itse halua sitä, ostan hänelle sellaisen, joka päällä hänen on hyvä olla. Ja samoin luistimien kanssa. Käytettyjä luistimia saa vitosella tai kympillä, joten ymmärrän kyllä, ettei tuttusi ottanut tytölle niitä tarjoamiasi hokkareita - kun ne tosiaan ovat kaunoluistimiiin verrattuna erilaiset muutenkin kuin värin puolesta.

Ne hokkarithan on myöskin sitä varten, että lapsi oppii luistelemaan oikein. Ihan voi mennä kattomaan kentälle, että kuinka moni siellä kaunoilla osaa luistella. Kyllä se niin piikkipainotteista tuntuu liian monella olevan.

Sain hokkarit myytyä 15 eurolla, kuten monet muutkin asiat siitä lähtien. Otan mieluusti lapsille jotain rahaa säästöön, kun enää lähden persaukisia hyysäämään. Hekin olisivat voineet myydä luistimet vaikka eteenpäin. Tietävät, etten mä antamiani tavaroita kaipaa jälkikäteen.

Persaukisilta vaan tuntuu puuttuvan viitseliäisyyttä, kun voi syytellä ja kerjätäkin. Aivan kuten AP tekisi.

Joo, olen ennenkin kuullut suosituksia hokkareista. Varmaan ihan kiva joo, mutta olisko kuitenkin myös mahdollista, että lapsi tai vanhempi voivat itse tehdä ne päätökset luistinmallista? Ei se nyt oikeasti maailman pahin synti ole, jos joku ostaa tyttärelle kaunoluistimet. Ja sinun kannaltasihan tuo episodi meni ihan kivasti - sait rahaa ja pääsit vanhoista luistimista eroon.

Minusta on ihan ok kysyä, onko vanhoja luistimia. Meillä ainakin kaveripiirissä niitä kierrätetään, tosin yleensä kyllä joku pikkusumma maksetaan niistä. Ja eihän tuossa sinunkaan tapauksessa sen kummempaa ollut kuin kaverisi kysyi, olisiko luistimia, ja sinä kerroit että hokkareita löytyy, ja kaverisi sitten totesi että lapsi tarvitsisi kaunoluistimet - joten laitoit hokkarit muualle kiertoon. Ihan asiallisesti meni. Ainoa ikävältä kuulostava kohta oli se, kun vaikutti siltä, että jotenkin "piruuttasi" tarjosit hokkareita TIETÄEN, että hän etsii kaunoluistimia.

Vierailija
965/3077 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rikkaat ja rahattomat ohjelmassa? kirjoitti:

Ap olivatko vanhempasikin köyhiä?

Missä tutustuit rikkaisiin ihmisiin?

Ilmiselvä provo!

Ap vaikutti jossain viestissään pitävänsä 3500€ kuukausipalkkaa hyvänä joten taitaa ap:lla olla varsin vääristynyt käsitys rikkaista ihmistä. 3500 brutto on hyvin keskimääräinen palkka eikä sillä ainakaan pääkaupunkiseudun sinkut pitkälle pötki ilman tarkkaa taloudenpitoa. Ap:lla voi olla vinoutunut ajattelu, että kyllä hän olisi sitten rikas jos miehensä kanssa tienasivat yhteensä 7000€/kk ja, päälle lapsilisät yht 500 €. Sitä ap ei ehkä osaa ottaa huomioon, että noilla tuloilla olisi puolestaan paljon korkeampi veroprosentti, päivähoidon maksut tapissa, asumislisää yms sossun tukia ei saisi.

Mulla on yläasteen ajoilta köyhä kaveri, jonka kanssa lähinnä FB:n kautta tekemisissä, kerran pari vuodessa nähdään silloin kun käyn lapsuuden kotiseudulla. Hän aina ihmettelee, kun sanon johonkin (esim merkkilaukun ostaminen alesta, alennettu hintakin monta sataa) että ei ole varaa. "No kyllä sun palkalla pitäis olla varaa", sanoo tämä kaverini eikä ymmärrä, ettei tililleni todellakaan tipahda bruttopalkkka miinus hänen veroprosenttinsa, vaan minulla veroprosentti on paljon suurempi. Ei myöskään ymmärrä, että on eri asia asua miehen kanssa halvassa rivarissa Kainuun muuttotappiokunnassa kuin yksinasuvana hyvien liikenneyhteyksien alueella pk-seudulla

Vierailija
966/3077 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmisillä on erilaisia syitä olla käyttämättä rahaa, yksi on pihi, toinen säästää johonkin isompaan ja kolmas on köyhä. Vain kaksi ensimmäistä näistä voisi käyttää rahaa halutessaan. Mutta tätä ei näköjään ymmärretä vaan tullaan päältä neuvomaan ja moralisoimaan köyhää, miten vähät rahansa saa tai ei saa käyttää. Köyhä ei saa toivoa mitään nautintoa elämäänsä, jotenkin se on hyvätuloiselta pois vaikka itselle esim. se 3e jäätelö ei rahallisesti merkitsisi yhtään mitään. Pelkästään lapsen toive siitä aiheuttaa pöyristystä viestitolkulla. Surullista.

Sä et ole ymmärtänyt ketjuun kommentoivien pointtia. Köyhä saa toivoa vaikka kuun taivaalta, mutta köyhä ei voi olettaa jonkun muun käyvän hakemassa sen hänelle. Hyvätuloisenakin mulla on paljon erilaisia toiveita, mutta en puhu vihjailevasti  toiveistani kavereilleni, jotta kaverini älyäisivät toteuttaa toiveeni. Mun pitää ihan itse järjestää asiani siten, että toiveeni täyttyvät. Ja jos jokin toiveeni on täysin epärealistinen, toivoa jotain realistisempaa. 

Vierailija
967/3077 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap:n ei kannattaisi olettaa, että kukaan hankkii hänelle mitään, mutta oon kyllä ihmeissäni monista vastauksista, että tavallinen keskituloisten perhe ei ikinä osta mitään kivaa ekstraa. Ei ikinä esim. kioskijäätelöä tai suoratoistopalvelua. Tai kai niinkin voi elää tietysti, mutta kyllä mulle (korkeakoulutettu akateeminen yh) tuottaa iloa joskus ostaa joku jäde tai "ylihintainen" skumppa kalliissa ravintolassa. Talous aika tiukilla mutta toimii.

Onko koskaan mieleesi juolahtanut, että on ihmisiä, joille kioskijäätelö ja ylihintainen skumpoa tai suoratoistopalvelu ei ole kivaa ekstraa vaan silkkaa turhuutta, jota ei arvosta eikä kaipaa.

Niin, sullekaan ei taida mennä perille, että joillekin ne OVAT extrakivaa?

Vierailija
968/3077 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä köyhä saa käyttää rahansa netflixiin, mutta sitten ei kannata kiukutella kun ei ole rahaa joulukinkkuun. Mikä tässä n niin vaikeaa hyväksyä?

Miksi ei? Ainahan ihmiset kaikesta kiukuttelevat - milloin säästä, milloin siitä kun ei jaksaisi herätä seitsemältä töihin. Miksi vain köyhän kohdalla olisi niin, ettei saisi mistään valitaa tai mitään harmitella?

En minäkään jaksaisi aina kuunnella, kun kaverit avautuvat ärsyttävästä työkaverista tai aikaiista herätyksistä. Itsehän vapaaehtoisesti työssä käyvät. Mutta olisiko reilua, että sanoisin asiasta? No ei olisi. Itselläni on sellainen työ, jossa saan valita työajat itse. En kuitenkaan sanoisi kavereille, että mitäs valitatte, kun ei taipumuksenne riittäneet kuin tavistyöhön.

Ihan yhtä lailla se köyhä saa harmitella asioita kuin ei-köyhätkin.

Jos tarkkoja ollaan, ap ei kiukutellut sitä, ettei hänellä ole varaa joulukinkkuun, vaan sitä, että hänen kaverinsa eivät ostaneet hänelle joulukinkkua. On ihan eri asia puhua jostain itseään harmittavasta asiasta kuin puhua siitä sitä varten, että toinen ihminen tekisi jotain asialle. 

Vierailija
969/3077 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Järjenköyhyys tässä on se ongelma. Jos apkin olisi silloin tällöin ilman suoratoistopalveluihin niin helposti säästyisi se 20 e/kk kunkkuihin ja elämysjäätelöihin.

Vierailija
970/3077 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Humble brag ei tarkoita sitä, mitä luulet sen tarkoittavan.

Hakemasi ajatus oli varmaan tyyliin päteminen?

Tai richplaining?

Vierailija
971/3077 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän ne kaikki kodinkoneet (ns tunnetut merkit) ole samaa paskaa. Tiskikone (Siemens) hajosi 5 vuoden jälkeen ja kun ostin Boschin koneen niin se oli käytännösssä layoutista alkaen aivan sama kone kuin se hajonnut Siemens. Electrolux ei ole sen huonompi merkki mitä Bosch, Siemens tai AEG.

Just tällaista kun ei viitistä ottaa selvää asioista. siemens ja bosch on yksi firma joka myy suunnilleen samoja noilla kahdella merkillä. Miksi ihmeessä ostit ihan samanlaisen koneen hajonneen tilalle? Selvititkö edes olisiko sen voinut korjata? Jonkun verran olen köyhien kaverien koneita korjannut tai joskus ihan vaan "korjannut" kun ei ole viitsitty edes käyttöohjetta lukea ja ollaan ostamassa suoraan uutta tilalle.

Toki siemensilläkin on myös huonompia ja halvempia , mutta ainakin itse otan selvää etukäteen niin ei tarvitse pitkään aikaan taas äkkitilanteessa yrittää hommata uutta.

Ja electroluxilla tarkoitin konsernin lukuisia eri merkkejä, mm aeg.

Noissa on sitten vielä se että kun ottaa selvää mitkä on samoja niin voi toisella merkillä saada saman koneen huomattavasti edullisemmin.

Jos et satu olemaan ammatiltasi kodinkonekorjaaja niin onko sinulla mitään käsitystä mitä tuollaisen korjaus maksaa? Kutsut korjaajan kotiisi niin 120€ ei ole kuin näyttää kun siihen lasketaan korjaajan tuntipalkka ja kilometrikorvaus. Ja tosiaan tällä hinnalla saa vain vian määrittelyn. Sen jälkeen jos siihen täytyy vaihtaa esim uusi tyhjennyspumppu niin sen uuden pumpun varaosahinta on luokkaa 100€ ja tähän vielä päälle toiset 120€ asennuksesta ja kilometrikorvauksesta. Jos uusi kone maksaa luokkaa 400€ niin olisitko valmis panostamaan 340€ viisi vuotta vanhaan koneeseen kun ei tiedä mikä paikka ja milloin seuraava kohta koneessa kosahtaa. Tällainen kertakäyttöyhteiskunta tämä maailma valitettavasti on. 

Kas kummaa minulla hajosi pyykinpesukone.

virhekoodi XY syttyi näyttöön (en muista oikeaa).

Kuukkeli auki, pesukoneen merkki ja virhekoodi sinne. Hups virhekoodin selitys olikin eka linkki.

avasin ekan linkin. Siellä oli ohjeet mitä tehdään että virhekoodi poistuisi.

1 puhdista nukkasihti, done.

virhekoodi ei poistunut.

2. poistopumppu rikki

kuukkeliin haku "pesukone xyz, varaosa poistopumpu". Oho löytykin suomalainen firma joka myy pumppua 38 euron hintaan....

Ei muuta kuin tilaamaan. -> pumppu tuli kotio.

Taas selain auki, nyt youtubeen....

"pesukone xyz poistopumpun vaihto"....

Katsellaan video ja toistetaan perässä..

Hinta 38 euroa, aikaa kokonaisuudessaan 1 viikko, videoiden hakuun ja varsinaiseen työhön 3 tuntia...

Ja kuulun suomen varakkaimpaan 10%, joten olisi ollut vara ostaa uusi pesukonekin, mutta tyhmäähän se olisi ollut tehdä niin kun korjatakin voisi.. Ehkäpä tässä on syy miksi olen tuossa joukossa....

Vierailija
972/3077 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lyhyt tiivistelmä tästä ketjusta.

AP:n kirjoitus osui hyvätuloisten omatuntoon, joiden pitää nyt sivukaupalla todistella että köyhät ovat itse aiheuttaneet omat rahaongelmansa. Ei ole hyvätuloisten asia auttaa, eikä valtionkaan. Ei saa ottaa lainaa, jos tulee yllättäviä menoja. Mutta ei saa myöskään pyytää apua kaverilta.

Köyhä ei saa käyttää 10 euron kuukausipalvelua, ei saa ostaa paistopisteestä pullaa, pitää ostaa halvimmat silmälasit ja hakea pesukone roskalavaryhmästä tuuripelillä.

Ja niin edelleen.

Ei tässä mitään omatuntoa tarvita. Minä en ainakaan koe mitään velvollisuutta hyvätuloisena elättää yhtään perheen ulkopuolista henkilöä, en ole vastuussa heidän valinnoistaan enkä veloistaan eikä minun tarvitse potea huonoa omatuntoa siitä, että joku muu sössii asiansa tai on liian laiska työntekoon.

Et ole näköjään ymmärtänyt, että tässä koitetaan neuvoa asioita, mitä ei kannata tehdä, jos ei ole tuloja.

Jos ei riitä rahat, tai ei pysty säästämään, niin silloin ei pysty maksamaan myöskään velkaa takaisin ja tuloksena on entistä suurempi ongelma ja rahattomuus, pahimmas tapauksessa tuhansien eurojen ulosottovelat. Jos itse hassaa omat rahat paistopisteellä tai hankkii tulotasoonsa liian kalliita asioita velaksi, niin sillon olisi kannattanut miettiä niitä valintoja. Halvalla voi saada toimivia asioita, joilla pärjää siihen asti, kun tilanne kohenee. Toivottavasti kuitenkin suurin osa köyhistä, on vain tilapäisesti köyhiä, ja tähtäävät parempiin tuloihin. On turha itkeä näköalattomuutta ja sitä, että kukaan ei halua auttaa, eihän täällä ketään muutakaan auteta kantamalla nokan eteen parasta tavaraa ja ruokaa.

Jos minulla ei ole rahaa pesukoneeseen, saa kolme ämpäriä kolmella eurolla. Nyrkkipyykillä voi pestä hätäänsä pyykit jos on pakko, ja niin olen joutunut joskus tekemään. Kierrätyskeskuksista tai facebookin myyntipalstoilta saa jopa ilmaiseksi toimivia pesukoneita, ja jos ei ole muuhunkaan rahaa, niin on sulaa hulluutta ostaa joku 800 euron Miele velaksi. Perusasiat ovat nykyään todella edullisia. Tätä samaa keskustelua on jankattu aina eri asiayhteyksissä ja muistan kerrankin, kun joku itki sitä, että ei voi ostaa tarjouksesta ruokaa, kun ei ole pakastinta mihin ne ruoat laittaa. Vaikka linkattiin ilmaisia pakastimia jonoksi asti, niin seuraavaksi alkoi mokellus, kun sitten ne vie niin ja niiiiiin paljon sähköä. Eli turhaa tämäkin keskustelu. Tässä lähinnä näkee, että hyvätuloisella on taito laskea ja suunnitella tulevaa. Itseään köyhänä pitävä jotenkin kokee, että muut ovat hänelle velkaa palveluksia ja ilmaista tavaraa ja ruokaa.

300 eurolla saa kyllä koneen.

Minä en ole muuten vielä ikinä aikuisiällä asunut sellaisessa asunnossa, johon olisi mahtunut lisäpakastin, varsinkaan joku iso arkkupakastin. Tätä ei usein muisteta, kun isossa omakotitalossa neuvotaan kaupungin kaksiossa asuvaa kolmihenkistä perhettä ostamaan pakastin ruuan säilyttämistä varten. Tosin en kyllä koe sellaista tarvitsevani, ei ole rahasta pulaa eikä muutenkaan ongelmia näissä asioissa, mutta veikkaanpa, että jos itselläni ei ole tilaa pakastimelle (ja minulla on ihan kunnon keittiö) niin tuskinpa kaikilla muillakaan on. Monella on pelkkä keittokomero tai avokeittiö, ja olohuone voi jo olla täyteen ahdettu, kun usein perheen vanhempien sänkykin on siellä. Nämä ovat ainakin pk-seudulla ihan realiteetteja MYÖS muilla kuin köyhillä.

Et ole tosissas? Suomi on kyllä tuhon tiellä kun ihmiset vaan olettaa että on ihan ok vaan asustella maan kalleimmassa pisteessä muiden piikkiin. Ja sit kun kerran siellä on ihan pakko olla, niin pitää olla niin ahtaasti että asioiden suunnittelu etukäteen on mahdotonta. Ja taas muut maksaa. Ei hitto. Äänestän ihan ketä tahansa joka lupaa leikata sosiaalitukia ja säästää sen veroista.

Onko sinusta siis erityisen huono asia asua pienessä asunnossa, ja toivoisitko sosiaalitukien leikkaamisen ohjaavan ihmiset valitsemaan isompia asuntoja, kuten omakotitaloja? Vai mikä sulla nyt on pointtina? Sehänm juuri tulee halvemmaksi, jos asutaan vähän ahtaammin, ja jos se ei haittaa ihmisisä itseään, niin mikä tässä on ongelma? Ei kai nyt siitä voida lähteä, että kaikilla täytyy olla joku jättimäinen ylimääräinen pakastin, ja sen mukaan sitten aletaan valikoida isoja asuntoja?

Toivoisin sosiaalitukien leikkauksen ohjaavan ihmisiä asumaan halvemmissa neliöissä, eikä keskellä helsinkiä. Varsinkin jos se ajaa valittamaan siitä että ei ole mahdollisuutta olla pakastinta. Oikeastaan tuolta syrjemmältä saisi varmaan ok talojakin hintaan jonka pystyisi maksamaan sosiaalituilla.

Oletko edelleen maalta? Nimenomaan "keskellä Helsinkiä" on isoja ja kalliita asuntoja, ja nuo mainitut tehoneliöt löytyvät kauempaa, esimerkiksi lähiöistä. Ja harvemminhan ihmiset valittavat, ettei voi ostaa pakastinta, vaan jotkut maalaistalojen jättikeittiöissä ohjeistavat aina Marttaliitot neuvot päässä pyörien hankkimaan pari jättimäistä pakastinta, kun niin maallakin tehdään. Ja tämä ohjeistus tulee sitten niillekin, joiden kotona on pieni parin neliön keittokomero, avokeittiö, tehoneliöt tai perhekokoa hiukan pienempi koti. Nämä ovat nykyisen asuntotuotannon hyvin yleisiä ratkaisuja. Ja Helsingissä "halvemmat neliöt" tarkoittaa kaupungin asuntoa. Pääsääntöisesti Helsingissä ei halvempia neliöitä ole. Jos sitten taas ajatellaan, että Helsingissä pitäisi asua vain varakkaita, niin sekään ei ole realismia. Eikä mikään pikkukaupunki halua yhtäkkiä niskoilleen kaikkia Helsingin pienituloisia tai köyhiä.

Vierailija
973/3077 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaa omasta elämästäsi.

Vierailija
974/3077 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Surullista on, että et tajua ettei muillekaan riitä että TOIVOO jotakin hyvää elämäänsä, että ne kalliit ja tarpeettomat asiat hankitaan itse. Miksi äiti ei itse ostanut sitä kallista jätskiä, kun summa kerran on ihan merkityksetön?

Just noin ajattelevat ne, joiden elämän jo muut maksavat kokonaan. Eivät arvosta sitä kaupan jäätelöä, kun sitä ei ansaita itse. Esim siivoojan tuntipalkoilla saa siivota 40 min saadakseen sen 4 e, köyhä ei tasan vaivautuisi.

Vierailija
975/3077 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rikkaat ja rahattomat ohjelmassa? kirjoitti:

Ap olivatko vanhempasikin köyhiä?

Missä tutustuit rikkaisiin ihmisiin?

Ilmiselvä provo!

Ap vaikutti jossain viestissään pitävänsä 3500€ kuukausipalkkaa hyvänä joten taitaa ap:lla olla varsin vääristynyt käsitys rikkaista ihmistä. 3500 brutto on hyvin keskimääräinen palkka eikä sillä ainakaan pääkaupunkiseudun sinkut pitkälle pötki ilman tarkkaa taloudenpitoa. Ap:lla voi olla vinoutunut ajattelu, että kyllä hän olisi sitten rikas jos miehensä kanssa tienasivat yhteensä 7000€/kk ja, päälle lapsilisät yht 500 €. Sitä ap ei ehkä osaa ottaa huomioon, että noilla tuloilla olisi puolestaan paljon korkeampi veroprosentti, päivähoidon maksut tapissa, asumislisää yms sossun tukia ei saisi.

Mulla on yläasteen ajoilta köyhä kaveri, jonka kanssa lähinnä FB:n kautta tekemisissä, kerran pari vuodessa nähdään silloin kun käyn lapsuuden kotiseudulla. Hän aina ihmettelee, kun sanon johonkin (esim merkkilaukun ostaminen alesta, alennettu hintakin monta sataa) että ei ole varaa. "No kyllä sun palkalla pitäis olla varaa", sanoo tämä kaverini eikä ymmärrä, ettei tililleni todellakaan tipahda bruttopalkkka miinus hänen veroprosenttinsa, vaan minulla veroprosentti on paljon suurempi. Ei myöskään ymmärrä, että on eri asia asua miehen kanssa halvassa rivarissa Kainuun muuttotappiokunnassa kuin yksinasuvana hyvien liikenneyhteyksien alueella pk-seudulla

Tätä ei moni ymmärrä, että tavallisen keskipalkkaisen työssäkäyvän tilille tippuva raha ei ole kovin paljon enemmän kuin mitä esim. työtön kolmen lapsen yksinhuoltaja saa erilaisia tukia. Toki sisältää myös lapsilisät, jotka se keskipalkkainen saisi palkkansa päälle ja viehän lapset rahaa, mutta silti. Tai että kahden 2500e/kk tienaavan tilille jäävä summa on aika reilusti suurempi kuin yhden 5000e/kk tienaavan tilille tippuva summa. Realistiset tuloerot on ns. tavan ihmisten kesken lopulta aika pieniä.  Ja ennen kuin joku keksii syyttää kultalusikka suussa syntyneeksi, niin olen duunariperheen lapsi ja itsekin ollut vuosia toimeentulotuella elävänä. 

Vierailija
976/3077 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kävin lenkillä. Kesätennareilla, kun ainoat talvikengät vuotavat. En tiedä milloin mulla on varaa uusiin. Sellaista se välillä saattaa varattomalla olla. Kirpparit ei houkuttele, eikä bussilla matkustaminen, koska en halua koronaa. Olen ainoa aikuinen taloudessa. Toivottavasti lunta ei tule enempää.

Jos kirpparit ei houkuttele niin mitenkäs nettikirpparit? Tai yhteys aikuissosiaalityöhön ja tiedustelet, voitko saada harkinnanvaraista toimeentulotukea talvikenkiin, edellyttäen ettei sinulla ihan oikeasti ole mistään muualta taholta rahaa.

Taas toi perus köyhän: ei viitsi, ei jaksa, ei houkuta, nöyryytetään vaan. Sit tarvot menemään niissä käytetyissä kesäkengissä tai ostat tori.fi:stä postitettuna. Ihan samalla tavalla se parempi tuloisenkin perse ja suu joutuu liikkumaan jos jotain haluaa saada.

Torista ostetuissa ei ole palautusoikeutta ja mulla ei ole varaa vikaostoksiin, kai sen ymmärrät? Jos mulla olisi rahaa, niin olisin jo käynyt marketista uudet, siinähän se koko pointti on. Toimeentulotukea en saa, koska tulot ovat pari kymppiä päälle normin, näin ollen ei myöskään mahdollisuutta harkinnanvaraiseen. Näinpä olen näppärästi väliinputoaja.

Vierailija
977/3077 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mua hävettäisi, jos mun 7-vuotias alkaisi rantareissulla kinuamaan jätskiä kummiltaan, jos mä olen paikalla! Mistä lie lapsi oppinut kerjäämään?

Me ollaan keskituloisten perhe, ja mä ostan lapsille irtojätskiä kerran tai kaksi kesässä. Muuten mennään niillä "pirkka-tuuteilla". Lapsille olen samalla opettanut rahan käyttöä. Kyllä lapsia harmittaa joskus, mutta ymmärtävät saavansa jätskiä useammin, kun ei aina valita kalleinta vaihtoehtoa.

Ja nuo suoratoistot. Yhden kuukauden olen maksanut, kun kokeilujakson aikana unohdin irtisanoa tilauksen. Muuten mennään ilmaisilla, ihan riittävästi löytyy katsottavaa muutenkin. Jos oikeasti tulee käytettyä rahapulassa useampaa maksullista suoratoistopalvelua, niin olisi varmasti hyvä hetki pohtia paljonko aikaa siinä ruudun edessä tulee vietettyä.

Ei ole todellista! Siis voiko joku kärsiä noin typerästä ylpeydestä? Että jos lapsii pyytää kummitädiltään jäätelöä, niin sinusta se on kerjäämistä?

Ei millään pahalla, mutta tuo ei ole enää normaalia.

Enemmän siinä ihmetyttää se,ettei hän ole tajunnut pointtia mitä tässä on yritetty selittää.

Vierailija
978/3077 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kävin lenkillä. Kesätennareilla, kun ainoat talvikengät vuotavat. En tiedä milloin mulla on varaa uusiin. Sellaista se välillä saattaa varattomalla olla. Kirpparit ei houkuttele, eikä bussilla matkustaminen, koska en halua koronaa. Olen ainoa aikuinen taloudessa. Toivottavasti lunta ei tule enempää.

Jos kirpparit ei houkuttele niin mitenkäs nettikirpparit? Tai yhteys aikuissosiaalityöhön ja tiedustelet, voitko saada harkinnanvaraista toimeentulotukea talvikenkiin, edellyttäen ettei sinulla ihan oikeasti ole mistään muualta taholta rahaa.

Taas toi perus köyhän: ei viitsi, ei jaksa, ei houkuta, nöyryytetään vaan. Sit tarvot menemään niissä käytetyissä kesäkengissä tai ostat tori.fi:stä postitettuna. Ihan samalla tavalla se parempi tuloisenkin perse ja suu joutuu liikkumaan jos jotain haluaa saada.

Torista ostetuissa ei ole palautusoikeutta ja mulla ei ole varaa vikaostoksiin, kai sen ymmärrät? Jos mulla olisi rahaa, niin olisin jo käynyt marketista uudet, siinähän se koko pointti on. Toimeentulotukea en saa, koska tulot ovat pari kymppiä päälle normin, näin ollen ei myöskään mahdollisuutta harkinnanvaraiseen. Näinpä olen näppärästi väliinputoaja.

Ilmeisesti vain toinen "väliinputoaja" tajuaa tuon. Ei ole varaa vikaostokseen, eikä ostaa tavaraa joka menee rikki. Varsinkin jos siihen kuuluu asennus. Joku sanoi, että muutto on halpa, kun ottaa 10-50€ maksavan pakettiauton. Muuttoon menee helposti 4h ja auton haku ja vienti päälle. 5 h, niin tuolla halvalla se on 50€ ja kalliilla 250€. Ja ihan niin kuin siihen olisi varaa noin vain. Ja harva omatoiminen muutto menee neljässä tunnissa. Kaverien pitää ajaa uudelle paikkakunnalle kantamaa tavaroista. Avaimet pitää hakea ennen muuttoa. Ei kannata muuttohinnalla niitä hakea. Kavereille pitää piffata pitsat, ei ihan pelkällä hyvällä kaveruudrlla voi kaikkia olettaa. Teoriassa on niin helppo heittää joitain, ja käytännössä se ei toimi. Köyhällä ei ole varaa kokeilla. Mennä turhaan hakemaan sopimattomia kenkiä jostain kauempaa yms yms.

Vierailija
979/3077 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heti kun lopetat vaatimasta mun rahojani. Heti sitten.

Vierailija
980/3077 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei ne keskituloiset voi ostaa jonkun käytettyä pesukonetta FB-ryhmästä, jos köyhien kerran pitäisi tehdä niin? Miksi pitää säästää siihen parempaan koneeseen?

Olen keskituloinen ja olen hankkinut aina pesukoneeni joko käytettyinä FB-ryhmästä tai sitten esim. ostanut asunnon edelliseltä vuokralaiselta asunnossa olevan koneen, joka on ollut vuokralaisen oma. Yleensä FB:n kautta hankitut olen vaihtanut kahvipapuihin tms. Jonkun 5-7 vuotta ne ovat palvelleet ja sitten uusi käytettynä.

Keskituloisena joutuu budjetoimaan menonsa yllättävän tiukasti, kun juurikin päivähoitomaksut ym. ovat tapissa, veroprosentti on tiukka ja palkasta joutuu maksamaan vuokran, jonka taso määräytyy yleisen asumistuen tason mukaan. Kun Kela nostaa asumistukea, myös vuokrat markkinoilla nousevat järjestään. Mitään tukia keskituloinen ei kuitenkaan saa, toisin kuin köyhät ja pienituloiset.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kahdeksan