Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voisitteko te keskituloiset lopettaa jatkuvan humble bragin köyhiä kavereita kohtaan ja auttaa jotenkin konkreettisesti

Vierailija
29.12.2020 |

Olen pienituloinen, samoin mun mies. Vuosien varrella ollut paljon työttömyyttä, pitkiä sairaslomia, lomautuksia, parhaimmillaankin lyhyitä pätkätöitä. Tää vuosi on ollut tosi paha, perheen teinitkään eivät saaneet kesätöitä ja mä työttömänä, mies lomautettuna suurimman osan ajasta. Osalla kavereista menee hyvin, molemmat sekä mies että nainen töissä, hyvät työpaikat, on sairaanhoitajia, diplomi-insinöörejä, yrittäjiä jne. Olen niin totaalisen kyllästynyt näiden hyvin toimeentulevien kavereiden humble bragiin ja typeriin hyväntahtoisiin neuvoihin ja "auttamisiin".

Esimerkiksi tänä joulun alla valitin kavereille, että meillä on rahat tosi vähissä ja vaikea ostaa lapsille (4 eri ikäistä) lahjat, samoin jouluruuat. Vastaukset oli tähän tyyliin "me ostetaan lahjat aina alesta joulun jälkeen/ meillä on tänä vuonna kasvissyöjä joulu niin tulee halvaksi / no riisipuuro ja juurekset ei paljoa maksa jne. Kukaan ei esim ehdottanut, että voidaan ostaa teille joulukinkku yms käytännön apua. Yhdelle kaverille kerroin että meidän joulusuunnitelmissa on vaan katsoa Netflixia ja HBO:ta, johon kaveri kommentoi että he eivät periaatteessa maksa mistään netti TV:stä kun katsovat vaan ilmaisia. Joo helppo heidän kun taloudessa on vain kaksi aikuista! Mutta kun on eri-ikäisiä lapsia ja teinejä ei riitä joku YLE areena.

Vielä yksi esimerkki. Viime kesänä olin nuorimmaisen ja kummitätinsä kanssa Kaivopuisto piknikillä. 7-vuotias kysyi kummitädiltä että voisiko ostaa jäätelö tötterön. Eiköhän kaveri alkanut selittään mun 7 vuotiaalle kuinka monta litraa jäätelöä saa sillä hinnalla ja sitten etsittiin varmaan 15 min ajan jotain lähikauppaa, mistä tyttö sai Pirkka tuutin. Ei vaan voinut yhden kerran ostaa tytölle sitä oikeaa jäätelötötteröä vaan piti alkaa esitelmöimään rahan arvoista ikään kuin minä en tietäisi.

Kommentit (3077)

Vierailija
661/3077 |
29.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisi pitänyt arvata että joku triggeröityy maksukanavista. Se on meidän perheen AINOA viihde. Ei käydä ulkona syömässä, ei matkustella (lapset ei oo koskaan ollut edes Tallinnaa lukuunottamatta ulkomailla tai lentokoneessa, mä ja mies kerran käyty etelässä ennen lapsia, muuten ei), ei käydä leffoissa, ei osteta kalliita pelikoneita tai ipadjä jne.

Ap

Jos säästää ja sijoitat nuo rahat 10 v sulla on kiva osinkovirta tulevaisuudessa

Kerro tarkemmin. En ole tuo, jolle vastasit, mutta jos minä nyt jatkossa sijoitan 8 eur kuukaudessa, niin kuinka paljon rahaa minulla on 10 vuoden kuluttua?

Jopa 1464 €, joka voi tuottaa jopa 9-10 €/kk uutta tuloa joka ikinen kuukausi.

Vau! Kyllä ois elämä erilainen sitten 2031, kun rahaa tulis ovista ja ikkunoista jopa 10e kuussa. Sitä siis on "kiva osinkovirta". Aiemmin olisin sanonut "pieni/hyvin pieni säästö", mutta näin sitä oppii.

Hmm, eli koska tuotto-odotus on pieni ei kannata edes yrittää... Tai sitten jos vaikka aloittaisi sen rahaston 8 eur kuukaudessa. Ehkä seuraavana vuonna voisi yrittää laittaa 9 eur jne. Sitähän ei lopulta tiedä mikä tilanne on kymmenen vuoden päästä, mutta se on varmaa, että mitään tuloa ei ole, jos sitä säästämistä ei edes aloita.

Vierailija
662/3077 |
29.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpa ilkeitä kommentteja tässä ketjussa! Ilmeisesti ihmisiin on iskostettu niin syvään ajatus siitä, että köyhän tulee kyynelsilmin kiittää neuvoista ja almuista, että ei nähdä, millaista vallankäyttöä näihin tilanteisiin liittyy...

Ei, kyse ei ole tuollaisesta asetelmasta, se on vain mielikuvissasi. Ilmeisesti halveksit keskituloisia, koska oletat heidän halveksuvan sinua, ainakin olet yhtä kateellinen kuin ap. Ei ole työssäkäyvän syy, että hän käy töissä. Se ei velvoita maksamaan aivan kaikkea ystävilleen, jotta ystävä sitten voi maata kotonaan ja valittaa.

Kyse on siitä, että ap on kiittämätön ja vastuuton. Olkoon kummitäti tai ystävä, ei ole heidän velvollisuutensa mahdollistaa ap:n holtitonta rahankäyttöä. Kyse ei ole jäätelöstä, vaan siitä, että ap:n mielestä on suuri vääryys, jos palkkatyössä käyvä ystävä ei elätä häntä ja lapsiaan. Kesällä jäätelötötterö, jouluna kinkku, totta kai, kuinkas muuten, sehän kuuluu ystävyyteen? Kiitokseksi näistä ap:n ystävä saisi varmasti vain halveksuvaa ylenkatetta, että vääränlainen kinkku ja liian halpaa jäätelöä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
663/3077 |
29.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No itse asiassa varakas tuttuni on hyvin nuuka eikä tuhlaa senttiäkään turhuuksiin. Ei osta take away kahveja, jäätelötötteröitä. Se, että ystäväsi ehdottivat tuota jäätelöasiaa, oli todennäköisesti nimenomaan yritys auttaa teitä itseänne oppimaan säästäväiseksi. Auttaa teitä auttamaan itseänne. Köyhillä ei tunnu aina olevan taloushallintaa... Kaikki menee, mitä tulee, ja mihin? Kannattaa aloittaa säästämään ja sijoittamaan, heti kun vain mahdollista, niin pienellä summalla kuin vain kykenee...

Miksi joku olettaa, että köyhät eivät tiedä, miten säästää? Tai miten kannattaa ostaa tarjouksesta? Tai hankkia lisätuloja? Tai jotain muuta itsestään selvää? Köyhyys ei ole synonyymi tyhmälle. Juuri tuo on sitä alentuvuutta kun luullaan, että köyhä ei itse ymmärrrä tai tiedä ihan itsestäänselviä asioita.

No, ap ainakin todisti tyhmyyden todeksi omalla kohdallaan. Ja aika moni köyhä on minullekin todistanut ihan irl. Eräskin ystäväni, elää työmarkkinatuella ja käy leipäjonossa, koska on "ylikorkea vuokra". Naapurikunnassa saisi vuokrakämppiä puoleen hintaan, mutta kuka nyt "landelle" muuttaisi! Vaikka julkisilla matka sieltä on kokonaista 20 minuuttia pidempi "isolle kirkolle" ja hinta on sama. Plus että ystäväni on 60 v, eli tuskin tarvitsee työmatkaakaan enää ikinä ajatella.

Tämän lisäksi hän käy ostamassa JOKA PÄIVÄ pullan tai viinerin kaupan paistopisteestä. Ilmeisesti syyllistyin törkeään humble bragiin kun kysyin siltä, miksei se osta jauhoja, sokeria ja hiivaa, kun parin päivän pullien hinnalla saisi kuukauden pullat?

Itsekin elän työmarkkinatuella, enkä joudu käymään leipäjonossa ja valittamaan niiden huonosta tarjonnasta kuten tuo (entinen) ystäväni. Koska minä osaan ynnälaskua.

No onhan se nyt typerää 60-vuotiaalle alkaa opettaa, että pullaa voi leipoa itsekin. Etenkin, jos kyse on naispuolisesta henkilöstä, niin hänet on luultavasti elämänsä aikana kyllästetty leivontaohjeilla. Tottakai silloin ärtyy, että joku alkaa sormi pystyssä opettaa, että "oletko koskaan kuullut, että voisit leipoa itse" ja "osta mieluummin vehnäjauhoa, hiivaa, sokeria, kardemummaa..." Minäkin ärsyyntyisin, jos joku alkaisi laukoa minulle itsestäänselvyyksiä.

Hän osti viineriä paistopisteeltä, koska tykkää juuri siitä. Ehkä kotona tehty pulla tai viineri ei maistu hänelle. Tai sitten hän ei jaksa leipoa. Ehkä hän jopa inhoaa leipomista.

Mutta erityisesti ihmettelen sinun motiiviasi puuttua tähän. Hänen viinerinsä tuskin rasittaa omaa talouttasi tai on mikään ongelma sinulle muutenkaan. Joten miksi sinun piti alkaa luennoida hänelle leipomisesta?

Missä kohtaa sanoin luennoineeni? Minä KYSYIN ällistyneenä, miksei kaveri leivo itse, kun tuntui niin perin merkilliseltä että leipäjonossa käyvä ihminen ostaa kuitenkin paistopistepullia, jotka ovat sitäpaitsi heikkolaatuisempia kuin itse leivotut.

Olimme siis pyöräretkellä, ja kaveri pyysi että pysähdymme kaupan eteen ja vahdin hänen pyöräänsä sillä välin kun hän hakee päivittäisen pullansa. Kaveri siis teki minut osalliseksi pullanhaustaan ja vielä selitti että on päivittäinen tapa. Tuppisuunako siinä olisi pitänyt seistä?

Ilmeisesti köyhille kavereille ei passaa puhua mitään, ettei vaan syyllisty alentumiseen.

Kaverisi on siis jotenkin velkaa sinulle, vähintään selityksen ellei elämäntapojensa muuttamista, jos jouduit hänen pyöräänsä vahtimaan. Oletpa hieno ystävä.

Pullien leipominen tulee muuten kalliimmaksi kuin sen yhden pullan ostaminen.

Hei mutta kaveri sentään "teki hänet osalliseksi pullanhakuun". Siis huh huh..

Saa kai sitä valittaa joskus ystävälleen oman elämän vaikeuksia, ilman että kaveri alkaa jeesustella ja neuvoa! Mullakin ois elämä helpompaa kun ois enemmän rahaa, siis ratkaisevasti enemmän! Esim 500e lisää kuussa voisi todella muuttaa niin paljon, niin paljon. Mutta jos kaveri lähtee tohon näsäviisastelemaan että mun kannattais varmaan itse leipoa leivät tai olla valittamatta niin HUH HUH!!

Mitä sellasessa edes säästää jos alkaa itse leipoa pullat ja leivät? 6 euroa? 2 euroa? 15 euroa? Siis ihan yks hailee, köyhä on köyhä, ei se oo paristakympistä kiinni.

Enkä edes OSAA leipoa, pitää siihenkin laskea tietty määrä hävikkiä kun opettelen tekemään ihanaa ja herkullista pullaa. Ja se opiskeluvaihe pitää sitte jauhaa ihan ok/tylsää itseleivottua pullaa. Jes.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/nain-voit-saastaa-satasia-ruokakulu…

Marttojen laskelmien mukaan nelihenkinen perhe säästää vuodessa satoja euroja jos leipoo leivät itse. Tuo kaverini säästäisi noin 300 e vuodessa, jos leipoisi pullat itse jokapäiväisen ostamisen sijaan.

Mutta pikkurahojahan ne.

Minusta on oikeasti järkyttävää miten moni tällä palstalla tuntuu ajattelevan, että jos ei voi säästää satoja euroja kerralla, ei kannata säästää ollenkaan.

Minä muuten kerron ongelmistani ihmisille vain ja ainoastaan siksi, että tahdon saada neuvoja ja uusia näkökulmia. En käsitä miksi puhuisin vain ruikuttaakseni. En kaipaa mitään päänsilitystä keneltäkään, jos minulla on ongelma jota en osaa ratkaista, tahdon nimenomaan NEUVOJA. Joten tottakai jos joku kertoo minulle ongelmistaan, yritän neuvoa, koska oletan että siksi siitä minulle puhutaan!

-se pullanhakua odottanut-

Vierailija
664/3077 |
29.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisi pitänyt arvata että joku triggeröityy maksukanavista. Se on meidän perheen AINOA viihde. Ei käydä ulkona syömässä, ei matkustella (lapset ei oo koskaan ollut edes Tallinnaa lukuunottamatta ulkomailla tai lentokoneessa, mä ja mies kerran käyty etelässä ennen lapsia, muuten ei), ei käydä leffoissa, ei osteta kalliita pelikoneita tai ipadjä jne.

Ap

Jos säästää ja sijoitat nuo rahat 10 v sulla on kiva osinkovirta tulevaisuudessa

Kerro tarkemmin. En ole tuo, jolle vastasit, mutta jos minä nyt jatkossa sijoitan 8 eur kuukaudessa, niin kuinka paljon rahaa minulla on 10 vuoden kuluttua?

960 euroa jos laitat tilille säästöön. Näin minäkin säästän, pitkäveteistä hommaa mutta eipä tässä vaihtoehtoja ole. Ei se raha puusta tipahda.

960e 10 vuoden päästä ei ole "kivaa osinkovirtaa" nähnytkään :'D

Itse asiassa, tuollaisella summalla pääsee helposti jo n. 6 euron osinkotuloihin per kuukausi. Jos siis kerralla laittaa tuon summan. Se on jo melkein tuplat tuohon, että tuhlaisi myös sen 8 euroa. Mutta köyhiltä usein puuttuu juuri pitkäjänteisyys....

"Jos siis kerralla laittaa tuon summan". Nniin.. no ei varmaan laita, jos kerran on köyhä. Sit laittaa sen 8e kuussa. Ja saa sillä vuosien jälkeen nitkuteltua jotain summaa. Hienoa, kaikki on kotiinpäin kyllä. Mutta ihan naurettava on sellanen sävy, että kivasti saa sillä osinkovirtaa, hah hah :D Pennejä ne on isossa kuvassa.

Ja niihin netflixeihin ja muihin menee ENEMMÄN kuin 8 euroa, mitään palvelua ei taida saada 4 eurolla /kk. ja näitä pitäisi olla kaksi. Ja juuri tästä syystä pysyvät "köyhinä". "pennejä, ei kannata". Entä jos näitä "pennejä" tuleekin kuukausittain ja useasta yhtiöstä? Minulla tulee jo satoja euroa kuukaudessa osinkoja, Ei minusta enää mitään "pennejä", mutta olenkin tehnyt tätä pitkäjänteisesti kohta 20 vuotta.

Vierailija
665/3077 |
29.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis pidemmän päälle nämä "älä osta netflixiä katso nettitvtä ilmaitteeksi", "älä osta jäätelöpalloa kojusta osta kaupasta halvin tuutti" etc. ovat aika kuluttavia. Lapsena tarvi kaikesta säästää, mutta kun kerrankin pääsi syömään heseen, ostaa sen jäätelöpallon etc. oli se kyllä luksusta. Mielenterveys siinä ikuisessa pihistelyssä lähtee. Tietenkin pitää valita tarkoin mitä ostaa kun on tiukkaa, mutta ei sitä köyhyyttä kannata liikaa korostaa ainakaan lapsille.

Niin juuri. Ja lisäksi onhan se aika ankeaa, että kun haluaisi nähdä vaikka Netflixin hienon shakista kertovan sarjan Musta kuningatar, pitäisikin katsoa telkkarista vaan Temppareita ja Ensitreffejä. Kuitenkin sen Netflix-sarjan saa nähtäväkseen 8 eurolla (kuukaudessa ehtinee katsoa), niin jos oikeasti kiinnostaa ja saa siitä sisältöä elämään, niin on se fiksu sijoitus päämäärättömän kanavasurffailun sijaan.

Ja jos kerran, kaksi kesästä antaa lapselleen sen kivan kokemuksen, että voi ostaa pallojätskin, niin eipä sekään ihan hirveää tuhlausta ole. Ankeaa se, jos lapselle ei koskaan voi antaa sitä, mitä tämä toivoo, vaan aina ohjaa sinne Pirkka- ja Rainbow-merkkeihin (joissa on hyviä jätskejä myös), mutta ankeaa sekin on, ettei koskaan mitään saa, ja kaiken perustelee aina niin, että käytetään vain nimimimäärä rahaa kaikkeen.

Jep, totta tuo. Olen ollut sekä hyvin köyhä - näin suoranaista nälkää -  että nykyään hyvin toimeentuleva joten tiedän kyllä millaista on pihistellä kun on pakko ja millaista on pihistellä vapaaehtoisesti kasvattaakseen rahapottiaan. Ei sitten yhtään sama asia. 

Köyhänä tuo jäätelötuutti kerran kesässä kioskilta on se pieni ainutlaatuinen hetki kun olet samalla viivalla muitten ihmisten kanssa. Ostat sen yhden kerran mitä todella haluat ja nautit siitä.  Jotkut ihmiset on sitä mieltä ettei köyhä tai köyhän lapsi ansaitse tuollaista hetkeä edes kerran vuodessa, aina pitäisi muistaa tarkkaan olevansa köyhä ja ettei rahaa saa mennä pieneenkään hemmotteluun, ei koskaan!  Jos laitat kaksi euroa kuussa harvinaiseen ylimääräiseen herkkuun, on heti lauma fariseuksia saarnaamassa että tuonkin olisit voinut säästää ja kymmenen vuoden kuluttua sinulla voisi olla 240 euroa enemmän tilillä.  No jihuu! Sen kymmenen vuoden aikana olet luopunut kaikesta pikkuruisestakin kivasta, lapset kasvaneet ilman jätskiään ja palkkio on kyllä siihen nähden varsin vaatimaton. Mutta köyhän toki pitäisi olla kiitollinen siitäkin ja elää askeettisesti kuin munkki.

Lahjoitan säännöllisesti rahaa ruoka-avustuksiin ja minusta on ihan OK, ja tarpeellistakin että siinä ruokakassissa olisi mukana myös jotain hyvää ja näennäisesti turhaa naposteltavaa, ihan vaan koska se on herkullista ja ilahduttaa. 

Mulla on auto, puolikas omakotitalosta ja asiantuntijatyön ok palkka. En osta jäätelökioskilta kun en halua. Ostan kaupasta ja sieltä saa lapsetkin jäätelöt. Olkoot ankeeta, näin meillä.

Jos olen ravintolassa niin ostan jälkiruuan sieltä, kun kerran siinä jo ollaan ja se kruunaa aterian. Mutta jätskikiska ei vaan edusta mulle sitä samaa iloa, kesää ja vapautta tms, mitä se tuntuu monelle tän ketjun perusteella olevan. Enkä ostaisi varmaan kummilapsellekaan jätskikiskan jätskiä, kun kauppa on yleensä vieressä ja tapana on sieltä hakea. Olkoot sitte tylsää ja hirveetä ja mitä ikinä, en oo aatellut että se ois iso juttu kun ei se sitä vaan ole meille.

Eli et osta jätskikioskilta, koska teitä ei se kiinnosta. Niin. Sehän on ihan eri juttu kuin se, että haluaisi, mutta rahan takia päättää aina ostaa kaupasta.

Mitä sinulle muuten kaupasta ostettu jätski edustaa? Nimittäin ei sen pallojätskinkään tarvitse edustaa mitään maailman hienointa kokemusta, sehän on vain yksi kiva juttu kesässä. Yrität nyt ilmeisesti tekstilläsi tarkoituksella vääristellä asioita tuolla "pallojätskin ostajille se on ainoa kesän ja vapauden kokemus". Naurettavaa.

Täh?? No en todellakaan yritä. Tää ei ollut mikään naljailuviesti herranen aika. Yritän sanoa ettei se kaupasta jäätelön hakeminen ole mun silmissä ankeaa, ei lapsen koulutusta, ei köyhälle nokan nyrpistelyä tai muutakaan vahvasti asenteellista. Jos olisin kummitäti ja sanoisin muksulle että haetaan jäätelö tosta kaupasta, eikä kiskalta niin se ei ole minulta mikään iso kannanotto, enemmän tapa, joka nyt vaan on. Ja alunperin kirjoitin koska monessa viestissä oli sävy että se pallojätski on tärkeä asia, ilman sitä on nihkeää ja ankeaa ja lapsi "ei saa koskaan mitään".

Okei, kiitos tarkennuksesta. Niin, kyllä toki kummitäti saa aloituksen kuvatussa (ja ilmeisen keksityssä) tilanteessa itse päättää, haluaako ostaa pallojätksin, kauppajätskin vai mitään, siitä olen samaa mieltä. Eikä minustakaan kaupasta ostettu jäätelö sinänsä ole ankeaa, mutta minusta se asenne (joka joistain teksteistä on välittynyt) on ankea, että pienituloisen ei saisi edes silloin ostaa pallojätskiä, jos raha siihen riittäisi, tai jokin periaate, että lapselle pitää opettaa elämän realiteetteja niin, että tyydytään aina halpisvaihtoehtoon, vaikka kuinka tekisi mieli joskus jotain muuta. Jäätelö kuitenkin on sen verran halpa hankinta.

Vierailija
666/3077 |
29.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

[

Oliko sinulla 4 lasta, kuten AP:lla?

Kuulostaa että asuit yksin ja silloinhan on huomattavasti helpompi säästää, koska voi tyytyä vähään. Ja jos sinulla on aina ollut säästössä rahaa, niin todennäköisesti sait sitä jo nuorena vanhemmilta, eikä tarvinnut selvitä kaikesta yksin. Ja pienituloinen on eri asia kuin pitkään jatkunut työttömyys jne.

"Köyhä ei tyydy vähään", hohhoijaa. Esim. pesukone voi olla 4 lapsen perheessä täysin välttämätön, varsinkin jos ei asuta kerrostalossa.

En asunut yksin vaan lasten kanssa. Olen ollut opiskelija, kotiäiti, yksinhuoltaja, parisuhteessa, joten hyvin monesta tilanteesta on kokemusta. Senttiäkään en kotoani saanut, kun reilusti alaikäisenä lähdin. Enkä ole saanut myöhemminkään. Kokopäivätyössä en ole koskaan vielä ollut. Kyllä, pesukone voi olla välttämätön, mutta niitä on pitkin nettiä ilmaiseksi. Harvalle vaan kelpaa. 

Jos ostat netistä jonkun vieraan ihmisen käytetyn pesukoneen, se voi olla vaikka miten paskassa kunnossa ja hajota heti ensi pesulla. Sitten on jonkun kuljetettava se rohjake johonkin kierrätyspaikkaan ja parhaassa tapauksessa maksettava siitä. On oikeasti paljon järkevämpää ostaa uusi pesukone joka kestää monta vuotta.

Voihan netistä ostamalla saadakin hyvän, jos on tuuri mukana. Mutta aina ei ole ja jotkut ihan tahallaan huijaavat, että saavat vanhan koneen nurkista pois.

Mä en myöskään ymmärrä, miksi köyhiä kehotetaan ostamaan käytettyjä laitteita. Se saattaa tulla nimittäin paljon kalliimmaksi kuin uuden ostaminen. Laitteet tehdään nykyään kestämään aika lyhyen ajan, joten joku käytetty voi oikeasti hajota aika nopeasti, jolloin rahat on menneet kankkulan kaivoon.

Mä voisin ostaa käytetyn kodinkoneen, jos a) se on aika uusi ja siinä on takuuaikaa reippaasti vielä jäljellä ja että se on nuo tekijät huomioon ottaen superedullinen tai b) se on käytännössä ilmainen (maksaa kympin tai korkeintaan kaksi). En maksaisi esim. 50 euroakaan jostain, jos on iso riski olemassa, että se ei muutaman kuukauden tai puolen vuoden päästä enää toimi, eikä takuu enää korvaa. Musta se olisi järjetöntä tuhlausta.

Ostan kyllä vaatteita tms. käytettynä.

Vierailija
667/3077 |
29.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lyhyt tiivistelmä tästä ketjusta.

AP:n kirjoitus osui hyvätuloisten omatuntoon, joiden pitää nyt sivukaupalla todistella että köyhät ovat itse aiheuttaneet omat rahaongelmansa. Ei ole hyvätuloisten asia auttaa, eikä valtionkaan. Ei saa ottaa lainaa, jos tulee yllättäviä menoja. Mutta ei saa myöskään pyytää apua kaverilta.

Köyhä ei saa käyttää 10 euron kuukausipalvelua, ei saa ostaa paistopisteestä pullaa, pitää ostaa halvimmat silmälasit ja hakea pesukone roskalavaryhmästä tuuripelillä.

Ja niin edelleen.

Ei tässä mitään omatuntoa tarvita. Minä en ainakaan koe mitään velvollisuutta hyvätuloisena elättää yhtään perheen ulkopuolista henkilöä, en ole vastuussa heidän valinnoistaan enkä veloistaan eikä minun tarvitse potea huonoa omatuntoa siitä, että joku muu sössii asiansa tai on liian laiska työntekoon.

Et ole näköjään ymmärtänyt, että tässä koitetaan neuvoa asioita, mitä ei kannata tehdä, jos ei ole tuloja.

Jos ei riitä rahat, tai ei pysty säästämään, niin silloin ei pysty maksamaan myöskään velkaa takaisin ja tuloksena on entistä suurempi ongelma ja rahattomuus, pahimmas tapauksessa tuhansien eurojen ulosottovelat. Jos itse hassaa omat rahat paistopisteellä tai hankkii tulotasoonsa liian kalliita asioita velaksi, niin sillon olisi kannattanut miettiä niitä valintoja. Halvalla voi saada toimivia asioita, joilla pärjää siihen asti, kun tilanne kohenee. Toivottavasti kuitenkin suurin osa köyhistä, on vain tilapäisesti köyhiä, ja tähtäävät parempiin tuloihin. On turha itkeä näköalattomuutta ja sitä, että kukaan ei halua auttaa, eihän täällä ketään muutakaan auteta kantamalla nokan eteen parasta tavaraa ja ruokaa.

Jos minulla ei ole rahaa pesukoneeseen, saa kolme ämpäriä kolmella eurolla. Nyrkkipyykillä voi pestä hätäänsä pyykit jos on pakko, ja niin olen joutunut joskus tekemään. Kierrätyskeskuksista tai facebookin myyntipalstoilta saa jopa ilmaiseksi toimivia pesukoneita, ja jos ei ole muuhunkaan rahaa, niin on sulaa hulluutta ostaa joku 800 euron Miele velaksi. Perusasiat ovat nykyään todella edullisia. Tätä samaa keskustelua on jankattu aina eri asiayhteyksissä ja muistan kerrankin, kun joku itki sitä, että ei voi ostaa tarjouksesta ruokaa, kun ei ole pakastinta mihin ne ruoat laittaa. Vaikka linkattiin ilmaisia pakastimia jonoksi asti, niin seuraavaksi alkoi mokellus, kun sitten ne vie niin ja niiiiiin paljon sähköä. Eli turhaa tämäkin keskustelu. Tässä lähinnä näkee, että hyvätuloisella on taito laskea ja suunnitella tulevaa. Itseään köyhänä pitävä jotenkin kokee, että muut ovat hänelle velkaa palveluksia ja ilmaista tavaraa ja ruokaa.

Vierailija
668/3077 |
29.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

[

Kuulostaa että asuit yksin ja silloinhan on huomattavasti helpompi säästää, koska voi tyytyä vähään. Ja jos sinulla on aina ollut säästössä rahaa, niin todennäköisesti sait sitä jo nuorena vanhemmilta, eikä tarvinnut selvitä kaikesta yksin. Ja pienituloinen on eri asia kuin pitkään jatkunut työttömyys jne.

"Köyhä ei tyydy vähään", hohhoijaa. Esim. pesukone voi olla 4 lapsen perheessä täysin välttämätön, varsinkin jos ei asuta kerrostalossa.

En asunut yksin vaan lasten kanssa. Olen ollut opiskelija, kotiäiti, yksinhuoltaja, parisuhteessa, joten hyvin monesta tilanteesta on kokemusta. Senttiäkään en kotoani saanut, kun reilusti alaikäisenä lähdin. Enkä ole saanut myöhemminkään. Kokopäivätyössä en ole koskaan vielä ollut. Kyllä, pesukone voi olla välttämätön, mutta niitä on pitkin nettiä ilmaiseksi. Harvalle vaan kelpaa. 

Jos ostat netistä jonkun vieraan ihmisen käytetyn pesukoneen, se voi olla vaikka miten paskassa kunnossa ja hajota heti ensi pesulla. Sitten on jonkun kuljetettava se rohjake johonkin kierrätyspaikkaan ja parhaassa tapauksessa maksettava siitä. On oikeasti paljon järkevämpää ostaa uusi pesukone joka kestää monta vuotta.

Voihan netistä ostamalla saadakin hyvän, jos on tuuri mukana. Mutta aina ei ole ja jotkut ihan tahallaan huijaavat, että saavat vanhan koneen nurkista pois.

Tyypillinen köyhä, ilmainen tai halpa ei kelpaa, pitää saada uusi ja kallis ja tietenkin osamaksulla.Ja sitten ihmetellään, että miksi onkaan köyhä :)

Ei se uusikaan kone itsekseen kotiin kävele, siihen ei voi vedota. Jos yksi 20 e kone hajoaa, ostaa uuden samanhintaisen, ei kellään niin huono tuuri ole että sekin on heti rikki.

Mutta mieluummin ostaa kalliin osamaksulla, ja sitten ihmettelee, ettei tuet riitä! Ei niiden ole tarkoituskaan mitään velkoja kattaa.

Ja sama juttu muussa, puhelin pitää olla uusi ja kallis, ja vaatteetkin tietysti velaksi. Siihen päälle kaksi suoratoistoa ja kalleimmat elintarvikkeet kun pitää päästä taas arkea karkuun, ja kappas, tukipäivänä onkin taas tili tyhjä. Onpa odottamatonta :D

Minulla ei ole pesukonetta, vaan pesen ne talon pesutuvassa. Siinäpä meni jo eka oletus pieleen.

Jos joku myy pesukonetta halvalla, siihen on joku syy. Tai jos antaa ilmaiseksi, niin vielä epäilyttävämpää. Käytkö itse kaikki roskalavat läpi, jos tarvitset jotain tavaraa? Vai ostatko jotain arvokasta, joka kestää jonkun aikaa?

Oletko ihan varma, ettei voi käydä kaksi kertaa huono tuuri? Voi ihan hyvin käydä vaikka kymmenen kertaa. Vieraisiin ihmisiin ei voi automaattisesti luottaa, että he hyvän hyvyyttään myyvät jonkun pesukoneen 20 eurolla ja "ihan hyvässä kunnossa". Eri asia jos saa tutulta.

Toimeentulotuella elävä voi saada Kelalta maksusitoumuksen, jolla saa halvan peruspesukoneen uutena. Huomattavasti kannattavampaa kuin ostella toisten ihmisten vanhoja rohjoja.

Tuossa välissä on nyt jonkun toisenkin kommentti. Tuo sinun viimeisin kappaleesi tiivistää olennaisen. Ei köyhän tarvitse tyytyä eikä nähdä vaivaa, koska sossu maksaa. Minun pienituloisena taas tarvitsee ja siksi mietin ostot tarkkaan. Ja itse asiass kyllä, aika usein katson, että olisiko käytettynä halvalla ennen kuin ostan. Siitäpä ennakoinnista ne säästöt tuleekin. Kaksi konetta olen saanut. Molemmat erittäin hyviä, annettiin, koska uudessa asunnossa oli koneet. Se yksi maksullinen oli maanantaikappale. Nyt etsin sänkyä teinille. Toki joku toinen kävelee sossuun ja saa sänkyavustuksen, joku toinen ostaa osarilla ja köyhtyy, kolmas ennakoi.

Edelleenkin pesen pyykit talon pesutuvassa, enkä ole koskaan omistanut pesukonetta, en sossun maksamaa enkä muuta.

MIkä siinä on vialla, jos sossu maksaa köyhälle perheelle pesukoneen? Mitä sossu sitten mielestäsi saisi korvata ihmisille, jos pesukonekin on liikaa? Ymmärtäisin jos kyse olisi jostain jättitelkkarista tai hienosta kännykästä, mutta että pesukone. Miksi sossun käyttämistä tärkeään asiaan pitäisi hävetä?

Pysyttäisiinkö itse asiassa? Sanoinko, että siinä on vikaa tai pitäisi hävetä? Ymmärrätkö, että ne keskituloiset säästää itse siihen koneeseen? Ja se on heillekin iso menoerä. Itse asiassa nyt kun kysyit niin vika on siinä, että se pahimmillaan passivoi. Miksi tehdä töitä ja tienata itse, kun voi saada valmiina?

"Tuo sinun viimeisin kappaleesi tiivistää olennaisen. Ei köyhän tarvitse tyytyä eikä nähdä vaivaa, koska sossu maksaa."

Eli kyllä, sanoit että siinä on vikaa. Ja kyllä tuon voi lukea niinkin että pitäisi hävetä. Ja nyt lisäät vielä että se passivoi.

Miten tuon voisi lukea niin että se EI ole sinusta huono asia?

Miksei ne keskituloiset voi ostaa jonkun käytettyä pesukonetta FB-ryhmästä, jos köyhien kerran pitäisi tehdä niin? Miksi pitää säästää siihen parempaan koneeseen?

Aikamoista uhriutumista. Sinä itse sanoit, että köyhä saa sossusta koneen, johon totesin, että niinpä. Ei tarvitse vaivautua tekemään töitä sen eteen. Tässä ketjussa köyhät valittaa. Miksi se keskituloinen ei saisi itse tienaamillaan rahoilla ostaa konetta? Jos kukaan ei ostaisi niitä uutena, ei niitä jäisi annettavaksikaan. Ei keskituloisen elintason pidäkään (tai pitäisi) olla matalampi kuin toimeentulotuella elävän.

Toki keskituloinen voi hankkia koneen käytettynä, mutta kukaan ei sitä hälle ilmaiseksi uutena osta. Ja harvemmin ne keskituloiset itkee kuinka heidän pitäisi saada lisää ja lisää.

Vierailija
669/3077 |
29.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onpa ilkeitä kommentteja tässä ketjussa! Ilmeisesti ihmisiin on iskostettu niin syvään ajatus siitä, että köyhän tulee kyynelsilmin kiittää neuvoista ja almuista, että ei nähdä, millaista vallankäyttöä näihin tilanteisiin liittyy...

Ei, kyse ei ole tuollaisesta asetelmasta, se on vain mielikuvissasi. Ilmeisesti halveksit keskituloisia, koska oletat heidän halveksuvan sinua, ainakin olet yhtä kateellinen kuin ap. Ei ole työssäkäyvän syy, että hän käy töissä. Se ei velvoita maksamaan aivan kaikkea ystävilleen, jotta ystävä sitten voi maata kotonaan ja valittaa.

Kyse on siitä, että ap on kiittämätön ja vastuuton. Olkoon kummitäti tai ystävä, ei ole heidän velvollisuutensa mahdollistaa ap:n holtitonta rahankäyttöä. Kyse ei ole jäätelöstä, vaan siitä, että ap:n mielestä on suuri vääryys, jos palkkatyössä käyvä ystävä ei elätä häntä ja lapsiaan. Kesällä jäätelötötterö, jouluna kinkku, totta kai, kuinkas muuten, sehän kuuluu ystävyyteen? Kiitokseksi näistä ap:n ystävä saisi varmasti vain halveksuvaa ylenkatetta, että vääränlainen kinkku ja liian halpaa jäätelöä.

Ei täällä nyt puhuta pelkästään ap:stä, vaan kyllä tämä on taas tätä köyhien yleistä lyttäämistä, mitä täällä jatkuvasti on.

Vierailija
670/3077 |
29.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AP:n kirjoitus osui hyvätuloisten omatuntoon, joiden pitää nyt sivukaupalla todistella että köyhät ovat itse aiheuttaneet omat rahaongelmansa. Ei ole hyvätuloisten asia auttaa, eikä valtionkaan. Ei saa ottaa lainaa, jos tulee yllättäviä menoja. Mutta ei saa myöskään pyytää apua kaverilta.

Köyhä ei saa käyttää 10 euron kuukausipalvelua, ei saa ostaa paistopisteestä pullaa, pitää ostaa halvimmat silmälasit ja hakea pesukone roskalavaryhmästä tuuripelillä.

Ja niin edelleen.

Ihan samoja juttuja teen keskituloisena... Etsin edullista diiliä ja katson käytettyjä tavaroita ensin. En ajattele 10 kuukausimaksua pikkurahana, vaan lasken heti sen olevan 120 vuodessa.

Meillä on 1 Deezer (7€), Spotifyn (14€) sijaan. Mies kuuntelee päivällä töissä ja teini jatkaa koulun jälkeen samoilla tunnareilla.

Vierailija
671/3077 |
29.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

[

Mä en myöskään ymmärrä, miksi köyhiä kehotetaan ostamaan käytettyjä laitteita. Se saattaa tulla nimittäin paljon kalliimmaksi kuin uuden ostaminen. Laitteet tehdään nykyään kestämään aika lyhyen ajan, joten joku käytetty voi oikeasti hajota aika nopeasti, jolloin rahat on menneet kankkulan kaivoon.

Mä voisin ostaa käytetyn kodinkoneen, jos a) se on aika uusi ja siinä on takuuaikaa reippaasti vielä jäljellä ja että se on nuo tekijät huomioon ottaen superedullinen tai b) se on käytännössä ilmainen (maksaa kympin tai korkeintaan kaksi). En maksaisi esim. 50 euroakaan jostain, jos on iso riski olemassa, että se ei muutaman kuukauden tai puolen vuoden päästä enää toimi, eikä takuu enää korvaa. Musta se olisi järjetöntä tuhlausta.

Ostan kyllä vaatteita tms. käytettynä.

Tottakai se tuntuu järjettömältä tuhlaukselta, jos sossu maksaa uuden koneen ilmaiseksi.

672/3077 |
29.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhän neuvominen on turhaa. Fiksu ymmärtää ilman neuvoja, tyhmä ei ymmärrä vaikka näytettäisiin kädestä pitäen.

Minulta saa kaikki köyhät sympatiaa, se on ilmaista.

Neuvomaan en ala. Ei kutita mun pyllyä, miten muut asiansa hoitaa.

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
673/3077 |
29.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No itse asiassa varakas tuttuni on hyvin nuuka eikä tuhlaa senttiäkään turhuuksiin. Ei osta take away kahveja, jäätelötötteröitä. Se, että ystäväsi ehdottivat tuota jäätelöasiaa, oli todennäköisesti nimenomaan yritys auttaa teitä itseänne oppimaan säästäväiseksi. Auttaa teitä auttamaan itseänne. Köyhillä ei tunnu aina olevan taloushallintaa... Kaikki menee, mitä tulee, ja mihin? Kannattaa aloittaa säästämään ja sijoittamaan, heti kun vain mahdollista, niin pienellä summalla kuin vain kykenee...

Miksi joku olettaa, että köyhät eivät tiedä, miten säästää? Tai miten kannattaa ostaa tarjouksesta? Tai hankkia lisätuloja? Tai jotain muuta itsestään selvää? Köyhyys ei ole synonyymi tyhmälle. Juuri tuo on sitä alentuvuutta kun luullaan, että köyhä ei itse ymmärrrä tai tiedä ihan itsestäänselviä asioita.

No, ap ainakin todisti tyhmyyden todeksi omalla kohdallaan. Ja aika moni köyhä on minullekin todistanut ihan irl. Eräskin ystäväni, elää työmarkkinatuella ja käy leipäjonossa, koska on "ylikorkea vuokra". Naapurikunnassa saisi vuokrakämppiä puoleen hintaan, mutta kuka nyt "landelle" muuttaisi! Vaikka julkisilla matka sieltä on kokonaista 20 minuuttia pidempi "isolle kirkolle" ja hinta on sama. Plus että ystäväni on 60 v, eli tuskin tarvitsee työmatkaakaan enää ikinä ajatella.

Tämän lisäksi hän käy ostamassa JOKA PÄIVÄ pullan tai viinerin kaupan paistopisteestä. Ilmeisesti syyllistyin törkeään humble bragiin kun kysyin siltä, miksei se osta jauhoja, sokeria ja hiivaa, kun parin päivän pullien hinnalla saisi kuukauden pullat?

Itsekin elän työmarkkinatuella, enkä joudu käymään leipäjonossa ja valittamaan niiden huonosta tarjonnasta kuten tuo (entinen) ystäväni. Koska minä osaan ynnälaskua.

No onhan se nyt typerää 60-vuotiaalle alkaa opettaa, että pullaa voi leipoa itsekin. Etenkin, jos kyse on naispuolisesta henkilöstä, niin hänet on luultavasti elämänsä aikana kyllästetty leivontaohjeilla. Tottakai silloin ärtyy, että joku alkaa sormi pystyssä opettaa, että "oletko koskaan kuullut, että voisit leipoa itse" ja "osta mieluummin vehnäjauhoa, hiivaa, sokeria, kardemummaa..." Minäkin ärsyyntyisin, jos joku alkaisi laukoa minulle itsestäänselvyyksiä.

Hän osti viineriä paistopisteeltä, koska tykkää juuri siitä. Ehkä kotona tehty pulla tai viineri ei maistu hänelle. Tai sitten hän ei jaksa leipoa. Ehkä hän jopa inhoaa leipomista.

Mutta erityisesti ihmettelen sinun motiiviasi puuttua tähän. Hänen viinerinsä tuskin rasittaa omaa talouttasi tai on mikään ongelma sinulle muutenkaan. Joten miksi sinun piti alkaa luennoida hänelle leipomisesta?

Missä kohtaa sanoin luennoineeni? Minä KYSYIN ällistyneenä, miksei kaveri leivo itse, kun tuntui niin perin merkilliseltä että leipäjonossa käyvä ihminen ostaa kuitenkin paistopistepullia, jotka ovat sitäpaitsi heikkolaatuisempia kuin itse leivotut.

Olimme siis pyöräretkellä, ja kaveri pyysi että pysähdymme kaupan eteen ja vahdin hänen pyöräänsä sillä välin kun hän hakee päivittäisen pullansa. Kaveri siis teki minut osalliseksi pullanhaustaan ja vielä selitti että on päivittäinen tapa. Tuppisuunako siinä olisi pitänyt seistä?

Ilmeisesti köyhille kavereille ei passaa puhua mitään, ettei vaan syyllisty alentumiseen.

Kaverisi on siis jotenkin velkaa sinulle, vähintään selityksen ellei elämäntapojensa muuttamista, jos jouduit hänen pyöräänsä vahtimaan. Oletpa hieno ystävä.

Saa kai sitä valittaa joskus ystävälleen oman elämän vaikeuksia, ilman että kaveri alkaa jeesustella ja neuvoa! Mullakin ois elämä helpompaa kun ois enemmän rahaa, siis ratkaisevasti enemmän! Esim 500e lisää kuussa voisi todella muuttaa niin paljon, niin paljon. Mutta jos kaveri lähtee tohon näsäviisastelemaan että mun kannattais varmaan itse leipoa leivät tai olla valittamatta niin HUH HUH!!

Mitä sellasessa edes säästää jos alkaa itse leipoa pullat ja leivät? 6 euroa? 2 euroa? 15 euroa? Siis ihan yks hailee, köyhä on köyhä, ei se oo paristakympistä kiinni.

Enkä edes OSAA leipoa, pitää siihenkin laskea tietty määrä hävikkiä kun opettelen tekemään ihanaa ja herkullista pullaa. Ja se opiskeluvaihe pitää sitte jauhaa ihan ok/tylsää itseleivottua pullaa. Jes.

Marttojen laskelmien mukaan nelihenkinen perhe säästää vuodessa satoja euroja jos leipoo leivät itse. Tuo kaverini säästäisi noin 300 e vuodessa, jos leipoisi pullat itse jokapäiväisen ostamisen sijaan.

Mutta pikkurahojahan ne.

Minusta on oikeasti järkyttävää miten moni tällä palstalla tuntuu ajattelevan, että jos ei voi säästää satoja euroja kerralla, ei kannata säästää ollenkaan.

Minä muuten kerron ongelmistani ihmisille vain ja ainoastaan siksi, että tahdon saada neuvoja ja uusia näkökulmia. En käsitä miksi puhuisin vain ruikuttaakseni. En kaipaa mitään päänsilitystä keneltäkään, jos minulla on ongelma jota en osaa ratkaista, tahdon nimenomaan NEUVOJA. Joten tottakai jos joku kertoo minulle ongelmistaan, yritän neuvoa, koska oletan että siksi siitä minulle puhutaan!

Lakkaa korjaamasta ihmisten ongelmia kun ne ei sitä sulta halua. Se tekee ihmissuhteista huonoja ja jakaa vaan negatiivista tunnelmaa. Lopputuloksena voit olla "oikeassa" mutta kenenkään elämä ei muutu mitenkään, on vain huono mieli. Jes. Ei järkeä.

Ja eikö kaverin pulla maksanut euron/pv? Eli vuodessa 365e? Säästääkseen pitäisi itse leivottuna pullan maksaa 5e vuodessa. No miten vaan.

Ja joskus ihmiset vain haluaa valittaa, se on tervettäkin. Jos sun kaveri tienais 100 000e vuodessa, se vois silti valittaa raha-asioista. Ja sulla ois varmaan taas kaikki neuvot ja kevyt halveksinta. Näin se vaan menee, inhimillistä kaikki.

Vierailija
674/3077 |
29.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

960 euroa jos laitat tilille säästöön. Näin minäkin säästän, pitkäveteistä hommaa mutta eipä tässä vaihtoehtoja ole. Ei se raha puusta tipahda.

960e 10 vuoden päästä ei ole "kivaa osinkovirtaa" nähnytkään :'D

Itse asiassa, tuollaisella summalla pääsee helposti jo n. 6 euron osinkotuloihin per kuukausi. Jos siis kerralla laittaa tuon summan. Se on jo melkein tuplat tuohon, että tuhlaisi myös sen 8 euroa. Mutta köyhiltä usein puuttuu juuri pitkäjänteisyys....

"Jos siis kerralla laittaa tuon summan". Nniin.. no ei varmaan laita, jos kerran on köyhä. Sit laittaa sen 8e kuussa. Ja saa sillä vuosien jälkeen nitkuteltua jotain summaa. Hienoa, kaikki on kotiinpäin kyllä. Mutta ihan naurettava on sellanen sävy, että kivasti saa sillä osinkovirtaa, hah hah :D Pennejä ne on isossa kuvassa.

Ja niihin netflixeihin ja muihin menee ENEMMÄN kuin 8 euroa, mitään palvelua ei taida saada 4 eurolla /kk. ja näitä pitäisi olla kaksi. Ja juuri tästä syystä pysyvät "köyhinä". "pennejä, ei kannata". Entä jos näitä "pennejä" tuleekin kuukausittain ja useasta yhtiöstä? Minulla tulee jo satoja euroa kuukaudessa osinkoja, Ei minusta enää mitään "pennejä", mutta olenkin tehnyt tätä pitkäjänteisesti kohta 20 vuotta.

Niin no tietysti on vaihtoehtona sijoittaa ja säästää kaikki, tai sitten käyttää rahaa sellaisiin asioihin, jotka tuottavat itselle iloa. Normaalisti sijoittajat, jotka oikeasti saavatkin kunnon tuottoa, kuitenkaan eivät sen vuoksi tingi ihan kaikesta elämässään, eli heillä on muutakin elämää kuin säästäminen ja rahojen laskeminen.

Esim. nyt se Netflix. Voisihan sen rahan säästääkin, mutta jos lapsi vaikka toivoo sitä joululahjaksi, niin tuskin se häntä ilahduttaa, jos vanhempi sanoo, ettei nyt oteta Netflixiä eikä muutakaan, vaan säästetään raha jonnekin hamaan tulevaisuuteen. Tässähän pitää miettiä sitäkin, että kuinka paljon ja mistä asioista kannattaa kieltäytyä esim. lasten asuessa kotona. On helppo neuvoa köyhää perhettä luopumaan kaikista huvituksista ja ilonaiheista, jotka maksavat, ja perustella sitä sillä, että "itsekin saan hyvän tuoton kun olen sijoittanut X määrän rahaa". Tässä unohdetaan kuitenkin se, että se sijoitettu summa on paljon suurempi, mitä köyhä voisi sijoittaa, SEKÄ erityisesti se, että se ei ole kuitenkaan muusta elämästä pois. Voi silti harrastaa ja kokea elämässä olevan muutakin mielekkyyttä.

Vierailija
675/3077 |
29.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka tässä mitään Netflixejä tai Areenoitakaan tarttee kun on näin viihdyttävä viestiketju luettavana! 😃

Vierailija
676/3077 |
29.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta pikkurahojahan ne.

Lakkaa korjaamasta ihmisten ongelmia kun ne ei sitä sulta halua. Se tekee ihmissuhteista huonoja ja jakaa vaan negatiivista tunnelmaa. Lopputuloksena voit olla "oikeassa" mutta kenenkään elämä ei muutu mitenkään, on vain huono mieli. Jes. Ei järkeä.

Ja eikö kaverin pulla maksanut euron/pv? Eli vuodessa 365e? Säästääkseen pitäisi itse leivottuna pullan maksaa 5e vuodessa. No miten vaan.

Ja joskus ihmiset vain haluaa valittaa, se on tervettäkin. Jos sun kaveri tienais 100 000e vuodessa, se vois silti valittaa raha-asioista. Ja sulla ois varmaan taas kaikki neuvot ja kevyt halveksinta. Näin se vaan menee, inhimillistä kaikki.

Tossa piti siis lukea "säästääkseen 300e.." kuten kirjoitit että kaveri voisi säästää. Mutta whatever oikeasti. Pikkumaista.

Vierailija
677/3077 |
29.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voivoi .. raha raha raha. Aiheuttaa rahanhimoa kateutta, lisää rahanhimoa

Vierailija
678/3077 |
29.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja niin edelleen.

Paistopisteestä pulla joka päivä, tekee karkeasti 30 euroa kuussa. Siihen suoratoisto kympin. Pesukone osarilla esimerkiksi 20 euroa. Tekee 60 euroa kuukaudessa! Tuo on todella paljon ns. irtorahaa. Sijoitettuna se tekee vuodessa 720 euroa ja 10 vuodessa 7200 euroa plus korot. Pienillä teoilla ON valtava vaikutus.

Vierailija
679/3077 |
29.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikea apu on opettaa köyhää olemaan tuhlailematta. Vaatia että köyhä ei kuluttaisi. Paheksua köyhää jos tämä kuluttaa turhaa.

Vierailija
680/3077 |
29.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja niin edelleen.

Ei tässä mitään omatuntoa tarvita. Minä en ainakaan koe mitään velvollisuutta hyvätuloisena elättää yhtään perheen ulkopuolista henkilöä, en ole vastuussa heidän valinnoistaan enkä veloistaan eikä minun tarvitse potea huonoa omatuntoa siitä, että joku muu sössii asiansa tai on liian laiska työntekoon.

Et ole näköjään ymmärtänyt, että tässä koitetaan neuvoa asioita, mitä ei kannata tehdä, jos ei ole tuloja.

Jos ei riitä rahat, tai ei pysty säästämään, niin silloin ei pysty maksamaan myöskään velkaa takaisin ja tuloksena on entistä suurempi ongelma ja rahattomuus, pahimmas tapauksessa tuhansien eurojen ulosottovelat. Jos itse hassaa omat rahat paistopisteellä tai hankkii tulotasoonsa liian kalliita asioita velaksi, niin sillon olisi kannattanut miettiä niitä valintoja. Halvalla voi saada toimivia asioita, joilla pärjää siihen asti, kun tilanne kohenee. Toivottavasti kuitenkin suurin osa köyhistä, on vain tilapäisesti köyhiä, ja tähtäävät parempiin tuloihin. On turha itkeä näköalattomuutta ja sitä, että kukaan ei halua auttaa, eihän täällä ketään muutakaan auteta kantamalla nokan eteen parasta tavaraa ja ruokaa.

Jos minulla ei ole rahaa pesukoneeseen, saa kolme ämpäriä kolmella eurolla. Nyrkkipyykillä voi pestä hätäänsä pyykit jos on pakko, ja niin olen joutunut joskus tekemään. Kierrätyskeskuksista tai facebookin myyntipalstoilta saa jopa ilmaiseksi toimivia pesukoneita, ja jos ei ole muuhunkaan rahaa, niin on sulaa hulluutta ostaa joku 800 euron Miele velaksi. Perusasiat ovat nykyään todella edullisia. Tätä samaa keskustelua on jankattu aina eri asiayhteyksissä ja muistan kerrankin, kun joku itki sitä, että ei voi ostaa tarjouksesta ruokaa, kun ei ole pakastinta mihin ne ruoat laittaa. Vaikka linkattiin ilmaisia pakastimia jonoksi asti, niin seuraavaksi alkoi mokellus, kun sitten ne vie niin ja niiiiiin paljon sähköä. Eli turhaa tämäkin keskustelu. Tässä lähinnä näkee, että hyvätuloisella on taito laskea ja suunnitella tulevaa. Itseään köyhänä pitävä jotenkin kokee, että muut ovat hänelle velkaa palveluksia ja ilmaista tavaraa ja ruokaa.

300 eurolla saa kyllä koneen.

Minä en ole muuten vielä ikinä aikuisiällä asunut sellaisessa asunnossa, johon olisi mahtunut lisäpakastin, varsinkaan joku iso arkkupakastin. Tätä ei usein muisteta, kun isossa omakotitalossa neuvotaan kaupungin kaksiossa asuvaa kolmihenkistä perhettä ostamaan pakastin ruuan säilyttämistä varten. Tosin en kyllä koe sellaista tarvitsevani, ei ole rahasta pulaa eikä muutenkaan ongelmia näissä asioissa, mutta veikkaanpa, että jos itselläni ei ole tilaa pakastimelle (ja minulla on ihan kunnon keittiö) niin tuskinpa kaikilla muillakaan on. Monella on pelkkä keittokomero tai avokeittiö, ja olohuone voi jo olla täyteen ahdettu, kun usein perheen vanhempien sänkykin on siellä. Nämä ovat ainakin pk-seudulla ihan realiteetteja MYÖS muilla kuin köyhillä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän seitsemän