Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voisitteko te keskituloiset lopettaa jatkuvan humble bragin köyhiä kavereita kohtaan ja auttaa jotenkin konkreettisesti

Vierailija
29.12.2020 |

Olen pienituloinen, samoin mun mies. Vuosien varrella ollut paljon työttömyyttä, pitkiä sairaslomia, lomautuksia, parhaimmillaankin lyhyitä pätkätöitä. Tää vuosi on ollut tosi paha, perheen teinitkään eivät saaneet kesätöitä ja mä työttömänä, mies lomautettuna suurimman osan ajasta. Osalla kavereista menee hyvin, molemmat sekä mies että nainen töissä, hyvät työpaikat, on sairaanhoitajia, diplomi-insinöörejä, yrittäjiä jne. Olen niin totaalisen kyllästynyt näiden hyvin toimeentulevien kavereiden humble bragiin ja typeriin hyväntahtoisiin neuvoihin ja "auttamisiin".

Esimerkiksi tänä joulun alla valitin kavereille, että meillä on rahat tosi vähissä ja vaikea ostaa lapsille (4 eri ikäistä) lahjat, samoin jouluruuat. Vastaukset oli tähän tyyliin "me ostetaan lahjat aina alesta joulun jälkeen/ meillä on tänä vuonna kasvissyöjä joulu niin tulee halvaksi / no riisipuuro ja juurekset ei paljoa maksa jne. Kukaan ei esim ehdottanut, että voidaan ostaa teille joulukinkku yms käytännön apua. Yhdelle kaverille kerroin että meidän joulusuunnitelmissa on vaan katsoa Netflixia ja HBO:ta, johon kaveri kommentoi että he eivät periaatteessa maksa mistään netti TV:stä kun katsovat vaan ilmaisia. Joo helppo heidän kun taloudessa on vain kaksi aikuista! Mutta kun on eri-ikäisiä lapsia ja teinejä ei riitä joku YLE areena.

Vielä yksi esimerkki. Viime kesänä olin nuorimmaisen ja kummitätinsä kanssa Kaivopuisto piknikillä. 7-vuotias kysyi kummitädiltä että voisiko ostaa jäätelö tötterön. Eiköhän kaveri alkanut selittään mun 7 vuotiaalle kuinka monta litraa jäätelöä saa sillä hinnalla ja sitten etsittiin varmaan 15 min ajan jotain lähikauppaa, mistä tyttö sai Pirkka tuutin. Ei vaan voinut yhden kerran ostaa tytölle sitä oikeaa jäätelötötteröä vaan piti alkaa esitelmöimään rahan arvoista ikään kuin minä en tietäisi.

Kommentit (3077)

Vierailija
921/3077 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän aloittajaa. On monia syitä, miksi joskus talous voi olla tiukalla, ja kun tilanne on muutenkin stressaava, ei siihen päälle kaivata alentuvaa suhtautumista läheisiltä. Köyhien pitäisi olla tyytyväisiä almuihin, vaikka paremmin toimeentulevista moni kriiseilee, kun koronan vuoksi on jäänyt muutama lomareissu väliin.

"Hyvää tarkoittavien neuvojen" lisäksi minua ärsyttää hyväntekijänä esiintyminen somessa. Eräs tuttavani julkaisi vastikään kuvan korista, johon oli kerätty ruokatarvikkeita. Saatesanoina oli, että ystävä on juuri jäänyt työttömäksi ja että tässä olisi hänelle viemisiä. Koriin oli kerätty tonnikalaa, näkkileipää, pastaa ja vastaavia tuotteita. Minusta tuotevalikoima oikein alleviivasi sitä, miten köyhän tulee olla vähään tyytyväinen. Minua harmittaisi todella paljon olla se työttömäksi jäänyt kaveri, jonka tilanteella repostellaan somessa.

Roskalavaryhmissä näkee myös sitä, että joku haluaa lahjoittaa esimerkiksi lastenvaatteita jollekin "avun tarpeessa" olevalle. Olen jopa nähnyt pyyntöjä kirjoittaa perustelut kommentteihin niin, että lahjoittaja pääsee valitsemaan ikään kuin hakemusten perusteella hädänalaisimman. Tällainen on ihmisten tarpeetonta nöyryyttämistä.

Samoin. Tuleehan sitä osallistuttua monenlaisiin hyväntekeväisyyksiin, mutta jotenkin lähipiiriä ei koskaan jotkut halua auttaa, vaikka voivatkin ostaa tuntemattomalle kahvipaketin johonkin vähävaraisten keräykseen. Itse olen monesti biffannut kaverille safkaa, kun heillä on mennyt heikommin ja mikäs sen parempi joululahja kuin laadukas ruoka! Todellisia ystäviä ei aloittajan lähipiiristä taida löytyä. Itsekkäitä sieluja sen sijaan kyllä.

Jos lähipiirille alkaa piffaamaan ruokia ja rahaa, siitä muodostuu liian helposti olettama, että on kykenevä tai halukas näin tekemään myös jatkossa. Kyllä minusta on itsekkäämpää, että ensin tuhlataan omat rahat ties mihin turhuuksiin ja sitten oletetaan, että muiden velvollisuus on maksaa siihen lisukkeet päälle. Yleensä näiden lokkien lokkeilu ei edes rajoitu siihen, että yhdeltä tutulta kerjätään, vaan kaikki mikä irtoaa ihan mistä vaan kelpaa. Kuten joku aiempi kirjoittaja tuolla jo mainitsi, on parempi pitää raha-asiat pois ihmissuhteista tykkänään.

Minulla on tapana aukaista suu kertoa, mitä meiltä puuttuu. Tai kysyä onko kenelläkään ylimääräistä. Olen saanut TVn, mikron, hiiren, pelikoneen, pelejä, leluja, rattaat, lasten vaatteita yms. En todellakaan odota, että joku antaisi ilmaiseksi tai ne olisi pakko saada. Olen vain huomannut, että ihmisillä on ylimääräisiä, jotka mielellään antavat eteenpäin. Yritän toki tehdä vastapalveluksia, niin ettei saaminen ole vain yksipuolista. Ilmeisesti joillakin tästä tulee olo, että olisi pakko antaa? Ei todellakaan ole, mutta itse ihmettelen niitä (toinen ketju) missä joku vie tavaran mielummin kaatopaikalle kun myy halvalla.

Vierailija
922/3077 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En jaksa lukea 43 sivua joten totean vain että olette sitten päättäneet hankkia neljä lasta tilanteessanne? Äläkä vain sano että neljä lasta syntyivät kaikki silloin kun teillä oli vakaa ja hyvä taloustilanne, en nimittäin usko.

Itse tulin vahingossa raskaaksi. Eipä ollut paikkaa tehdä keskeytystä, vaikka lapsen takia jouduin köyhyyteen. Työkeikat oli pakko jättää vähemmälle ja ne myös väheni itsekseen, koska ei ollut yksinhuoltajana aina mahdollista kaikkea ottaa vastaan. Olen iloinen, jos joku tarjoaa lapselle luxusjäätelötötterön, vaikka sen rahan voisi paremminkin käyttää.

Miten tullaan "vahingossa raskaaksi". Kyllä siihen tietääkseni ihan panemista tarvii. vai vahingossako kaaduit erektiossa olevan peniksen päälle ja et päässyt heti ylös ja pois siitä....

Harrastin sitä ilmaista elämystä, mutta maksun aika tuli myöhemmin😘. Ei ole olemassa ilmaisia elämyksiä.

Tää on hyvä vastaus XD

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
923/3077 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni täällä mainitsee, että köyhänkin lapsen pitäisi saada elämys jostain jäätelötötteröstä. 7-vuotias ei osaa itse vielä arvottaa elämystä rikkaan tai köyhän vaihtoehtoihin, ellei sitä hänelle koko ajan toitoteta.  Jäätelö on jäätelöä ja ihan yhtä hyvän makuista, vaikka on kaupan tuutti, varsinkin, jos herkkuja on harvoin tarjolla. Olisit opettanut lapsellesi, että jäätelökioskilta yksi tötterö maksaa 5 euroa, mutta kaupasta jos haetaan, niin sillä saa parhaimmillaan 5 litraa jäätelöä pakkaseen, niin voidaan sitten syödä useammin sitä jäätelöä.

Varmasti järkevä lapsi olisi itsekin miettinyt, että olisi kivaa, että on paljon jätskiä pakkasessa. Ja ennen kuin joku ulisee että ei sitä pakastinta saa sinne puistoon, niin saman laskutoimituksen voi esittää myös muodossa joko yksi 5 euron tötterö tänään tai 10 halvempaa, niin voidaan huomennakin tulla syömään jäätelöä puistoon.

AP lähinnä iskostaa lapselleen itse tuntemaansa syvää kateutta ja katkeruutta, mutta ei mitään hyödyllistä.

Mä halusin pienenä ja vielä teininäkin aina jäätelökiskasta minttujäätelöä. Tykkäsin siitä yli kaiken, eikä sitä korvannut mikään muu jäätelö. Silloin sitä ei saanut vielä kaupasta. Nykyään tietysti kauppojenkin valikoimat ovat jo isommat, rommirusinaakin on saanut jo vissiin aika pitkään, samoin mangoa. Niitäkin voi ostaa aikoinaan vain kesällä kioskista. Ja saako esim. rommikrokanttia vieläkään kaupasta? Se on ainakin ihan sairaan hyvää.

Vierailija
924/3077 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yöllä luin tätä ketjua sivulle yksitoista saakka. Välillä suu auki möllöttäen, että kuinka tyhmä tämä provo on ja toisaalta sitten APn sinnikkyyttä tyhmänä köyhänä. Aijai.

Mulla on pari työkaveria, jotka ovat kuten AP. Ruikuttavat köyhyyttään ja kerjuulla ovat samallailla. Toinen jopa kyselee, että olisko teillä taas kaappeja siivottu, kun tytär tarvis numeron 34 luistimet. jne.

Olihan meillä. Tyttären hokkarit jäänyt pieneksi, joten toin ne näytille, vaikka tiesin naamojen venähtävän. Joo, tuossa nyt on. Kumpikaan ei huolinut, kun eihän tytöt nyt voi tuollaisilla luistella.

Hyvin voi. Mäkin olen pentuna oppinut luistelemaan veljeni luistimilla ja totesin, etten muita tarviikaan. Enkä ole tarvinnut.

Sama juttu omat tyttäret opettelivat veljensä luistimilla perusjutut ja sitten vasta ostettiin kaunot.

Lähtipä laukalle... Mä olen alkanut olla aika ilkee toisinaan noille, etenkin tuolle kerjäävälle tyypille. Kerron avoimesti meidän ostoksista ja menoista ruokahuoneesta. Missä säästin ja mistä sain mitäkin edullisesti.

Enkä pysty näkemään siinä mitään humble bragia... koska samaa tiliähän mä noiden naikkosten kanssa saan. Mulla vaan ei ole ulosotossa piikkiä auki. Tehdään pitkälti ruuat itse, jopa kasvatettaan. Vaatteissa pärjätään kirppa - ja ullakkolöydöillä. Eikä ajella omilla autoilla.

Miehellä on hyvä palkka, muttei sitäkään tarvii kaivoon heittää. Itse taas olen ravintola-alalla. Ei kummoset palkat ja lomautusuhka perseessä koko ajan.

On niitä aikoja ollut täälläkin, kun on pitänyt kädestä suuhun elää. Sitten muutettiin kulutustottumuksia ja toivottavasti ei ikinä tarvii enää sellaista elämää viettää. Nyt on taloudellisesti kevyempää.

Hokkarit ja kaunoluistimet on kyllä ihan erilaiset. Jos on tottunut luistelemaan kaunoluistimilla ja tykkää luistella piruetteja ja muita taitoluistelutyyppisiä juttuja tehden, niin ei kyllä hokkareilla taitaisi onnistua. Jotkut muut tytöt sitten taas nimenomaan haluavat hokkarit, koska tykkäävät pelata lätkää tms.

Tässä on kyllä myös sellainen juttu, että vaikka aikuinen kuinka ajattelisi sukupuolineutraalisti ja modernisti, niin lapsi ei välttämättä ajattele samoin. Esim. minä en ole opettanut lapsille mitään tyttöjen/poikien väri -juttuja, enkä katsoisi kieroon vaikka poika luistelisi kaunoluistimilla. Mutta kouluympäristössä lapsi ei välttämättä tunne oloaan hyväksi näin, koska vaikka kuinka kotoa saisi liberaalin mallin, ei koko muu kouluympäristö ole yhtä liberaalisti ajatteleva. Tuskin pojasta olisi kiva yrittää kaunoluistimilla pysyä muun lätkäporukan perässä, tai työstä kiva kompuroida, kun hokkareilla ei saakaan sitä piruettia tehtyä, ja etenkään ei ole kiva kuunnella luokkakavereiden naljailua silloin, kun poikkeava luistinvalinta ei ole oma valinta.

Minusta esim. poika voisi ihan  hyvin käyttää siskon vanhaa vaaleanlilaa toppatakkia, mutta koska poika ei itse halua sitä, ostan hänelle sellaisen, joka päällä hänen on hyvä olla. Ja samoin luistimien kanssa. Käytettyjä luistimia saa vitosella tai kympillä, joten ymmärrän kyllä, ettei tuttusi ottanut tytölle niitä tarjoamiasi hokkareita - kun ne tosiaan ovat kaunoluistimiiin verrattuna erilaiset muutenkin kuin värin puolesta.

Vierailija
925/3077 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis pidemmän päälle nämä "älä osta netflixiä katso nettitvtä ilmaitteeksi", "älä osta jäätelöpalloa kojusta osta kaupasta halvin tuutti" etc. ovat aika kuluttavia. Lapsena tarvi kaikesta säästää, mutta kun kerrankin pääsi syömään heseen, ostaa sen jäätelöpallon etc. oli se kyllä luksusta. Mielenterveys siinä ikuisessa pihistelyssä lähtee. Tietenkin pitää valita tarkoin mitä ostaa kun on tiukkaa, mutta ei sitä köyhyyttä kannata liikaa korostaa ainakaan lapsille.

Niin juuri. Ja lisäksi onhan se aika ankeaa, että kun haluaisi nähdä vaikka Netflixin hienon shakista kertovan sarjan Musta kuningatar, pitäisikin katsoa telkkarista vaan Temppareita ja Ensitreffejä. Kuitenkin sen Netflix-sarjan saa nähtäväkseen 8 eurolla (kuukaudessa ehtinee katsoa), niin jos oikeasti kiinnostaa ja saa siitä sisältöä elämään, niin on se fiksu sijoitus päämäärättömän kanavasurffailun sijaan.

Ja jos kerran, kaksi kesästä antaa lapselleen sen kivan kokemuksen, että voi ostaa pallojätskin, niin eipä sekään ihan hirveää tuhlausta ole. Ankeaa se, jos lapselle ei koskaan voi antaa sitä, mitä tämä toivoo, vaan aina ohjaa sinne Pirkka- ja Rainbow-merkkeihin (joissa on hyviä jätskejä myös), mutta ankeaa sekin on, ettei koskaan mitään saa, ja kaiken perustelee aina niin, että käytetään vain nimimimäärä rahaa kaikkeen.

Siis yritätkö nyt kertoa että köyhyys on ankeaa? Sen PITÄÄKIN olla ankeaa. Ajatus on että teet jotain mistä muut ovat valmiita maksamaan, ja täten poistat itseltäsi sitä ankeutta. Tämä ihan sen takia että jos hyödyttämättä muita ja ihan vaan loisimalla eläminen on liian mukavaa niin niiden jotka tekee työtaakka nousee kestämättömäksi kun loisijoiden määrä kasvaa.

Itse asiassa meidän yhteiskuntamme ja sosiaaliturva perustuu toisenlaiseen ajatukseen. Meillä ei ole tarkoitus, että köyhän elämä olisi ankeaa, vaan meillä on ajatus, että köyhänkin elämä olisi mielekästä. Tuo sinun ajattelusi ei ole pohjoismaisen hyvinvointiyhteiskunnan mukaista, mutta ehkä johonkin amerikkalaiseen yhteiskuntaan se voisi sopia.

Meillä on ajatuksena, että pitkäaikaissairailla ja vammaisilla on elämässään mielekkyyttäkin, tätähän on esim. vammaisharrastusten järjestely, päivätoiminnat jne. Terveelle toimeentulotukiporukalle mielekkyyttä ei ole ajateltu tarvittavan, kun koko viime sijaisella etuudella ei pitäisi pyöriä kuin satunnaisesti ja lyhyitä jaksoja ja samalla pyristellä sieltä kaikin voimin pois. Jostain syystä meillä nykyisin on tätä usein ylisukupolvista sakkia, jotka haluavat elää pysyvästi toimeentulotuella ja vaativat elämäänsä siellä viedlä huvituksia ja muuta mielekkyyttä.

Eli mitä tämä sinun mielestäsi tarkoittaa käytännössä? Millaista pitäisi olla sellaisen ihmisen elämä, joka saa pitkäaikaisesti toimeentulotukea? Pitäisikö elämän olla erilaista riippuen siitä, onko hän työtön vai saako esim. toimeentulotukea palkkansa lisäksi? Tällaisia ihmisiä on yllättävän paljon, joiden palkka on niin pieni, ettei se riitä perheen elatukseen.

Vierailija
926/3077 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enkä pysty näkemään siinä mitään humble bragia... koska samaa tiliähän mä noiden naikkosten kanssa saan. Mulla vaan ei ole ulosotossa piikkiä auki. Tehdään pitkälti ruuat itse, jopa kasvatettaan. Vaatteissa pärjätään kirppa - ja ullakkolöydöillä. Eikä ajella omilla autoilla.

On niitä aikoja ollut täälläkin, kun on pitänyt kädestä suuhun elää. Sitten muutettiin kulutustottumuksia ja toivottavasti ei ikinä tarvii enää sellaista elämää viettää. Nyt on taloudellisesti kevyempää.

Tuossa säästää kyllä pitkän pennin, kun ei aja omalla autolla, vaan lainaa aina vanhemmilta ja kavereilta. Ainoa vaan, että se auton kerjääminen on todella rasittavaa, tuskin sinäkään maksat nimellisen bensakorvauksen lisäksi mistään muusta, renkaista, vakuutuksista ja rempoista. Joten eipäs tukehduta omaan erinomaisuuteen, pummi olet itsekin.

927/3077 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisen vaikeaa on tajuta tunne-eroa jos saa jotain mitä ei normaalisti saa. Tässä todennäköisesti lapsi saa aina sen halvan pirkkatuutin ja siksi hänelle olisi ollut elämys saada se kallis tötterö kioskista. Keskituloisten lapsille lintsi on elämys. Rikkaille Disneyland. Näin se menee vaikka kuinka yritätte toisin todistaa. Elämys on se mitä ei normaalisti saa.

Miksi kenenkään pitäisi saada elämyksiä, joihin ei ole varaa? Elämykset ovat kivoja, mutta eivät millään tavalla välttämättömiä.

Ei jäätelö korvaa sitä, että vuokra on maksamatta ja ulosottomies ovella.

Kyllä tuossa on prioriteetit väärin päin.

Hyvä vanhemmuus on vastuunottoa eikä mitään elämysten tuottamista.

Onko ihmisillä niin vääristynyt kuva asioista nykyään, että kuvitellaan, että elämykset ovat joku perusoikeus? Ja että jos itsellä ei ole varaa, niin muut järjestävät niitä? Ja lapsille vaan elämyksiä vaikka laskut on maksamatta?

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
928/3077 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toisilla ei ole taloudellisesti tiukkaa juuri sen vuoksi että haetaan ne pirkkajätskit kiskan jätskipsllojen sijaan.

Jos kaverin kk-tulot on 3500 e (tiedän) niin turha kuvitella, että kerran vuoteen ostettu jäätelö tötterö kaataisi budjetin! Mutta joo, ette selvästi halunneet tajuta mun pointtia kaikista alapeukuista päätellen

Ap

Sun suurin ongelma on toi asenne. Mulla nousee heti karvat pystyyn, kun joku ihan tosissaan esittää, että jollain toisella olisi joku velvollisuus ostella toisten lapsille sitä tätä ja tota. Ei ole.

Mulla on kanssa yksi "köyhä" kaveri, joka yritti alkaa esittämään, että kun mulla on rahaa, niin mähän sit voin sitä tätä ja tota. Yritti myös lainata rahaa.

Hänen kanssaan olen kaikkein eniten ollut tarkkana, että mitään en anna, enkä ikinä lainaa penniäkään. Koska yleisesti asenteestaan ja puheistaan kyllä huokuu läpi se, että mikään ei oikeasti koskaan riitä, kaikkia jotka antaa jotain liian vähän ( kuten sun kohdalla, lapsesi sai jätskin, mutta ihan vääränlaisen) tai vääränlaista haukutaan jne.

Ei ole velvollisuutta ei, mutta en minäkään (en ole ap) oikein ymmärrä, että mikä siinä nyt on niin iso asia, ettei voi ilahduttaa lasta vähän paremmalla jäätelöllä, joka kuitenkin maksaa todella vähän. Tai kyllähän sen periaatteessa ymmärrän, mutta en osaa mitenkään arvostaa. Säästäväisyys on hyvä piirre, kitsaus ei enää ole. Ja tuo menee jo liiallisen nuukuuden puolelle, jos muutaman euron jätskiä ei voi ostaa, vaan vielä halvempi pitää ostaa, vaikka ilmeisesti kummitädin kanssa nähdään harvoin.

Arjessa vanhempien kanssa sitten eri. Silloin on ihan viisasta olla ostamatta kaikkea, mitä lapsi haluaa. Eikä ole tietenkään viisasta opettaa lasta syömään koko ajan herkkuja. Mutta melkeinpä veikkaan, jos lapselle ei suoda koskaan mitään ns. parempaa, niin se kostautuu myöhemmin. Ylikitsaan lapsesta tulee usein tuhlaavainen. on nähty monet kerrat.

Vierailija
929/3077 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän ne kaikki kodinkoneet (ns tunnetut merkit) ole samaa paskaa. Tiskikone (Siemens) hajosi 5 vuoden jälkeen ja kun ostin Boschin koneen niin se oli käytännösssä layoutista alkaen aivan sama kone kuin se hajonnut Siemens. Electrolux ei ole sen huonompi merkki mitä Bosch, Siemens tai AEG.

Just tällaista kun ei viitistä ottaa selvää asioista. siemens ja bosch on yksi firma joka myy suunnilleen samoja noilla kahdella merkillä. Miksi ihmeessä ostit ihan samanlaisen koneen hajonneen tilalle? Selvititkö edes olisiko sen voinut korjata? Jonkun verran olen köyhien kaverien koneita korjannut tai joskus ihan vaan "korjannut" kun ei ole viitsitty edes käyttöohjetta lukea ja ollaan ostamassa suoraan uutta tilalle.

Toki siemensilläkin on myös huonompia ja halvempia , mutta ainakin itse otan selvää etukäteen niin ei tarvitse pitkään aikaan taas äkkitilanteessa yrittää hommata uutta.

Ja electroluxilla tarkoitin konsernin lukuisia eri merkkejä, mm aeg.

Noissa on sitten vielä se että kun ottaa selvää mitkä on samoja niin voi toisella merkillä saada saman koneen huomattavasti edullisemmin.

Jos et satu olemaan ammatiltasi kodinkonekorjaaja niin onko sinulla mitään käsitystä mitä tuollaisen korjaus maksaa? Kutsut korjaajan kotiisi niin 120€ ei ole kuin näyttää kun siihen lasketaan korjaajan tuntipalkka ja kilometrikorvaus. Ja tosiaan tällä hinnalla saa vain vian määrittelyn. Sen jälkeen jos siihen täytyy vaihtaa esim uusi tyhjennyspumppu niin sen uuden pumpun varaosahinta on luokkaa 100€ ja tähän vielä päälle toiset 120€ asennuksesta ja kilometrikorvauksesta. Jos uusi kone maksaa luokkaa 400€ niin olisitko valmis panostamaan 340€ viisi vuotta vanhaan koneeseen kun ei tiedä mikä paikka ja milloin seuraava kohta koneessa kosahtaa. Tällainen kertakäyttöyhteiskunta tämä maailma valitettavasti on. 

Vierailija
930/3077 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap:n ei kannattaisi olettaa, että kukaan hankkii hänelle mitään, mutta oon kyllä ihmeissäni monista vastauksista, että tavallinen keskituloisten perhe ei ikinä osta mitään kivaa ekstraa. Ei ikinä esim. kioskijäätelöä tai suoratoistopalvelua. Tai kai niinkin voi elää tietysti, mutta kyllä mulle (korkeakoulutettu akateeminen yh) tuottaa iloa joskus ostaa joku jäde tai "ylihintainen" skumppa kalliissa ravintolassa. Talous aika tiukilla mutta toimii.

Onko koskaan mieleesi juolahtanut, että on ihmisiä, joille kioskijäätelö ja ylihintainen skumpoa tai suoratoistopalvelu ei ole kivaa ekstraa vaan silkkaa turhuutta, jota ei arvosta eikä kaipaa.

Vierailija
931/3077 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Humble brag ei tarkoita sitä, mitä luulet sen tarkoittavan.

Hakemasi ajatus oli varmaan tyyliin päteminen?

Vierailija
932/3077 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffepulla kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisen vaikeaa on tajuta tunne-eroa jos saa jotain mitä ei normaalisti saa. Tässä todennäköisesti lapsi saa aina sen halvan pirkkatuutin ja siksi hänelle olisi ollut elämys saada se kallis tötterö kioskista. Keskituloisten lapsille lintsi on elämys. Rikkaille Disneyland. Näin se menee vaikka kuinka yritätte toisin todistaa. Elämys on se mitä ei normaalisti saa.

Miksi kenenkään pitäisi saada elämyksiä, joihin ei ole varaa? Elämykset ovat kivoja, mutta eivät millään tavalla välttämättömiä.

Onko ihmisillä niin vääristynyt kuva asioista nykyään, että kuvitellaan, että elämykset ovat joku perusoikeus? Ja että jos itsellä ei ole varaa, niin muut järjestävät niitä? Ja lapsille vaan elämyksiä vaikka laskut on maksamatta?

:D:D No kuule, jos tilanne on niin paha, että vuokra on maksamatta ja ulosottomies on ovella, niin kannatan nyt ainakin sen jäätelön ostoa hieman piristämään. Koska se jäätelön ostamatta jättäminen ei siinä kohtaa enää pelasta yhtään mitään, ei vaikka sitä ostaisi kilokaupalla. :D

Vasta sitten kun

Vierailija
933/3077 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin lenkillä. Kesätennareilla, kun ainoat talvikengät vuotavat. En tiedä milloin mulla on varaa uusiin. Sellaista se välillä saattaa varattomalla olla. Kirpparit ei houkuttele, eikä bussilla matkustaminen, koska en halua koronaa. Olen ainoa aikuinen taloudessa. Toivottavasti lunta ei tule enempää.

Vierailija
934/3077 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yöllä luin tätä ketjua sivulle yksitoista saakka. Välillä suu auki möllöttäen, että kuinka tyhmä tämä provo on ja toisaalta sitten APn sinnikkyyttä tyhmänä köyhänä. Aijai.

Mulla on pari työkaveria, jotka ovat kuten AP. Ruikuttavat köyhyyttään ja kerjuulla ovat samallailla. Toinen jopa kyselee, että olisko teillä taas kaappeja siivottu, kun tytär tarvis numeron 34 luistimet. jne.

Olihan meillä. Tyttären hokkarit jäänyt pieneksi, joten toin ne näytille, vaikka tiesin naamojen venähtävän. Joo, tuossa nyt on. Kumpikaan ei huolinut, kun eihän tytöt nyt voi tuollaisilla luistella.

Hyvin voi. Mäkin olen pentuna oppinut luistelemaan veljeni luistimilla ja totesin, etten muita tarviikaan. Enkä ole tarvinnut.

Sama juttu omat tyttäret opettelivat veljensä luistimilla perusjutut ja sitten vasta ostettiin kaunot.

Lähtipä laukalle... Mä olen alkanut olla aika ilkee toisinaan noille, etenkin tuolle kerjäävälle tyypille. Kerron avoimesti meidän ostoksista ja menoista ruokahuoneesta. Missä säästin ja mistä sain mitäkin edullisesti.

Miehellä on hyvä palkka, muttei sitäkään tarvii kaivoon heittää. Itse taas olen ravintola-alalla. Ei kummoset palkat ja lomautusuhka perseessä koko ajan.

Hokkarit ja kaunoluistimet on kyllä ihan erilaiset. Jos on tottunut luistelemaan kaunoluistimilla ja tykkää luistella piruetteja ja muita taitoluistelutyyppisiä juttuja tehden, niin ei kyllä hokkareilla taitaisi onnistua. Jotkut muut tytöt sitten taas nimenomaan haluavat hokkarit, koska tykkäävät pelata lätkää tms.

Tässä on kyllä myös sellainen juttu, että vaikka aikuinen kuinka ajattelisi sukupuolineutraalisti ja modernisti, niin lapsi ei välttämättä ajattele samoin. Esim. minä en ole opettanut lapsille mitään tyttöjen/poikien väri -juttuja, enkä katsoisi kieroon vaikka poika luistelisi kaunoluistimilla. Mutta kouluympäristössä lapsi ei välttämättä tunne oloaan hyväksi näin, koska vaikka kuinka kotoa saisi liberaalin mallin, ei koko muu kouluympäristö ole yhtä liberaalisti ajatteleva. Tuskin pojasta olisi kiva yrittää kaunoluistimilla pysyä muun lätkäporukan perässä, tai työstä kiva kompuroida, kun hokkareilla ei saakaan sitä piruettia tehtyä, ja etenkään ei ole kiva kuunnella luokkakavereiden naljailua silloin, kun poikkeava luistinvalinta ei ole oma valinta.

Minusta esim. poika voisi ihan  hyvin käyttää siskon vanhaa vaaleanlilaa toppatakkia, mutta koska poika ei itse halua sitä, ostan hänelle sellaisen, joka päällä hänen on hyvä olla. Ja samoin luistimien kanssa. Käytettyjä luistimia saa vitosella tai kympillä, joten ymmärrän kyllä, ettei tuttusi ottanut tytölle niitä tarjoamiasi hokkareita - kun ne tosiaan ovat kaunoluistimiiin verrattuna erilaiset muutenkin kuin värin puolesta.

Mitä luistimiin tulee, niin niitä ei ole mitenkään tyttöjen ja poikien luistimia, vaan eri tarkoituksiin tarkoitettuja. Kaunoluistimet luistelun opetteluun on typerä valinta, jollei sitten ihan oikeasti myös opeta. Niillä kärjillä ei tökitä vauhtia.

"Hokkarit", Kaunoluistimet, Pikaluistimet ja retkiluistimet on tehty eri käyttöihin. Hokkarit on yleiskäyttöisimmät, niin niillä kannattaa aloittaa jos nyt ei sitten ihan oikeasti tiedä että se tyttönen alkaa pikaluistelijaksi.

Vierailija
935/3077 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toisilla ei ole taloudellisesti tiukkaa juuri sen vuoksi että haetaan ne pirkkajätskit kiskan jätskipsllojen sijaan.

Jos kaverin kk-tulot on 3500 e (tiedän) niin turha kuvitella, että kerran vuoteen ostettu jäätelö tötterö kaataisi budjetin! Mutta joo, ette selvästi halunneet tajuta mun pointtia kaikista alapeukuista päätellen

Ap

Ymmärtäisin harmisi jos kaveri olisi ostanut kioskista tötterön itselleen ja teille marketista pirkat. Miksi kaverisi olisi teille pitänyt ostaa jotain jota ei koe järkeväksi ostokseksi edes itselleen?

Mä nauran ääneen tälle. Siis kummilapsi, joka ei ole nähnyt kummitätiä puoleen vuoteen, pyytää kesäretkellä tädiltä jäätelön. Kummitädin pakka 3500 EUROA ja kokee tuossa tilanteessa tarpeelliseksi alkaa säästämään PARI EUROA! Eikö kukaan muu pidä tuota ihan järjettömänä!?!

Ap

Onko siis mielestäsi 3500 euron bruttopalkka jollain tavalla korkea?

Vierailija
936/3077 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaffepulla kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

:D:D No kuule, jos tilanne on niin paha, että vuokra on maksamatta ja ulosottomies on ovella, niin kannatan nyt ainakin sen jäätelön ostoa hieman piristämään. Koska se jäätelön ostamatta jättäminen ei siinä kohtaa enää pelasta yhtään mitään, ei vaikka sitä ostaisi kilokaupalla. :D

Vasta sitten kun

Ap:n tapauksessa sekä jätskit että joulukinkut oltiinkin ostattamassa kummitädillä ja ap:n kavereilla. Eihän ap:lla ollut aikomustakaan ostaa niitä itse. 

- eri -

Vierailija
937/3077 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffepulla kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä kysymys, miksi kaikilla vanhemmilla ei normaalia halua auttaa jälkeläisiään, mahdollistaa heille hyvä elämä. Ajatellaanko että yhteiskunta huolehtii.

Ei, vaan se ajatus menee niin, että aikuiset käyvät töissä ja maksavat omat menonsa.

Ei ole vanhempien tehtävä maksaa mitään omakotitaloja aikuisille lapsilleen.

Viestisi taisi kyllä olla muutenkin virsi?

Oletko oikeasti sitä mieltä, että kun lapset tulevat täysi-ikäisiksi, niin vanhempien ei tarvitse välittää heistä enää hevon vittuakaan?

En minäkään kannata sellaista ylenpalttista apua, joka on jo kenties vahingoksi, mutta jos on todellinen hätätilanne tai aito avun tarve, niin on mielestäni todella törkeää, jos omia lapsia ei auteta. Jos siis on mahdollisuus (ja aina jonkinlaiseen apuun on).

Jos on tunne-elämältään niin vaurioitunut, ettei pysty rakastamaan edes omia lapsiaan, ei pitäisi hankkia lapsia lainkaan.

Sinä kyllä taidat olla pelkkä trolli.

Vierailija
938/3077 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

WuWu kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ymmärtäisin harmisi jos kaveri olisi ostanut kioskista tötterön itselleen ja teille marketista pirkat. Miksi kaverisi olisi teille pitänyt ostaa jotain jota ei koe järkeväksi ostokseksi edes itselleen?

Mä nauran ääneen tälle. Siis kummilapsi, joka ei ole nähnyt kummitätiä puoleen vuoteen, pyytää kesäretkellä tädiltä jäätelön. Kummitädin pakka 3500 EUROA ja kokee tuossa tilanteessa tarpeelliseksi alkaa säästämään PARI EUROA! Eikö kukaan muu pidä tuota ihan järjettömänä!?!

Ap

Onko siis mielestäsi 3500 euron bruttopalkka jollain tavalla korkea?

Juuri näin 3 500€ ei todellakaan ole mikään korkea palkka eikä edes 4500€ varsinkin kun verottaja vie tuostakin palkasta vähintään 30 % . Siihen päälle muut pakolliset palkasta vähennettävät maksut niin käteen tuosta 4 500€ palkasta jää käteen nettona 2 600€ ja rapiat. Eipä tuolla summalla todellakaan mihinkään kuuhun mennä ja kylvetä vähiä rahoja pitkin jäätelökioskeja.

Vierailija
939/3077 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävin lenkillä. Kesätennareilla, kun ainoat talvikengät vuotavat. En tiedä milloin mulla on varaa uusiin. Sellaista se välillä saattaa varattomalla olla. Kirpparit ei houkuttele, eikä bussilla matkustaminen, koska en halua koronaa. Olen ainoa aikuinen taloudessa. Toivottavasti lunta ei tule enempää.

Jos kirpparit ei houkuttele niin mitenkäs nettikirpparit? Tai yhteys aikuissosiaalityöhön ja tiedustelet, voitko saada harkinnanvaraista toimeentulotukea talvikenkiin, edellyttäen ettei sinulla ihan oikeasti ole mistään muualta taholta rahaa.

Vierailija
940/3077 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on kaveri, joka tykkää koko ajan muistutella, että palkkansa on omaani parempi. En ole kehdannut sanoa, että kun valmistun työllistävälle alalle, on palkkani kolme kertaa hänen palkkansa. Nyt olen siis opiskelija ja osa-aikatöissä, en valita pienistä tuloistani koskaan, pärjään hyvin ja voin hyvin käydä kahvilassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi kaksi