Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voisitteko te keskituloiset lopettaa jatkuvan humble bragin köyhiä kavereita kohtaan ja auttaa jotenkin konkreettisesti

Vierailija
29.12.2020 |

Olen pienituloinen, samoin mun mies. Vuosien varrella ollut paljon työttömyyttä, pitkiä sairaslomia, lomautuksia, parhaimmillaankin lyhyitä pätkätöitä. Tää vuosi on ollut tosi paha, perheen teinitkään eivät saaneet kesätöitä ja mä työttömänä, mies lomautettuna suurimman osan ajasta. Osalla kavereista menee hyvin, molemmat sekä mies että nainen töissä, hyvät työpaikat, on sairaanhoitajia, diplomi-insinöörejä, yrittäjiä jne. Olen niin totaalisen kyllästynyt näiden hyvin toimeentulevien kavereiden humble bragiin ja typeriin hyväntahtoisiin neuvoihin ja "auttamisiin".

Esimerkiksi tänä joulun alla valitin kavereille, että meillä on rahat tosi vähissä ja vaikea ostaa lapsille (4 eri ikäistä) lahjat, samoin jouluruuat. Vastaukset oli tähän tyyliin "me ostetaan lahjat aina alesta joulun jälkeen/ meillä on tänä vuonna kasvissyöjä joulu niin tulee halvaksi / no riisipuuro ja juurekset ei paljoa maksa jne. Kukaan ei esim ehdottanut, että voidaan ostaa teille joulukinkku yms käytännön apua. Yhdelle kaverille kerroin että meidän joulusuunnitelmissa on vaan katsoa Netflixia ja HBO:ta, johon kaveri kommentoi että he eivät periaatteessa maksa mistään netti TV:stä kun katsovat vaan ilmaisia. Joo helppo heidän kun taloudessa on vain kaksi aikuista! Mutta kun on eri-ikäisiä lapsia ja teinejä ei riitä joku YLE areena.

Vielä yksi esimerkki. Viime kesänä olin nuorimmaisen ja kummitätinsä kanssa Kaivopuisto piknikillä. 7-vuotias kysyi kummitädiltä että voisiko ostaa jäätelö tötterön. Eiköhän kaveri alkanut selittään mun 7 vuotiaalle kuinka monta litraa jäätelöä saa sillä hinnalla ja sitten etsittiin varmaan 15 min ajan jotain lähikauppaa, mistä tyttö sai Pirkka tuutin. Ei vaan voinut yhden kerran ostaa tytölle sitä oikeaa jäätelötötteröä vaan piti alkaa esitelmöimään rahan arvoista ikään kuin minä en tietäisi.

Kommentit (3077)

Vierailija
981/3077 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmisillä on erilaisia syitä olla käyttämättä rahaa, yksi on pihi, toinen säästää johonkin isompaan ja kolmas on köyhä. Vain kaksi ensimmäistä näistä voisi käyttää rahaa halutessaan. Mutta tätä ei näköjään ymmärretä vaan tullaan päältä neuvomaan ja moralisoimaan köyhää, miten vähät rahansa saa tai ei saa käyttää. Köyhä ei saa toivoa mitään nautintoa elämäänsä, jotenkin se on hyvätuloiselta pois vaikka itselle esim. se 3e jäätelö ei rahallisesti merkitsisi yhtään mitään. Pelkästään lapsen toive siitä aiheuttaa pöyristystä viestitolkulla. Surullista.

Jokainen toki saa käyttää rahansa niinkuin haluaa. Tässä tapauksessa rahat vaan ei ole omia vaan muiden veronmaksajien ansaitsemia rahoja. Nettomaksajan roolissa himpan harmittaa, että nämä ilmaisen rahan saajat käyttävät toisten kovalla työllä ansaitsemat rahat nautintoihin, elämyksiin ja muuhun piristykseen sen sijaan, että käyttäisi ne perustarpeisiin, mihin ne on tarkoitettu kuten esim perheen jouluruokaan. Kaiken lisäksi vielä haukutaan ja kerjätään lisää.

Vierailija
982/3077 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en ole muuten vielä ikinä aikuisiällä asunut sellaisessa asunnossa, johon olisi mahtunut lisäpakastin, varsinkaan joku iso arkkupakastin. Tätä ei usein muisteta, kun isossa omakotitalossa neuvotaan kaupungin kaksiossa asuvaa kolmihenkistä perhettä ostamaan pakastin ruuan säilyttämistä varten. Tosin en kyllä koe sellaista tarvitsevani, ei ole rahasta pulaa eikä muutenkaan ongelmia näissä asioissa, mutta veikkaanpa, että jos itselläni ei ole tilaa pakastimelle (ja minulla on ihan kunnon keittiö) niin tuskinpa kaikilla muillakaan on. Monella on pelkkä keittokomero tai avokeittiö, ja olohuone voi jo olla täyteen ahdettu, kun usein perheen vanhempien sänkykin on siellä. Nämä ovat ainakin pk-seudulla ihan realiteetteja MYÖS muilla kuin köyhillä.

Asuin vuosia Helsingin kaupungin vuokrakaksiossa ja meillä oli olohuoneen koristuksena erillinen arkkupakastin. Oli pakko olla juurikin että sai kaikki sienet, marjat, tarjousruoat säilöttyä, koska ostettiin esim. kasoittain punalipullista leipää ja jauhelihaa pakkaseen jotta saatiin opintotuki riittämään koko kuukaudeksi. Asunnon keittiössä oli vain jää-viileäkaappi, ei edes pakastelokeroa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
983/3077 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffepulla kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän tämä ole hyvinvointiyhteiskunta enää - ainakaan kaikille. Väliinputoajia on paljon ja järjestelmä hyvin byrokraattinen. Eihän sitä varmaan ymmärrä, jos ei ole itse kokenut.

Minustakin on kamalaa, että edes omia lapsia ei auteta, jos se mahdollista on. :(

Miksi ne aikuiset lapset eivät auta itse itseään?

Kaikesta auttamisesta ja sosiaaliturvasta huolimatta meillä on aina köyhiä. Mistähän johtuu?

Kannettu vesi ei kaivossa pysy. Erittäin paikkansapitävä sanonta.

Tiedät varsin hyvin, että tulee tilanteita, joissa oma apu ei riitä, ja pitää pyytää apua joltain toiselta. Jokaiselle ihmiselle tulee joskus tällaisia tilanteita, pienempiä tai isompia.

Ja ainakin omasta mielestäni avun pyytäminen läheisiltä ihmisiltä on luontevampaa kuin vierailta (ja usein kasvottomilta) viranomaisilta.

Tämän yksilöllisyyttä korostavan kulttuurin varjopuoli on se, että oletetaan, että kaikki on kiinni yksilöstä. Jos yksilö menestyy, se on hänen ansiotaan, jos epäonnistuu, se on hänen vikansa. Oikeasti iso osa yksilöiden ongelmista on osittain tai jopa pelkästään rakenteellisia. Ja kukaan ei menesty pelkästään omilla ansioillaan eikä kenenkään epäonnistuminen ole ainoastaan hänen oma syynsä.

Jokainen normaaliälyinen ihminen tajuaa näin yksinkertaisen asian, mutta kai moni haluaisi sen kieltää, koska ei halua ajatella, että itsellekin voi käydä huonosti. Onhan se tavallaan pelottavaa myöntää, että elämä ei oikeasti olekaan kovinkaan pitkälle hallittavissa ja usein valinnanvapauskin on pelkkä harha. Monet asiat ovat itsestä kiinni, mutta todella monet asiat eivät ole.

Vierailija
984/3077 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kävin lenkillä. Kesätennareilla, kun ainoat talvikengät vuotavat. En tiedä milloin mulla on varaa uusiin. Sellaista se välillä saattaa varattomalla olla. Kirpparit ei houkuttele, eikä bussilla matkustaminen, koska en halua koronaa. Olen ainoa aikuinen taloudessa. Toivottavasti lunta ei tule enempää.

Jos kirpparit ei houkuttele niin mitenkäs nettikirpparit? Tai yhteys aikuissosiaalityöhön ja tiedustelet, voitko saada harkinnanvaraista toimeentulotukea talvikenkiin, edellyttäen ettei sinulla ihan oikeasti ole mistään muualta taholta rahaa.

Taas toi perus köyhän: ei viitsi, ei jaksa, ei houkuta, nöyryytetään vaan. Sit tarvot menemään niissä käytetyissä kesäkengissä tai ostat tori.fi:stä postitettuna. Ihan samalla tavalla se parempi tuloisenkin perse ja suu joutuu liikkumaan jos jotain haluaa saada.

Torista ostetuissa ei ole palautusoikeutta ja mulla ei ole varaa vikaostoksiin, kai sen ymmärrät? Jos mulla olisi rahaa, niin olisin jo käynyt marketista uudet, siinähän se koko pointti on. Toimeentulotukea en saa, koska tulot ovat pari kymppiä päälle normin, näin ollen ei myöskään mahdollisuutta harkinnanvaraiseen. Näinpä olen näppärästi väliinputoaja.

Sitten sun ei auta kuin kulkea vanhoissa kengissäsi siihen asti, että korona on ohi ja voit taas kulkea bussilla. Onneksi et sentään ole töissä. Monet kun ovat koko ajan joutuneet kulkemaan bussilla päästäkseen töihin, josta tienata rahaa, jolla voi ostaa vaikkapa uudet kengät. 

Vierailija
985/3077 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos "persaukinen" , niin kuin jotkut armollisesti toisia kutsuu, jättää netflixin ja ostaa sillä rahalla kinkun, niin sitten valitetaan kun ja ne laittaa rahat kinkkuun, kun voisi ostaa linssejä. Joku mainitsi, että pitää olla kunnon köyhä. Köyhä ei saa aukaista suutaan, muuta kuin hernekeitolle.

Vierailija
986/3077 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kävin lenkillä. Kesätennareilla, kun ainoat talvikengät vuotavat. En tiedä milloin mulla on varaa uusiin. Sellaista se välillä saattaa varattomalla olla. Kirpparit ei houkuttele, eikä bussilla matkustaminen, koska en halua koronaa. Olen ainoa aikuinen taloudessa. Toivottavasti lunta ei tule enempää.

Jos kirpparit ei houkuttele niin mitenkäs nettikirpparit? Tai yhteys aikuissosiaalityöhön ja tiedustelet, voitko saada harkinnanvaraista toimeentulotukea talvikenkiin, edellyttäen ettei sinulla ihan oikeasti ole mistään muualta taholta rahaa.

Taas toi perus köyhän: ei viitsi, ei jaksa, ei houkuta, nöyryytetään vaan. Sit tarvot menemään niissä käytetyissä kesäkengissä tai ostat tori.fi:stä postitettuna. Ihan samalla tavalla se parempi tuloisenkin perse ja suu joutuu liikkumaan jos jotain haluaa saada.

Torista ostetuissa ei ole palautusoikeutta ja mulla ei ole varaa vikaostoksiin, kai sen ymmärrät? Jos mulla olisi rahaa, niin olisin jo käynyt marketista uudet, siinähän se koko pointti on. Toimeentulotukea en saa, koska tulot ovat pari kymppiä päälle normin, näin ollen ei myöskään mahdollisuutta harkinnanvaraiseen. Näinpä olen näppärästi väliinputoaja.

Sitten sun ei auta kuin kulkea vanhoissa kengissäsi siihen asti, että korona on ohi ja voit taas kulkea bussilla. Onneksi et sentään ole töissä. Monet kun ovat koko ajan joutuneet kulkemaan bussilla päästäkseen töihin, josta tienata rahaa, jolla voi ostaa vaikkapa uudet kengät. 

Just jäi tehtaallinen porukkaa ilman töitä.

Vierailija
987/3077 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en ole muuten vielä ikinä aikuisiällä asunut sellaisessa asunnossa, johon olisi mahtunut lisäpakastin, varsinkaan joku iso arkkupakastin. Tätä ei usein muisteta, kun isossa omakotitalossa neuvotaan kaupungin kaksiossa asuvaa kolmihenkistä perhettä ostamaan pakastin ruuan säilyttämistä varten. Tosin en kyllä koe sellaista tarvitsevani, ei ole rahasta pulaa eikä muutenkaan ongelmia näissä asioissa, mutta veikkaanpa, että jos itselläni ei ole tilaa pakastimelle (ja minulla on ihan kunnon keittiö) niin tuskinpa kaikilla muillakaan on. Monella on pelkkä keittokomero tai avokeittiö, ja olohuone voi jo olla täyteen ahdettu, kun usein perheen vanhempien sänkykin on siellä. Nämä ovat ainakin pk-seudulla ihan realiteetteja MYÖS muilla kuin köyhillä.

Asuin vuosia Helsingin kaupungin vuokrakaksiossa ja meillä oli olohuoneen koristuksena erillinen arkkupakastin. Oli pakko olla juurikin että sai kaikki sienet, marjat, tarjousruoat säilöttyä, koska ostettiin esim. kasoittain punalipullista leipää ja jauhelihaa pakkaseen jotta saatiin opintotuki riittämään koko kuukaudeksi. Asunnon keittiössä oli vain jää-viileäkaappi, ei edes pakastelokeroa.

Nykyisin Hekan varusteluun kuuluu jääkaappi-pakastin tai näin on ollut kolmessa asunnossa, joissa olen asunut vuodesta 2012 lähtien. Siitä huolimatta ostin pienen arkkupakastimen nykyiseen asuntoon, jotta olisi enemmän tilaa punalaputetuille tuotteille, sienille ja marjoille. Ihan keskituloisia ollaan, mutta monesti ostetaan alennushintaisena lihaa kissoille tai omaan käyttöön.

Vierailija
988/3077 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmisillä on erilaisia syitä olla käyttämättä rahaa, yksi on pihi, toinen säästää johonkin isompaan ja kolmas on köyhä. Vain kaksi ensimmäistä näistä voisi käyttää rahaa halutessaan. Mutta tätä ei näköjään ymmärretä vaan tullaan päältä neuvomaan ja moralisoimaan köyhää, miten vähät rahansa saa tai ei saa käyttää. Köyhä ei saa toivoa mitään nautintoa elämäänsä, jotenkin se on hyvätuloiselta pois vaikka itselle esim. se 3e jäätelö ei rahallisesti merkitsisi yhtään mitään. Pelkästään lapsen toive siitä aiheuttaa pöyristystä viestitolkulla. Surullista.

Jokainen toki saa käyttää rahansa niinkuin haluaa. Tässä tapauksessa rahat vaan ei ole omia vaan muiden veronmaksajien ansaitsemia rahoja. Nettomaksajan roolissa himpan harmittaa, että nämä ilmaisen rahan saajat käyttävät toisten kovalla työllä ansaitsemat rahat nautintoihin, elämyksiin ja muuhun piristykseen sen sijaan, että käyttäisi ne perustarpeisiin, mihin ne on tarkoitettu kuten esim perheen jouluruokaan. Kaiken lisäksi vielä haukutaan ja kerjätään lisää.

raha raha raha raha raha raha raha raha raha raha raha raha raha raha raha raha raha raha raha raha

!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä

!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

minä veronmaksaja minä veronmaksaja minä veronmaksaja minä veronmaksaja minä veronmaksaja

!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

minun rahani minun rahani minun rahani minun rahani minun rahani minun rahani minun rahani

!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Mahtaa sulla olla kurja ja yksitotinen elämä.

-eri vastaaja

Vierailija
989/3077 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Just jäi tehtaallinen porukkaa ilman töitä.

Silti hyvin monet joutuvat edelleenkin kulkemaan bussilla töihin. 

Vierailija
990/3077 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos "persaukinen" , niin kuin jotkut armollisesti toisia kutsuu, jättää netflixin ja ostaa sillä rahalla kinkun, niin sitten valitetaan kun ja ne laittaa rahat kinkkuun, kun voisi ostaa linssejä. Joku mainitsi, että pitää olla kunnon köyhä. Köyhä ei saa aukaista suutaan, muuta kuin hernekeitolle.

Mitä vikaa on hernekeitossa? Meidän vankasti keskituloisessa perheessä syötiin tänään kinkunjämistä itse keitettyä hernekeittoa. Loput 4 litraa pakastan litran annoksina myöhempää käyttöä varten. Miksi köyhälle ei ikinä kelpaa samat jutut kuin keskituloisella?

Vierailija
991/3077 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä. Lisäksi on hyvin arveluttavaa tulla itkemään kuinka lapset kaipaavat jouluruokia, jotka eivät ole edes kalliita, mutta toki niitä on vaikeaa ostaa kun on ruokaan tarkoitetut rahansa hassannut vaikka sinne moninkertaisiin suoratoistopalveluihin. Sinne sosiaaliturvaan ei ole leivottu erillisiä viihdetukia, vaan se sama raha on riitettävä sekä sinne ruokaan että vaikka niihin lääkkeisiin.

Vierailija
992/3077 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sä et ole ymmärtänyt ketjuun kommentoivien pointtia. Köyhä saa toivoa vaikka kuun taivaalta, mutta köyhä ei voi olettaa jonkun muun käyvän hakemassa sen hänelle. Hyvätuloisenakin mulla on paljon erilaisia toiveita, mutta en puhu vihjailevasti  toiveistani kavereilleni, jotta kaverini älyäisivät toteuttaa toiveeni. Mun pitää ihan itse järjestää asiani siten, että toiveeni täyttyvät. Ja jos jokin toiveeni on täysin epärealistinen, toivoa jotain realistisempaa. 

Minä kyllä ymmärsin viestin ytimen olevan sen, että typerien neuvojen sijaan voisi joskus auttaa ihan konkreettisesti. Typerien siksi, että ne ovat itsestäänselvyyksiä eivätkä oikeasti auta, vaan ne koetaan alentavina ja ne aiheuttavat ennemminkin mielipahaa.

Minusta ei ole  kohtuutonta odottaa ihmisiltä edes jonkinlaista tilannetajua tai tunneälyä. Jos tietää, missä tilanteessa toinen ihminen on ja että joku asia kuormittaa tai painaa tämän mieltä, niin onko sitä asiaa ihan pakko pahentaa omalla pätemisellä ja lörpöttelyllä? Ja jos on, niin onko silloin kyse ystävydestä/kaveruudesta ollenkaan?

Minä en odota kenenkään auttavan konkreettisesti, mutta monta kertaa olen ajatellut, että olisi sekin voinut pitää leipäläpensä kiinni. Hyvin läheiselle voi sanoa asiasta (jos tämä ei jostain syystä huomaa tai tajua itse), mutta vähän vieraammalle ei viitsi. Siinä sitten ihmetellään, että miksi en enää soita tai halua nähdä ja voi voi, kun oli niin kiva jutella... joo, sinulle varmaan oli, minulle ei.

Vierailija
993/3077 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi muiden pitäisi maksaa sun eläminen? Kuulostaa loisimiselta. Parempi opettaa lapsille, että nyt eletään näillä tuloilla mitä on ja pyritään, että siihen joskus olisi vielä parempi rahatilanne ja sitten voidaan ostaa ne jäätelötötteröt tai kalliimmat joululahjat jne.

En ole loisimassa mitään. Onko kohtuuton toive, että kummitäti ostaisi kolmen euron jäätelön tytölle sen sijaan, että ensin etsitään ajan kanssa kauppa ja sieltä 1.5 euron jäätelö? Mikä järki?

Ja jos tuo on mahdoton toive niin eikö olisi ihan kohtuullista, että voisi edes jättää nuo opettavaiset luennot ja humble bragin väliin?

Ap

Minä taas motkotan aina äidille, että se on samaa jäätelöä kaupan altaassa, mutta halvemmalla. Haetaan sitten sieltä. Sama kahvilan kanssa, miksi maksaa kahvista ja läpinäkyvästä leivosviipaleesta kun ostamalla tarvikkeet halvemmalla  saa koko kakun  :D

Vierailija
994/3077 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelmaksi muodostuu myös että jos kerran auttaa joulukinkulla niin seuraavan kerran kun kaveri tarttee taloudellista apua niin on tietty oletus siinä että on "pakko" auttaa taas.

Vierailija
995/3077 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyisin Hekan varusteluun kuuluu jääkaappi-pakastin tai näin on ollut kolmessa asunnossa, joissa olen asunut vuodesta 2012 lähtien. Siitä huolimatta ostin pienen arkkupakastimen nykyiseen asuntoon, jotta olisi enemmän tilaa punalaputetuille tuotteille, sienille ja marjoille. Ihan keskituloisia ollaan, mutta monesti ostetaan alennushintaisena lihaa kissoille tai omaan käyttöön.

Jättäisit nekin punalaput köyhille IHMISILLE ja ruokajonoon, mutta ei. Sinulla on rahaa ja kissasikin ovat sinulle köyhää ihmistä tärkeämpiä :(

Vierailija
996/3077 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hämähäkki-mies kirjoitti:

Ongelmaksi muodostuu myös että jos kerran auttaa joulukinkulla niin seuraavan kerran kun kaveri tarttee taloudellista apua niin on tietty oletus siinä että on "pakko" auttaa taas.

Jos haluat antaa, niin sanot vaan, että tämä ei tule toistumaan.

Vierailija
997/3077 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

raha raha raha raha raha raha raha raha raha raha raha raha raha raha raha raha raha raha raha raha

minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä

minä veronmaksaja minä veronmaksaja minä veronmaksaja minä veronmaksaja minä veronmaksaja

minun rahani minun rahani minun rahani minun rahani minun rahani minun rahani minun rahani

Mahtaa sulla olla kurja ja yksitotinen elämä.

-eri vastaaja

Päinvastoin. Vaikka perheenä heitetään reilu 60 k vuodessa yhteiseen hyvään, jäljellejääneellä summalla eletään mukavasti ja taloudellisesti. Ei ole jatkuvasti netflixiä ja hernekeitto kelpaa kerran viikossa.

Vierailija
998/3077 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi muiden pitäisi maksaa sun eläminen? Kuulostaa loisimiselta. Parempi opettaa lapsille, että nyt eletään näillä tuloilla mitä on ja pyritään, että siihen joskus olisi vielä parempi rahatilanne ja sitten voidaan ostaa ne jäätelötötteröt tai kalliimmat joululahjat jne.

En ole loisimassa mitään. Onko kohtuuton toive, että kummitäti ostaisi kolmen euron jäätelön tytölle sen sijaan, että ensin etsitään ajan kanssa kauppa ja sieltä 1.5 euron jäätelö? Mikä järki?

Ja jos tuo on mahdoton toive niin eikö olisi ihan kohtuullista, että voisi edes jättää nuo opettavaiset luennot ja humble bragin väliin?

Ap

Opettavaisia luentoja ei saa, kun ei niitä kerjää: eli itse ota varallisuuttaan puheeksi.

Itse olet lapsesi kummit pyytänyt, varmasti tiesit, mitä sait. Hänellä on täysi oikeus toimia omien periaatteidensa mukaan.

Vierailija
999/3077 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sen kun toivoo vaan. Mutta kun se asenne on näissä aina se, että vaikka yhteiskunta, eli me muut, maksetaan jo asunto, ruuat, ja vaatteet, niin silti pitäis vielä olla artesaanijäätelöt kun muillakin on. Samaan aikaan itse ei voi sitä artesaanijäätelöä ostaa kun oman asunnon maksamisen lisäksi maksaa ruikuttajille asuntoa.

Vierailija
1000/3077 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sä et ole ymmärtänyt ketjuun kommentoivien pointtia. Köyhä saa toivoa vaikka kuun taivaalta, mutta köyhä ei voi olettaa jonkun muun käyvän hakemassa sen hänelle. Hyvätuloisenakin mulla on paljon erilaisia toiveita, mutta en puhu vihjailevasti  toiveistani kavereilleni, jotta kaverini älyäisivät toteuttaa toiveeni. Mun pitää ihan itse järjestää asiani siten, että toiveeni täyttyvät. Ja jos jokin toiveeni on täysin epärealistinen, toivoa jotain realistisempaa. 

Minä kyllä ymmärsin viestin ytimen olevan sen, että typerien neuvojen sijaan voisi joskus auttaa ihan konkreettisesti. Typerien siksi, että ne ovat itsestäänselvyyksiä eivätkä oikeasti auta, vaan ne koetaan alentavina ja ne aiheuttavat ennemminkin mielipahaa.

Minusta ei ole  kohtuutonta odottaa ihmisiltä edes jonkinlaista tilannetajua tai tunneälyä. Jos tietää, missä tilanteessa toinen ihminen on ja että joku asia kuormittaa tai painaa tämän mieltä, niin onko sitä asiaa ihan pakko pahentaa omalla pätemisellä ja lörpöttelyllä? Ja jos on, niin onko silloin kyse ystävydestä/kaveruudesta ollenkaan?

Minä en odota kenenkään auttavan konkreettisesti, mutta monta kertaa olen ajatellut, että olisi sekin voinut pitää leipäläpensä kiinni. Hyvin läheiselle voi sanoa asiasta (jos tämä ei jostain syystä huomaa tai tajua itse), mutta vähän vieraammalle ei viitsi. Siinä sitten ihmetellään, että miksi en enää soita tai halua nähdä ja voi voi, kun oli niin kiva jutella... joo, sinulle varmaan oli, minulle ei.

Mikä sinun mielestäsi olisi ap:n kavereilta ollut oikeaa tilannetajua eli mitä heidän olisi pitänyt sanoa ap:lle? "Voi, voi, onpa kurjaa" ?  "No, toivottavasti ensi jouluna teillä olisi parempi  rahatilanne"?  En tiedä, minkä tulotason ihminen olet, mutta on meillä hyvätuloisillakin tapana kertoa, mistä tai miten olemme saaneet tehtyä jonkin hankinnan edullisesti tai jopa täysin ilmaiseksi. .Toinen voi sitten ottaa vinkistä vaarin, jos haluaa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kahdeksan